Yamaha FZ-tråden

Öhlinare

Jag har en Öhlinare YA906 till salu om någon är intresserad. Den har suttit på min FZ1S -08 i ca 900mil. Justerbar kompression och retur, hydrauliskt justerbar fjäderförspänning. Den absolut bästa modifieringen som kan göras på en FZ1.

Tjena..jag är intresserad...:brinnerup
 
Jag har nu sökt på den eminenta webben och enl en del i USA så har de fått bort ryckningar med att byta bränsleslang. Orginalslangen kan vikas och strypa bränsletillförseln.
Så idag köpte jag 60cm ny slang och skall i helgen lyfta tanken och byta. När jag ändå är där under skall jag spraya alla kontakter med WD40, som också kan vara en orsak.
Jag drar mig för att börja justera TPS men det blir nog nästa steg om det ej blir bättre.
Kommer nog oxå byta tillbaka till 17t framdrev för att kolla om jag flyttar ryckningarna i varvtalsområde.

Sen borde jag nog skaffa nya slitagevarnare på fotpinnarna!!!!:D:D
 

Bifogat

  • SANY0036.jpg
    SANY0036.jpg
    208.9 KB · Visningar: 122
Soppaslangen utbytt.. Orginalslangen är en plastslang med gummiöverdrag, ganska kort i sin längd.
Jag satte dit en 25-30cm gummislang istället och drog den i en stor cirkel för att förhindra böjning.
Skall ut idag och prova om ryckningarna är kvar. Annars blir det omdrevning till orginal för att se om problemområdet flyttar på sig.

Sprayade också kontakter till ECU, PCIII, TPS med WD40.

Återkommer igen..

//cage
 

Bifogat

  • IMG_0578.jpg
    IMG_0578.jpg
    236.6 KB · Visningar: 93
Äntligen en begagnad O2Sensor hittad.. Tackar Bike trollhättan för detta!

facelift; ny o2sensor, FCE från ivans performance SG Motorsport beställt och tillsammans med yoshimura slip-on kn-filter & PC3 ska den nu in på Yamaha för montering av nya O2Sensorn och service och sedan mappas & optimeras!

Redo för våren 2011!!! ;)
 
Äntligen en begagnad O2Sensor hittad.. Tackar Bike trollhättan för detta!

facelift; ny o2sensor, FCE från ivans performance SG Motorsport beställt och tillsammans med yoshimura slip-on kn-filter & PC3 ska den nu in på Yamaha för montering av nya O2Sensorn och service och sedan mappas & optimeras!

Redo för våren 2011!!! ;)

Bara en liten påpekan....
När man monterar PCIII´n så brukar man koppla ur O2 sensorn, för att den annars går in och "styr" bort PCIII.
På min hoj så sitter O2 inkopplad pga problem med ryckningar. O2 sensorn är i funktion vid mindre än 5% gaspådrag sen går den ur!

FCE´n börjar jag bli mer och mer sugen på.... Skall över till USA nästa vår och då lägger jag nog en beställning till hotellet... Frakt och tullfritt! :banana
 
Bara en liten påpekan....
När man monterar PCIII´n så brukar man koppla ur O2 sensorn, för att den annars går in och "styr" bort PCIII.
På min hoj så sitter O2 inkopplad pga problem med ryckningar. O2 sensorn är i funktion vid mindre än 5% gaspådrag sen går den ur!

FCE´n börjar jag bli mer och mer sugen på.... Skall över till USA nästa vår och då lägger jag nog en beställning till hotellet... Frakt och tullfritt! :banana

Ja, precis. Har kollat upp lite mer nu och verkar bli att beställa en O2-Eliminator istället. både gilligare & bättre! (Om man har PC3)

I mitt fall satt PC3 o allt på när jag köpte så när felkod - o2 sensorn kom förra veckan kom det som ett brev på posten.

Nu moddar jag till allt och hoppas det blir lite bättre ;)
 
Laddpoler FZ6??

Är det någon som vet om det någonstans finns laddpoler lättilllgängliga på en FZ6 till att koppla Ctek. Batteriet sitter ju annars under tanken och man måste ju dessutom skruva bort framkåporna (FZ6-S) för att kunna resa upp tanken. Måste finns ett enklare sätt att bara kunna sätta dit en batteriladdare.

Någon som vet?
 
Är det någon som vet om det någonstans finns laddpoler lättilllgängliga på en FZ6 till att koppla Ctek. Batteriet sitter ju annars under tanken och man måste ju dessutom skruva bort framkåporna (FZ6-S) för att kunna resa upp tanken. Måste finns ett enklare sätt att bara kunna sätta dit en batteriladdare.

Någon som vet?

Jag monterade på min och visst var det lite klydd men det är inte så svårt att göra.


SheDevil79
Citat:
Ne, när du säger det så, den oranga färgen syns om man säger så


Visst syns den, fanns inte så många att välja på så det fick bli denna.
 
Jag har nu sökt på den eminenta webben och enl en del i USA så har de fått bort ryckningar med att byta bränsleslang. Orginalslangen kan vikas och strypa bränsletillförseln.
Så idag köpte jag 60cm ny slang och skall i helgen lyfta tanken och byta. När jag ändå är där under skall jag spraya alla kontakter med WD40, som också kan vara en orsak.
Jag drar mig för att börja justera TPS men det blir nog nästa steg om det ej blir bättre.
Kommer nog oxå byta tillbaka till 17t framdrev för att kolla om jag flyttar ryckningarna i varvtalsområde.

Sen borde jag nog skaffa nya slitagevarnare på fotpinnarna!!!!:D:D

Skruva bort pinnarna är en bra början. Nästa steg är att byta ut dem till mer racing pinnar.
 
Fuck vad jag har åk-abstinens!!! Vill varva ur.....
Men inte en meter åkt på en månad.... Hade kört 300 mil på hojen när jag hör ett "cykliskt klickande" från koppling/växellåda - Det visade sig vara ett lager som pajat. Visst det skulle gå på garantin att byta det, men då måste dom ju riva halva motorn. Så Yamaha ville "låna" min hoj över vintern... Ska det ta så lång tid att fixa?? Borde väl gå snabbare än så.....

Det är ju trots allt en japansk hoj, ingen italienare.... En japansk arbetare börjar väl arbetsdagen med att kalibrera skjutmåttet, en italiensk arbetare börjar med en grapa....
 
LOL och du gick med pa att laana ut hojjen ? haha :P Och paa obestämd tid ? Heheh, smart :P

De har säkert skickat den motorn paa analys naanstans ..

Byta fotpinnar, jovisst... Men detta är enl mig en gathoj som jag ibland rastar på banan och vill ej ha uppdragna fotpinnar.

jag tycker att originalfotpinnarna sitter naagra centimeter för laangt fram, och hade nog trivts med lite bakaatflyttade. Synd att det kostar naagra tusen bara ..
 
Last edited:
jaha nu har man också 16-drev. Körde bara hem från mekanikern i går, men jag körde hem genom stan så det blev inte att jag varvade över 6000. Hursomhelst, den kändes lite hackigare vid krypkörning, men bara ytterst lite. Betydligt rappare uder 5000 RPM, nästan som om big-bike känslan försvinner lite.

Synd att det är blött ute, hade gärna testat hela registret ..
 
Kära hojvänner... Jag ska lämna in min hoj på 1000-mila service och har fått ett kostnadsförslag på 2900:- (utöver det föreslår han byte av bromsvätska). Tycker faktiskt 2900:- för servicen låter lite mycket, vad har ni själva fått punga ut?
 
Kära hojvänner... Jag ska lämna in min hoj på 1000-mila service och har fått ett kostnadsförslag på 2900:- (utöver det föreslår han byte av bromsvätska). Tycker faktiskt 2900:- för servicen låter lite mycket, vad har ni själva fått punga ut?

För FZ6-an fick jag betala 2200kr för 1000mila servicen tidigare i år hos en Yamaha Center, Västerås. Det tyckte jag var lite i överkant.

Vet inte hur mycket prisskillnad det skulle varit för en FZ1 där, själva servicemomenten skiljer väl sig inte åt så mycket?
 
Jag hade min på 1000-mil service i går. Service (inklusive olja och filterkit) gick på strax under 2600 spänn. Jäkligt dyrt om du frågar mig, med tanke på att det mesta är "titta till" moment. De kanske räknar in den tiden de står och tittar på när oljan droppar ut.

Hur som helst måste man ha deras stämpel för att garantierna ska gälla. För de extra 300 kr kan du köra ner till Malmö och få det fixat här, så kan vi klämma en pizza medans mekanikern tittar på din hoj
 
Last edited:
Jag betalde 2400:- för min FZ6:a på Yamaha i Oloström. Sambon som kör Honda CB1000 betalar bara 1500:- för sina servisar!

Kära hojvänner... Jag ska lämna in min hoj på 1000-mila service och har fått ett kostnadsförslag på 2900:- (utöver det föreslår han byte av bromsvätska). Tycker faktiskt 2900:- för servicen låter lite mycket, vad har ni själva fått punga ut?
 
Kära hojvänner... Jag ska lämna in min hoj på 1000-mila service och har fått ett kostnadsförslag på 2900:- (utöver det föreslår han byte av bromsvätska). Tycker faktiskt 2900:- för servicen låter lite mycket, vad har ni själva fått punga ut?

Bromsvätskan ska bytas först vid 2000 mil, 1800 spänn betala jag för 1000-mila service på yamaha center.
 
Kolat runt med flera st olika verkstäder, bl a yamaha center & servicepriserna ligger mellan 2500-3000 kr. oavsett om det är en s.k tusenmila service eller "årsservice". De har ett A4 papper med saker de går igenom eller som javaguru skrev, Tittar på. Praktiska saker de faktiskt byter och inte byter är inte så mycket.

Då min hoj redan är servad på icke auktoriserad verkstad blev valet ganska enkelt. Jag servade den själv, och kunde köpa fler saker att byta ut/fräscha upp än vad som ingår i deras ockerpriser. allt som allt kanske jag landade på 1000 - 1,500 spänn någonstans.
Hade det inte varit för denna förbannade garanti hade jag alltid gjort service själv! Det är roligast!

Imorn är en stor dag för min FZ1 07a. Sitter redan Yoshi slipon, K&N filter, PC3 på och 1 kugg mindre fram. Fick idag hem FCE från Ivans Performance (England) och O2-Eliminatorn (Tyskland). Bänkning, optimering/mappning imorgon!!!
Fan va kul.



F.Ö
Vad betalar ni/använder ni för försäkringsbolag etc ???
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top