Rost i tanken

2hjulkul

---o7o
Gick med
22 Mar 2009
Har köpt en begagnad tank till min Daytona på nätet. Som ett barn på julafton sliter jag ivrigt upp kartongen men ser till min fasa att tanken är rostig inuti. Rostlagret är heltäckande. Det är inga flagor men det fäller såklart.
Jag tänkte skicka tillbaka den. Men det regnar inte Daytona-tankar direkt...

Går det att fixa rosten? Eller är det riskfritt att använda den?
Någon som har erfarenhet?

Kreem tanktätning funkar på det mesta
Annars kan du slänga i ett par nävar med skruv o mutter, lite diesel o sen snurra tanken ett par timmar, blir fint son fan :)

Det blir ett "rostlager" i alla tomma tankar på nolltid.

Kör bossanovastilen med några nävar grus, köp KREEM tankrengöring eller gör ingeting...ett extra soppafilter kanske.

enligt mina erfarenheter så blir de inge spec med rost i tanken när de är en skvätt soppa i men när den blir snustorr är de annat.

OK, cut the crap!

Här e en plan:
Jag pluggar hålet för tanklocket.
Vänder den upp och ner (pumpen är inte monterad).
Tippar i 1kg citronsyra och 17 liter varmt vatten.
Sköljer efter ett dygn och fyller med målarsoda och vatten för att neutralisera syran.
Sköljer med vatten, torkar tanken och smörjer invändigt med 5-56.
Lackar o fixar...
När det är dax för montering, sköljer med bensin, monterar pump-amaturen och :tuttar

Låter det vettigt?

OK, cut the crap!

Här e en plan:
Jag pluggar hålet för tanklocket.
Vänder den upp och ner (pumpen är inte monterad).
Tippar i 1kg citronsyra och 17 liter varmt vatten.
Sköljer efter ett dygn och fyller med målarsoda och vatten för att neutralisera syran.
Sköljer med vatten, torkar tanken och smörjer invändigt med 5-56.
Lackar o fixar...
När det är dax för montering, sköljer med bensin, monterar pump-amaturen och :tuttar

Låter det vettigt?

Jag skulle nog inte göra så. Diesel och småskruv är nog betydligt bättre.