Skjutit packboxarna i framgaffeln pga bakhjulsåka?

• Thread starter Thread starter HBSS
  • Start date Start date

HBSS

Guest
Gäller en xz9-r -99 vanlig gaffel(inte upsidedown)
För drygt en vecka sen när jag tränade lite på bakhjulsåka så fick jag upp hojen lite för högt så jag blev skitnödig och släppte av helt vilket resulterade i en jävla smäll när framhjulet landade och det känndes som om gaffeln slog igenom. Senare på kvällen såg jag att det hade runnit nerför gaffelbenen. Tänkte att det kanske bara läckte ut lite just då men det verkar fortsätta läcka och nu börjar hojen kännas svampig och ostadig i kurvorna.
Är packboxarna gamla och slitna och därför packat ihop eller tål inte gaffeln lite misshandel?
När jag nu ska till och renovera, finns det kraftigare grejer att sätta dit eller kommer det funka med nya original, för det kommer säkert bli fler missöden vid bakhjulsåka :)
/Danne

Hojen är 11 år gammal, hur långt har den gått ?

Kan underlätta om du ger lite gas samtidigt som du sätter ner den, dämpar ganska bra och sparar packboxar.

Är ingen bakhjulsfantom, men har slitit ut ett par boxar. Dock, den gamla XTn som jag matade mest bakhjul med höll för nästan 2 års misshandel, så det bör i teorin inte vara någon fara. Cyklen hade gått lite över 4k då jag sålde den. DRen jag hade klarade ett och ett halvt, men vet inte om de var bytta innan, den hade gått 5000 mil då det börja läcka.

Jag hade bara kört standard, de som är mer rutinerade kan säkert tipsa om du ska laborera lite med oljemängden då du ändå har dem av o tömmer.

Dock, byt bägge då du ändå är på, har den ena gått kommer murphy se till att den andra snart lämnar in också.

Självklart kan du slå sönder gaffeln om du slår i den för hårt, det är en sporthoj, inte en cross som är byggd för att hoppa med! :fakta Och nej, det finns inte kraftigare packboxar för folk som inte kan slanga å misshandlar gafflar, det är nog mycket bättre att du lär dig landa mjukt med framhjulet istället ;)

Skulle snarare gissa att det satt skit, någon liten rostbubbla eller skada högt på gaffelbenet, så packboxen gick hela vägen upp och blev skadad av det när gaffeln bottnade.

Hojen är dessutom 11 år, om gaffeln inte blivit genomgången de senaste åren lär det väl vara dags ändå.

Bara att plocka ner och byta packboxarna...är ingen större kostnad även fast man lämnar bort det.
Ett tips är att även fast du blir skitnödig så glöm inte bort att ge lite gas på vägen ner från wheelien så slår du inte ner lika hårt vilket sparar boxarna :)

Okej så bara att renovera då och försöka smyga ner den i fortsättningen. Ska köpa en handbok och se hur bökigt det är, om jag gört själv eller lämnar bort. Har ju ingen aning om när det renoverades sist, kanske var på upphängningen redan.
Men inget ont som inte har nåt gott med sej, det är mycket lättare att få upp hojen när framgaffeln är svampig :D

Jag packade om mina gaffelben på vtrn jag hade förut. Kostade mig ca 1000 spänn och då fick jag tillbaka dem dagen efter jag lämnade in dem, visst hade jag kommit billigare undan om jag hade gjort det själv men tveksamt till att det hade gått lika bekymmerslöst. Vet inte hur returen etc är på en äldre ninja men på vtrn så var dämparna ganska svampiga så jag passade på att byta till en tjockare olja.

Jag packade om mina gaffelben på vtrn jag hade förut. Kostade mig ca 1000 spänn och då fick jag tillbaka dem dagen efter jag lämnade in dem, visst hade jag kommit billigare undan om jag hade gjort det själv men tveksamt till att det hade gått lika bekymmerslöst. Vet inte hur returen etc är på en äldre ninja men på vtrn så var dämparna ganska svampiga så jag passade på att byta till en tjockare olja.

Okej då är det ju knappt värt att göra det själv. Vart lämnade du gaffeln?
Jag tyckte fjädringen va shysst innan det började läcka men jag är ju ingen expert.

Om du inte är värsta Mulle Meck, som jag, (:D) så tycker jag du ska lämna in det. Det kan vara ett HELVETE bara att få ur packboxarna utan att skada gaffelbenen. Bytte själv p-boxar på en RD 125 gaffel för ett tag sen, och jag fick slipa sönder dem med en Dremel från insidan.
Det gick till slut, fast det var allt lite nervöst/svettigt ibland. Hur som helst, när du ska ha i de nya p-boxarna så kan du behöva täta med packningslim där packboxen ska sitta, annars kan oljan smita ut utanför packboxen. Det beror dock på skicket på gaffeln samt om packboxen har gummi på utsidan eller inte. Packboxarna som jag monterade i RD'n hade stål på utsidan, så det hade troligtvis läckt som ett såll om man inte tätade.

Jag använde Biltemas packningslim, (Vet ej om det finns kvar nu, var några år sen man köpte det.) det tål inte syntetisk olja, men jag använde Biltemas mineral-gaffelolja i gaffeln så det ska funka. :)

Självklart kan du slå sönder gaffeln om du slår i den för hårt, det är en sporthoj, inte en cross som är byggd för att hoppa med! :fakta Och nej, det finns inte kraftigare packboxar för folk som inte kan slanga å misshandlar gafflar, det är nog mycket bättre att du lär dig landa mjukt med framhjulet istället ;)

Kan man inte använda hydraul-tätningar istället?
Tycker jag mig minnas att nån skrivit här på sporthoj?
Ska enligt utsago klara mer misshandel, men ligger an lite hårdare mot innerbenet, så fjädringen blir aningens lidande.

Ska enligt utsago klara mer misshandel, men ligger an lite hårdare mot innerbenet, så fjädringen blir aningens lidande.

Isf kan man lika gärna gå ner 1mm på p-boxstorleken, men jag tror inte på idén

Färska tätningar håller för hårda nedslag, gamla gör de inte. Kolla så benen är helt fria från skador och släng i nya så blir det nog bra

Böt mina p-boxar på min 98:a för en månad sen å de va inga som helst problem, å då är jag ingen Mulle Meck.. Du kan ju alltid PM:a mig om du har nå funderingar =)

Kan kan man väl, men det känns som en dålig work around för att man inte kan wheela, eller rättare sagt landa med framhjulet. En framgaffel är ju ett finkänsligt instrument vars enda uppgift är att hålla framhjulet i kontakt med asfalten, gärna så likvärdig kontakt som möjligt. Ska man då sätta dit en tätning som i allra högsta mån hindrar den rörelsen så har man ju försämrat hojens vägegenskaper högst väsentligt. Det blir lite som stödhjul för att man inte kan hålla balansen, men då kan man ju lika gärna åka bil istället ;)

Kan kan man väl, men det känns som en dålig work around för att man inte kan wheela, eller rättare sagt landa med framhjulet. En framgaffel är ju ett finkänsligt instrument vars enda uppgift är att hålla framhjulet i kontakt med asfalten, gärna så likvärdig kontakt som möjligt. Ska man då sätta dit en tätning som i allra högsta mån hindrar den rörelsen så har man ju försämrat hojens vägegenskaper högst väsentligt. Det blir lite som stödhjul för att man inte kan hålla balansen, men då kan man ju lika gärna åka bil istället ;)

What he said...:tummenupp

Okej då är det ju knappt värt att göra det själv. Vart lämnade du gaffeln?
Jag tyckte fjädringen va shysst innan det började läcka men jag är ju ingen expert.

JHAM motorservice, finns med under mc-firmor här på sh, hoppas att du iaf får det repat relativt fort så att du inte missar slutspurten på säsongen :)

Det är även värt att tänka på att bussningarna mår illa av hårda nedslag ur märkliga vinklar och är de slitna dödar du nya packboxar på nolltid...

Det är en klassiker med hydrualtätningar för sunkiga innerben som slipar sönder de finare mc packboxarna på nolltid.

Isf kan man lika gärna gå ner 1mm på p-boxstorleken, men jag tror inte på idén

Färska tätningar håller för hårda nedslag, gamla gör de inte. Kolla så benen är helt fria från skador och släng i nya så blir det nog bra

Och hur tänkte du nu?

En pbox är avsedd för en ytterdiam och en innerdiam. Att använda en pbox med för liten innerdiam är bara korkat då tätläpparna inte fungerar som avsett då.

Last edited:
Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard