Arbetslinjen och bidragspolitiken

Fast det konstiga är att det alltid är personer som har jobb och liv som de trivs med, eftersom de själv har valt det som de gör, som tydligen anser det normalt att andra inte ska få välja. De som har jobb är konstigt nog alltid beredda att ta dåligt betalda jobb i Norrlands inland, cykla ditt med punktering på bägge däcken och vara nöjda med det.

Blir lite som att det i stort bara är personer som redan har barn som säger att det inte är en mänsklig rättighet att få barn, och att det är något man får acceptera om det händer.

Du har nog en poäng faktiskt, i vissa fall. Det är ungefär som att de som ser det som vansinnigt att pendla 16 mil för ett jobb när de istället kunde umgås med familjen, sedan länge sitter med god ekonomi och på samma trygga jobb sedan många år och inte behöver oroa sig över att familjen överhuvudtaget ska ha mat på bordet. LAS ftw! :yoparty

Jag vet inte hur många gånger jag har fått frågan "hur orkar du pendla".
Tja jag är grymt morgonpigg :D

Faktum är att jag har jobbat hemmavid (på sjukhuset vars löner är knappt över a-kassa) och även pendlat in med bil 6 mil enkel resa när jag bodde i hus och varit betydligt tröttare än när jag sätter mig på tåget och släpper allt vad jobb heter fullständigt!
Underbart att zzz en stund till SJ:s karaktäristiska *dunkande* efter en uppfriskande arbetsdag

Jag har nu råd att vara hemma lite då och då Hela dagar ledigt betyder mer än om jag kommer hem klockan halv sex eller halv sju. Jag har jobbat med saker jag älskar o jobbat med sådant jag hatar, tjänat bra o tjänat dåligt men aldrig att jag skulle palla att vara hemma o klättra på vägarna *been there done that*:brinnerup

Last edited:
Jag vet inte hur många gånger jag har fått frågan "hur orkar du pendla".
Tja jag är grymt morgonpigg :D

Faktum är att jag har jobbat hemmavid (på sjukhuset vars löner är knappt över a-kassa) och även pendlat in med bil 6 mil enkel resa när jag bodde i hus och varit betydligt tröttare än när jag sätter mig på tåget och släpper allt vad jobb heter fullständigt!
Underbart att zzz en stund till SJ:s karaktäristiska *dunkande* efter en uppfriskande arbetsdag

Jag har nu råd att vara hemma lite då och då Hela dagar ledigt betyder mer än om jag kommer hem klockan halv sex eller halv sju. Jag har jobbat med saker jag älskar o jobbat med sådant jag hatar, tjänat bra o tjänat dåligt men aldrig att jag skulle palla att vara hemma o klättra på vägarna *been there done that*:brinnerup
Jag har en enorm stresstolerans (och en PS3!) så jag som klarar av att hantera stressen att vara hemma kan offra mig till det!

Sverige behöver fler av dig, färre av mig!

Sälj din hoj och köp mat säger jag, din bortskämda snorvalp.
Ja jag såg den hjärnskadade pojken, sådana som du är anledningen till att de inte får vård - för ni tar alla resurser i anspråk, först till era värdelösa utbildningar och sen till livslångt bidragsberoende. har du dreadlocks också?

Har redan sålt den den hoj jag hade, ditt svenneoffer. Man betalar för sina studier i Sverige genom lån, och de lånen betalar jag själv.

Istället för att bara gå på attack, bara för att det jag skriver känns lite obekvämt eller svårt att förstå, skulle det vara bättre om du kunde komma med lite argument för att grova skattesänkningar inte urholkar välfärden.

Hur faan kan man sänka skatterna med över 100 miljarder och tro att man kan hålla samma kvalitet på skola, sjukvård och den sociala omsorgen?

Förklara det istället för att gömma dig bakom korkade och plumpa angrepp.

Så kom igen nu Einstein: hur ska du kunna hjälpa de som behöver vård (tex. den hjärnskadade killen) om du snor statens inkomster genom brutala skattesänkningar?

Tips: kolla citatet längst ner under denna mening. Ta sedan 3 djupa andetag och försök använda hjärnan: skriv sedan ditt svar.)

Så om man studerar/läser en utbildning i flera år och sen råkar bli arbetslös så ska man ta ett "sämre"/jobb inom annan bransch/sektor bara för att man inte kan hitta ett jobb direkt inom de man är utbildad på?

Självklart! Eller tappar man helt förmågan att söka jobb när man redan har en anställning? :va

Hur faan kan man sänka skatterna med över 100 miljarder och tro att man kan hålla samma kvalitet på skola, sjukvård och den sociala omsorgen?

Jag skulle vilja vända på den frågan. Faktum: Vi hade inte världens bästa välfärd innan skattesänkningarna, trots världens högsta skattetryck. Vad får dig att tro att det skulle hjälpa att pumpa in ÄNNU mer pengar i ett system som uppenbarligen inte fungerar?

Jag har en enorm stresstolerans (och en PS3!) så jag som klarar av att hantera stressen att vara hemma kan offra mig till det!

Sverige behöver fler av dig, färre av mig!

:rodnar (får jag använda det citatet?)

Jag har faktiskt också ett PS3, bakåtkompartibel till PS2 till o me :hihi hemmabio samt två trilobiter som sköter städningen o en stork som kommer med maten så jag känner ingen stress över alla "måsten"...all tid när man kommer hem kan ägnas åt varandra och det som faller in.....:brynad Jag har baskemig nog mer egentid/fritid än många som har nämare till jobbet.:tungan

Last edited:
Har redan sålt den den hoj jag hade, ditt svenneoffer. Man betalar för sina studier i Sverige genom lån, och de lånen betalar jag själv.

Jorosatt...:D

Vad är förresten ett svenneoffer? Kanske Markus kan förklara eftersom han tydligen är ett sånt.

Istället för att bara gå på attack, bara för att det jag skriver känns lite obekvämt eller svårt att förstå, skulle det vara bättre om du kunde komma med lite argument för att grova skattesänkningar inte urholkar välfärden.

Nog för att jag är ganska säker på att du trollar men:

Tja, efter man räknat alla skatter och avgifter närmar det sig 60% skatt.
När företag och rika personer måste skatta 5-6miljoner av var 10:e de får i vinst, anställer de folk som jobbar heltid med att hitta hål i systemet för att minska skatterna eller flyttar hela skiten utomlands. Vilket leder till:
1: I slutändan mindre pengar till statskassan
2: Färre jobb, fler arbetslösa = mer pengar ut ur statskassan

Hade de istället bara behövt betala 2-3mille i skatt är det billigare att helt enkelt pröjsa.
Lägre skatter kan leda (och i Sveriges fall lär leda) till att:
1: Totalt sett mer pengar in i statskassan
2: Trevligare företagsklimat = fler jobb = färre arbetslösa = mindre pengar ut ur statskassan

Det är en balansgång, där jag anser att Sverige ligger ganska långt över hälsosamt skattetryck

Annars är det ju bara höja skatten till 100% så är alla problem lösta, eller?

Förklara det istället för att gömma dig bakom korkade och plumpa angrepp.

Så kom igen nu Einstein: hur ska du kunna hjälpa de som behöver vård (tex. den hjärnskadade killen) om du snor statens inkomster genom brutala skattesänkningar?

Tips: kolla citatet längst ner under denna mening. Ta sedan 3 djupa andetag och försök använda hjärnan: skriv sedan ditt svar.)

Svenneoffer, hit och svennenoffer dit - tror det är du som ska ta några djupa andetag i dina haschrökta lungor. :)

I alla fall, jag läste det där citatet redan igår och det var ganska fiffigt, det jag inte förstår är varför du tycker det är applicerbart på dig själv. Du är ju bombsäker på hur det är egentligen, gör det dig obegåvad då? Eller kan man avgöra att du är obegåvad genom din okunskap, t.ex. att du betalar dina lån själva - som du glömmer att skattebetalarna subventionerar. Om man inte vet en sådan sak, hur kan man då ge sig in i en sådan här diskussion? :confused:

Du är ju en bortskämd snorvalp, eftersom du håller på och gnäller om allt möjligt istället för att skaffa ett jobb. Du är förmodligen oförmögen att förstå att din attityd kommer begränsa dig i yrkeslivet, om du nu får något. Du vet, i verkliga livet orkar ingen lyssna på en bitter gnällspik. Jag har sett några sådana som dig under mina 12 år på arbetsplatser och ni tycker alltid att ni är behandlade orättvist, för ni har ju så fin teoretisk utbildning. Det första du behöver göra är at tförstå att din utbildning kommer inte ge dig något jobb, speciellt eftersom du inte verkar ha tillgodogjort dig kunskaperna på ett adekvat vis. Det ser jag bl.a genom din defensiva attityd samt att du vill ha ett jobb med "något inom logistik", vilket är allt från postsorterare till inköpsdirektör till lastbilschaufför till taxiåkare. Jag gissar att du själv tycker att du platsar i första hand som alternativ #2.

Det är dessutom lite svårt att hänga med i svängarna när du i ena inlägget skriver att borgarna bedriver omförpackad sossepolitik, i nästa spyr på borgarna, i följande inlägg skriver att 80% av transfereringspolitiken är identisk mellan blocken osv.

För att besvara din fråga:
Man kan hjälpa den hjärnskadade genom att inte subventionera CSN-lån till bortskämda snorvalpar. men, det är en fånig diskussion eftersom inga nedskärningar gjorts i den sektorn. Inte för att jag tror att verkligheten är så viktig för dig men ändå.

Man betalar för sina studier i Sverige genom lån, och de lånen betalar jag själv.

Konstigt!? Jag kunde ha svurit på att vi fortfarande hade avgiftsfria utbildningar för svenska medborgare? Och jag tror inte du hör till det gänget utlänningar som numera får betala skolavgift eftersom dessa inte är utexaminerade ännu... :va
Vad har du gått för specialutbildning?

Nej, seriöst så det enda som du finansierat med dina studielån är 3/4-delar av dina egna levnadskostnader under studietiden.
Din utbildning(dvs lokaler, lärarlöner mm) kostar sannolikt 100000-200000kkr/år ytterligare.

Jag skulle vilja vända på den frågan. Faktum: Vi hade inte världens bästa välfärd innan skattesänkningarna, trots världens högsta skattetryck. Vad får dig att tro att det skulle hjälpa att pumpa in ÄNNU mer pengar i ett system som uppenbarligen inte fungerar?

Och vad är det som får dig att tro att det skulle hjälpa med att pumpa ur ÄNNU mer pengar från välfärden?

Vadå uppenbarligen inte funkar? Vi hjälper varandra fortfarande ganska bra men ge det 4 år till o faan ta den som inte har försäkringar upp till tänderna då.

Vadå uppenbarligen inte funkar? Vi hjälper varandra fortfarande ganska bra men ge det 4 år till o faan ta den som inte har försäkringar upp till tänderna då.

Vad är det för försäkringar man kommer behöva under nästkommande 4 år?

Svenneoffer, hit och svennenoffer dit - tror det är du som ska ta några djupa andetag i dina haschrökta lungor. :)

I alla fall, jag läste det där citatet redan igår och det var ganska fiffigt, det jag inte förstår är varför du tycker det är applicerbart på dig själv. Du är ju bombsäker på hur det är egentligen, gör det dig obegåvad då? Eller kan man avgöra att du är obegåvad genom din okunskap, t.ex. att du betalar dina lån själva - som du glömmer att skattebetalarna subventionerar. Om man inte vet en sådan sak, hur kan man då ge sig in i en sådan här diskussion? :confused:

Du är ju en bortskämd snorvalp, eftersom du håller på och gnäller om allt möjligt istället för att skaffa ett jobb. Du är förmodligen oförmögen att förstå att din attityd kommer begränsa dig i yrkeslivet, om du nu får något. Du vet, i verkliga livet orkar ingen lyssna på en bitter gnällspik. Jag har sett några sådana som dig under mina 12 år på arbetsplatser och ni tycker alltid att ni är behandlade orättvist, för ni har ju så fin teoretisk utbildning. Det första du behöver göra är at tförstå att din utbildning kommer inte ge dig något jobb, speciellt eftersom du inte verkar ha tillgodogjort dig kunskaperna på ett adekvat vis. Det ser jag bl.a genom din defensiva attityd samt att du vill ha ett jobb med "något inom logistik", vilket är allt från postsorterare till inköpsdirektör till lastbilschaufför till taxiåkare. Jag gissar att du själv tycker att du platsar i första hand som alternativ #2.

Det är dessutom lite svårt att hänga med i svängarna när du i ena inlägget skriver att borgarna bedriver omförpackad sossepolitik, i nästa spyr på borgarna, i följande inlägg skriver att 80% av transfereringspolitiken är identisk mellan blocken osv.

För att besvara din fråga:
Man kan hjälpa den hjärnskadade genom att inte subventionera CSN-lån till bortskämda snorvalpar. men, det är en fånig diskussion eftersom inga nedskärningar gjorts i den sektorn. Inte för att jag tror att verkligheten är så viktig för dig men ändå.

Som jag trodde: helt talanglös och inte ens nära ett försök att svara på min fråga.

jag har undrat när Alliansen och SH ska importera en av de gamla sovjetiska statyerna av några arbetare som står och kikar stoiskt mot horisonten och hyllas för sin arbetsinsats för staten och kollektivet. Borde vara hyfsat billiga nu och en eventuell skära kan man säkert skära bort...

Du missar målet, jag tror få i både Alliansen och moderater (likt dig själv) på SH bryr sig om utifall folk arbetar i första hand, de bryr sig om de går på bidrag eller inte.

Känns inte bekant, däremot frågade jag VBK hur han vet det han psåtår att han vet

Det är mycket i verkligheten som inte verkar bekant för dig.

Du behöver en anställd för ett arbete vilket som helst, vi kan räkna bort ett högskolekrav för att förenkla det.

Du skriver i annonsen klart och tydligt ut vilka krav som ställs för arbetet och du lägger även till en del som inte behövs egentligen men som vore smidigt, eller för att du tror att det automatiskt sållar bort en del så att du slipper sökanden utan kompetensen/kompetenserna du egentligen vill ha.

Du har nu en enorm volym av sökanden att vänta dig eftersom AF i många fall informerar just om att företag "lägger till en del som inte behövs egentligen men som vore smidigt för dom".

Till detta kan du även lägga alla som håller på ett stämplas ut och verkligen känner paniken stiga.

I bästa fall får du 300 sökanden och i värsta 2000.

I ett stort företag kanske man kan ha en fungerande urskiljning men i många mindre blir det per automatik ett "grabbatag". Har vänner som verkligen gjort så.

Sen har många företag "svågerpolitik" vilket många gånger inte är fel då man slipper många ansökningar och förhoppningsvis kan anställa någon med en referens som faktiskt är tvungen att stå för sin rekommendation.

Ju mer man hänger på den här tråden, desto mer övertygad blir jag att rösträtt borde vara ett privilegium som erhålls först när man betalar minst 100 lök/år i skatt.

170,000 minst:huvet

Last edited:
Självklart! Eller tappar man helt förmågan att söka jobb när man redan har en anställning? :va
Sluta dryga dig du förstår vad jag menar!

Har redan sålt den den hoj jag hade, ditt svenneoffer.

Då tar jag återigen upp frågan, eftersom du kallar folk för svenneoffer så antar jag att det är okej att jag kallar dig för svartskallejävel right?

Last edited:

Motfråga och samtidigt en matematikfråga:

Vilket är mest: 50% av 1000 miljarder eller 100% av 0 miljarder?

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back