Det är väl klart att man kör över sin förmåga om man vurpar. (dvs utan att andra är inblandade, bilar, medtävlande eller liknande).. folk verkar ha en konstig uppfattning om att förmåga bara handlar om att köra fort.. i min värld handlar det även om att kunna reda ut misstag och oväntade situationer..
Sen vad man har för en "förmåga" är ju oerhört individuellt.
T ex Rossi har ju uppenbarligen en stor förmåga att köra hoj.. men det betyder inte att den är oändlig och att han inte kan passera dess gränser..
Kan bara hålla med changco.. de är medvetna om riskerna och vart deras gränser går och kör givetvis nära sin gräns i om att det krävs för att vara snabbast.
Att man vid träning eller tävling kör över sin förmåga ibland är inget konstigt och jag tycker inte att det är något att skämmas för eller bortförklara med otur eller liknande. De flesta lär sig förmodligen något av det och blir en bättre förare.
Faran med hojåkning är inte farten i sig utan snarare de som inte har en susning, alternativt har en övertro på sin egen förmåga, och därför inte vet var gränsen för deras "förmåga" egentligen går och därför inte drar i fegsnöret när de börjar närma sig den. För ovanlighetens skull håller jag helt med C.Barrows inlägg.
Jag har fått framhjulssläpp och klotat 2 gånger den här säsongen (på bana). Det var blött och svinkallt båda gångerna. Men ingen av dessa vurpor hade något med hojen/däcken/banan att göra, utan bara med att jag körde över min förmåga att ha en vettig gaskontroll under rådande omständigheter.