Rost i tanken

Hopp hopp :)

Nejdå körde med hela Por15 kittet, samt med Kreems vid ett annat tillfälle (inte samma tank). Por 15 löstes upp till ett tunt metallskimmer som satt igen filtren ideligen. Kreem släppte som en stor kaka från insidan av tanken.

Har använt Kreem i alla våra egenbyggda racetankar, med riktigt bra resultat. Om man följer anvisningen noga, och inte slarvar med torktider, etc, så funkar det. Se dock till att arbeta i väl ventilerade utrymmen, inte helt hälsosamma ångor att andas in.....

Skönt att höra att ngn hade bra erfarenhet :)
Jag rör inte skiten med tång igen.

Har använt Kreem i alla våra egenbyggda racetankar, med riktigt bra resultat. Om man följer anvisningen noga, och inte slarvar med torktider, etc, så funkar det. Se dock till att arbeta i väl ventilerade utrymmen, inte helt hälsosamma ångor att andas in.....

Håller med till fullo, har själv använt kreem funkar klockrent om man körde alla 3 komponenter. Har ett flertal bekanta som byggt egna tankar med samma resultat.

Kreem is the shit :Bugar

Låt rosten vara så länge den inte släpper och häll lite 2-taktsolja i tanken då och då (vilket alla riktiga mc har endå:yoparty) spara en del trubbel i övriga bränslesystemet.

Vinterförvaring=full tank.

Tack för era erfarenheter och tankar xD

Har kollat lite på Kreem och POR-15. Där används vatten i processen oxå. I min nyinköpta tank finns inte en gnutta kolväte, så den är nog rengjord med vatten den med. Att vädra ur fukten kommer inte vara något problem eftersom hålet för tankamaturen är så stort att jag får in armen.

Går nog till verket så småningom med en kombination av "citronsyra-mycket vatten-målarsoda-mycket vatten" OCH "bosanova metoden". Ingen sealer! Full tank! Då borde rostskyddet vara samma som när tanken kom från fabrik... Om dom inte har något som täcker plåten invändigt och har försvunnit från min beggade...

Såhär ser kittet ut just nu:

Bifogat

• 20101004001.JPG
    20101004001.JPG
    22.4 KB · Visningar: 129
Det funkade ganska bra!

Skred till verket för några dagar sedan med c:a 800g citroncyra löst i 18 liter varmt vatten. Efter ett dygn var tanken helt slät inuti. Rosten var väck (fortfarande lite brunt flammig dock). Sedan c:a 400g målarsoda löst i samma mängd vatten i ett par timmar. Slutligen ursköljd med massor av varmt vatten. In med hårtork tills den var het och snustorr. In med en handen och en sprayburk med 5-56 och spraya runt.

Nu är den lackad och klar för montering! Men först skölja ur med lite soppa :tummenupp

Back