Yamaha R1:a PROBLEM

MH-80

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
02 Yamaha R1
Min hoj gick helt plötsligt inte att starta. Antog då att batteriet gjort sitt och satte då i ett nytt. Den hoppade då igång och jag blev överlycklig. Men efter en kort tur dagen efter så har vi samma problem igen. Kan det vara generatorn eller? Snälla!! Hjälp mig!!

Du har inte instrument att mäta ingående/utgående på batteriet? Typ en amperetång eller liknande

Men skulle generatorn vara kass skulle den ju inte ge ström åt tändstiften heller så med andra ord borde hojen inte bara gå att starta, utan den börde dött sakta under körning.

Varit å ryckt o dragit lite i sladdarna så de inte glappar å sånt mög?

När du vrider på nyckeln, tänds displayen o så? Klickar det i nått relä när du försöker köra startmotorn? Snurrar startmotorn nått alls eller är det totalt livlöst?

På min forna 125a hade jag ett liknande problem. Elen funkade men startmotorn strulade. Pillade lite med det osso funkade det.. sen la de av igen.. Visade sig vara kolen i startmotorn som var slut.

Last edited:
Du har inte instrument att mäta ingående/utgående på batteriet? Typ en amperetång eller liknande

Men skulle generatorn vara kass skulle den ju inte ge ström åt tändstiften heller så med andra ord borde hojen inte bara gå att starta, utan den börde dött sakta under körning.

Varit å ryckt o dragit lite i sladdarna så de inte glappar å sånt mög?

När du vrider på nyckeln, tänds displayen o så? Klickar det i nått relä när du försöker köra startmotorn? Snurrar startmotorn nått alls eller är det totalt livlöst?

Kan jag ringa dig? Enklare att förklara på telefon:)

Här spekulerar snillena fritt....:rolleyes:

Ge en utförlig beskrivning om vad som fungerar och inte så kan vi börja därifrån.

Va:va

Generatorn har inget med tändningen att göra. Behövs nog lite mer beskrivning av problemet för att du ska kunna få någon meningsfull hjälp.

Last edited:
Last edited:
Nähä? Vad är det då som förser motorn med ström när batteriet är kasst/urplockat? För motorn går ju ändå...

Batteriet var ju nytt, och inte urplockat. Och ja, efter ett otal mil så kan du inte köra utan generator. Men du skrev att generatorn ger tändstiften ström.

Utan att veta, så tror jag att det krävs mycket mer ström för att dra runt startmotorn än att förse stiften via tändspolen med ström(rätta mig om jag har fel). Om du klarar av att springa igång den så att den startar(om den startar), när du väl har den igång, mät om generatorn laddar batteriet. Det brukar ligga på ca 14.2 volt.

Last edited:
Batteriet var ju nytt, och inte urplockat. Och ja, efter ett otal mil så kan du inte köra utan generator. Men du skrev att generatorn ger tändstiften ström.

Utan att veta, så tror jag att det krävs mycket mer ström för att dra runt startmotorn än att förse stiften via tändspolen med ström(rätta mig om jag har fel). Om du klarar av att springa igång den så att den startar(om den startar), när du väl har den igång, mät om generatorn laddar batteriet. Det brukar ligga på ca 14.2 volt.

Jo batteriet var nytt men om inte generatorn inte laddar räcker inte det en evighet? han sa ju aldrig hur länge han kört med det nya batteriet, kanske tillräckligt för att ladda ur det?

Visst drar startmotorn mer ström än tändstiften. Men när motorn väl är igång går ju inte strömmen till tändstiftet från batteriet utan det går direkt från generatorn, vilket är anledningen till att en mc/bil går att köra utan batteri sålänge motorn redan är igång. :tummenupp

Förutsatt att batteriet inte sitter i och motorn är sprungen igång.. Var menar du strömmen kommer ifrån om inte strömgeneratorn? :va

Jo batteriet var nytt men om inte generatorn inte laddar räcker inte det en evighet? han sa ju aldrig hur länge han kört med det nya batteriet, kanske tillräckligt för att ladda ur det?

Visst drar startmotorn mer ström än tändstiften. Men när motorn väl är igång går ju inte strömmen till tändstiftet från batteriet utan det går direkt från generatorn, vilket är anledningen till att en mc/bil går att köra utan batteri sålänge motorn redan är igång. :tummenupp

Förutsatt att batteriet inte sitter i och motorn är sprungen igång.. Var menar du strömmen kommer ifrån om inte strömgeneratorn? :va

Du behöver inte förklara för mig vad en generator gör. Jag vet vad den gör och ja, den förser hela fordonet med ström, men det är ganska långt bak i kedjan. Du sa att generatorn lär inte vara kass om hojjen går utan att dö. Har man ett friskt batteri i så går fordonet ganska långt när det väl är igång. Men kanske inte startar när den väl har blivit avstängd. Bli inte så förnärmad bara för att man ifrågasätter dig.
Sen undrar jag verkligen att så fort hojjen är startad så går strömmen direkt till stiften från generatorn. Generatorn och batteriet ligger väl parallellt??
Som sagt, testa att springa igång hojjen, startar den se om generatorn ger laddning. Eller mät på batteriet och se vilken spänning du får om du får samtidigt som du försöker att starta med startknappen, får du under volt så är troligen generatorn kass.

Last edited:
Inskickat av MH-80
Min hoj gick helt plötsligt inte att starta. Antog då att batteriet gjort sitt och satte då i ett nytt. Den hoppade då igång och jag blev överlycklig. Men efter en kort tur dagen efter så har vi samma problem igen. Kan det vara generatorn eller? Snälla!! Hjälp mig!!

Ladda batteriet, om motorn kan startas då, mät spänningen mellan plus och minus på batteriet.
Spänningen ska, som tidigare sagts, ligga runt 14 Volt när generatorn laddar, annars ligger det runt 12V eller lägre vid belastning.

Fel på laddningen kan bero på: Defekt generator, laddningsregulator eller kabelbrott.

Last edited:
Du behöver inte förklara för mig vad en generator gör. Jag vet vad den gör och ja, den förser hela fordonet med ström, men det är ganska långt bak i kedjan. Du sa att generatorn lär inte vara kass om hojjen går utan att dö. Har man ett friskt batteri i så går fordonet ganska långt när det väl är igång. Men kanske inte startar när den väl har blivit avstängd. Bli inte så förnärmad bara för att man ifrågasätter dig.
Sen undrar jag verkligen att så fort hojjen är startad så går strömmen direkt till stiften från generatorn. Generatorn och batteriet ligger väl parallellt??
Som sagt, testa att springa igång hojjen, startar den se om generatorn ger laddning. Eller mät på batteriet och se vilken spänning du får om du får samtidigt som du försöker att starta med startknappen, får du under volt så är troligen generatorn kass.

Jag blir inte förnärmad, jag förstod bara inte vad du menar därför måste jag fråga eller hur :)

Ja hur det än är kopplat är kontentan att om batteriet är dött är att om motorn funkar ändå är generatorn hel. Uteslutningsmetoden.

Nu har jag rullat igång den och generatorn verkar inte ge någon laddning. Jag åkte c:a 2 mil igår för den som undrade. När hojen var igång så låg den på 11v. Ökade dock när jag gasade.

Är det någon som har koll på vad en generator kostar eller en laddningsregulator? Eller vart man kan få tag på dem till ett rimligt pris.

Har ingen aning om priserna men tror mer på laddningsregulatorn. Den brukar går betydligt oftare än generatorn.

generatorn skickar ström till batteriet som sen förser hojen med ström.

Last edited:
Nu har jag rullat igång den och generatorn verkar inte ge någon laddning. Jag åkte c:a 2 mil igår för den som undrade. När hojen var igång så låg den på 11v. Ökade dock när jag gasade.
Hur mycket ökar spänningen till som mest när du varvar?
Batteriet är ju ganska tomt nu och mycket ström går åt till att återladda det, vet inte hur mycket motstånd batteriet har och om det kan uppstå ett så stort spänningsfall?

Hur som helst så tycker jag att du ska ladda hem service manualen och mäta upp generatorlindningarna först av allt så det inte är avbrott/kortslutning där. (Jag utgår från att det gäller en -02 R1)
http://www.gofastvideo.com/getother/a007a31bc749e234e6c2a2767c7f8843/437.pdf

generatorn skickar ström till batteriet som sen förser hojen med ström.

Eller så skickar generatorn strömmen till regulatorn som skickar ett reglerat volttal till batteriet.

En bil går ju att köra utan batteri. Regulatorn fördelar väl upp strömen till batteriet och elsystemet i bilen. Med andra ord går strömmen till bilen inte genom batteriet mer än när man kör med startmotorn.

Funkar det inte likadant med en hoj? Hojen går väl också att köra utan ett batteri inkopplat så länge den är igång?

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back