Hojfan startar inte! =(

Jennie08

- Assbikers -
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Stockarnas holm
Hoj
R6a
Jag har en Yamaha R6 - 99 som jag inte får igång... Den har stått ett litet tag, så vad jag misstänker är att batteriet kanske har dragit ur..:S Dom senaste gångerna jag har försökt har den gått att springa igång, men idag gick inte ens det.. Den hostade till lite granna men la sedan av direkt. Sedan slocknade displayen, det var bara lamporna som fortsatte att lysa. Displayen började sedan lysa igen men för att sedan lägga av lika snabbt.... samtidigt som ett konstigt surrande ljud helt plötsligt dök upp... och det lät som att ljudet kom ifrån displayens område... eller hur tusan man nu ska beskrivat. vadfan ska jag göra??:( dethär är min första egna hoj så jag är inte så jätte haaaiiiTEK.... yet.
känner mig helt dum nu, men hur fan ska jag gå till väga? nytt batteri? ladda batteriet? men nytt batteri känns ju inte helt rätt, eftersom jag ju har fått igång skiten förut... men det som oroar mig är det surrande ljudet som helt plötsligt uppstod idag :S och även varför den inte ville starta idag när jag kunde köra den igår. dock även då igångsatt med springhjälp, men sedan gick den ju fint utan problem och igår startade den även av sig själv utan att det behövde knuffas på bara jag hade kört den ett tag så.... så generatorn är det inget fel på iaf. men jag kan inte förstå varför den nu helt plötsligt lägger av idag! den gick ju så bra igår....
hur länge behöver batteriet ladda? kan ju börja i den änden...
 
Ladda batteriet under natten så ska det räcka gott och väl för att starta :)

Om du laddar med en laddare avsedd för bilbatteri så finns en risk för att batteriet kokar och eventuellt går sönder. Finns ibland en knapp eller dylikt som sänker effekten så den laddar långsammare då bilbatteriladdaren är för kraftig för ett litet mc-batteri :)

Vanlig laddare för mc är bara att koppla på
 
Ladda batteriet under natten så ska det räcka gott och väl för att starta :)

Om du laddar med en laddare avsedd för bilbatteri så finns en risk för att batteriet kokar och eventuellt går sönder. Finns ibland en knapp eller dylikt som sänker effekten så den laddar långsammare då bilbatteriladdaren är för kraftig för ett litet mc-batteri :)

Vanlig laddare för mc är bara att koppla på

Alla vanliga billaddare har INTE en knapp för reducerad laddström. Kör du in 4 eller 6 A i ett mcbatteri räcker det med en eller två timmars laddning för att få upp bra snurr på bitarna. :tummenupp
 
En kompis som hade punka på morgonen när han kom ut till sin hoj utbrast: -Hur fan kan det va punka, det va ju luft i igår.
Capisce?
 
Alla vanliga billaddare har INTE en knapp för reducerad laddström. Kör du in 4 eller 6 A i ett mcbatteri räcker det med en eller två timmars laddning för att få upp bra snurr på bitarna. :tummenupp

Jag sa IBLAND, läs om läs rätt.

Sedan om du har ett batteri som är dåligt så kan laddningen den får av ett bilbatteri vara det som får bägaren att rinna över och få det att sluta funka helt.

I'm just saying.

Sedan låter man det ladda rejält typ över en natt eller så så vet man garanterat att det ska finnas kräm i batteriet eller att det är kasst om det inte får instrumenten att lysa etc. och kan då utesluta det som fel.

Färdig med att leka betterwisser nu :glömdet
 
Det låter som att en platta i batteriet har gått av, eller så har något annat i batteriet tackat för sig. Då finns risken att det blir så stor intern resistens att det tar upp all kräm från generatorn så att inte ens tändningen orkar starta motorn. Hur gammalt är batteriet?
 
Andas andas.... :) Kan bara falla in i kören. Låter som ett klassiskt batterifel. Hur gammalt är det? Tyvärr är batteri att betrakta som förbrukningsvara. Någon kompis som har en bra underhållsladdare? Låna isf den och låt det stå minst över natten, gärna längre. Ljudet har jag ingen aning om vad det kan vara, men testa batteriet först. Borde inte vara några problem sen.
 
Låter som batteriet har tackat för sig. Mitt uppförde sig likadant.
Behöver inte vara orginal när du köper nytt om du vill spara en hacka.
 
Låter som batteriet har tackat för sig. Mitt uppförde sig likadant.
Behöver inte vara orginal när du köper nytt om du vill spara en hacka.
Orginalbatterier existerar inte, jag har aldrig hört talas om en hoj eller biltillverkare som gör batterier också ;) Möjligen kan dom läggas i en brandad kartong, men det innebär bara att priset blir 50-100% högre :gnissla
 
Köp ett nytt batteri, även om det gamla verkar vara OK om man mäter 12,7 volt på det, så är det inte säkert att det levererar samma spänning när batteriet belastas, är en cell kass så får man knappt 9 volt vid belastning, startmotorn brukar snurra på men tändspolarna ger ingen gnista..
 
Köp ett nytt batteri, även om det gamla verkar vara OK om man mäter 12,7 volt på det, så är det inte säkert att det levererar samma spänning när batteriet belastas, är en cell kass så får man knappt 9 volt vid belastning, startmotorn brukar snurra på men tändspolarna ger ingen gnista..

