Mc-försäkring??

VAD är det fö skenbedrägeri vi pratar om egentligen? Bor hans farsa på samma adress på honom så gäller försäkringen, totalt tillåtet :tummenupp

VAD är det fö skenbedrägeri vi pratar om egentligen? Bor hans farsa på samma adress på honom så gäller försäkringen, totalt tillåtet :tummenupp

Gäller verkligen det? Är det inte den som har ekonomiskt ägandeskap utav hojen som gäller i villkoren? :va

Menar du att unga motorcyklister som bor hemma hos föräldrarna är mindre olycksbenägna än de som flyttat hemifrån?

Den huvudsakliga brukaren ska stå på försäkringen annars borde det väl endast finnas en försäkringsklass och ett enda pris?

Last edited:

Så enkelt är det inte. Det beror på vilken sorts försäkring det handlar om.

Det är fullt möjligt att ha en försäkring typ den du nämner ovan, men det är även möjligt med försäkringar då t.ex. självrisken stiger markant om någon annan kör hojen. (och det gäller inom samma hushåll.)

Ex. Det frågas ju ofta "om någon under 25 kommer att köra hojen/bilen?" Gissa varför... :)

Är mc försäkringen personlig? Menar gäller inte försäkringen om man lånar ut hojen till någon annan. Om jag lånar morsans gamla Honda CB500 från tidigt 80 tal gäller inte försäkringen då?

Försäkringar är till viss del personliga.
Om försäkringsbolaget kan visa att det är du och inte din morsa som är "verklig ägare" eller att du är huvudsaklig brukare alternativt att du inte uppfyller villkoren för den försäkring din mor valt på sin hoj så kan de påverka deras beslut om ersättning

Varför tror du annars att det ställs olika krav på nattparkering eller att vissa åldersnivåer har billigare försäkring? Eller att vissa bolag ger dig billigare premie om du genom medlemskap i SMC visar att du är en aktiv mc-förare eller genom att garantera att du alltid använder skinnställ förmodligen kostar mindre i ersättning eftersom du haft skyddskläder?

Beror på bolag och vald försäkring.

IF Skadeförsäkringar har detta som villkor för sina MC försäkringar.

för samtliga typer av fordon gäller följande särskilda
begränsningar och säkerhetsföreskrifter:
– Försäkringen gäller endast om försäkringstagaren är samma person som fordonets
verklige ägare och huvudsaklige brukare. Se punkt 1.

– Försäkringen gäller endast i de länder som är anslutna till det s.k. gröna kort-systemet,
Se punkt 2.
Försäkringen gäller inte om du, eller någon annan med din tillåtelse, använder försäkrat
fordon och

a. föraren gör sig skyldig till rattfylleri
b. föraren inte har det körkort/förarbevis eller föraren inte har den ålder som krävs
c. fordonet används trots att körförbud meddelats
d. fordonet används under tävlingsliknande former t.ex. street race, stuntliknande
övningar som hopp på ramper, volter och liknande eller på inhägnat tävlingsområde
e. fordonet tagits i anspråk av militär eller används i polisiär verksamhet.

Är inte Pappa huvusaklige brukare eller om de INTE meddelat att sonen också kommer att köra så kan alltså bolaget välja att
- Höja självrisken (Vanligast om det inte är ägaren som kör)
- Sänka ersättningen (Vanligt om "skenförsäkring" misstänks)

Det låter kanske inte så illa.. en hoj värd 100.000 är ju en kostnad, men inget man inte kan komma över.
Värre är om bolaget vägrar ersättning efter en olycka pga. att villkoren inte uppfylls.

Det spelar ingen roll vad VI tycker.. Bolagen har tydligt meddelat vad som gäller i sina papper. Väljer man att ignorera och köra ändå så kan det hända att man får stå sitt kast.

SUMMA: Skenförsäkring är FARLIGT för egna ekonomin! Bolagen jagar de som inte står på sin egen hoj.

En pappa utan mc-historik som äger en supersporthoj där sonen står på lånet och där samma son gått omkull på en känd kurvväg.. Hur tror ni att de kommer att agera då?
Man måste inte vara utredare för att dra rätt slutsats va?

//a

Last edited:
Folk är rätt duktiga på att stå på sig och argumentera på SH.

Ja men...
Nejdå, den står på farsan då är det han som....
Hur ska de bevisa att jag...
Hur kan de veta att jag...
Jag har rätt på min sida...tror jag...

Det vrids och vänds på samma argument som vridits och vänts på i åratal på forumet..ändå får de inte in sina skallar att man är rätt fucked när upplägget är så jävla uppenbart.

Fast i verkligheten kommer ingen från kreti och pleti med en skeförsäkring att vinna slaget mot en försäkringsjätte som vill statuera ett exempel och visa att man inte kan sodomera de bäst man vill. Det blir mycket ojande, snackande, dividerande och sedan likförbannat ingen ersättning.

Hade bolagen velat ha det så, skulle de produktifiera även Skenförsäkring (utöver Halv och Helförsäkring) och man skulle kunna begära offert på Skenförsäkring från IF eller TH....Fast nu vill de ju inte ha det så och därför får man en trädgårstomte uppstoppad där bak om man försöker blåsa de.

Last edited:
Ojojoj, de va många olika svar, men i mitt fall så bor ja inte i samma hus som min far,men
de har ingen betydelse, de enda som händer o ja kör i diket med hojen så blir de lite dyrare
självrisk än om min far gör de!

/Johan

Det värsta som skulle kunna hända är väll att FB lägger i handbromsen när de inser att det är en ung kille som varit huvudsaklig brukare och inte 40+ gubben som hojen står på och dessutom inte bor på samma adress.
Vilket i värsta fall kan resultera att du får stå för alla kostnader själv!

Betalar för tillfället 13600:- halv/hel och kommer nästa år köpa ny hoj och höja premien till 17500:- halv/hel. Lyxnöje rakt igenom och då kostar det.

Allt som finns att säga har förmodligen redan sagts ett par gånger om, om inte i denna tråd så i alla andra. Visst kan man komma undan med det men en inte så vacker dag kan det slå bakut och då står man där med pitten i näven

men
de har ingen betydelse, de enda som händer o ja kör i diket med hojen så blir de lite dyrare
självrisk än om min far gör de!

/Johan

hur gäller det på min husa 650 som är reggad på 6kw? den står på mig men några 6kw är det då inte..

Det beror på om den är försäkrad som strypt

ondketchup: har du lån på hojen?

Last edited:
hur gäller det på min husa 650 som är reggad på 6kw? den står på mig men några 6kw är det då inte..

Kan hända, och har hänt förr, att FB inte betalat ett öre vid skada. "Inget åtagande" eftersom man försäkrat fel fordon.

Man ska ha leksaker man har råd att köra sönder. Då sover man tryggt, även utan försäkring! :)

Med den premien skulle jag köra trafikförsäkring och lägga resten av slantarna på sparkontot, som reparationsbuffert. Inte totalskrotar man så ofta så att det lönar sig med 20+ per år.

En vanlig trafikförsäkring borde de flesta ha råd med, även på supersport.

Edit: Jag är 27 och betalar 615:-/månad för min trafikförsäkring. Suzuki märkesförsäkring som Länsförsäkringar håller i.

Att trafikförsäkra min 16år gamla slitna FZR kostar lika mycket. Undra vad försäkringsbolagen går på egentligen...

på min första zx6a (som jag förövrigt totalkvaddade efter halva säsongen) stod far min som försäkringstagare, men JAG fick köra den, dock blev självrisken ganska rejält höjd, men månadskostnaden var inte skyhög! Var inga som helst problem när farsan ringde och berättade att hojen var skrot och jag hade kört den. vill minnas att det var salusansvar den gången, men inte 100% säker.

Folk är rätt duktiga på att stå på sig och argumentera på SH.

Det vrids och vänds på samma argument som vridits och vänts på i åratal på forumet..ändå får de inte in sina skallar att man är rätt fucked när upplägget är så jävla uppenbart.

Håller med fullständigt!

Intressant är också att folk gladeligen betalar de tuselappar som försäkringen trots allt kostar pappa eller farmor. Pengar som inte är värt något när man väl behöver använda försäkringen...

Ett försäkringsbolag ville ha nånstans runt 130-140.000 spänn helförsäkring/helår för en R1:a (tror de var en 99-00:a de slog på) när jag med nybakat kk kollade runt. Det här var -05.

Behöver jag säga att jag inte köpte en R1:a? ;)

De enda vettiga premier jag får är via Hondas eller suzukis märkesförsäkring. Alternativt bilsport-mc om hojen ifråga är en offroad eller 20+ år gammal. Då är det fråga om relativt ung förare med nytaget körkort i en storstad (sthlm). Smakar det så kostar det.

Jag betalar ca 1600kr hel/hel för min zx10 från -89,det ä en gammal hoj men det ä trots allt 137 hk så jag tycker det ä väldigt mycke hoj för pengarna.

yamaha r1 2005 (7200kr halvförsäkring helår) är 35 bor i sthlm eget garage / folksam

Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026