TL-tråden - v2 !

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Kolla att det är tätt mellan grenröret från bakre cylindern och avgassystemet. Det sitter en packning där på orginalsystemen, men det har man ofta inte på tredjepartssystem. Avgaspasta kan hjälpa att täta. Jag har samma problem på mitt M4 och hade även på mitt förra D&D.

Okej får kolla. ser bara jobbigt ut att få av skruven som sitter där.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Hehehe, roade mig med att börja läsa den här tråden från början igen.... mycket kul som skrivits sen 2007, många som kommit och gått... många som är kvar :)
Och tänka sig att innan den här tråden så levde originaltråden i 4 år! Har tjötat i dessa trådar i 7 år nu!! Vilka mer är kvar sen dess? Putte, Åke, Octo... undertecknad

Har ännu inte tröttnat ett dugg på rullande åskan, blir snarare bara charmigare och roligare för varje år som går... som en bra whisky helt enkelt :) och inte är den klar än heller... skulle ju bara göra lite småsaker den där gången back in -03 :gnissla

Kör försiktigt... eller nåt :crash

:sentimental
 

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Lund
Hoj
Vitpil
Hehehe, roade mig med att börja läsa den här tråden från början igen.... mycket kul som skrivits sen 2007, många som kommit och gått... många som är kvar :)
Och tänka sig att innan den här tråden så levde originaltråden i 4 år! Har tjötat i dessa trådar i 7 år nu!! Vilka mer är kvar sen dess? Putte, Åke, Octo... undertecknad

Har ännu inte tröttnat ett dugg på rullande åskan, blir snarare bara charmigare och roligare för varje år som går... som en bra whisky helt enkelt :) och inte är den klar än heller... skulle ju bara göra lite småsaker den där gången back in -03 :gnissla

Kör försiktigt... eller nåt :crash

:sentimental

*host host*

Räknas inte snorvalpen?
 

Mars

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Ödåkra
Hoj
Speed Triple 1050, RD350
Det var en 97'a sa du. Den har en lite annorlunda kåpa som lättare läcker. Det finns två huvudsakliga anledningar till det:

1. Konstruktionsfel. Det är en liten flik på packningen som ska in i ett spår i kåpa. Det spåret är på insidan av packningsspåret vilket gör att det kommer in olja i packningsspåret. Då läcker den lättare ut.

2. Kåpan har dragits åt för hårt nån gång. I varje bulthål i kåpan sitter en liten stålcylinder. Drar man kåpan för hårt så kan dessa pressas ner för långt vilket gör att hur hårt man sen drar åt den så sitter den inte tätt.

Lösningar:
1. Skär bort den lilla fliken på packningen och lägg packningssilikon i spåret.
2. Studera distanserna noga och om det går, pressa ut dem och fila ner dem 0,5-1mm. Sätt därefter tillbaks dem och dra INTE åt kåpan mer än ca 5-6Nm.
3. Köp en kåpa och en packning till en TLS -98 eller senare. Den har en annan packning som tätar bättre. Jag kan ha en sån att sälja, men jag måste kontrollera det. Har även minst en -97-kåpa som har varit tät på min hoj iaf...

Möjligen lite analt, men jag har för mig om att de rekommenderade att klämma in en bricka också (för att efterlikna -98), och det verkar förnuftigt. Jag läste på en del när min läckte.

Iofs så är jag inte så säker på att kopplingskåpan var boven då jag hade ett läckage till ovanför =) som säkert skulle kunna drittla hit också.
 

Rydde

Rydèn
Gick med
30 Nov 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Tl1000r -98(Röd) Suzuki gsxr 1000 -05 Cagiva Navgator -01 2st Suzuki xn85 Turbo -84 Suzuki cs 125 -84
Letar efter en TL1000R motor eller ev en TL1000S motor. Tänkte byta ut den strypta tl motorn som sitter i min Cagiva Navigator. Någon som vet nån som är till salu!!
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Åke har inte kört TL på 7 år, HUVVA!!!:krama

HeHe men med en motor som bara gått 600 mil och har nya lager,högkompkolvar,wee-two kamaxlar , carillo vevstakar , portade toppar efter alla konstens regler med race slipade ventiler, undercuttad växelåda, alla sissor gears bortagna och snart lättad och balanserad vev med rotor/startkrans och en ny race luftbox med vidöppna snorklar och de väger ingenting ,gisses vad den kommer att svara på gasen

170 hk på veven
177 kg hoj

DEN DU :yoparty
 
Last edited:

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Lund
Hoj
Vitpil
HeHe men med en motor som bara gått 600 mil och har nya lager,högkompkolvar,wee-two kamaxlar , carillo vevstakar , portade toppar efter alla konstens regler med race slipade ventiler, undercuttad växelåda, alla sissor gears bortagna och snart lättad och balanserad vev med rotor/startkrans gisses vad den kommer att svara på gasen

DEN DU :yoparty

Drygt 7 år kvar då? :arsele
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Drygt 7 år kvar då? :arsele

Vad fick lillspiggen luft ifrån ? :va

7år kvar nää det ska det nog inte bli.

Fråga Lasse samma fråga hur det går med ¤Team Lassemajja 666¤ han som gjort mycket mindre grejer, om du törs :D

:yoparty
 

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Lund
Hoj
Vitpil
Vad fick lillspiggen luft ifrån ? :va

7år kvar nää det ska det nog inte bli.

Fråga Lasse samma fråga hur det går med ¤Team Lassemajja 666¤ han som gjort mycket mindre grejer, om du törs :D

:yoparty

Haha, Lasse är inte lönt att fråga. Han skaffa en liten knatte i stället. Den hojen blir inte klar på 18 år i alla fall.

Ska bli skoj o se resultatet sen "Åke" :yoparty
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Haha, Lasse är inte lönt att fråga. Han skaffa en liten knatte i stället. Den hojen blir inte klar på 18 år i alla fall.

Ska bli skoj o se resultatet sen "Åke" :yoparty

Tack,Ja det tycker jag med. Funderar på att lacka den svart/titangrå eller röd med 98:ans dekaler med håndans 250 enkelsits.

Länge sen man fick se en nyputsad röd TLR här.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
HeHe men med en motor som bara gått 600 mil och har nya lager,högkompkolvar,wee-two kamaxlar , carillo vevstakar , portade toppar efter alla konstens regler med race slipade ventiler, undercuttad växelåda, alla sissor gears bortagna och snart lättad och balanserad vev med rotor/startkrans och en ny race luftbox med vidöppna snorklar och de väger ingenting ,gisses vad den kommer att svara på gasen

170 hk på veven
177 kg hoj

DEN DU :yoparty

Om den nånsin ser dagens ljus igen... :rolleyes:
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Ja då, den står redan på en plats med dagsljus :tummenupp

Benet : Hur känns hojen med den nya klenare gaffeln ?

När kommer den ut på vägarna då?

Det ju lite mjukare i fjädrar i den nu för den e omoddad så det ska åtgärdas... annars är bromsarna rätt goa och geometrin blev helt rätt som det känns på gatan iaf.
 

Dempen

Ja e de bästa ja vet
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RA
Nu har den börjat strulat igen.

Står i garaget just nu o river, tänkte kolla om de var någon som har något bra tips vad jag ska titta på.

Problemet är att den inte vill gå på båda cylindrarna förän den har kommit upp över 3000rpm/min, sen vill den inte riktigt varva ur ordentligt.
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Nu har den börjat strulat igen.

Står i garaget just nu o river, tänkte kolla om de var någon som har något bra tips vad jag ska titta på.

Problemet är att den inte vill gå på båda cylindrarna förän den har kommit upp över 3000rpm/min, sen vill den inte riktigt varva ur ordentligt.

Hänt plötsligt eller gradvis? :va
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
nu har den börjat strulat igen.

Står i garaget just nu o river, tänkte kolla om de var någon som har något bra tips vad jag ska titta på.

Problemet är att den inte vill gå på båda cylindrarna förän den har kommit upp över 3000rpm/min, sen vill den inte riktigt varva ur ordentligt.
ur3cc?
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top