Sådär ja. Hemkommen i ett stycke och provtur avklarad.
Efter en lång och kall resa med en jäkla massa regn kom jag till slut fram till Norrlands MC i Umeå. Enda trösten i regnet var att B-Kingen är som en dröm att köra. Riktigt trevlig maskin.
Nåja. Gick in i butiken och sa att jag hade ringt häromdagen och ville provköra XR1200:an som fanns på demo. "Inga problem!" tyckte han som var där och rullade ut hojen. Under tiden han gjorde detta värmde jag händerna och mig själv med en kopp blaskigt kaffe.
Han var först osäker om det var någon ström i hojen men det visade sig rätt snabbt att det fanns. Med buller och brak startade den. Vance & Hines Widow avgassystemet som satt på (utan insatser) pratade lite väl mycket för min smak, och då gillar jag ändå vrålande twinnar och radfyror. Däremot tycktes handlaren gilla ljudet. Stod och varvade motorn länge och väl.
Märkte rätt snabbt när han gjorde det att avgassystemet förmodligen bara var påskruvat utan någon som helst åtgärd i insprutningen. Gick oerhört ruffigt och ojämnt (mer än en HD gör normalt) och small kraftigt på avslag. Nåja, allt kan ju inte vara perfekt.
Ser ut som en fullstoppad falukorv på grund av att jag hade dubbla lager av allt: undertröjor, tjocktröjor, jackor + ett ryggskydd.
Satte mig i sadeln och försökte vänja mig vid tanken att ha blinkers knappar på både höger och vänster styrhalva. På högersidan blev det kraftig intressekonflikt för mig då handen vill dra på lite när man flyttar tummen för att blinka.
Ut på vägen bar det av och väl uppe i fart så hittade jag inget att tycka illa om. Den gick stadig och fint, brummade härligt, bra bromsar, underbar motorkaraktär med riktigt bottenvrid. Kul med en lite varvvillig motor också, men buskaraktären kanske var nog så stor för att den ska vara praktisk eller bekväm på gata. Fast det är klart, en provtur på 5-10 minuter ger nog inte en så bra bild, speciellt inte när det nyss slutat regna och var blött överallt. Det enda jag egentligen störde mig på var fotpinnarnas placering / vinkel, speciellt på växelföraren.
Kommer definitivt att ha den i åtanke som ett framtida hojköp, men jag är rädd för att B-Kingen lämnade ett djupare avtryck hos mig än XR:en.