Otur med biltemas belägg.

Har dina bromsbelägg släppt från klossen?


  • Antal röstningar
    0
Jag har kört upp både orginal belägg och andra märkespads på min speed triple. Kör från det att frosten försvinner tills den dyker upp igen.

All skit gör att bromspads och skivor slits rätt ordentligt så när jag bytte nu (i tisdags) så bestämde jag mig för att prova Biltemas. Skivorna är duktigt slitan efter 6500 mil så om jag får byta dom på grund av Biltema pads spelar inte så stor roll.

Jag har inte kört så långt med dom ännu (ca 60 mil) men igår blev det i alla fall en 35 mil i aktivt tempo på kurviga vägar. Bra och lättdoserad bromsverkan, inget oljud, ingen skillnad i "handtaget" och ingen synlig påverkan på skivorna, ännu i alla fall.

Peppar-peppar ta i trä.
 
Ska man vara riktigt ärlig så gör Biltema inte en pryl själva, lika lite som nån annan tillbehörsåterförsäljare. Ingen hojtillverkare gör bromsbelägg själva heller iofs, det är stor sannolikhet att Biltemas belägg görs på samma fabrik som gör belägg till nån större hojtillverkare, men efter helt andra specar givetvis.

Stämmer kanske på någon reservdel, med det är ett gammalt ryckte som dessuton var skitsnack redan på 80talet
Kvalité kostar, så är det och har alltid varit, fattar att man kan snåla på något, men bromsar? Ärligt talat?!

Varför kosta på en brembopump när man köper belägg från biltema:va

+1 :D

Skulle nog välja att behålla original pumpen och ta mig pengar till original belägg, eller liknande Ferodo mfl.


En kund för ett tag sedan tyckte att original beläggen var för dyra och köpte på Biltema, det tog en månad sen stod hans hoj (Nyare VFR800) här på verkstaden för byte av skivor och belägg, så det blev inte så billigt i slutändan...
 
Last edited:
Samma sak hände för mig på crossen... Men dom beläggen kom i från SBS (http://www.sbs.dk/)

Den färden slutade med ett böjt styre samt knäckt framskärm :mad:
Kan tillägga att beläggen endast var ca 2h gamla...

Summa summarum det är inte bara belägg från biltema som släpper ifrån plåten :fakta :-p
 
Samma sak hände för mig på crossen... Men dom beläggen kom i från SBS (http://www.sbs.dk/)

Den färden slutade med ett böjt styre samt knäckt framskärm :mad:
Kan tillägga att beläggen endast var ca 2h gamla...

Summa summarum det är inte bara belägg från biltema som släpper ifrån plåten :fakta :-p


tack för bra info! med tanke på hur många belägg som biltema säljer så är det självklart att nån felar av alla tusentals som säljs.

Sen om man slarvar eller inte meckar rätt och bara trycker tillbaks kolvarna så det fastnar skit och inte blir fullt rörliga så beläggen ligger på skivan hela tiden och blir glassade och skivan överhettas med påföljd av att de slår sig eller slit ut kan man inte skylla på beläggen.

Stämmer kanske på någon reservdel, med det är ett gammalt ryckte som dessuton var skitsnack redan på 80talet
Kvalité kostar, så är det och har alltid varit, fattar att man kan snåla på något, men bromsar? Ärligt talat?!



+1 :D

Skulle nog välja att behålla original pumpen och ta mig pengar till original belägg, eller liknande Ferodo mfl.


En kund för ett tag sedan tyckte att original beläggen var för dyra och köpte på Biltema, det tog en månad sen stod hans hoj (Nyare VFR800) här på verkstaden för byte av skivor och belägg, så det blev inte så billigt i slutändan...

Ärligt talat vad? kvalite får kosta annars hade vi inte betalat för nåt i butiken, men överpriser betyder inte att varan blir bättre för det.

Så om ingen vill betala ca. 200 000 för en 52" platt tv för den är ny och oanvänd men stått i en liten butiken sen 2002 och dagens stora elektronik kedjor säljer nya 52" platt tv:en för ca. 12 000 så betyder det att folk inte vill betala för kvalite? Sedan utvecklas inte bromsbelägg lika mycket som tv:n eller andra elektronik grejer så vad säger att deras kvalitets utveckling från då tiden är bättre än dagens?

