Favorit bland SAAB-flygplan?

Favorit?


  • Antal röstningar
    0

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Vilket är din favorit av följande flygplan tillverkade av SAAB?

SAAB 21R (1949-1957)
SAAB:s första stapplande steg in i jetåldern, man bytte förenklat ut propellern mot en jetmotor på J21. Ett svårfluget och farligt flygplan som dessutom ganska snabbt ansågs otillräckligt i jaktrollen jämfört med Mustang och Vampire varför de flesta ombeväpnades till attackflygplan.

SAAB 29 Flygande Tunnan (1951-1970)
En ikon, kanske det mest klassiska svenska flygplanet och under några år kanske ett av de främsta i världen. Tiden sprang dock snabbt ifrån denna generations flygplan.

SAAB 32 Lansen (1955-1997)
Utgjorde under stora delar av Kalla kriget det svenska attackflyget. E1 "ÖB:s klubba", avsett att stoppa den Sovjetiska invasionsflottan som aldrig kom. Bar tidigt sjömålsrobot. Fanns även i andra versioner än attack och flög som telekrigsflygplan in mot 2000-talet. Första SAAB:en genom ljudvallen.

SAAB 35 Draken (1960-1999)
Stommen i det svenska luftförsvaret på 1960 och 1970-talen, det första systemflygplanet som integrerades med STRIL 60, ordentlig jaktradar och jaktrobot, dessutom Mach 2.0+ förmåga. Konstruerades som interceptor men mot slutet av sitt liv var den en formidabel dogfighter på låg höjd, i Danmark kunde attackversionen mäta sig med F-16 Falcon i vissa avseenden. Nästan 50 år i tjänst.....

SAAB 37 Viggen (1972-2005)
Egentligen två flygplan med samma skal, AJ(S)37 var ersättaren till Lansen och en mycket enklare version än den senare JA37 som skulle utgöra jaktflyget tillsammans med de moderniserade J35J under 1980 och 1990-talet. Datalänk, modern avionik och uppgraderade vapensystem gjorde JA37 kompetent, men frågan är om vi inte halkade efter jämfört med Öst till den mäktiga JA37D kom.....

SAAB 39 Gripen (1996-????)
Behöver väl ingen närmare presentation?
 

Bifogat

  • 21R.jpg
    21R.jpg
    2.8 KB · Visningar: 677
  • 29.jpg
    29.jpg
    2 KB · Visningar: 668
  • 32.jpg
    32.jpg
    1.6 KB · Visningar: 662
  • 35.jpg
    35.jpg
    3.2 KB · Visningar: 686
  • 37.jpg
    37.jpg
    3.1 KB · Visningar: 684
  • 39.jpg
    39.jpg
    2.5 KB · Visningar: 672
Last edited:
Borde inte SK60 vara med?
 
De är nog alla ikoner beroende på vilken generation man tillhör. För de äldre har nog Tunnan en speciell plats. Det är det enda planet som varit i krigszon - Kongo. Ansågs väldigt avancerat för sin tid. Det har ju även ett lite speciellt ljud. Själv är jag nog benägen att välja Draken för sin formgivning. Viggen för sin brutalitet. Mest intetsägande är nog Gripen. Tids nog kommer nog även det att få ikonstatus. Än är det inte där.
 
Borde inte SK60 vara med?

Alltså det var flera som jag funderade på att inkludera, Fpl 60 var en, Fpl 17 och 18 två andra...men sen begränsade jag mig till reaktionsdrift och rena stridsuppgifter. Listan skulle bli för lång annars....

okej.. nu tänkte du att det är många som är insatta i hur modellerna funkar och ser ut eller?

Bra synpunkt! Åtgärdar....
 
Last edited:
Alltså det var flera som jag funderade på att inkludera, Fpl 60 var en, Fpl 17 och 18 två andra...men sen begränsade jag mig till reaktionsdrift och rena stridsuppgifter. Listan skulle bli för lång annars....



Bra synpunkt! Åtgärdar....

Nice! :tummenupp Flygplan kan vara snygga, men alla lägger inte märke till vilken modell man ser...
Prestanda och årtal är oxå intressant...
 
Nice! :tummenupp Flygplan kan vara snygga, men alla lägger inte märke till vilken modell man ser...
Prestanda och årtal är oxå intressant...

Looks > all.

Nuf said:
drakkenlarge.jpg
 
tunnan såklart! coolast
 
Nån som vet hur uppdaterade Gripen står sig mot sina internationella konkurrenter egentligen? Är det mest svågerpolitik och mutor som bestämmer olika nationers uppköp?

Tycker man såg/hörde stridsflyg mycket oftare när man var liten. Hur är det med aktiviteten hos flygvapnet, nån som är insatt? Kanske mest beror på att man inte bor på samma ställe som gör att man aldrig ser dem. Synd, det är mäktigt.

Flygvapnet måste väl vara den gren av försvaret där Sverige stått sig bäst internationellt, håller det fortfarande hög klass?

Go nutz, alla flygnördar och messerschmittar! Berätta. :yoparty
 
Alltså det var flera som jag funderade på att inkludera, Fpl 60 var en, Fpl 17 och 18 två andra...men sen begränsade jag mig till reaktionsdrift och rena stridsuppgifter. Listan skulle bli för lång annars....



Bra synpunkt! Åtgärdar....

Fpl 60 hade ju förvisso stridsuppdrag som Lätt Attack, men jag förstår att den inte kom med, annars är det ett slankt och vackert plan i luften, dock undermotoriserat.

När jag gjorde min KFÖ så blev inte en enda SK60LA nerskjuten och alla fullföljde sina uppdrag, men någon större betydelse som stridsflyg lär den inte ha.

Därför la jag min röst på Fpl 21, ett plan byggt utan datorsimuleringar utan helt baserat på "guesstimate" beräkningar...
Visst, från början slocknade motorerna vid brant dykning och planen satt som plogpinnar i backen, men dom löste det med så småningom.
 
Du ska inte sitta här och tycka, du ska gå ut i vedbon och bygga färdigt din egen jetmotor! Basta!

Jag har ju inget att läsa när projektet står still....

Elffors den drummeln glömde ju NGV-skenorna som han skulle ta med sig upp till mig, så idag passade jag på att ta Svemo-licensen på MSDR-tävlingen i Östersund. Imorrn blir det elimineringar och förmodligen the walk of shame tillbaka från lådan med tidkort...

På måndag är semestern slut så då lär det väl börja byggas igen, så hav förtröstan.:)
 
Draken och Viggen. Går helt enkelt inte o bara ta en, den ena har nåt som inte den andra har.
 
J21 (icke R) var mig veterligen första planet med katapultstol. Det är ju en intressant del att tillföra i historiken. SAAB, först igen :)

För mig är dock 35:an storfavorit.
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top