Lös Kabel??

Mackee

Blev omkörd idag av en fiat.....
Gick med
20 Jun 2005
Ort
På landet
Hoj
yzf750R
Hej
Nån som vet var denna lösa kabel är till (se bild)???
Hittade den nerstoppad i kabelhärvan vid batteriet.
Hojen en yzf 750 R-94 ska vara strypt på pappren i insug samt tändning.
Insugsgummina är ostrypta för de har jag bytat precis, vet dock ej hur tändningstrypningen går till, är kanske denna kabel som är borttagen från nån pol.
Nån som kanske vet här??
Mvh/Markus



 
Det ser ju lite hemma-meckat ut, går den in i boxen man ser på bilden?
Är den skarvad under tejpen?

Ren gissning är att man dragit kablen till plus för att mata nånting med ström. Problemet är ju att man inte är säker, om dom har dragit den till minus för att jorda något så kanske man steker något.
 
Titta resten av kabelhärvan och se om det inte är någon kabel där som är av. Annars kan du ju titta i mekhandboken om du har någon.

Update:
Sökte lite och hittade följande från ett inlägg som Miper här på forumet har gjort.

"Min var med strypt genom elektronisk strypning. Man plockar lätt bort den genom att klippa den röd/vita kabeln under sadeln som går ut från CDI-boxen.
Kabeln från CDI-boxen skarvar man ihop med en ny kabel som man drar direkt till - polen på batteriet.
Den andra klippta änden tar du bara typ eltejp runt eller dyl."


Så det du skall göra är då att ansluta den Röd/vita kabeln med kabelskon på bilden till + polen på batteriet, så avstryper du hojen.

//
Stefan
 
Last edited:
Titta resten av kabelhärvan och se om det inte är någon kabel där som är av. Annars kan du ju titta i mekhandboken om du har någon.

Update:
Sökte lite och hittade följande från ett inlägg som Miper här på forumet har gjort.

"Min var med strypt genom elektronisk strypning. Man plockar lätt bort den genom att klippa den röd/vita kabeln under sadeln som går ut från CDI-boxen.
Kabeln från CDI-boxen skarvar man ihop med en ny kabel som man drar direkt till - polen på batteriet.
Den andra klippta änden tar du bara typ eltejp runt eller dyl."


Så det du skall göra är då att ansluta den Röd/vita kabeln med kabelskon på bilden till + polen på batteriet, så avstryper du hojen.

//
Stefan

Hej
Tack för era svar
Kabel är röd/vit o går ut från cdi boxen och är skarvad med kabelskon i änden, då ska den kanske sitta på -polen(inte +) som han skriver i tråden du hittade, ska testa detta för den går dåligt på tomgång.
Den andra änden på den rödvita ser jag inte till, ska kolla nogrannare, hittar jag den änden så är det nog strypningen.
Återkommer när jag kollat/testat
/Markus
 
Rent spontant tycker jag det är underligt att sätta en röd kabel till -polen.
 
kabel

Rent spontant tycker jag det är underligt att sätta en röd kabel till -polen.

Jo det kan man ju tycka men har läst om fler som jordat den kabeländen vid strypning, har precis provat den på -polen o den verkade gå lite renare.
Nu blev problemet att den rusar efter gaspådrag o sjunker lååångsamt ner till tomgång....Några ideer om det???


Hittade den andre änden gömd i kabelkorven(se bild)


 
Det där med att den rusar upp på gas och sakta sakta går ner till lågvarv är tydligen en vanlig YZF750-åkomma. Jag har samma problem på min så jag läste lite på YAMAHA forumen och hittade på väldigt kort tid minst tio stycken med samma bekymmer samt tio olika lösningar. Ingen involverandes den kabeln.
Vore ju intressant om det är den som ställer till det.
 
om du tar bort kabeln från minuspolen, då försvinner rusnings-fenomenet ??

förutsätter att du han tändningen av:
jordar kabeln och testar.

ej står och jordar kabeln på måfå med motorn igång, då kan nog boxen få lite frispel kanske kan jag tänka mig....
 
ej står och jordar kabeln på måfå med motorn igång, då kan nog boxen få lite frispel kanske kan jag tänka mig....
Häftiga grabbar här i forumet... man jordar en kabel som går direkt in i styrboxen - utan att veta vad man gör..:confused::confused:
En ny styrbox är ju iofs nästan gratis...:rolleyes:
Med BW-hatten påtagen - jag brukar kolla först så jag VET vad jag gör, innan jag gör det... :tummenupp
Ingen som har ett el-schema???
 
Häftiga grabbar här i forumet... man jordar en kabel som går direkt in i styrboxen - utan att veta vad man gör..:confused::confused:
En ny styrbox är ju iofs nästan gratis...:rolleyes:
Med BW-hatten påtagen - jag brukar kolla först så jag VET vad jag gör, innan jag gör det... :tummenupp
Ingen som har ett el-schema???

Hehe.... man är väl amatör....
Kan du tyda elschemat så är det här....

