tempmätare på ducati 998

nboy

Ny medlem
Gick med
22 May 2010
Hoj
Ducati 998 -02 BSA B33 -51 Husqvarna Mod 29 -52 DM GP1 40cc STD
Hej!
Var ute och körde idag. Helt plötsligt började tempmätaren gå från 60 gr till noll. Sen gick den där mellan. Upp och ner. Någon som känner igen detta. Det verkar som felet är mätare eller givare. Har kontrollerar kylvatten och känt på kylen och den är normalvarm. Någon som har tips på felsökning.

Mvh nboy

Ps. Fan att inget kan funka problemfritt en enda gång. Suck

Hej!

Nu är ju jag visserligen BILdelsförsäljare, men oftast när en motors kyltemp SJUNKER under gång är när termostaten är i öppet läge, m.a.o. termostaten är trasig.

Den tanken har slagit mig oxå men står jag på tomgång så blir kylaren betydligt varmare och till slut går kylfläkten igång. Så detta tvivlar jag på men jag har inte uteslutit det. :confused:

När det där händer på 1000DS-motorerna så brukar det bero på att antingen jordningen inte är fastskruvad ordentligt eller att kontakten uppe vid oljekylaren har ärgat.

Så, kolla alla kontakter och dylikt och ta reda på vart jordningen i motorn sitter.

Den tanken har slagit mig oxå men står jag på tomgång så blir kylaren betydligt varmare och till slut går kylfläkten igång. Så detta tvivlar jag på men jag har inte uteslutit det. :confused:

Det är för att kylaren kyls av fartvind... står du still så blåser det ingen luft på kylaren och då blir den varm :fakta

Jag har nu funnit problemet och det var som Sad Glad nämde, nämligen dålig kontakt i tempgivaren. Så nu funkar den som den ska. Tusen tack för hjälpen alla. :banana

Det är för att kylaren kyls av fartvind... står du still så blåser det ingen luft på kylaren och då blir den varm :fakta

I det fallet borde ju även mätaren gå upp:fakta:fakta:fakta eller hur :tummenupp.

Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC