Rost i tanken

2hjulkul

---o7o
Gick med
22 Mar 2009
Har köpt en begagnad tank till min Daytona på nätet. Som ett barn på julafton sliter jag ivrigt upp kartongen men ser till min fasa att tanken är rostig inuti. Rostlagret är heltäckande. Det är inga flagor men det fäller såklart.
Jag tänkte skicka tillbaka den. Men det regnar inte Daytona-tankar direkt...

Går det att fixa rosten? Eller är det riskfritt att använda den?
Någon som har erfarenhet?

Kreem tanktätning funkar på det mesta
Annars kan du slänga i ett par nävar med skruv o mutter, lite diesel o sen snurra tanken ett par timmar, blir fint son fan :)

Det blir ett "rostlager" i alla tomma tankar på nolltid.

Kör bossanovastilen med några nävar grus, köp KREEM tankrengöring eller gör ingeting...ett extra soppafilter kanske.

enligt mina erfarenheter så blir de inge spec med rost i tanken när de är en skvätt soppa i men när den blir snustorr är de annat.

OK, cut the crap!

Här e en plan:
Jag pluggar hålet för tanklocket.
Vänder den upp och ner (pumpen är inte monterad).
Tippar i 1kg citronsyra och 17 liter varmt vatten.
Sköljer efter ett dygn och fyller med målarsoda och vatten för att neutralisera syran.
Sköljer med vatten, torkar tanken och smörjer invändigt med 5-56.
Lackar o fixar...
När det är dax för montering, sköljer med bensin, monterar pump-amaturen och :tuttar

Låter det vettigt?

OK, cut the crap!

Här e en plan:
Jag pluggar hålet för tanklocket.
Vänder den upp och ner (pumpen är inte monterad).
Tippar i 1kg citronsyra och 17 liter varmt vatten.
Sköljer efter ett dygn och fyller med målarsoda och vatten för att neutralisera syran.
Sköljer med vatten, torkar tanken och smörjer invändigt med 5-56.
Lackar o fixar...
När det är dax för montering, sköljer med bensin, monterar pump-amaturen och :tuttar

Låter det vettigt?

Jag skulle nog inte göra så. Diesel och småskruv är nog betydligt bättre.

Varför ? - Jo lite diesl i soppan är nog betydligt bättre är citronsyra och målarsoda. Det finns alltitd någon smal spalt i en tank och både citronsyra och målarsoda bildar kristaller når det torkar, det gör inte diesel.

Nu har jag testat konceptet på ett skrubbsår utanpå tanken.
Funkar :banana
Ren plåt, ingen rost! :tummenupp
Jag snodde frugans bomullsplättar från badrumskåpet och lät syran ligga på över natten. Sedan lade jag på en "plätt" med målarsoda. Och jädrar vad det fräste till!!!
I större skala (17 liter) så fattar jag att jag måste skölja ordentligt mellan stegen...:brinnerup

Jag skulle nog inte göra så. Diesel och småskruv är nog betydligt bättre.

Varför ? - Jo lite diesl i soppan är nog betydligt bättre är citronsyra och målarsoda. Det finns alltitd någon smal spalt i en tank och både citronsyra och målarsoda bildar kristaller når det torkar, det gör inte diesel.

Jo, det är ju en hel del svetsfogar i tanken...
Tror du inte att mycket vatten, tryckluft och 5-56 kan funka?

Jag snodde frugans bomullsplättar från badrumskåpet och lät syran ligga på över natten. Sedan lade jag på en "plätt" med målarsoda. Och jädrar vad det fräste till!!!
I större skala (17 liter) så fattar jag att jag måste skölja ordentligt mellan stegen...:brinnerup

:tummenupp

Det är väll bara och ta en vattenslang och låta den skölja i tanken en bra stund efteråt, den mängden citronsyra som finns kvar skulle jag knappast tro att den gör någon skada

Först har du fått i kondens (=vatten) så det rostat. Sen tar du bort rosten med syra-Bas och skoljer med vatten ? Var det inte vatten som skapade problemet från början ?

Först har du fått i kondens (=vatten) så det rostat. Sen tar du bort rosten med syra-Bas och skoljer med vatten ? Var det inte vatten som skapade problemet från början ?

Har får väll tanka fullt som man ska sedan :va

Har får väll tanka fullt som man ska sedan :va

Vatten har högre densitet än bensin och kommer alltså ligga kvar i botten på tanken.

Dom enda tillfällen jag har hällt vatten i bränsletankar är när man måste svetsa. Vid dessa tillfällen har jag efter vattnet sköljt med sprit och sen haft tanken i ett varmt pannrum ett tag.

Sen är det ju inte vattnet som är största risken med syra-lut-vatten metoden. Vattnet gör ju bara att man är tillbaka till ruta ett. Metoden är ju dock lite som ett Kinderägg. Det fräser, det ryker och man kan få en obehaglig upplevelse.

Jag förstår inte problemet med att använda en metod som varken är skadligt för tanken eller kan ställa till det i resten av bränslesystemet ?

Men Men var och en gör som dom vill.

Last edited:
Var du än gör använd INTE tanktätning!
Det är satans påfund, ren jävla dynga.

Har testat 2 olika fabrikat med samma resultat - skiten släpper.
Har vart grymt noggrann med rengöring, etsning etc.

Var du än gör använd INTE tanktätning!
Det är satans påfund, ren jävla dynga.

Har testat 2 olika fabrikat med samma resultat - skiten släpper.
Har vart grymt noggrann med rengöring, etsning etc.

Men använde du 2 olika fabrikat på tankrengöring innan då?:D

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...