 
Det där med att den rusar upp på gas och sakta sakta går ner till lågvarv är tydligen en vanlig YZF750-åkomma. Jag har samma problem på min så jag läste lite på YAMAHA forumen och hittade på väldigt kort tid minst tio stycken med samma bekymmer samt tio olika lösningar. Ingen involverandes den kabeln.
Vore ju intressant om det är den som ställer till det.

Hej
Det var ju intresant o höra att det är fler som har detta problem
Var det nån som hade löst det på nåt bra sätt????
Hur gjorde du med din??
Som sagt har inte gjort nån vetenskaplig kontroll på fenomenet med kabeln på -polen den har ju gått o köra utan den påkopplad så
Jag upplevde det dock som om den gick saktare tillbaka efter gaspådrag..med kabel på.
Får väl göra en empirisk koll o återkomma

/Markus
 
Hehe.... man är väl amatör....
Kan du tyda elschemat så är det här....
Nån som lekt med nåt ritprog och ritat om originalschemat, gissar jag...:confused:
Om färgangivelserna stämmer så är det ju kabel nr 5 eller 7 från vänster
i den stora kolossen längst ner t höger.
"Ignition Control Unit."
Båda kablarna är ritade röd/vita
Den ena går till Exup servot och den andra till ett annat uttag på styrboxen..??
HAr faktiskt letat efter originalschemor.. men ej funnit..
 
Hehe.... man är väl amatör....
Kan du tyda elschemat så är det här....
Nån som lekt med nåt ritprog och ritat om originalschemat, gissar jag...:confused:
Om färgangivelserna stämmer så är det ju kabel nr 5 eller 7 från vänster
i den stora kolossen längst ner t höger.
"Ignition Control Unit."
Båda kablarna är ritade röd/vita
Den ena går till Exup servot och den andra till ett annat uttag på styrboxen..??
HAr faktiskt letat efter originalschemor.. men ej funnit..

Schemat kommer från haynes, har också konstaterat det du gjort ang kablarna.....men... blev vi klokare av detta då??

/Markus
 
Testat att skarva ihop kablarna igen då o se om det blir någon skillnad på detta sätt? Det är ju rätt snabbt tittat om hojjen går sämre eller om det går bättre med hjälp av en provkörning.
 
Testat att skarva ihop kablarna igen då o se om det blir någon skillnad på detta sätt? Det är ju rätt snabbt tittat om hojjen går sämre eller om det går bättre med hjälp av en provkörning.

Nä, pallade inte meka mer idag, det är för varmt ute.......
Fick gå in o köra ac på pumpen så nu har man coolat ner lite
Ska testa imorgon, frågan är om den går som den ska med strypt tändning men utan insugsstrypningen....
Jag skriver en rad när jag testat

/M
 
Hej

Tänkte bara avrunda efter dagens provkörningar med olika koppling på den röd/vita kabeln..
Jag har satt ihop den klippta kabeln igen och tycker den går bäst så, mycket bättre än innan iaf.
Nu rusar den inte efter gaspådrag, går ner hyfsat snabbt och stannar ej vid tomgång(som är nerdragen till minimum).
Som sagt vet inte riktigt vad som ändrats pga kabeln men nåt är det iaf
Kan inte känna att den blivit klenare heller, nästan tvärtom, drar bra på alla växlarna.
Får hoppas den går fint nu ett tag iaf

/Markus
 
Fan jag ska nog leta reda på den där kabeln och se om den löser mina problem.
Angående de lösningar som jag hittade på YAMHA forumet för rusningsproblemen så fanns bl-a dessa:

Byt gaswajer
Justera Styrändspluggen mot gasrullen
Byt utslitna Insugsgummin (detta har jag tänkt göra)
Byt ut utslitna nålmunstycken
Justera/renovera förgasare
Kolla efter dåliga elkopplingar
Renovera insugsventiler

Rätt olika bud med andra ord. Det intressanta var att det fanns flera som redan hade gjort många av dessa saker men där felet fortfarande kvarstod.
 
Tjena!

Om jag inte minns helt fel var det precis så strypningen på den funkade.
Strypt: kabel går till tändbox
Ostrypt: klipp av kabel och jorda änden från CDI boxen.

Och det stämmer nog med tanke på eltejpen på din men jag skulle nog dubbelkolla detta med någon äldre yamaha-meck, det var ju en 10-12år sen det var aktuellt.

Sen ang att den varvar, kolla att förgasarna är synkade och att lågfarsmunstyckena är rena och fina, eller varför inte köpa 4st nya!

/Fredde
 
Jag kollade nyss kabeln och min sitter i härvan och verkar gå till startrelät. Den verkar inte klippt.
Min hoj är ostrypt, dynojetkittad, yoshimura-slipon och körd i bänk med 113 bakhjulshästar så det verkar ju lite konstigt om de skulle lämnat en kabel för strypning kvar?
 
Enligt schemat så går kabeln till exup ventilen. Om man mixtrar med den så behöver du troligtvis också se över förgasarinställningarna eftersom exupen påverkar flödet och därför också bränsleblandningen.

Att motorn rusar på det viset tycker jag tyder på för mager blandning på tomgång eller för hög tomgång. glhf
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top