Ktm 660

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
Japp, tack.



Jag förstår inte, varför skulle KTM göra sina 660 och 625 10-15 kg tyngre mellan 2004 och 2005? vad tycker ni om detta, blev de märkbart/mycket klumpigare? Skillnaden är väl starkare ram där bak för passagerare och en till avgasdämpare..? Bra eller anus?
Velar mellan att köpa en 04 och en 06 625:a (eller en 660:a)

blir bara så irriterad...
Vad spelar det för roll? Märks ändå inte när man kör :va
-04 ful
-05 snygg!
:tummenupp
 

M.Davidsson

Micke
Gick med
28 Mar 2006
Ort
E-tuna
Hoj
KTM 660 -04
Citerar: skicka_till_min (funktionen funkar inte för mig)

Okay, har du prövat både -04 och -05/06? Såg att du hade kört 640, men de e inte riktigt samma sak ju...eller?

Har tyvärr bara kört min 660 -04.
640 har jag provat både den jag hade en -02 (tror jag det va)
och en nyare -06:a
Kan inte rekomendera 640 orginal, den senare har massa trim och bytt förgasare och då börjar det likan 660 lite men inte hela vägen.
Tycker viserligen att 660 -04 med orginalsystem och stängd luftburk också känns seg när man är van vid effektsystemet.

PS. Väldigt sällan jag saknar elstarten. Två, tre kick så är den ju igång.
 
Last edited:

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Citerar: skicka_till_min (funktionen funkar inte för mig)

Okay, har du prövat både -04 och -05/06? Såg att du hade kört 640, men de e inte riktigt samma sak ju...eller?


Fan asså, jag kan verkligen inte bestämma mig för vilken av dessa jag vill ha:
KTM 660 -03/04 eller -05/06
eller
KTM 625 -03/04 eller -05/06

Kommer köra 70-80% gata
20-30% bus, typ gokartbana (läs trappor/cykelstigar :D )
Vill gärna ha elstart + skjutsmöjlighet men 148 kg (eller vad en 625:a -06 nu väger) avskräcker väldigt!!

Kommer vara min första mc, men jag har kört lite annat innan, och jag är inte direkt rädd eller särskilt ovan av mig. :cool:

Hade väl egentligen velat ha en 525:a men ekonomin säger stopp.
(kommer väl ha en 70k för alla kostnader kring mc; försäkring, hoj, utrustning, kortet)

någon som har prövat de flesta och vill snacka msn..? mc_clancy@hotmail.com

Kör själv 660 -04. Tyckte väl att det var tufft och manligt att inte ha elstart. Skulle jag göra om köpet hade jag valt 625. Ganska smidigt med batteri när man ska, för det första starta, men även om man vill sätta på larm, gps-tracker mm. Samt när man ska göra nåt annat elektriskt. Fixa med blinkers som ofta pajjar eller testa baklampan som ofta vibrerar sönder.

Den extra vikten tror jag inte man upplever så tydligt. Hojarna går iaf i stort sett lika fort. Beror mer på vem som gasar eller hur dom är bestyckade/drevade.
 
  • Gilla
Reaktioner: MaG

sewerin

Braap
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Superduke 990 -09
Den enda gången jag önskade jag hade elstart var från början då jag var ovan att kicka, speciellt med vänstern, och de få gånger man fått motorstopp o måste kicka i någon korsning lr dyl :cool:..

Hade jag velat skjutsa hade jag köpt en annan hoj, den är perfekt för buskörning o kortare landsvägssträckor, vilket var vad jag var ute efter i vilket fall.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Kör själv 660 -04. Tyckte väl att det var tufft och manligt att inte ha elstart. Skulle jag göra om köpet hade jag valt 625. Ganska smidigt med batteri när man ska, för det första starta, men även om man vill sätta på larm, gps-tracker mm. Samt när man ska göra nåt annat elektriskt. Fixa med blinkers som ofta pajjar eller testa baklampan som ofta vibrerar sönder.

Den extra vikten tror jag inte man upplever så tydligt. Hojarna går iaf i stort sett lika fort. Beror mer på vem som gasar eller hur dom är bestyckade/drevade.

Precis en spot on beskrivning......

Den som säger sig känna skillnad mellan en 625/640 motor och 660 tack vare de extra cc ljuger, jag ger en LC4 trimkam till den som klarar ett blindtest. Bestyckning/drevning/avgas gör betydligt mer skillnad.

Sen är frågan om man är viktanal och pallar kicka eller man prioriterar komforten. Själv är jag viktanal på racehojen och bygger bakram i titan och kör med LIPO batteri men för gatbus spelar det absolut ingen roll i mina ögon....
 

Rikter

Jobbar arslet av mig, dröm i sikte!
Gick med
16 Nov 2009
Ort
Bjärred
Hoj
siktar på en KTM 660...
tack så mycket med så bra och mycket respons! :) jag blir jätteglad! :D

Okay, nä på hastigheten kommer jag nog inte märka nån skillnad (jag kommer ju inte direkt kunna pressa den i början liksom) Det är mer när det gäller gokartbanekörning och lite sånt... okay men då väljer jag i alla fall så ja kan skjutsa, sen får vi se om de blir med batteri eller inte :)

jag funderar lite på den här, men den verkar dyr. (sen vet ja inte om ja får länka till blocket här men w/e) fyller 18 i februari nästa år, och ska ha pengar till kort och försäkring och sånt + utrustning måste ja köpa med hojen nu. Jag har ca 65k inom en månad.

http://www.blocket.se/goteborg/Fin_KTM_625__Laga_mil_27735020.htm?ca=23_11&w=3
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
Litet problem här... Var ute och brände landsväg med några sporthojar här om dagen, körde osm man inte nödvändigtvis bör köra en motard :D Hur som helst så efter några mil så "sköt" den några gånger i ganska ljust tonläge, sen när jag slog av på gasen stendog den. Har bytt tändstift för det såg ganska så överhettat ut. Men den startar ändå inte, inte ens ett hostande....kompet känns samma...har inte kollat gnista - svårt själv.

Nån som varit med om detta, eller som ändå vet vad problemet kan vara?
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
tack så mycket med så bra och mycket respons! :) jag blir jätteglad! :D

Okay, nä på hastigheten kommer jag nog inte märka nån skillnad (jag kommer ju inte direkt kunna pressa den i början liksom) Det är mer när det gäller gokartbanekörning och lite sånt... okay men då väljer jag i alla fall så ja kan skjutsa, sen får vi se om de blir med batteri eller inte :)

jag funderar lite på den här, men den verkar dyr. (sen vet ja inte om ja får länka till blocket här men w/e) fyller 18 i februari nästa år, och ska ha pengar till kort och försäkring och sånt + utrustning måste ja köpa med hojen nu. Jag har ca 65k inom en månad.

http://www.blocket.se/goteborg/Fin_KTM_625__Laga_mil_27735020.htm?ca=23_11&w=3
Vet inte vad du hade tänkt köpa för utrustning men min gick på¨ungefär 13-14k för allt på höstrea, men jag köpte inte direkt några budget-grejer, känns som man inte vill snåla på säkerheten..

körkortet kostar minst lika mycket med alla riskutbildningar och liknande. Min budget var på ca 50k i vintras och jag köpte hojen för 30k. Då tog jag kortet med "endast" tre lektioner också...

Vill inte vara någon drömdödare men du kanske ska börja räkna med lite mer pengar för körkort och utrustning.
 

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer 1000 K7
Reservdelar till Akrapovic helsystem

Har just köpt ett Akra Titan helsystem och börjat montera det. Såg att det inte går att använda bulten från originalsystemet till Akraljuddämparen eftersom den är för kort. Jag behöver alltså hela bulten inklusive alla distanser och brickor. Vad som nu ingår??

Finns det någon som kan ta en bild på på denna bult och gärna ge mig reservdelsnummer på allt om det nu finns. Har varit inne på Lelles och dom har ju svårt att leta fram en Akrafjäder så jag tror även att detta blir ett stort projekt för dom att hitta.

Tack på förhand!!!

Har löst problemet med att ta fästet till originaldämparen samt trycka i en längre M6 bult med extra brickor samt låsmuttrar. Nu kom Akradämparen längre ut och i rätt höjd. Kanske inte världens bästa lösning, men det funkar. Är ändå intresserad av att veta hur den rätta monteringen ser ut.
 
