motorn (cylindrarna) rasslar

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Ja
ännu ett problem :huvet
rasslar från cylindrarna, började igår, och det blir värre och värre. Det är en yamaha rd 125 -81. kan det vara kolvringar eller ännu värre? ska man ge sig på att kolla själv?
det rasslar både på tomgång och på högre varv...

2-taktare utan torrkoppling brukar inte "rassla" direkt. Började den med det plötsligt eller ? Ändras ljudet när du frikopplar, har växel i osv ?

Hade jag varit dig, hade jag spelat in en ljudsnutt med telefonen & laddat upp någonstans, ...så får du mer kvalificerade gissningar.

2-taktare utan torrkoppling brukar inte "rassla" direkt. Började den med det plötsligt eller ? Ändras ljudet när du frikopplar, har växel i osv ?

Hade jag varit dig, hade jag spelat in en ljudsnutt med telefonen & laddat upp någonstans, ...så får du mer kvalificerade gissningar.

japp det började plötsligt, och det ändras inte oavsätt om jag kopplar, ligger i växel eller så..

Rassel får man om en kolvring gått av och ligger och spelar i avgas eller insugningsport, att du fått rassel som på kort tid ökat har jag då ingen färklaring till.

Att det började plötsligt tyder på ev risk att något blivit skadat utöver ringarna isf. Hände det när du körde, ..bromsade den isf till när det hände, ...går den sämre nu, ...går den på tomgång ?

tror det hände när jag körde, men kände inte att den bromsade, den går nog inte sämre, dock så dör den när jag har stått ett tag på tomgång efter jag kört, så gjorde den inte innan.

tror det hände när jag körde, men kände inte att den bromsade, den går nog inte sämre, dock så dör den när jag har stått ett tag på tomgång efter jag kört, så gjorde den inte innan.
Hmm. Spontant låter det som att du kan ha haft tur, och en bit av kolvringen kanske gått av och åkt ut med avgaserna, ...utan att något annat tagit större skada. Dvs lite sämre komp = sämre tomgågng pga otäthet. Hade den skurit/nupit mer allvarligt borde den inte gå på tomgång öht. Om det är trasig kolvring, bör du inte använda den innan byte/inspektion iaf, pga risk att förvärra ev skada.

Ett annat alternativ skulle kunna vara en trasig reedventil i insuget, ..men är osäker på om den modellen har reed-ventiler !? Tror att det kanske kom först på RD-LC fr.o.m. -82.
Hittade en ev matnyttig annons när jag googlade om det btw: http://www.abc-annons.se/Yamaha-rd-125-as3-delar_168925.htm

Hmm. Spontant låter det som att du kan ha haft tur, och en bit av kolvringen kanske gått av och åkt ut med avgaserna, ...utan att något annat tagit större skada. Dvs lite sämre komp = sämre tomgågng pga otäthet. QUOTE]

varför rasslar det om biten har försvunnit med avgaserna? :va
kompet är för övrigt kasst, krävs inte mycket för att man ska kunna dra runt den, bottenvridet är också helt åt helvete. jag vet att det är så från början på dessa 2-taktare, men undrar om det ska vara såhär dåligt...

Byt kolv plus ringar och kolvbults lager innan det blir helt skrot .Kolla även vevstaks lagret och ramlager så dom känns ok..mvh

Hmm. Spontant låter det som att du kan ha haft tur, och en bit av kolvringen kanske gått av och åkt ut med avgaserna, ...utan att något annat tagit större skada. Dvs lite sämre komp = sämre tomgågng pga otäthet. QUOTE]

varför rasslar det om biten har försvunnit med avgaserna? :va
kompet är för övrigt kasst, krävs inte mycket för att man ska kunna dra runt den, bottenvridet är också helt åt helvete. jag vet att det är så från början på dessa 2-taktare, men undrar om det ska vara såhär dåligt...

Är en bit av, eller någon av kolvringarna borta så blir det lite mer rörlighet i kolven i cylindern, ..vilket skulle kunna låta lite "rassligt".
Tror att det är din motor du hittar på http://www.yamaha-motor.com/sport/parts/home.aspx 1976 RD125C, ...där man ser att det finns reed-ventiler på den (nr 16 & 17 på sprängskissen). Ganska lätt att demontera & kolla att dom är ok.

Bifogat

• RD125.JPG
    RD125.JPG
    57.7 KB · Visningar: 62
Är en bit av, eller någon av kolvringarna borta så blir det lite mer rörlighet i kolven i cylindern, ..vilket skulle kunna låta lite "rassligt".
Tror att det är din motor du hittar på http://www.yamaha-motor.com/sport/parts/home.aspx 1976 RD125C, ...där man ser att det finns reed-ventiler på den (nr 16 & 17 på sprängskissen). Ganska lätt att demontera & kolla att dom är ok.

det är mycket möjligt! får mecka av och kolla. tack för hjälpen!

har nu plockat av cylindrarna, och det ser fint ut, förutom en repa i högercylindern (där som jag tyckte ljudet kom från) men repan har väl knappast med rasslandet att göra, och den går ju inte sämre än vad det har gjort innan.
sen märkte jag att ena clipsen till kolvbulden fattas! kan tänka mig att ljudet kommer därifrån, eftersom kolvbulten är relativt lös.
jag hittar inte clipsen, inte i avgassystemet eller så, så frågan är om man vågar sätta dig ett nytt clips och köra med det eller är det inte värt det? (om clipset har åkt ner i vevhuset... eller?) där finns även ett visst glapp i vevstakarna men det är inte så mycket och jag tror det är inom toleransmåttet...

frågan är alltså, vad kan hända om kolvbults låsningen ligger i tex vevhuset?

Antingen ligger den tryggt & fint där det inte gör någon skada eller så ställer den till elände ena eller andra dagen (det tidigare troligare eftersom eländet redan borde ha hänt annars).
Det roliga valet står mellan att riva motorn & leta, eller ignorera Murphys lag & köra vidare (med nytt bultclipps förstås).
Satt repan i cylindern vid kolbulten där clipset saknades eller?

Litet glapp i stakarna i sidled är normalt, men upp & ned ska det vara tämligen stumt.

Antingen ligger den tryggt & fint där det inte gör någon skada eller så ställer den till elände ena eller andra dagen (det tidigare troligare eftersom eländet redan borde ha hänt annars).
Det roliga valet står mellan att riva motorn & leta, eller ignorera Murphys lag & köra vidare (med nytt bultclipps förstås).
Satt repan i cylindern vid kolbulten där clipset saknades eller?

Litet glapp i stakarna i sidled är normalt, men upp & ned ska det vara tämligen stumt.

man ser tydligt att repan i cylindern kommer från kolvbulten där clippset fattas. eftersom jag har kört ganska mycket med rasslet så tror jag att jag chansar på att den inte händer något, låter antagligen den vara alltså. har kört runt en del där med magnet men hittar ingenting.

frågan är alltså, vad kan hända om kolvbults låsningen ligger i tex vevhuset?

Jag har en gång för länge sedan tappat ned en låsring i vevhuset och tänkte att " ah va faan " slängde på cylinder, topp och staratde, kom ca 10 meter innan den nedtappade låsringen satt fint inkilad mellan kolv och cylindervägg.
Så vad tror du jag tycker att du ska göra :)

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard