Ibland finns inte fästet...

du måste fylla på olja i volvon,när brorsan körde hem bilen flimmrade oljelampan när vi hamnade i bilkö,sa till din fru men hon kaske glömde det,fokus låg kanske på något annat MVH Bertil

Skall kolla !! :) Tacka din bror ordentligt från mig är du snäll insatser som era i torsdags är ovärderliga :):krama
 
du måste fylla på olja i volvon,när brorsan körde hem bilen flimmrade oljelampan när vi hamnade i bilkö,sa till din fru men hon kaske glömde det,fokus låg kanske på något annat MVH Bertil

Ja det kan vara lätt att glömma..men har för mig att gaboror har pratat han haft strul med det förut om det var något fel, eller vid något oljebyte och det började krångla:va

Nu pratar jag om Gabby i 3:e person:D
 
Jag reagerade på samma sätt som Sportis,mer oengagerad ambulanspersonal har jag inte stött på,de verkade mer intresserade av depågrannens hund än att hjälpa Gabor.Detta har jag ochså skrivit i min i övrigt superpositiva utvärdering,hoppas SMC ger dem en uppsträckning:mad:
Skönt att höra att du är på bättringsvägen Gabor
PS Snacka ihop dig med Carro så kanske ni kan få mängdrabatt på plastdelar:D
Känner igen det där. Åkte omkull för några år sen på en liten konbana. Åkte omkull i kurvan närmast där det stog amulandspersonal. Fick knappt bort hojen eftersom jag fick ont i handen. Men när hojen väl var på sidan av så gick jag fram till personalen och frågade om dom kunde kolla på handen. Jag berättade att jag hade åkt omkull och bad dom kolla på handen men det var nästan som om dom inte märkt nått och bara gjorde det för att jag frågade. :näsblod
 
Skønt att du klarade dig helskinnad. Ænnu en anledning till varfør man bør spendera mer tid på banan istællet før på vægarna. Nær man væl kraschar så blir det i regel inte så allvarligt.

Den ær lømsk den dær Depåkurvan. Vart var det som det gick snett, i ingången eller utgången på kurvan?
Har också fått mig en rejæl flygtur dær. Det var i utgången, før mycket gaspådrag tillsammans med gatdæck en JÆTTE varm dag, var det som stællde till det før mig.

(Ær i danmark om nån undrar øver de knepiga tecknen)
 
Skønt att du klarade dig helskinnad. Ænnu en anledning till varfør man bør spendera mer tid på banan istællet før på vægarna. Nær man væl kraschar så blir det i regel inte så allvarligt.

Den ær lømsk den dær Depåkurvan. Vart var det som det gick snett, i ingången eller utgången på kurvan?
Har också fått mig en rejæl flygtur dær. Det var i utgången, før mycket gaspådrag tillsammans med gatdæck en JÆTTE varm dag, var det som stællde till det før mig.

(Ær i danmark om nån undrar øver de knepiga tecknen)

Det var i utgången av kurvan! Kan faktiskt inte riktigt återge om det var fram eller bak det släppte först?? Fram tror jag då det brukar kännas kontrollerbart när det släpper bak! Fullt nedlägg i princip och ökade mjukt för att ta r1:an som snodde ett högt spår och tappade fart ut på start/målrakan:) sen glider jag plötsligt på axlarna och sidan för att sedan börja rulla hörande mig själv låta: ååh hnu ååh hnu för varje varv :D Inte mycket luft kvar i en efter den cévap rullningen:D
 
Jag lägger upp materialet från båda kamerorna inom ett par dagar. Nu skall jag sova...körde ju 4 dagar i sträck...BKK steg 4 och CSS steg 1-2-3...kändes ju inte lite långsamt att tuffa hem med bil+släp i 80 (ungefär...) knyck på motorväg...
 
Nonchalans

Jag har i min feedback o kursutvärdering kritiserat till smc ambulans och sjukvårdarnas agerande, framför allt då de sa på förarmötet att blir man skadad så skall man stå under överseende under 1 timme minst om jag inte missminner mig:va. Även om de nu var på området, men de hade definitivt inte överseende på Gabor, då han dessutom efter 10-15 minuter släptes "fri"..Nu var det tur att vi var fler kring Gabor, ponera han hade varit själv, hoppat in i sin bil och åkt iväg o svimmat bakom ratten. Han var definitivt inte ok iaf, han fick full smärt attack, jag tycker med de var "handlingsförlamade" o gabor fick nästan rulle upp själv på britsen..

Att Gabor kröp av själv var nog en överlevnadsreaktion, liggandes i snabba depåkurvan:skrämd

Uppmaningar var från träningsledaren var "ligg kvar" om man ramlar av hojen, men tror alla som KAN röra sig kryper därifrån.


När jag vurpade på Hälla-ring så frågade operatören på 112 om någon kunde skjutsa upp mig till akuten för ambulansen var upptagen med viktigare saker...

Väl uppe på akuten blev det febril aktivitet och jag blev fastspänd på spineboard i 6 timmar i väntan på röntgen resultaten av rygg, nacke o huvud, de ville inte ens lägga tillbaka axeln som var ur led.

Enligt läkaren som behandlade mig så SKA ALLTID en MC förare spännas fast på spineboard och tas med ambulans (om man inte lagt sig i väldigt låg fart) för att minimeera risken att få framtida men, hans kommentar när jag frågade varför:
"du är bedövad av smällen o kroppen är fullpumpad av adrenalin så de närmaste timmarna känner du inte hur illa det tagit och ingen kan utan röntgen säga vad som hänt invärtes".
 
Last edited:
När jag vurpade på Hällaring så frågade operatören på 112 om någon kunde skjutsa upp mig för ambulansen var upptagen med viktigare saker...

Väl uppe på akuten blev det febril aktivitet och jag blev fastspänd på spineboard i 6 timmar i väntan på röntgen resultaten av rygg, nacke o huvud, de ville inte ens lägga tillbaka axeln som var ur led.

Enligt läkaren som behandlade mig så SKA ALLTID en MC förare spännas fast på spineboard och tas med ambulans (om man inte lagt sig i väldigt låg fart) för att minimeera risken att få framtida men, hans kommentar när jag frågade varför:
"du är bedövad av smällen o kroppen är fullpumpad av adrenalin så de närmaste timmarna känner du inte hur illa det tagit och ingen kan utan röntgen säga vad som hänt invärtes".

Gabor kan nog om han vill fortsätta bertätta om de "lama" nonchalanta behandligen han fick även av Karlskoga lasarett, se för tusan till att inte hamna där vid olycka:fakta

Det var i utgången av kurvan! Kan faktiskt inte riktigt återge om det var fram eller bak det släppte först?? Fram tror jag då det brukar kännas kontrollerbart när det släpper bak! Fullt nedlägg i princip och ökade mjukt för att ta r1:an som snodde ett högt spår och tappade fart ut på start/målrakan:) sen glider jag plötsligt på axlarna och sidan för att sedan börja rulla hörande mig själv låta: ååh hnu ååh hnu för varje varv :D Inte mycket luft kvar i en efter den cévap rullningen:D

Det KAN ju ha släppt båda samtidigt.
 
Last edited:
Riktigt dåligt vill jag påstå om Karlskoga lasarett inte kan/vet/intresserar sig ... då dom om några bör ha bra kunskap om liknande olyckor !!

Evis pratade om en massa saker som borde ha gjorts som tydligen SKA vara vid liknande olyckor ... skrämmande ! Dels att en stor del av pengen vi betalar för en bandag går till personalen med blåljus ( ca 1200kr/h enligt en annan motorarrangör) och vari ligger säkerheten ?!

Är säkerheten lika kass på samtliga motorbanor ?

Gabor kan nog om han vill fortsätta bertätta om de "lama" nonchalanta behandligen han fick även av Karlskoga lasarett, se för tusan till att inte hamna där vid olycka:fakta



Det KAN ju ha släppt båda samtidigt.
 
Viktigare saker??????

Men för helvete...vad förbannad jag blir! som röntgensjuksköterska med ett antal år på nacken och x-antal mc-förare som patienter förstår jag inte hur de törs säga så på 112! :mad: 6 timmar på spineboard måste jag ifrågasätta - det är inte OK! kommer inte riktigt ihåg men tror att max-tiden på den (enl Västmanlands rutiner) är max 4 timmar...men, iofs - hellre det och bli frikänd från röntgen än ingen alls och kanske gå med en kotfraktur som inte upptäckts! då man inte körde någon trauma-CT på Gabor i Karlskoga anser jag att de inte håller sig till rutinerna kring hur man behandlar kirurg/ortopedfall! :mad:

Alla som cyklar omkull sätter man på halskrage och sen till röntgen för CT men inte på någon som åker av i 160 knyck?! mycket märkligt...

