Ktm 660

Märkligt!

Nu har jag haft problem med svampig koppling på min cykel. Lämnade in den i går för att få den fixad. Man bytte den bricka i växellådan som håller nållagret på plats. Enligt uppgifter så är det den brickan som tidigare var för tunn vilket orsakade att nållagret rörde sig i sidled. Detta skulle i sin tur påverka trycket i kopplingen (????).

Hur som helst så bytte man bricka, och den brickan som satt på plats var likadan som den man satte dit (Kanske man hade åtgärdat problemet på garantin trots allt? Fanns dock inga uppgifter om det). Den gamla brickan var ngt utnött, men med ögonmått så skillde det sig inget i storlek på dom båda brickorna. Man bytte även vätskan i kopplingscylindern och luftade systemet.

Likförbaskat så är kopplingen fortfarande svampig emellanåt. Vad sjutton kan det bero på? Jag tappade helt kopplingsverkan innan bytet när jag körde på bakhjulet och efter bytet så körde jag en kortare sväng och då blev den bara "svampig". Riktig jäkla irriterande.

Någon som har upplevt samma fenomen trots reparation?
 
ÄR det dessa skruvar man ska lossa på för att kunna rikta hela styret???
Om så behövs momentnyckel till dem och vilket moment?
Inte min cykel på bilden men visar om det är dessa skruvar ja ska lossa lite på och sen dra åt?

Dessa:
 

Bifogat

  • styre.jpg
    styre.jpg
    70.2 KB · Visningar: 96
Näe har inte crachat, inga tecken på att den varit crachad tidigare heller då skicket är exemplariskt. Kanske jag som är sned i huvudet, min andra hoj en Honda cb 1300 tycker jag också att styret är snett på. JAG ser det tydligt när jag sitter på den och kör rakt fram.

Men seriöst så är det som du beskriver att när man ramlat med en trampcykel. Men frågan är hur man kan justera det. Borde bara att lossa, ställa rätt, dra åt och köra eller:död

Lossa skruvarna till båda överfallen på båda gaffelbenen så att du kan röra på gaffelbenen. Rikta in allt så det ser bra ut och dra åt skruvarna igen.
 
Lossa skruvarna till båda överfallen på båda gaffelbenen så att du kan röra på gaffelbenen. Rikta in allt så det ser bra ut och dra åt skruvarna igen.

Det kanske räcker med att lossa de övre skruvarna på gaffelbenen:va men det känner man väl när man lossnar om det går att rikta så att man inte lossar på för mycket. Så man inte rör de undre i onödan. Behövs momentnyckel till insexskruvarna på gaffelbenet? Äger ingen än.
Vilket moment i så fall, står inte i manualen?

Men lossa lite till båda överfallen och försöka rikta lite, kan ju inte bli riksknas om det inte fungerar:gnissla, e väl bara skruva åt igen sedan
 

Bifogat

  • styre1231.JPG
    styre1231.JPG
    98.5 KB · Visningar: 82
Det kanske räcker med att lossa de övre skruvarna på gaffelbenen:va men det känner man väl när man lossnar om det går att rikta så att man inte lossar på för mycket. Så man inte rör de undre i onödan. Behövs momentnyckel till insexskruvarna på gaffelbenet? Äger ingen än.
Vilket moment i så fall, står inte i manualen?

Men lossa lite till båda överfallen och försöka rikta lite, kan ju inte bli riksknas om det inte fungerar:gnissla, e väl bara skruva åt igen sedan

12 nm eller nått står inte det på den? när du drar åt den så får du göra de flera ggr.
 
ja du....kolla stift och sen kolla condensatorn/capacitorn (finns lite beskrivningar på hur man testar här http://www.mediafire.com/?zhk1mqv2fyy) Jag räknar åxå med att du har soppa i tanken åxå och vet vilket håll reserven är åt :D

....om de funkar skulle jag nog kolla förgasaren...för om det finns gnista så måste det finnas soppa....

...efter det så skulle jag nog plocka veck "ecm"-boxen/ datorstyrenheten och prova det på en polares hoj se vad som hände då

....men som sagt jag har inte ägt KTM så länge så det finns säkert nån med en bättre lösning men uteslutnings metoden brukar funkar och man vet aldrig vad man hittar när man börjar gräva lite!!

MVH/

Micke
Soppa kommer, för den luktar när jag kickat några gånger. Ingen gnista, men capacitatorn funkar (testade på polarns hoj).
Testa ecu nu då, det sista är väl spolen eller?
 
Soppa kommer, för den luktar när jag kickat några gånger. Ingen gnista, men capacitatorn funkar (testade på polarns hoj).
Testa ecu nu då, det sista är väl spolen eller?

Har du provat annan stift??...alltså en stift du vet har funkat och en till....man vet aldrig när man köpt ny
 
Det kanske räcker med att lossa de övre skruvarna på gaffelbenen:va men det känner man väl när man lossnar om det går att rikta så att man inte lossar på för mycket. Så man inte rör de undre i onödan. Behövs momentnyckel till insexskruvarna på gaffelbenet? Äger ingen än.
Vilket moment i så fall, står inte i manualen?

Men lossa lite till båda överfallen och försöka rikta lite, kan ju inte bli riksknas om det inte fungerar:gnissla, e väl bara skruva åt igen sedan

Lossa båda kronorna. Momentnyckel är att föredra även om jag aldrig använt en själv. Se bara till att gafflarna inte trillar i backen när du lossar :gnissla
 
Lossa båda kronorna. Momentnyckel är att föredra även om jag aldrig använt en själv. Se bara till att gafflarna inte trillar i backen när du lossar :gnissla

OK, får ta det försiktigt, ställer den på offroad-lyften med framhjulet i backen och lossar försiktigt, behöver nog inte skruva ut dem så mycket innan man kan justera. Inte mycket det handlar om men man vill ju ändå ha det rakt, har du gjort så förut med dina cyklar eller??:)
 
OK, får ta det försiktigt, ställer den på offroad-lyften med framhjulet i backen och lossar försiktigt, behöver nog inte skruva ut dem så mycket innan man kan justera. Inte mycket det handlar om men man vill ju ändå ha det rakt, har du gjort så förut med dina cyklar eller??:)

Det har behövts några gånger =)
 


Mycket vanligt fel på dessa.
Sök i denna tråden så får du nog 30 svar....
Byt den biologoska oljan mot gaffelolja så försvinner det, Det har jag själv gjort och det har funkat i två år nu. En del påstår att packningarna inte tål annan olja, BS säger jag som kontrollerat efter två års användande och inte sett så mycket som ett tecken på förändring i packningarna. :D:tummenupp
 
Har du provat annan stift??...alltså en stift du vet har funkat och en till....man vet aldrig när man köpt ny
Det har jag iofs inte gjort. Men jag ska låna hem kompisens hoj i veckan, så får jag plocka emellan hojarna och kolla kontakter tills jag hittar felet. Hoppas på glapp nånstans, så det slipper bli för dyrt....i relation till vad motard kostar då... :)
 
Mycket vanligt fel på dessa.
Sök i denna tråden så får du nog 30 svar....
Byt den biologoska oljan mot gaffelolja så försvinner det, Det har jag själv gjort och det har funkat i två år nu. En del påstår att packningarna inte tål annan olja, BS säger jag som kontrollerat efter två års användande och inte sett så mycket som ett tecken på förändring i packningarna. :D:tummenupp

Jag har nog läst alla inlägg här om problemet utan att egentligen fått ett helt klart svar på vad problemet beror på. Alla här svarar olika. Pratade med en KTM-mek som berättade av egen erfarenhet om vad som skulle bytas och vad problemet berodde på. Han själv hade åtgärdat massor av 660 genom att just byta ut brickan i växellådan. Tyvärr så verkar det ju inte till 100% fungera på min.

Nu vet inte jag om jag är helt borta, men du pratar om biologisk olja och gaffelolja. Var vill du att jag ska ha gaffelolja? Menar du att jag ska tömma ur kopplingscylindern och fylla på gaffelolja istället för hydralolja?
 
Vätskan i kopplingscylindern i dessa är en biologisk historia.
Den är i konsistens som förkylningssnor efter ett tag.
Gaffeloljan är klarare och lättare i konsistensen.

Byt ut "oljan" i kopplingscylindern, spola rent bakvägen med en stor spruta kopplad till slavcylindern för att få bort all biologiskt skit.

Detta har hjälpt mig och mitt problem var exakt samma som du har.
Kopplingen sjönk in mot handtaget efter hårdare körning, eller oftast efter bakhjulsåka, mycket irriterande.

Brickan bytt även på min, utan nämnvärt resultat.'Men problemet försvann fullständigt iom byte till gaffelolja i kopplingen.

Lycka till
Bus

Edit: Just detta problem har det kommkit ut en servicebulleti om, så detta har åtgärdats på garanti i samband med service på alla dom hojar som bett om det.
 
Det har jag iofs inte gjort. Men jag ska låna hem kompisens hoj i veckan, så får jag plocka emellan hojarna och kolla kontakter tills jag hittar felet. Hoppas på glapp nånstans, så det slipper bli för dyrt....i relation till vad motard kostar då... :)

Det är nog det bästa alternativet.....blir dyrt när man måste handla nytt när man fel söker

Lycka till

MVH

Micke
 
Vätskan i kopplingscylindern i dessa är en biologisk historia.
Den är i konsistens som förkylningssnor efter ett tag.
Gaffeloljan är klarare och lättare i konsistensen.

Byt ut "oljan" i kopplingscylindern, spola rent bakvägen med en stor spruta kopplad till slavcylindern för att få bort all biologiskt skit.

Detta har hjälpt mig och mitt problem var exakt samma som du har.
Kopplingen sjönk in mot handtaget efter hårdare körning, eller oftast efter bakhjulsåka, mycket irriterande.

Brickan bytt även på min, utan nämnvärt resultat.'Men problemet försvann fullständigt iom byte till gaffelolja i kopplingen.

Lycka till

Bus

Edit: Just detta problem har det kommkit ut en servicebulleti om, så detta har åtgärdats på garanti i samband med service på alla dom hojar som bett om det.

Tack för ditt svar. Då ska jag ta och försöka fixa detta själv. :-)
 
Vätskan i kopplingscylindern i dessa är en biologisk historia.
Den är i konsistens som förkylningssnor efter ett tag.
Gaffeloljan är klarare och lättare i konsistensen.

Byt ut "oljan" i kopplingscylindern, spola rent bakvägen med en stor spruta kopplad till slavcylindern för att få bort all biologiskt skit.

Detta har hjälpt mig och mitt problem var exakt samma som du har.
Kopplingen sjönk in mot handtaget efter hårdare körning, eller oftast efter bakhjulsåka, mycket irriterande.

Brickan bytt även på min, utan nämnvärt resultat.'Men problemet försvann fullständigt iom byte till gaffelolja i kopplingen.

Lycka till
Bus

Edit: Just detta problem har det kommkit ut en servicebulleti om, så detta har åtgärdats på garanti i samband med service på alla dom hojar som bett om det.

visst funkar det med ?
36-442_m.jpg
 
Back
Top