Så de bromsbelägg som tillverkas säljes både på biltema och under andra märken i olika mc butiker fast för högre pris, så de pengarna man betalat mer än biltema kräver vart trollar dessa pengar fram kvalité?

Du har ingen aning om din "kund" hade rengjort och smörj upp kolvarna med bromskolvs fett (inte vanlig fett eller enbart bromsvätska) så ligger beläggen på så är det ganska självklart var resultatet blir efter ett kort tag.
 
Last edited:
Stämmer kanske på någon reservdel, med det är ett gammalt ryckte som dessuton var skitsnack redan på 80talet
Kvalité kostar, så är det och har alltid varit, fattar att man kan snåla på något, men bromsar? Ärligt talat?!



+1 :D

Skulle nog välja att behålla original pumpen och ta mig pengar till original belägg, eller liknande Ferodo mfl.


En kund för ett tag sedan tyckte att original beläggen var för dyra och köpte på Biltema, det tog en månad sen stod hans hoj (Nyare VFR800) här på verkstaden för byte av skivor och belägg, så det blev inte så billigt i slutändan...

Vågar du svära på att den kunden gjort jobbet ordentligt? Hade han slarvat med att trycka tillbaka kolvarna i oken och kanske hade kärvande bromsar så blir ju resultatet att bromsarna ligger an hela tiden. Då går både skivor och belägg åt helvete ganska fort och det gör det oavsett vad det är för fabrikat. Att någon klåpar-hem-meckare ett ett dåligt jobb som leder till att skivor och belägg går åt helsike betyder ju inte att det är något fel på beläggen i sig.

Alla fabrikat på bromsbelägg har råkat ut för att själva belägget lossnat från metallplattan. Huruvida det händer lika ofta för alla märken vågar jag inte uttala mig om men om man ska köpa ett märke som det aldrig hänt någon person så lär man nog få vara beredd att leta en hel del.

Enligt ryktet så är det Goldfren som tillverkar beläggen åt biltema. Blir goldfren-beläggen bättre om jag köper dom i en MC butik med annan etikett på kartongen än om jag köper dom med biltemalogga? Skapar det högre priset i sig någon ökad kvalitet? Det tror jag faktiskt inte.

Nu köper iofs inte jag belägg till min hoj på biltema av den enkla anledningen att dom inte har alla belägg till min hoj. Och när jag ändå håller på så byter jag både fram och bak. Det är inte värt det för mig att åka till två olika affärer och köpa beläggen utan jag köper i en affär där jag får tag på alla beläggen samtidigt.

Sen är det självklart så att det finns olika kvalitet på belägg men det är inte enbart beroende på priset.
 
Sen vad kvalitet innebär är ju upp till var och en att tycka.
Man kanske ska kalla det att det finns belägg med olika egenskaper.
En del prioriterar livslängd istället för känsla mm, ungefär som däcksval.
Bromsverkan som skiljer är nog försumbar vid normal körning.
Jag kör sällan över 50 :p . Så jag är inne på mitt 3.e set temabelägg.
Om vissa tycker de sliter skivor så gäller det iaf inte mina sukiyakiskivor.
köper där för att de ligger nästgårds.
 
Jag skall byta till original...har börjat märka ryckningar i styret...:(
 
På bana tycker jag inte att de funkar. Jag har provat en uppsättning Biltemabelägg på Mittsverigebanan och de klarade inte av värmen. En par varv så blev de för varma och i princip smetades ut.

De klarar kanske av mer normal gatkörning då påfrestningarna inte är lika stora. Jag tänkter dock inte prova dem på bana mer.

Pratade även med Biltema om detta och jag fick bara till svar att de tyckte att de uppfyllde deras krav och att de inte var tänkta för bana. (Obs fritt ur minnet på en fråga jag ställde för ett halvår sedan)

Observera även att detta var ett par från första säsongen som de sålde MC-grejor. De har kanske utvecklat sin produkt tills nu.
 
På bana tycker jag inte att de funkar. Jag har provat en uppsättning Biltemabelägg på Mittsverigebanan och de klarade inte av värmen. En par varv så blev de för varma och i princip smetades ut.