Jag hoppas i framtiden att den ambulanspersonal (om det nu är ambulanspersonal!!!!) som finns på de olika bandagarna gör det de ska och inte nonchalerar en avåkning på bana som något som är lättare än en på gata utan följer rutinerna för att förhindra en eventuell skada på kotpelaren - eller annan skada för den delen!

Och så hoppas jag förstås att ingen annan går omkull nu utan håller sig på de två hjul som mc:n är utrustad med :tummenupp


När jag vurpade på Hällaring så frågade operatören på 112 om någon kunde skjutsa upp mig för ambulansen var upptagen med viktigare saker...

Väl uppe på akuten blev det febril aktivitet och jag blev fastspänd på spineboard i 6 timmar i väntan på röntgen resultaten av rygg, nacke o huvud, de ville inte ens lägga tillbaka axeln som var ur led.
 
"du är bedövad av smällen o kroppen är fullpumpad av adrenalin så de närmaste timmarna känner du inte hur illa det tagit och ingen kan utan röntgen säga vad som hänt invärtes".[/B]

Ord!

Efter min lilla vurpa förra säsongen kan jag bara intyga att så är fallet. Men då var det på mitt initiativ ingen ambulans ringdes, men senare på kvällen kunde jag knappt röra axeln samt att en rejäl hjärnskakning började visa sina symptom med illamående 4323ggr den värsta bakfyllan man kan tänka sig, yrsel så att jag inte kunde stå osv osv...

Så sjukan ska man till, alltid, punkt.


Tråkigt att du klotat gabor men vafan, va glad att det va på bana och inte tex förra säsongen när vi brassa på rätt duktigt mot oti tex. Sandfållan är bra mycket skönare än tallskogen eller diken!!! Jag har provat båda... :banana
 
Last edited:
[YOUTUBE-ID]<object width="1280" height="745"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/rAH4DszGIxM&hl=sv_SE&fs=1?hd=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/rAH4DszGIxM&hl=sv_SE&fs=1?hd=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="1280" height="745"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]


[YOUTUBE-ID]<object width="1280" height="745"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/qeUMkahRKSg&hl=sv_SE&fs=1?hd=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/qeUMkahRKSg&hl=sv_SE&fs=1?hd=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="1280" height="745"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

OK vet inte varför jag plötsligt inte kan bädda in filmer så här är vanliga länkar sålänge:

http://www.youtube.com/watch?v=rAH4DszGIxM
http://www.youtube.com/watch?v=qeUMkahRKSg
 
Last edited:
[YOUTUBE-ID]<object width="1280" height="745"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/rAH4DszGIxM&hl=sv_SE&fs=1?hd=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/rAH4DszGIxM&hl=sv_SE&fs=1?hd=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="1280" height="745"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]


[YOUTUBE-ID]<object width="1280" height="745"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/qeUMkahRKSg&hl=sv_SE&fs=1?hd=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/qeUMkahRKSg&hl=sv_SE&fs=1?hd=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="1280" height="745"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

OK vet inte varför jag plötsligt inte kan bädda in filmer så här är vanliga länkar sålänge:

http://www.youtube.com/watch?v=rAH4DszGIxM
http://www.youtube.com/watch?v=qeUMkahRKSg

Tack för filmsnuttarna :) Sorgligt nog missar man hela vurpan pga den där blåvita vad det nu är:) Bra att se sig själv i en sådan situation med, det ger lite perspektiv på hur "liten" man är i samanhanget!

Ord!

Efter min lilla vurpa förra säsongen kan jag bara intyga att så är fallet. Men då var det på mitt initiativ ingen ambulans ringdes, men senare på kvällen kunde jag knappt röra axeln samt att en rejäl hjärnskakning började visa sina symptom med illamående 4323ggr den värsta bakfyllan man kan tänka sig, yrsel så att jag inte kunde stå osv osv...

Så sjukan ska man till, alltid, punkt.


Tråkigt att du klotat gabor men vafan, va glad att det va på bana och inte tex förra säsongen när vi brassa på rätt duktigt mot oti tex. Sandfållan är bra mycket skönare än tallskogen eller diken!!! Jag har provat båda... :banana

Känns som jag provat färdigt med avåkningar för några år framöver! ;)
 
Last edited:
Känns som jag provat färdigt med avåkningar för några år framöver! ;)

Själv har jag inte varit i närheten att köra av sen den där gången på hälla i regn 2008...ursäktad för det:) Det är enda gången jag gått ikull på bana, och har avverkat minst 350-400 mil på storbana, utan ett enda tendens till släpp eller sladd(förutom lite bakhjulsstuds vid hård inbromsning) kör mjukt men ändå relativt fort.

Mjuk(are)körstil kommer garantera rädda dig från avåkningar framöver, sänk farten lite och rull-hanteringen så kommer det gå bra, det är ett vinnande koncept(hornen kommer inte växa ut lika långt heller då:tungan):tummenupp:)
 
Last edited:
Själv har jag inte varit i närheten att köra av sen den där gången på hälla i regn 2008...ursäktad för det:) Det är enda gången jag gått ikull på bana, och har avverkat minst 350-400 mil på storbana, utan ett enda tendens till släpp eller sladd, kör mjukt men ändå relativt fort.

Mjuk(are)körstil kommer garantera rädda dig från avåkningar framöver, sänk farten lite och rull-hanteringen så kommer det gå bra, det är ett vinnande koncept(hornen kommer inte växa ut lika långt heller då:tungan):tummenupp:)

(du kanske är ironisk men jag chansar på att du inte var det) :)

Att köra oändligt antal mil på bana utan att klota är ingen konst för någon, det är bara som du säger att köra lite saktare.

MEN iaf jag kör på bana just för att jag VILL ligga på gränsen och försöka kapa någon tiondel varje gång, och har man aldrig varit över gränsen så vet man inte var gränsen går, så enkelt är det. :tummenupp
 
Att köra oändligt antal mil på bana utan att klota är ingen konst för någon, det är bara som du säger att köra lite saktare.

MEN iaf jag kör på bana just för att jag VILL ligga på gränsen och försöka kapa någon tiondel varje gång, och har man aldrig varit över gränsen så vet man inte var gränsen går, så enkelt är det. :tummenupp

Visst är det så:tummenuppMen jag själv skulle lätt kunna varva mig själv från mina första vingliga bandagar, sakta med säkert, och min personliga utveckling har gått frammåt hyffsat fort men mjukt:tummenuppPrata även med Gabor idag om ex just på smc:kurser att jag själv gärna håller igen istället för att göra en omkörning, även om jag vet att jag lätt skulle hinna förbi för att inte störa den föraren.

Racingambitioner, då kan man kämpa på att kapa sekunder, dessutom blir det aldrig rättvisa om man inte har "fria" varv för vad man kan åstakomma:) och Erf och kval är då rätt ställe att utöva detta, inte en övningsdag med smc:fakta
 
Last edited:
(du kanske är ironisk men jag chansar på att du inte var det) :)

Att köra oändligt antal mil på bana utan att klota är ingen konst för någon, det är bara som du säger att köra lite saktare.

MEN iaf jag kör på bana just för att jag VILL ligga på gränsen och försöka kapa någon tiondel varje gång, och har man aldrig varit över gränsen så vet man inte var gränsen går, så enkelt är det. :tummenupp

Håller med, det är på bana man kan pressa gränser :fakta Och roligast att göra det.
 
Visst är det så:tummenuppMen jag själv skulle lätt kunna varva mig själv från mina första vingliga bandagar, sakta med säkert, och min personliga utveckling har gått frammåt hyffsat fort men mjukt:tummenuppPrata även med Gabor idag om ex just på smc:kurser att jag själv gärna håller igen istället för att göra en omkörning, även om jag vet att jag lätt skulle hinna förbi för att inte störa den föraren.

Racingambitioner, då kan man kämpa på att kapa sekunder, dessutom blir det aldrig rättvisa om man inte har "fria" varv för vad man kan åstakomma:)

SMC-kurserna har ju heller inget att göra med att jaga varvtider, det är övningar det baseras på, som inte är framtagna för att ge absolut bästa varvtiderna. :)

Kul körning, som kanske gör att fler av oss överlever därute helt enkelt.

SMC har ju två steg till på G, som däremot är inriktat på banracing...det lär man ju testa vad det lider med.

Men jag är en sådan som kör för att det är kul, och hellre tar det piano än att köra om, när det kanske ges ett bättre tillfälle i depåhögern ut på rakan t.ex (om vi pratar om åsen). :)

It's all good. :fakta
 
Back
Top