Rimlig provision

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
X har förmedlat en affär som är helt avhängd just X, som person, och det arbete som X lagt ner.

Äffären är, idag, värd ca 6 miljoner per år varav 1 miljon är vinst.

Vad vore en rimlig provision för X på en månatlig / årlig basis?

Shoot!

En kram o en klapp på axeln.

Va exakt har du bidragit med?

Om du t.ex knutit ihop två vänner som sedan kunnat göra en affärsuppgörelse så anser jag inte att du gjort dig förtjänt av något. Sånt gör man ju hela tiden.

Inte heller om du redan är anställd för att göra just denna uppgift förtjänar du något eftersom det liksom ingår i din lön.

Har faktiskt svårt se nåt scenario där du faktiskt förtjänat en ersättning utan att kunna baka in den med automatik. T.ex att du känner till ett behov som du går in och får utfört men vid ett sånt scenario bakar du ju in din ersättning i mellanskillnaden mellan dina två affärspartners.

Företag X har bidragit med att skapa en affär där ingen affär fanns och låter företag Y ta denna affär. X och Y har samarbetat tidigare men rent affärsmässigt.

10-15% av vinsten/år eller dela upp provisionen per månad

10-15% per år/12 månader = månadsprovision så att ingen missförstår ;)

Men sådant som provision måste alltid disskuteras mellan X och Y för att det inte skall skapas osämja, därför som det alltid är svårt med provision när det inte är sagt något från första början så att säga.

Företag X har bidragit med att skapa en affär där ingen affär fanns och låter företag Y ta denna affär. X och Y har samarbetat tidigare men rent affärsmässigt.

Har provisionen diskuterats något alls under affärens framväxande, eller är det något du kommit på nu när det är klart?

Frågan är alltså inte huruvida X skall ha provision eller inte utan hur mycket provision X skall ha.

Eller snarare vad som är rimligt för X att begära.

Frågan är alltså inte huruvida X skall ha provision eller inte utan hur mycket provision X skall ha.

En kall pilsner å en "fransk frukost"
:yoparty

* Ordlista för lantisar
Fransk frukost = Gök med pudding

Känns som att det handlar helt om hur relationen är mellan X och Y. Om X kommer ha personlig vinning i framtiden för att X hjälpt Y så kan det löna sig att inte begära för stor provision. Om X och Y inte kommer att ha med varandra att göra i framtiden så ska X ta så stor bit av kakan att han skäms. Affären hade inte blivit av utan X och eftersom X tydligen vet vinsten så bör X kunna räkna ut hur mycket som skulle vara skäligt. Något som spelar in är självklart Y:s ekonomi vid ingången på avtalet. Sitter Y pyrt till sedan innan finns andra skulder att täcka upp för.

Allt bygger såklart på att X och Y varit överrens om att en provision ska betalas vid en sluten affär. Om det är en efterkonstruktion kan X nöja sig med några smulor...

Finns det kontrakt och provisionen är specifiserad så finns det inget att snacka om, att komma i efterhand och vilja ha provision är det på Y företagets goda vilja, frågan är om X hade velat dela på förlusten om affären hade gått åt helvete?

Personligen hade jag inte betalat ut 10% i efterhand, kanske 1%!

Sånt gör man upp i väldigt tidigt stadium eller innan start till och med.
Gärna per papper med seriöst förmedlingsavtal.
Annars blir man lätt ovänner. Har man inte gjort det så är det upp till moralen och hur väl man känner varandra eller kan använda sig av varandra.

10% ? Ptja kanske är ok om man kommit överens om det innan. Komma när affären är slut eller nästan slut är bara så fel om man inte har någon ök. eller gentlemens agreement sedan tidigare om hur man gör affärer.

Personligen tycker jag X skall vara glad om X får något alls.

Behöver ju inte vara % alls. Hur många timmar la X ner på jobbet och vad är normal timtaxa?

1-10% är väl för övrigt något att utgå ifrån. Googlar man på ämnet finns upp till 20% men det är rätt extrema fall utifrån min googling!

ÄDIT utifrån den bristfälliga info som finns och att du insisterar på att få en % istället för något annat säger jag 5% då :)

Last edited:
Det handlar fortfarande inte om huruvida X skall ha provision eller inte.

Utan hur mycket som är skäligt.

Du kanske borde förklar hur det ligger till istället för att bara ge ett fruktansärt dåligt jävla svar !!

Har det varit snack från början att X skulle få provision eller inte ?
Som andra redan har sagt, man kan ju inte förmedla en affär och sen få reda på att dom gör en vinst med 10 mille och komma tillbaka och säga öö det där fixade ju jag, så jag borde få X-% i provision ?

Har ni dock kommit överens om att X ska få en provision om han fixar den här dealen, så är det väl bara att säga 15% och nöja dig om du får 5% vilket ger 50.000kr om året.

Det handlar fortfarande inte om huruvida X skall ha provision eller inte.

Utan hur mycket som är skäligt.

Mycket spekulationer i tråden ...
Jag har gjort några sådana affärer, och det beror mångt och mycket på din insats, samt ifall du har haft "mandat" att göra det, såsom agent...men då hade du ju vetat provisionen...

Hursomhelst, kan jag ge dig en fingervisning. Brukar ofta vara kutym att ta ca 2 % sk findingfee på omsättningen. Sen går det göra deal på hur många år. Ibland bara första året, eller på kontraktstiden på t ex tre år. Begär du cash direkt, så får man oxå finna sig i lägre ersättning.

Har inget avtalats i förväg är jag rädd att det kan bli krig mellan X och Y. :)
Men 5-10% av den skattade vinsten kan väl låta rimligt.

Bifogat

• spy-vs-spy.jpg
    spy-vs-spy.jpg
    43.7 KB · Visningar: 98
X har rätt till precis det han har papper på att han ska ha.

Har X inga papper så är en klapp på axeln och ett "tackskaruha" ren bonus.

Tyvärr, i affärer ska man ha papper på allt.
Det gäller även om man har affärer med fruntimmer.

X har rätt till precis det han har papper på att han ska ha.

Har X inga papper så är en klapp på axeln och ett "tackskaruha" ren bonus.

Tyvärr, i affärer ska man ha papper på allt.
Det gäller även om man har affärer med fruntimmer.

:rofl Det gäller även om man har affärer med fruntimmer :rofl

Tycker 10% låter mycket, speciellt om man inte gjort upp i förväg hur mycket provisionen ska vara.

En finders fee på 2% låter rimligt om inget annat avtalats (förutsatt att Y har lust att betala något alls).

Nyheter
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm