Yamaha YZF750R

Höj priset genast! Nu drar du ju ner värdet på våra hojar!

:rolleyes:

Hmmm...kan hända...men ser man hur markanden är, så tror jag inte det går att få mycket mera om man vill få den såld nu.

Nu är det dags för något nytt garageprojekt!!

Jag har ju den billigaste nyrenoverade YZF´en på Blocket i alla fall!

:)

Last edited:
Efter en heldag i garaget lyckades jag äntligen få ihop och igång hojen.
För min del berodde wireproblemet på någonting så simpelt som att barendpluggen klämde åt gashandtaget på något konstigt sätt.
Men men.
När jag väl fått dit sista kåpan åkte jag ut på en åktur som var tänkt att bli en underbar första åktur det här året.
Men så vart det inte.

Efter 20 minuters åkande var visade temperaturmätaren på typ 90 grader, vilket jag aldrig varit med om under tidigare och betydligt längre åkturer.
Plus att där vid 8-9000 varv när den verkligen brukar få en liten effektkick hände ingenting, den började bara bröla och kunde inte komma upp i varv. Typ som att den blev dränkt.

Ni skulle inte kunna komma med lite tips, tankar, åsikter om vad som skulle kunna ha blivit galet när jag satte ihop motorcykeln...

Efter en heldag i garaget lyckades jag äntligen få ihop och igång hojen.
För min del berodde wireproblemet på någonting så simpelt som att barendpluggen klämde åt gashandtaget på något konstigt sätt.
Men men.
När jag väl fått dit sista kåpan åkte jag ut på en åktur som var tänkt att bli en underbar första åktur det här året.
Men så vart det inte.

Efter 20 minuters åkande var visade temperaturmätaren på typ 90 grader, vilket jag aldrig varit med om under tidigare och betydligt längre åkturer.
Plus att där vid 8-9000 varv när den verkligen brukar få en liten effektkick hände ingenting, den började bara bröla och kunde inte komma upp i varv. Typ som att den blev dränkt.

Ni skulle inte kunna komma med lite tips, tankar, åsikter om vad som skulle kunna ha blivit galet när jag satte ihop motorcykeln...

Är du säker på att du fått ihops EXUP vajern rätt om du varit där och fipplat? låter ju att att ventilen inte öppnar som den skall där vid de varvtalen...

Helt säker är jag inte, det enda jag gjorde var att titta så det lilla pinnen som sticker ut på grenröret snurrade när jag gasade lite på tomgång. Och det gjorde det.

Det är ingen som har lite kåpor till salu? behöver underdelen + vänstersidan fram, helst blå

Nån som har lite tips på fjädringsinställningar på YZF:en utan öhlinare? Jag tycker min fjädring är lite väl stötig när vägen är dålig. Kollade stötdämparens fjäderförspänning och den står på en från max. Lite väl mycket väl? Killen som hade hojen innan vägde iofs säkert 25 kg mer än jag, plus att han skjutsade ibland.

Är det någon som köpt höjningssats till er hoj? Undrar vad som finns med i själva satsen.. Är det bara nya kortare hundben?

Vad kör ni med för däck på era hojar? Funderar på att köra på Power pure, vet dock inte hur bra dom är, men som jag förstår det så är dom bättre än pilot power 2ct? Vad har ni för dimensioner på bakdäcket? Sitter 190/50 på min nu men de skall väl vara 180/55? :S

Vad har ni för dimensioner på bakdäcket? Sitter 190/50 på min nu men de skall väl vara 180/55? :S

180/55-17 är standard bak, 190 blir lite mer tungstyrt, inget man märker av jätte mycket som "vanlig" biker dock.
Har åkt på både 180 och 190 och jag tycker 750n känns bättre med 180:)

Fram är standard 120/70-17 :tummenupp

Rekommenderar Metzeler Sportec M5, äckligt bra klister tydligen, och hyfsad livslängd:tummenupp

Någon här som har ett sidostöd till övers, då mitt är böjt :näsblod Var tveksamt innan och nu när jag snikhöjt hojen med brickor vid övre fästet på stöt dämparen så är det lite för mycket vinkel på hojen... Vet inte hur länge jag vågar lämna den så om jag inte lägger in en bräda under. Blir jobbigt att ta med sig en bräda om man man skall ställa den vid jobbet tex :pangihuve

Nån som har lite tips på fjädringsinställningar på YZF:en utan öhlinare? Jag tycker min fjädring är lite väl stötig när vägen är dålig. Kollade stötdämparens fjäderförspänning och den står på en från max. Lite väl mycket väl? Killen som hade hojen innan vägde iofs säkert 25 kg mer än jag, plus att han skjutsade ibland.

Ja börja med att ta bort lite fjäderförspänning, gissar att den har ca 8steg?
om det stämmer så gå ner två och provkör.
Vilka andra inställningar har du på dämparen? (öhlins på min)
Regel 1, ändra bara en sak i taget, annars vet du inte vad som gjorde skillnad.

Ja börja med att ta bort lite fjäderförspänning, gissar att den har ca 8steg?
om det stämmer så gå ner två och provkör.
Vilka andra inställningar har du på dämparen? (öhlins på min)
Regel 1, ändra bara en sak i taget, annars vet du inte vad som gjorde skillnad.

Jag har ju bara en vanlig standarddämpare men det finns fjäderförspänning,retur och kompression. 7 steg på fjäderförspänningen tydligen. Hittar givetvis inte min C-nyckel så jag måste skaffa fram en sån innan jag kan justera :huvet. Men jag funderade på sätta allt på standard först och sen gå därifrån. Som den är nu är det hopplöst när det blir lite sämre vägar.

Förresten, tror jag hittade anledningen till min höga tomgång. Insugsgummina är alldeles spruckna och dana, och när man sprutar startgas där så reagerar hojen tydligt. Var hittar man såna till ett överkomligt pris? Passar de från FZR1000/600?

Jag har ju bara en vanlig standarddämpare men det finns fjäderförspänning,retur och kompression. 7 steg på fjäderförspänningen tydligen. Hittar givetvis inte min C-nyckel så jag måste skaffa fram en sån innan jag kan justera :huvet. Men jag funderade på sätta allt på standard först och sen gå därifrån. Som den är nu är det hopplöst när det blir lite sämre vägar.

Förresten, tror jag hittade anledningen till min höga tomgång. Insugsgummina är alldeles spruckna och dana, och när man sprutar startgas där så reagerar hojen tydligt. Var hittar man såna till ett överkomligt pris? Passar de från FZR1000/600?

Eller så siktar du väl med en stor skruvmejsel eller dyl och knackar med hammare.
Japp, utgå ifrån standard.

gummina tycks inte sitta på fler hojar:
http://fiche.ronayers.com/Index.cfm/Module/WhereUsed/PartNumber/4FM-13596-11-00

Bytte styrlagren idag på jobbet, jävla förmån med riktiga verktyg och mc-lyft :) Blev en helt ny hoj! Fan vad lättstyrt det är, och med nytt framdäck så känns den nästan som S1000RR :rolleyes:

Gamla styrlagren var skrot, kändes lite väl trögt, men det var först när jag lyfte upp framändan som jag märkte hur dåligt det verkligen var. Var som ett "stopp"/hack när framdäcket pekade rakt fram, miljoner inbromsningar under 5600 mil har gjort sitt :gnissla

Tog exakt 2 timmar inkl. tvätt (avspolning). Hade blivit en fin nota om jag hade tagit betalt av mig själv, vi har runt 950:-/timme i arbetskostnad :gnissla

Eller så siktar du väl med en stor skruvmejsel eller dyl och knackar med hammare.
Japp, utgå ifrån standard.

gummina tycks inte sitta på fler hojar:
http://fiche.ronayers.com/Index.cfm/Module/WhereUsed/PartNumber/4FM-13596-11-00

Jag provade faktiskt med mejsel men det ville inte.
Konstigt det där med insugsgummina, för kollar man på bilden så ser de ut som vanliga runda gummin med en slangklämma i varje ände. Borde ju gå att hitta annat som passar lika bra för en tiondel av priset, typ silkonslang som används till turbobyggen?

Är det någon som har en fungerande tändspole liggandes, som jag skulle kunna få köpa?

Hej igen!

Jag undrar om någon byggt egna höjningsstag bak?

Jag skulle behöva måtten "mellan hålen" på de nya stagen.... för jag antar att det inte fungerar så enkelt som att minska avståndet med 25mm för att höja motorcykeln 25mm?

I värsta fall får jag väl prova mig fram :P

Hej igen!

Jag undrar om någon byggt egna höjningsstag bak?

Jag skulle behöva måtten "mellan hålen" på de nya stagen.... för jag antar att det inte fungerar så enkelt som att minska avståndet med 25mm för att höja motorcykeln 25mm?

I värsta fall får jag väl prova mig fram :P

Har höjt med brickor ca en cm bak vilket kändes skillnad på tyckte jag :) Men funderar också som du på att byta hundben. Om de var dem du tänkte på? Hade du tänkt tillverka egna själv då om du skall prova dig fram? Själv funerar jag på om det kanske finns några hundben som är till någon annan hoj på någon skrot man kan få för en billig peng?

Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back