Går tändplattan att fixa?

Har en idé på hur jag ska fixa skiten nu.

På den vänstra spolen så tar jag bort 2 varv, eftersom det ändå är yttervarven, då behöver jag bara löda en gång. Det som dock inte syns på bilden är att lagret under ytterlagret har blivit tillplattat och isoleringen är bortskalad. Där kör jag med en vass kniv mellan trådarna för att separera dem och sedan sprutar jag på klarlack (är det ledande?). Till slut tar jag någon silikon och fixerar trådarna med.

Till den nedre spolen har jag nu hittat tråden som "kontakten" ska lödas fast i. Det ska bara vara en tråd va?

Låter det som om det ska funka?

Brukar inte vara så lyckat att löda dessa kablar eftersom dom har ett isolerande lager lack på sig och lödning kräver absolut renhet för att lyckas.

På den vänstra spolen så tar jag bort 2 varv, eftersom det ändå är yttervarven, då behöver jag bara löda en gång. Det som dock inte syns på bilden är att lagret under ytterlagret har blivit tillplattat och isoleringen är bortskalad. Där kör jag med en vass kniv mellan trådarna för att separera dem och sedan sprutar jag på klarlack (är det ledande?). Till slut tar jag någon silikon och fixerar trådarna med.

Till den nedre spolen har jag nu hittat tråden som "kontakten" ska lödas fast i. Det ska bara vara en tråd va?

Ja det ska bara vara en (1) tråd. Var försiktigt så att du inte bryter av den. Det bästa är om du försiktigt löder fast en ny trådbit på den och förankrar med epoxy mot spolen och sedan löder dir det du kallar för kontakten i änden på den nya tråden. Se till att alla trådar är ordentligt avlastade/förankrade sedan.

Du kan ta bort ett par varv av den grova tråden om det räcker, men inte två lager med tråd om det är det du menar. Lacken på tråden kan du skrapa av med en skalpell eller rakblad.

Om du inte är van att löda, träna då först på andra trådar så att det inte faller på det.

Ja det ska bara vara en (1) tråd. Var försiktigt så att du inte bryter av den. Det bästa är om du försiktigt löder fast en ny trådbit på den och förankrar med epoxy mot spolen och sedan löder dir det du kallar för kontakten i änden på den nya tråden. Se till att alla trådar är ordentligt avlastade/förankrade sedan.

Du kan ta bort ett par varv av den grova tråden om det räcker, men inte två lager med tråd om det är det du menar. Lacken på tråden kan du skrapa av med en skalpell eller rakblad.

Om du inte är van att löda, träna då först på andra trådar så att det inte faller på det.

Tackar. Har fixat plattan nu och den ska provmonteras idag :) Informerar er om hur det har gått.

dsc00738d.jpg

Intressant, hoppas det kommer att fungera :tummenupp . Du kan gärna pensla på lite 2k epoxylim över de tre lödningarna och även på den röda kablen så att den fixeras säkert på den nedre spolen. Det räcker med att den tunna tråden som går in i den nedre spolen rör sig några gånger så är den sedan av genom att det är en tunn enkeltråd och nästa gång kanske den inte längre går att komma åt.

Intressant, hoppas det kommer att fungera :tummenupp . Du kan gärna pensla på lite 2k epoxylim över de tre lödningarna och även på den röda kablen så att den fixeras säkert på den nedre spolen. Det räcker med att den tunna tråden som går in i den nedre spolen rör sig några gånger så är den sedan av genom att det är en tunn enkeltråd och nästa gång kanske den inte längre går att komma åt.

Trådarna på vänstra spolen rör sig inte en millimeter ska jag säga ;) Har dessutom klarlackat ca 5 ggr där.

Under tejpet på den nedre spolen har jag byggsilikon så det är fixerat :)

..och gissa vad, det funkar!! :yoparty Det jag egentligen skulle göra var att ställa ner förtändningen lite eftersom jag misstänkte att det var problemet (hojen har gått jävligt orent sen jag köpte den och förra ägaren sa att det bara behövdes en liten förgasarjustering, MY ASS :mad: ) Så nu går hojen helt perfekt med lite mindre förtändning och med lagad tändplatta :)

Tack så mycket alla som hjälpte mig, främst Sydney :Bugar

...

hahahaha svenne annars får du kalla in backup igen ;)
du får gnida in de i elkillens ansikte också!

att ta bort 2 varv på en spole med en jävla massa varv på är helt ok.

Klarlack är bra att spruta på om det finns risk för kortis/skavd yta på koppartråden.

Det andra vettefan. att dra en vass kniv emellan så riskerar du att sabba lika mkt som du räddar. Om du prompt vill meka med detta på låg nivå föreslår jag att du NOGGRANT lindar upp allt och räknar varven NOGGRANT. skaffar ny tråd på typ elfa/eltema för en billig slant och lindar dem igen. Linda NOGGRANT och tätt.

Troligtvis är det lättar och snabbare att skaffa nya prylar men ibland kan det vara värt och kul att lära sig något på vägen.

Silikon kan säkert fungera i många fall men tänk på att vissa silikoner kan få koppar att ärja rätt friskt. klarlack och epoxy e skiten om du inte vet vad silikonet gör.

att ta bort 2 varv på en spole med en jävla massa varv på är helt ok.

Klarlack är bra att spruta på om det finns risk för kortis/skavd yta på koppartråden.

Det andra vettefan. att dra en vass kniv emellan så riskerar du att sabba lika mkt som du räddar. Om du prompt vill meka med detta på låg nivå föreslår jag att du NOGGRANT lindar upp allt och räknar varven NOGGRANT. skaffar ny tråd på typ elfa/eltema för en billig slant och lindar dem igen. Linda NOGGRANT och tätt.

Troligtvis är det lättar och snabbare att skaffa nya prylar men ibland kan det vara värt och kul att lära sig något på vägen.

Silikon kan säkert fungera i många fall men tänk på att vissa silikoner kan få koppar att ärja rätt friskt. klarlack och epoxy e skiten om du inte vet vad silikonet gör.

Du missade nog andra sidan i tråden ;) Tack ändå, även de sena tipsen är välkomna :D

Jo jag såg det, men tyckte mitt inlägg hade relevans trots allt. Hoppas det håller nu bara ;)

Ok, för att förtydliga så tog jag aldrig bort varven från spolen. Sen var det inte kortslutning under första lagret så no need for knife :) Vet du om koppar tål vanlig svart byggsilikon? Ifs är silikonet inte i direkt kontakt med kopparn eftersom jag har kört med eltejp både över och under silikonet.

Koppar tål silikon. Det som kan bli svårt o mäta med en vanlig multimeter är om det är kortslutning mellan varv på spolen. Eftersom din skruv föörmodligén skadade trådens emaljlack (isolering) är den risken stor. Det påverkar funktionen hos spolen negativt.

Koppar tål silikon. Det som kan bli svårt o mäta med en vanlig multimeter är om det är kortslutning mellan varv på spolen. Eftersom din skruv föörmodligén skadade trådens emaljlack (isolering) är den risken stor. Det påverkar funktionen hos spolen negativt.

Nepp, det är inte kortslutning mellan varven, kollade med en ledningsprovare :tummenupp

TÅL mnja. Men nog fan ärjar det friskt från en del silikonsorter. dock mest ytligt så det någon direkt fara kanske det inte är. Onödigt dock. Egentligen är det nog inte silikonet i sig utan addetivierna.
Typ en del har ättika i sig. Det ärgar koppar friskt av.

Jaha, då var det dags att väcka tråden igen. Lagningen har hållt i runt 300 mil, men förra veckan dog hojen. Silikonet som jag fixerade lödningen på tändspolen med har vittrat sönder av temperaturen och lödningen har spruckit.

Tänkte köra med 2k-epoxy denna gång och då lär det hålla. Var på mekonomen, men där fanns bara någon som höll för 82 grader. Vad rekommenderar ni för någon?

Nyheter
Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard