Vargstammen

Vad tycker du om varg i Sverige?

• Antal röstningar
    0
Nähe, vilken del tillhör vildsvinen då?

.

Vildsvin tillhör svinkretsen, inte helt avlägset besläktat med fotbolls"supportrar" (vilka vi snart bör införa skyddsjakt på, de börjar ställa till en del problem för vanligt folk, dessutom kostar de miljoner i skadegörelse)

Vi behöver ett rovdjur som kan ta sig an svinet om vi ska ha svinet kvar..
:lejon!

Jag tycker det är bra med importvarg. Då vargens främsta föda i Sverige är den svårfångade älgen så har dom inriktat sig på kalvar och sjuka eller skadade djur. Andra och tredje på listan över vanligast mat är rådjur och grävling. Visst tar vargen även renar och får - Om dom inte får tag på favoritmaten älg.
Den 'svenska' vargen är utdöd sedan typ 1965 och ersatt av naturligt invandrad finsk och rysk. Ös på med importvarg så att dom åtminstone håller sig friska. :)

Källa: http://www.naturskyddsforeningen.se/natur-och-miljo/djur-och-natur/rovdjur/varg/
Söt varg: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/07/Canis_lupus_laying.jpg

När vargen fått sitt så finns det säkert lite smarrigt fårkött över till dig. Jag tänker iaf inte äta det.

Ullen importerar vi nånannanstans ifrån. Den svenska ullen går till små gummor på Gotland som stickar lovikavantar till souvenirbutikerna. Brukar du handla där?
Jag åker naturligtvis inte till Gotland men poängen är att vargen omöjliggör en levande landsbygd.
Du som gammal förortslantis borde väl vara intresserad av det? :confused:

De är i Sverige kända under benämningen Åtelkamera, och har framför allt blivit populära pga. vildsvinsstammens tillväxt. Detta för att man lättare får se vilka tider på dygnet som vildsvinen besöker åteln, samt vilka individer det rör sig om.

Åtelkameror

En sån ska jag ha när jag bor på landet! :tummenupp

Jag åker naturligtvis inte till Gotland men poängen är att vargen omöjliggör en levande landsbygd.
Du som gammal förortslantis borde väl vara intresserad av det? :confused:

Nån skrev att vargen funnits i Sverige i 10000 år, och mig veterligen så lever landsbygden fortfarande. Ett och annat dött får spelar knappast nån roll när det är Bingolotto på TV ute i stugorna.

Last edited:
För att man var rädd för varg och för att den tog boskapen? Nuförtiden går all boskap inomhus förutom renarna, men vad fan har man dom till? Tror jag käkat renskav en enda gång i hela mitt liv typ.

Ja renar är fåniga jur! Varför ska vargen få all skit från samerna. Malmtåget från Kiruna hyvlar ju genom en renskock som vore det morning mist I tells ya!
Renarna smörjer nog gamla lager fint så det kan ju vara en anledning till att de finns. Subventioneras renföseri av SJ?

Det gick alldeles utmärkt i sådär 2000 år, fram tills nittonhundratalets början, då man ju som bekant utrotade vargen. Eller menar du att alla bodde i stan även på 1500-talet?

Det är rätt lätt att sitta nere i Skåne och tycka att givetvis ska vargstammen växa. Knappast något som berör den här regionen.

Värre är det om man bor i de regioner det berör. Vargen jagar samma djur som jägarna - i princip utgör vargen ett hot mot deras hobby. De lär väl inte kunna skjuta lika många älgar som man vanligtvis gör om man ska dela på kakan. Finns det föda i skogen tror jag inte vargen först och främst ger sig på tamdjur. Det är nog i tider med ont om föda som vargen söker sig i närheten av människor och deras boskap.

Jag tycker att man ska bevara vargstammen. Hur stor man sedan ska låta den växa överlåter jag till människor med bättre insikt och kunskap om djurvård.

Nej, en som vill att det skall finnas djur för honom att utöva sin hobby på.

Det är naturligtvis en aspekt, av många.
Jag utgår ifrån att du är vegetarian, varför det är svårt att argumentera för en rimlig djurhållning och skörd, det medger jag.
För de som inte är vegetarianer torde dock valet vara plättlätt, äcklig dansk, antibiotikaburgris eller vilt.