De klarar kanske av mer normal gatkörning då påfrestningarna inte är lika stora. Jag tänkter dock inte prova dem på bana mer.

Pratade även med Biltema om detta och jag fick bara till svar att de tyckte att de uppfyllde deras krav och att de inte var tänkta för bana. (Obs fritt ur minnet på en fråga jag ställde för ett halvår sedan)

Observera även att detta var ett par från första säsongen som de sålde MC-grejor. De har kanske utvecklat sin produkt tills nu.

det står klart och tydligt att det är streetbelägg. Du köper väl inte racebelägg och klagar på att de inte tar så bra på gata? eller slicks att köra gata med och klagar över att de är hala.
 
Original är Original... I mitt fall som för tillfället åker CBR900 så är det bara Nissin som gäller, inte Original-likt som säljarna har...

Biltema är bra i många fall, deras bil-bromsar funkar. Har dem på min bruksbil, och bytte på tjejens bruksbil häromdagen. Är man noga med att köra in bromsarna försiktigt så funkar dom bra.
 
Jag kan säga en sak kommer aldrig att köpa Biltema blinkers igen efter tredje paret så fick jag nog gick in å krävde pengar tillbaka samt ersättning för bensinen som jag har bränt fram å tillbaka för å byta varan ,Personalen hjälpte mig med allt fick 200 kr för bensinen samt pengar för ersättningen men det som störde mig mest va att han sa att han bara kan betala mig en gång för kompesation stavfel jag vet.hur fan stavar man det ! Jag kommer nog åka ner en gång till för jag ska återlämna ett batteri å informera han att enligt lagen så ska dom bedöma varje fall enskilt om nu jag hade kommit in 2 gånger.

Hade varit en annan femma om jag hade kommit in med varan samtidigt som blinkers fallet.
 
det står klart och tydligt att det är streetbelägg. Du köper väl inte racebelägg och klagar på att de inte tar så bra på gata? eller slicks att köra gata med och klagar över att de är hala.

Nja det står det inte. Jag citerar ur Biltemakatalogen för Vår & Sommar 2010 " Bromsbelägg med sintrat friktionsmaterial, vilket ger lång livslängde. Extremt hög friktionskoefficient, med mycket god bromsförmåga oavsett väderlek.
Ger minimalt slitage på bromsskivorna. Asbestfria samt TÜV-godkända. Finns till de vanligaste MC-modellerna på marknaden." slut citat. Det står inte att det är streetbelägg även om jag också vet att det är det men eftersom du påpekar så får vi ta fram rätt info.

På pakteten står det i princip ingenting.

I tidigare beskrivningar stod det även att det sintrade materialet gav en mycket god värmeavledningsförmåga. Detta kan ha tagits bort efter att jag påpekade att de inte alls var speciellt bra för detta.

Jag skrev dock mitt inlägg mer som en iakttagelse på hur jag upplever dessa belägg utan att för den skull döma ut dem för gatkörning. Jag tyckte det var mycket intressant att prova dem på bana för hade de klarat av det hade jag kört vidare på dessa belägg.

Jag kör även nu med gatbelägg från EBC och har tidigare kört med belägg från SBS för gata och dessa har fungerat väldigt bra utan att tappa bromskraft. Sedan har de förmodligen slitits ut mycket snabbare än racebelägg men det är en annan fråga.

Biltema beläggen var så katastrofalt dåliga ur mitt prespektiv att de efter en par varv i lite högre tempo helt tappade bromskraft. Jag drog in bromshantaget ända in till styret. Det har inte hänt med några andra gatubelägg.

För er som vill veta lite mer så kör jag på en GSXR 1000 K4 med originalbromsar både ok och pump. Jag kör 1.02 - 1.03 tider på Mittsverigebanan som bäst så jag är inte speciellt snabb.

Bara för att kasta tillbaka lite så tycker jag att det är lite märkligt att man spenderar mycket pengar på en fin Brembo-pump för att sedan åka runt på lågprisbelägg som även om du förmodligen hade lite otur inte håller måttet.
 
Nja det står det inte. Jag citerar ur Biltemakatalogen för Vår & Sommar 2010 " Bromsbelägg med sintrat friktionsmaterial, vilket ger lång livslängde. Extremt hög friktionskoefficient, med mycket god bromsförmåga oavsett väderlek.
Ger minimalt slitage på bromsskivorna. Asbestfria samt TÜV-godkända. Finns till de vanligaste MC-modellerna på marknaden." slut citat. Det står inte att det är streetbelägg även om jag också vet att det är det men eftersom du påpekar så får vi ta fram rätt info.

På pakteten står det i princip ingenting.

I tidigare beskrivningar stod det även att det sintrade materialet gav en mycket god värmeavledningsförmåga. Detta kan ha tagits bort efter att jag påpekade att de inte alls var speciellt bra för detta.

Jag skrev dock mitt inlägg mer som en iakttagelse på hur jag upplever dessa belägg utan att för den skull döma ut dem för gatkörning. Jag tyckte det var mycket intressant att prova dem på bana för hade de klarat av det hade jag kört vidare på dessa belägg.

Jag kör även nu med gatbelägg från EBC och har tidigare kört med belägg från SBS för gata och dessa har fungerat väldigt bra utan att tappa bromskraft. Sedan har de förmodligen slitits ut mycket snabbare än racebelägg men det är en annan fråga.

Biltema beläggen var så katastrofalt dåliga ur mitt prespektiv att de efter en par varv i lite högre tempo helt tappade bromskraft. Jag drog in bromshantaget ända in till styret. Det har inte hänt med några andra gatubelägg.

För er som vill veta lite mer så kör jag på en GSXR 1000 K4 med originalbromsar både ok och pump. Jag kör 1.02 - 1.03 tider på Mittsverigebanan som bäst så jag är inte speciellt snabb.

Bara för att kasta tillbaka lite så tycker jag att det är lite märkligt att man spenderar mycket pengar på en fin Brembo-pump för att sedan åka runt på lågprisbelägg som även om du förmodligen hade lite otur inte håller måttet.

Psst, om man kollar i mappen som hänger bredvid bromspadsen i butiken så står det tydligt Street.
 
En del nämner Goldfren som leverantör av Biltemas belägg och antyder att det är nåt bra, för dom kan man köpa i sin MC-butik för dyra pengar och då måste det ju vara bra grejor. När blev Goldfren ett premiummärke? Bara för att det säljs dyrt hos lokala handlaren är det inte ett märke i den övre klassen. Goldfren massproducerar efter kundens önskemål och det mesta som lämnar fabriken är en halvdan produkt i snygg förpackning. Min erfarenhet av Goldfrens belägg är det samma som det flesta i tråden skriver om Biltemas belägg.
 
Psst, om man kollar i mappen som hänger bredvid bromspadsen i butiken så står det tydligt Street.

Psst, jag har inte varit på Biltema på ett bra tag eftersom jag inte bor så nära. Kommer därför inte ihåg vad det står på skyltarna men jag tror på dig. :tummenupp

Däremot och kanske det intressantaste är ju att om jag tar andra Street-belägg av andra fabrikat och kör på bana så funkar dem fullt ut. Det var det viktigaste jag hade att säga bland all text i mitt förra inlägg.

Sedan som jag skrev i mitt första inlägg så kanske de funkar bra för gata men om andra Street-belägg klarar värmen bättre så är de kanske bättre kort att satsa på ändå?:va
 
Vart hittar du orginal för 300kr paret?

Sa inte att man får original för 300:- men nånstans mellan 300:- och 1600:- beroende på hoj.....

Nu var det ju en i tråden SkaD , som hade fått samma problem med märkesbelägg, så hur gör du då med säkerheten? :va

Jag tror att original är ett säkrare alternativ till båda...... Är det nått konstigt med det?

betalar man för skit.
får man oftast skit,

Så sant så sant....:tummenupp
 
Last edited:
Jag är nöjd med mina b-tema till 900 bladen :)
För det priset tycker jag dom e super, och klarar både lite hårdare körning och vanlig styrfarts körning.
Men som sagt, det är ju inte bara till att smacka dit skitet, man måste ju göra det ordentligt. Där med inte sagt att du har gjort fel, men allt kan gå sönder lr vara måndags ex.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top