Modifieringar XT660 X/R

Såklart den gjordes! :) Grattis! Blev det 49k till slut? Gav dom med sig och slängde in 1000-mila servicen?

Vilken färg förresten?
 
Efter att min hoj har nu gått drygt 1800 mil har styrlagret helt lagt ner. Hojen är mycket tungstyrd, och vid lägre hastigheter känns det nästan som om hjulen går på räls, och man får bryta sig in i en ny bana när man svänger. Kör mycket grus/offroad, så lagren har fått mycket stryk :-). Några som bytt lager än? Efter hur många mil i så fall? Någon som bytt själv? Lätt/svårt?
 
Efter att min hoj har nu gått drygt 1800 mil har styrlagret helt lagt ner. Hojen är mycket tungstyrd, och vid lägre hastigheter känns det nästan som om hjulen går på räls, och man får bryta sig in i en ny bana när man svänger. Kör mycket grus/offroad, så lagren har fått mycket stryk :-). Några som bytt lager än? Efter hur många mil i så fall? Någon som bytt själv? Lätt/svårt?

Du har 5 års garanti använd dig av den.
 
Du har 5 års garanti använd dig av den.

De sista 3 åren gäller dock bara motor och växellåda. Om hojen är mindre än två är gammal är väl frågan om slitaget är onormalt, för slitage i sig innefattas inte av garantin. Jag tycker det låter som att det tagit slut väldigt fort, men jag vet inte hur mycket det påverkas av gropiga grusvägar.
 
Det har säkert redan tagit upp, men funderar lite på om det är värt att kosta på power commander och kn-filter? Kör i dag med enbart gpr slip-on och tycker den går fint som den gör, men lite mer skadar ju aldrig... flera har skrivit om att det går att justera CO, rent praktiskt, hur gör man det?
 
Det har säkert redan tagit upp, men funderar lite på om det är värt att kosta på power commander och kn-filter? Kör i dag med enbart gpr slip-on och tycker den går fint som den gör, men lite mer skadar ju aldrig...

Som du säger, det skadar säkert inte att köra som du kör, men jag skulle personligen inte vilja köra med öppnare system eller luftfilter utan att samtidigt justera bränsleblandningen. De här hojarna går ju dessutom redan för snålt med orignalsystem och originalfilter.

flera har skrivit om att det går att justera CO, rent praktiskt, hur gör man det?

Kolla under "Setting the CO" här:

http://www.xt660.com/site/node/53

Observera att den uppfettningen bara gäller vid låga varv och låga gaspådrag. För att justera bränsleblandningen över hela registret och alla gaspådrag behövs antingen PCIII eller den där Kev fuel mod som länken går till. Jag har själv beställt en sådan tillsammans med öppnare luftfilter.
 
Hej!

Var köper man prisvärda handtagskydd?
De 1095 som Touratech vill ha känns lite i överkant...

//P
 
Enligt yamahacenter justerar höjdjusteringen sig när man sätter på slip-on och så länge man inte har öppet filter eller helsystem måste man inte justera eller ha pc. Vore kul att höra hur stor skillnaden blev för er som bänkat efter att ha monterat pc + filter, det är ju inte gratis...
 
Enligt yamahacenter justerar höjdjusteringen sig när man sätter på slip-on.

Japp, på låga varv och upp till ca 20% gaspådrag. Utöver det kommer du köra snålt. Men som sagt, det är säkert ingen fara, ECU:n känner av om du kör så snålt att det är skadligt, då kommer du få upp ett felmeddelande i instrumenteringen.
 
De sista 3 åren gäller dock bara motor och växellåda. Om hojen är mindre än två är gammal är väl frågan om slitaget är onormalt, för slitage i sig innefattas inte av garantin. Jag tycker det låter som att det tagit slut väldigt fort, men jag vet inte hur mycket det påverkas av gropiga grusvägar.

Länkagelager på min XT-Z byttes efter ca 2300 mil och jag slapp betala :)
 
Du har 5 års garanti använd dig av den.

Har inte 5 års garanti då jag gjort allt efter 100-milaservicen själv. Betalar inte service-firmornas fantasipriser på typ 3500 kr för olje- och filterbyten, med upp till 600% påslag på materialet, bara för att få en stämpel i boken. Byter dessutom olja/filter med dubbla intervaller jämfört med serviceplanen.

Styrlager kan köpas komplett från kedo.de för ca 35 euro, och från off-the-road.de för ca 50 euro. Yamahaåterförsäljarna vill ha runt 1000-lappen.

off-the-road.de säger så här om styrlagren:
"Unfortunately the stock Yamaha headset bearings don't last for ever. Sometimes it's necessary to exchange the bearings after 2-3 years. Important: Use a good grease while mounting the bearings. Yamaha was a little lazy at this point."
 
Såklart den gjordes! :) Grattis! Blev det 49k till slut? Gav dom med sig och slängde in 1000-mila servicen?

Vilken färg förresten?

Ja det blev 49 och ingen 1000 mila service i priset :(. Men nu har jag iaf en rolig hoj som inte kostar skjortan att äga som ninjan jag har. Måste säga att jag får ut mer glädje av xtx:en.
En blå blev de.
 
Ja det blev 49 och ingen 1000 mila service i priset :(. Men nu har jag iaf en rolig hoj som inte kostar skjortan att äga som ninjan jag har. Måste säga att jag får ut mer glädje av xtx:en.
En blå blev de.

Har oxå haft zx9a tidigare och håller med, med xtx har man roligare till en betydligt lägre kostnad... :tummenupp
 
Hej!

Var köper man prisvärda handtagskydd?
De 1095 som Touratech vill ha känns lite i överkant...

//P

Racetema som alltid.

82-575_l.jpg
 
En snabb fråga ska man köpa powercommander 3 eller 5? Och är det bäst att köpa från powercommanders sida? Eller var rekomenderar ni att man köper det ?
 
En snabb fråga ska man köpa powercommander 3 eller 5? Och är det bäst att köpa från powercommanders sida? Eller var rekomenderar ni att man köper det ?

PC3 för 2004-2008, PC5 för 2009 och nyare. ECU:n uppdaterades 2009.

www.mc-online.se har PC3 för xt:n för 2995:-, men du måste gå via produktgrupp -> förgasare och insprut, sista sidan.
 
Back
Top