Det är naturligtvis en aspekt, av många.
Jag utgår ifrån att du är vegetarian, varför det är svårt att argumentera för en rimlig djurhållning och skörd, det medger jag.
För de som inte är vegetarianer torde dock valet vara plättlätt, äcklig dansk, antibiotikaburgris eller vilt.

Nu snackar vi inte om vegokäk här, utan om vargstammens YTTERST marginella inverkan på tamboskapsbeståndet samt djuren du vill skjuta med ditt gevär....

Nu snackar vi inte om vegokäk här, utan om vargstammens YTTERST marginella inverkan på tamboskapsbeståndet samt djuren du vill skjuta med ditt gevär....
Svårt att hålla sig härifrån :)

Vargen är i särklass det rovdjur som dödar och skadar flest tamboskap i Sverige. Vargen stod för 493st angrepp, och björnen som kommer tvåa stod för 99st angrepp. När vi sedan vet att vi har en björnstam på upp mot 4000st individer och vargstammen ligger mellan 200-300 individer, så kanske man ska ta sig en funderare?

Bifogat

• rovdjursangrepp.jpg
    rovdjursangrepp.jpg
    107.6 KB · Visningar: 28
Last edited:
Det är jävligt kul att det hävdades (mestadels från Matin) att vargslakten var endast pga inaveln och inget annat... efter en jävla massa inlägg och forskning kröps sanningen fram att det var pga egna jaktintressen.
När jägare får jaga 150 000 älgar ser jag det som ren jävla idioti att anse att vargen inte får ta 5000 av dessa. Även om det totalt sett även fälls andra djur från dem så förstår ni nog min poäng.

Har det inte gått lite väl långt när man anser att en utav ens egna hobbys är mer värt än en hel art?

Det gick alldeles utmärkt i sådär 2000 år, fram tills nittonhundratalets början, då man ju som bekant utrotade vargen. Eller menar du att alla bodde i stan även på 1500-talet?
Fast du glömde nämna att vargen har varit grymt hårt jagad i alla år. De vargindivider som närmade sig människans byar osv, jagades hårt. I många tider fanns det t o m en skyldighet att ge sig ut på vargjakt.

Men vi kan låtsas att människan och vargen har levat sida vid sida i en fin harmoni ända fram tills våra dagar :tummenupp

Det är jävligt kul att det hävdades (mestadels från Matin) att vargslakten var endast pga inaveln och inget annat... efter en jävla massa inlägg och forskning kröps sanningen fram att det var pga egna jaktintressen.
När jägare får jaga 150 000 älgar ser jag det som ren jävla idioti att anse att vargen inte får ta 5000 av dessa. Även om det totalt sett även fälls andra djur från dem så förstår ni nog min poäng.

Har det inte gått lite väl långt när man anser att en utav ens egna hobbys är mer värt än en hel art?
Var har jag hävdat att det endast var pga. inaveln? Du kommer väl som vanligt inte att kunna påvisa någon sådan uppgift, men ändå fortsätta att slänga dig med starka åsikter utan någon som helst förankring i hur det verkligen fungerar.

Har du lyckats hitta hur många jakthundar som jägare dödar än? Vi ska ju tydligen döda fler jakthundar än vad vargarna gör, men var finns siffrorna?

Last edited:

Jag vet inte vad ni snackar om men det ser ut som jaktfrågor, ekologi, djurhållning, rovdjursstam. Om det finns några andra ramar jag skall hålla mig i får du uppdatera mig litet.

Vargen tar både tama djur och vilda djur och det tycker jag är onödigt. Vargen är inplanterad i Sverige och den behövs inte till något annat än att stilla storstadsmänniskors Disney-fantasier.

Svårt att hålla sig härifrån :)

Vargen är i särklass det rovdjur som dödar och skadar flest tamboskap i Sverige. Vargen stod för 493st angrepp, och björnen som kommer tvåa stod för 99st angrepp. När vi sedan vet att vi har en björnstam på upp mot 4000st individer och vargstammen ligger mellan 200-300 individer, så kanske man ska ta sig en funderare?

Är inte björnen en fiskare?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...