Last edited:

Robban F

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2006
Ort
mårn
Hoj
Ktm 690 smc 2010 och yamaha ttr 600 motard.
tack så mycket med så bra och mycket respons! :) jag blir jätteglad! :D

Okay, nä på hastigheten kommer jag nog inte märka nån skillnad (jag kommer ju inte direkt kunna pressa den i början liksom) Det är mer när det gäller gokartbanekörning och lite sånt... okay men då väljer jag i alla fall så ja kan skjutsa, sen får vi se om de blir med batteri eller inte :)

jag funderar lite på den här, men den verkar dyr. (sen vet ja inte om ja får länka till blocket här men w/e) fyller 18 i februari nästa år, och ska ha pengar till kort och försäkring och sånt + utrustning måste ja köpa med hojen nu. Jag har ca 65k inom en månad.

http://www.blocket.se/goteborg/Fin_KTM_625__Laga_mil_27735020.htm?ca=23_11&w=3

Alltid lika schysst när de har tvättat precis, faan vad tattar det ser ut, klassiskt
 

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer 1000 K7
Alltid lika schysst när de har tvättat precis, faan vad tattar det ser ut, klassiskt

Känns tveksamt om den cykeln bara har gått 230 mil. Det är ju vad jag kör på en säsong och då tycker jag inte att jag kör mycket. Likaså felen som varit på den. Grejerna borde definitivt hålla längre än 230 mil. Kedjan bytt nyligen. Den borde väl också hålla längre än 230 mil. Jag skulle inte lita på dessa mil.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Känns tveksamt om den cykeln bara har gått 230 mil. Det är ju vad jag kör på en säsong och då tycker jag inte att jag kör mycket. Likaså felen som varit på den. Grejerna borde definitivt hålla längre än 230 mil. Kedjan bytt nyligen. Den borde väl också hålla längre än 230 mil. Jag skulle inte lita på dessa mil.

Får nog lägga till en 0 på milen! En kedja håller ca 2k mil
 

Rikter

Jobbar arslet av mig, dröm i sikte!
Gick med
16 Nov 2009
Ort
Bjärred
Hoj
siktar på en KTM 660...
Citerar Slappa: "Får nog lägga till en 0 på milen! En kedja håller ca 2k mil "

Jag tror han bytade för det estetiskas skull...kanske...
i vilket fall så har ja inte råd med den. tyvärr. Men inspiration från den kommer ja ta! fan va snygg den var...
 

Spyke 81

Burn rubber not your soul
Gick med
14 Nov 2004
Ort
Gavle
Hoj
Ktm monster
Citerar Slappa: "Får nog lägga till en 0 på milen! En kedja håller ca 2k mil "

Jag tror han bytade för det estetiskas skull...kanske...
i vilket fall så har ja inte råd med den. tyvärr. Men inspiration från den kommer ja ta! fan va snygg den var...

har en 06 som rullat ca 460mil, så det kan stämma :tungan
 

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer 1000 K7
Fyyyyy f...n va roligt!!!!!

Monterade på mitt Akra Titan helsystem i dag. Plockade bort SAS:en och bestyckade om förgasaren. Vilken jäkla skillnad det blev på cykeln. Nu vill jag ut hela tiden och köra och öva bakhjulsåkning. Trodde jag skulle få ett helsike med justering av förgasaren och allt annat, men det var inga större bekymmer. Går kanonbra!! :)

Ni som säger att det inte är värt pengarna bör ta er en ny funderare. Jag köpte mitt system begagnat i bra skick och gav inte mycket mer än vad ett nytt slipon kostar.
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Som ny 660 ägare så har jag några funderingar....vad menas med "bestycka förgasaren" och plocka bort SAS´n"
och finns det nån som kan rek. vart man handlar kedje och drev till bra pris och vad kör ni med för drevning+fördelar/nackdelar??

MVH/

Micke
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Som ny 660 ägare så har jag några funderingar....vad menas med "bestycka förgasaren" och plocka bort SAS´n"
och finns det nån som kan rek. vart man handlar kedje och drev till bra pris och vad kör ni med för drevning+fördelar/nackdelar??

MVH/

Micke

SAS är det skrot som sitter fast på flänsen till avgasystemet. Det är för att tillsätta luft till avgaserna och klara avgaskrav. Detta pluggas lämpligen och plockas bort. KTM originalbestyckning är långt ifrån optimal då nålen är för platt för optimal gång (snarare bra för avgaskrav)

Drev är individuellt vad man föredrar och prioriterar men ämnet är avhandlat 100ggr tidigare så leta i tråden.
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
SAS är det skrot som sitter fast på flänsen till avgasystemet. Det är för att tillsätta luft till avgaserna och klara avgaskrav. Detta pluggas lämpligen och plockas bort. KTM originalbestyckning är långt ifrån optimal då nålen är för platt för optimal gång (snarare bra för avgaskrav)

Drev är individuellt vad man föredrar och prioriterar men ämnet är avhandlat 100ggr tidigare så leta i tråden.
Vad är lämpligt att byta till när hojen är standard förutom moddade orginaldämpare?

Litet problem här... Var ute och brände landsväg med några sporthojar här om dagen, körde osm man inte nödvändigtvis bör köra en motard :D Hur som helst så efter några mil så "sköt" den några gånger i ganska ljust tonläge, sen när jag slog av på gasen stendog den. Har bytt tändstift för det såg ganska så överhettat ut. Men den startar ändå inte, inte ens ett hostande....kompet känns samma...har inte kollat gnista - svårt själv.

Nån som varit med om detta, eller som ändå vet vad problemet kan vara?
Är det verkligen ingen här som kan ha en aning?
 
Last edited:

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
SAS är det skrot som sitter fast på flänsen till avgasystemet. Det är för att tillsätta luft till avgaserna och klara avgaskrav. Detta pluggas lämpligen och plockas bort. KTM originalbestyckning är långt ifrån optimal då nålen är för platt för optimal gång (snarare bra för avgaskrav)

Drev är individuellt vad man föredrar och prioriterar men ämnet är avhandlat 100ggr tidigare så leta i tråden.

Sen jag inte är av svensk påbro och har ägt amerikanska cyklar innan dess och fått mycket hjälp, på mitt eget språk, från engelska sidor tänker jag ställa en dum fråga...vad är "flänsen". Och med bestiknig menar du helt enkelt att han har byt nål....som sagt finns det några sidor på nätet med mer utförlig info om tillvägagångssätt vid denna ingrepp

Och angående drevningen så visst har det säkert tagits upp 100 gånger...men nya ktm ägare kommer hela tiden och att upprepa info, som en annan gjorde på buell sidan, dragnings moment, tps-reset osv. är vad en erfaren pilot gör

MVH

Micke

Vad är lämpligt att byta till när hojen är standard förutom moddade orginaldämpare?


Är det verkligen ingen här som kan ha en aning?

Om den visar tecken på överhetning så kan det vara just det.....eller så har du inte fått tillräcklig med soppa?!?!?

...har du fått igång den därefter??
 
Last edited:

LazyTiger

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Malmö
Hoj
KTM 660 -03
Tjenare allesammans, Jag är ny här på forumet och har nyligen köpt mig en 660 -03. Måste dock pilla lite med den innan jag kan besikta den. Nu har jag letat efter en helljusindikator som naturligtvis skulle skaka bort under en provtur, men hittar ingen. Om jag har förstått det rätt så måste den ju lysa blått.
Vet någon var jag kan få tag på en sådan?
http://img194.imageshack.us/img194/1030/dsc01551oz.jpg

Och en annan sak jag letar efter är reglaget för tutan, ljuset och avstängningen eftersom tutan inte funkar som den ska.
http://img251.imageshack.us/img251/2495/dsc01550ab.jpg
Någon som har en till övers? Original kostar lite mer än vad jag är sugen på att betala tyvärr.


Sen måste jag ju som nykomling säga att det i början tog mig 15 minuter att starta hojen :p Nu när man väl har klurat ut tekniken går det på första kicken varje gång :D
 

Bifogat

  • DSC01551.jpg
    DSC01551.jpg
    233 KB · Visningar: 56
  • DSC01550.jpg
    DSC01550.jpg
    232.3 KB · Visningar: 69
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top