80 talet, Sveavägen

Utförlig rapport av incidenten, bitte !!!

Fick ett totalt oväntat bakhjulssläpp på svensbodavägen, inspirerat tempo men inte idiotfort. Var väl en god början till en highsider...släppte, greppade, befann mig vad som kändes som ca en halvmeter ovanför hojen, dunsade ner och drämmde höger smalben i antingen fotpinne eller cylinder. ett par kast till innan jag fick styr på det igen. Lite svettigt....
 
fast oftast hade man låset instoppad innanför skinnstället, hade nog varit oskönt att klota och landa på ett kantigt ABUS bygellås i massivt stål....men lättåtkomligt om man behövde dra det i taket på nån felande bilist...dagens ungdom ska ju ha kJettiNG...;)

Eller varför inte verktyg! Bra o ha för att rätta till hemmameckade insatser, lykthållare... listan kan göras lång!

/U
 
Fick ett totalt oväntat bakhjulssläpp på svensbodavägen, inspirerat tempo men inte idiotfort. Var väl en god början till en highsider...släppte, greppade, befann mig vad som kändes som ca en halvmeter ovanför hojen, dunsade ner och drämmde höger smalben i antingen fotpinne eller cylinder. ett par kast till innan jag fick styr på det igen. Lite svettigt....

Aj och tur :tummenupp
 

Jepp...där fick man för att man var för lat för att köra aktivt och för att fjädringsinställning var mest lämpad för tillåfrånjobbetkörning. Clossen som låg bakom sa att den gungade som ett skepp i storm just innan, så jag antar att jag packade ihop fjädringen i några snabba kurvor just där. Rattat upp förspänning och dämpning nu iaf så får vi se om fenomenet återkommer....:gnissla
 
Jepp...där fick man för att man var för lat för att köra aktivt och för att fjädringsinställning var mest lämpad för tillåfrånjobbetkörning. Clossen som låg bakom sa att den gungade som ett skepp i storm just innan, så jag antar att jag packade ihop fjädringen i några snabba kurvor just där. Rattat upp förspänning och dämpning nu iaf så får vi se om fenomenet återkommer....:gnissla

Kanske hade för mycket returdämpning också?
 
kan bara justera förspänning och dämpning, det anses väl inte behövas retur eftersom det inte är en renodlad sportmoppe.:rolleyes: Jag får väl försöka kosta på mig ett set Wilbersdämpare om det inte blir bättre...

Öhlinare :mattias
 
kan bara justera förspänning och dämpning, det anses väl inte behövas retur eftersom det inte är en renodlad sportmoppe.:rolleyes: Jag får väl försöka kosta på mig ett set Wilbersdämpare om det inte blir bättre...

Det förklara ju varför min HD sportstergaffel har ställbar komp- och returdämpning samt ställbar fjäderförspänning :tungan
 
Last edited:
Varför slutade ni? ;)


Det ebbade väl ut när folk fick barn, köpte hus, fick andra intressen osv.

Precis.
Det blev även lågkonjunktur i början på nittiotalet. Folk torskade jobben.
Ingen deg in - ingen hoj.
Åkte man in till svea i början på nittiotalet fick man akta sig.
Inte en hoj å bara en massa slyngel "kickkers" som sparkade ner folk.
Hojåkarna kom dock tillbaka igen efter några år.
Själv var jag mest där på onsdagar då, efter ett besök på Brostugan.
Men det var roligare på 80-talet.
Jag hängde på muren mellan -83 och -90 och har faktiskt kvar min orginallackade Katana som jag åkte på då. :tummenupp
Kommer gärna på en nostalgikväll. Självklart på katanan.
 
Last edited:
Jepp, vilka jävla vobbelstaket det var...med många andra bristfälliga konstruktioner. Minns att jag hade tillbakaflyttade fotpinnar på bullen...billiga kopia av nåt känt märke. Heeelt livsfarliga, var ju mekanisk skivbroms bak på dom asen, och med dom bakaflyttade pinnar gick det att "trampa runt" bromspedalen så den hängde rakt ner i excenterern och bakhjulet var totallåst. Blev rätt skicklig på att reda upp bakhjulsställ på den tiden.... Och byggellåset förvarades i en specialhållare monterad bakom nummerplåten...skramlade satan när det började vobbla.:D

Som sagt...those where the days..:Bugar



Helt rätt, jag hade på känn att jag var fel ute...:tungan

Haha, Abus bygellås har jag kvar än,mod -85. Dottern har det på moppen.
 
Donken 14/7 nu på onsdag ???

Varma sköna kvällar!!

Var ju OK 2009 här är en Bild..
Tänkte gasa in nu på Onsdag 2230-2300 på muren är väl en bra tid, då hinner Ni rasta av Er lite innan, lägga dom små mm. Tid att fylla på med lite extra java och så tar vi en repa till Grönan eller någon annat nostalgiskt plejs..

NÅGON PÅ?

Kolla in bakgrunden på bilden bara nostalgi... 2009!!!!
Så jaga rätt på ett järn å häng på, sången är den samma det å mullar gott speciellt i Sveatunneln :D
 

Bifogat

  • picasabackground.jpg
    picasabackground.jpg
    214 KB · Visningar: 595
Jag tror vi är ett gäng som ska ses på onsdag kväll, Jag, Lonny, Davo, Håkan och förhoppningsvis många fler.
Tid är inte spikad än dock.
 
Varma sköna kvällar!!

Var ju OK 2009 här är en Bild..
Tänkte gasa in nu på Onsdag 2230-2300 på muren är väl en bra tid, då hinner Ni rasta av Er lite innan, lägga dom små mm. Tid att fylla på med lite extra java och så tar vi en repa till Grönan eller någon annat nostalgiskt plejs..

NÅGON PÅ?

Kolla in bakgrunden på bilden bara nostalgi... 2009!!!!
Så jaga rätt på ett järn å häng på, sången är den samma det å mullar gott speciellt i Sveatunneln :D

Snudd på pornografi, det där. vad är den röde till vänster för nåt? Bakker?

Jag tror vi är ett gäng som ska ses på onsdag kväll, Jag, Lonny, Davo, Håkan och förhoppningsvis många fler.
Tid är inte spikad än dock.

Min första semesterdag!:tummenupp Om jag inte dör av värmechock när jag inte får kura ihop mig framför AC:n på jobbet så försöker jag dyka upp.
 
Last edited:
Snudd på pornografi, det där. vad är den röde till vänster för nåt? Bakker?



Min första semesterdag!:tummenupp Om jag inte dör av värmechock när jag inte får kura ihop mig framför AC:n på jobbet så försöker jag dyka upp.

Do it !!
Håll koll i tråden för tider.
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top