What he said

:fakta
 
Orginalbatterier existerar inte, jag har aldrig hört talas om en hoj eller biltillverkare som gör batterier också ;) Möjligen kan dom läggas i en brandad kartong, men det innebär bara att priset blir 50-100% högre :gnissla
Det var väl fan vad du var på hugget idag då.
Tror du inte folk kan dra den slutsatsen själv när de läser på batteriet?
 
Det låter som att en platta i batteriet har gått av, eller så har något annat i batteriet tackat för sig. Då finns risken att det blir så stor intern resistens att det tar upp all kräm från generatorn så att inte ens tändningen orkar starta motorn. Hur gammalt är batteriet?

Alright, jag hoppas verkligen innerligt att det bara är laddning som behövs... Angående hur gammalt det är så har jag faktiskt inte en aning...

Andas andas.... :) Kan bara falla in i kören. Låter som ett klassiskt batterifel. Hur gammalt är det? Tyvärr är batteri att betrakta som förbrukningsvara. Någon kompis som har en bra underhållsladdare? Låna isf den och låt det stå minst över natten, gärna längre. Ljudet har jag ingen aning om vad det kan vara, men testa batteriet först. Borde inte vara några problem sen.

Har hört runt med polarna men verkar inte vara någon som har. :S Och har dom så laddar dom med billaddare å det vetifan om det är så jävla smart.... Tror jag skippar det faktiskt. Jävla typiskt. Så nu är jag kluven... köpa laddare, eller nytt batteri..... känns trist å behöva pynta ut för båda två. men samtidigt så känns det jävligt segt å köpa ett helt nytt batteri om det faktiskt bara är laddning som krävs till det nuvarande.


någon som kan rekommendera ett bra och inte allt för dyrt batteri som funkar för min hoj?
 
Alright, jag hoppas verkligen innerligt att det bara är laddning som behövs... Angående hur gammalt det är så har jag faktiskt inte en aning...


.... Tror jag skippar det faktiskt. Jävla typiskt. Så nu är jag kluven... köpa laddare, eller nytt batteri..... känns trist å behöva pynta ut för båda två. men samtidigt så känns det jävligt segt å köpa ett helt nytt batteri om det faktiskt bara är laddning som krävs till det nuvarande.


någon som kan rekommendera ett bra och inte allt för dyrt batteri som funkar för min hoj?

Verkar ju som om batteriet varit på upphällningen ett tag med tanke på att du varit tvungen att knuffa igång hojen till och från. Så nytt batteri åker du nog på att köpa inom kort hur du än gör.

Sen är det ganska bra att ha eller åtminstone ha tillgång till laddare. Om man underhållsladdar batteriet lite när man har hojen stående längre perioder, t.ex. under vintern, så håller det ofta längre och då behöver du inte köpa nytt om två år igen.:tummenupp
 
Alright, jag hoppas verkligen innerligt att det bara är laddning som behövs... Angående hur gammalt det är så har jag faktiskt inte en aning...



Har hört runt med polarna men verkar inte vara någon som har. :S Och har dom så laddar dom med billaddare å det vetifan om det är så jävla smart.... Tror jag skippar det faktiskt. Jävla typiskt. Så nu är jag kluven... köpa laddare, eller nytt batteri..... känns trist å behöva pynta ut för båda två. men samtidigt så känns det jävligt segt å köpa ett helt nytt batteri om det faktiskt bara är laddning som krävs till det nuvarande.


någon som kan rekommendera ett bra och inte allt för dyrt batteri som funkar för min hoj?


Köp en cetec laddare *mod xs 3600 klarar mc och bil* inte så dyra Du lär ju behöva en efter vintern i alla fall eller under vintern dessa under hålls laddar med automatic min va in kopplad under hela vinter dvalan :tummenupp

Testa batteriet med en enkel multimeter ( vissa har startat mc med hjälp av ett bil batteri ) så kan du mäta om du har cell fel mm. have fun :)

//Robin
 
Alright, jag hoppas verkligen innerligt att det bara är laddning som behövs... Angående hur gammalt det är så har jag faktiskt inte en aning...



Har hört runt med polarna men verkar inte vara någon som har. :S Och har dom så laddar dom med billaddare å det vetifan om det är så jävla smart.... Tror jag skippar det faktiskt. Jävla typiskt. Så nu är jag kluven... köpa laddare, eller nytt batteri..... känns trist å behöva pynta ut för båda två. men samtidigt så känns det jävligt segt å köpa ett helt nytt batteri om det faktiskt bara är laddning som krävs till det nuvarande.


någon som kan rekommendera ett bra och inte allt för dyrt batteri som funkar för min hoj?

Du bör nog i vilket fall som skaffa dig en laddare. Cetec är bra, inte så dyra. Biltema har några liknande, ingen aning hur de är. Men säkert bättre än inget. När du fått igång hojen så mät gärna med en multimeter när den är igång så du ändå ser att generatorn ger vad den ska. http://addemoto.se/pdf/mc_kat.pdf längst ner sid 167
 
Köper mina mc batterier på biltema funkar fint för mig..:tummenupp

Hur länge har du kört på biltemas då?

Du bör nog i vilket fall som skaffa dig en laddare. Cetec är bra, inte så dyra. Biltema har några liknande, ingen aning hur de är. Men säkert bättre än inget. När du fått igång hojen så mät gärna med en multimeter när den är igång så du ändå ser att generatorn ger vad den ska. http://addemoto.se/pdf/mc_kat.pdf längst ner sid 167

Kanon! Tack så mycket :tummenupp
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top