Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Öööööh... :va

Just ja, en riktig baggis då! Fort gjort! Sådär bara, över en kaffepaus. :D

För övrigt Jörgen, inte skrämmas sådär. När jag läste om ditt close call med en av Moder Jords fulare skapelser steg min puls märkbart och jag blev nervös att jag skulle få läsa om någon kollision eller omkullbromsning eller liknande. Du får fan BÖRJA med en disclaimer där det står att du varit med om en incident där dock inget hände, SEN får du beskriva händelseförloppet. :gnissla


Precis :brinnerup
 
Helvete, nära minsann... Tur att ni klarade er helskinnade, du och hojen. Kul med uppdateringar, ser fram emot ny bänkning:tummenupp
 
Jag hade missat ett stort vildsvin med ngn meter. Chockad stannar jag på Statoil i Träkvista och betraktar hojen och mina braller, prickiga av gyttjedroppar från urtidsdjuret. Det här var mitt värsta close call vad gällar djur/mc sedan jag tog hojkortet 1985 :brinnerup

Hur såg det ut i byssorna?
 
För övrigt Jörgen, inte skrämmas sådär. När jag läste om ditt close call med en av Moder Jords fulare skapelser steg min puls märkbart och jag blev nervös att jag skulle få läsa om någon kollision eller omkullbromsning eller liknande. Du får fan BÖRJA med en disclaimer där det står att du varit med om en incident där dock inget hände, SEN får du beskriva händelseförloppet. :gnissla

Precis!
 
Måste bara visat min amerikanske väns Flattrack/RR-inspirerade Sportser. 88" ca 120 hk på hjulet. Notera uppochnergaffeln och X-pipen. Sjukt fin hoj.
Men jag slår honom i effekt! :D
Jag ska redogöra för vad som är på g med min hoj framgent. Väntar på delar, Nya cylindrar mm
/J
 

Bifogat

  • 100_1450.jpg
    100_1450.jpg
    240.5 KB · Visningar: 1,620
Last edited:
En sån där "tjock-sving" måste du skaffa :mattias

Jag har ju redan en minst lika fet swing från Metmachex, men Steve har ju en X-pipe, jag kör med H-rör :mad:


Tack för fint lack- och plåtjobb på stortysken, vissa saker ska jag lämna bort helt klart :Bugar
 

Bifogat

  • 16402kh6 (Medium).jpg
    16402kh6 (Medium).jpg
    100.2 KB · Visningar: 542
Jag har ju redan en minst lika fet swing från Metmachex, men Steve har ju en X-pipe, jag kör med H-rör :mad:
Tack för fint lack- och plåtjobb på stortysken, vissa saker ska jag lämna bort helt klart :Bugar

Din sving duger den här säsongen, men nu har du ju fått nåt att fundera på och då kan vad som helst hända :hihi

Varsågod, och tack för förtroendet.
 
...Cylindrar...??
 
Jag ska redogöra för vad som är på g med min hoj framgent. Väntar på delar, Nya cylindrar mm
/J

Pallade dom inte trycket den här gången heller?

Det är tydligt att ska man ha något gjort ordentligt så ska man se till att få det gjort på hemmaplan av kunnigt hantverksfolk!

Blir det svarvade eller gjutna cylindrar?
 
Pallade dom inte trycket den här gången heller?

Det är tydligt att ska man ha något gjort ordentligt så ska man se till att få det gjort på hemmaplan av kunnigt hantverksfolk!

Blir det svarvade eller gjutna cylindrar?

Det som har hänt är att jag i vanlig ordning körde in hojen 100 mil på mineralolja enligt S&S modell som är erkänt för HD och andra långslagiga hojmaskiner.http://www.sscycle.com/techtips/tech_tipslist.php?x_catagory=2

Sedan bänkades hojen med de portade och ventilbytta topparna. Då gav hon 142 rwhp och 181 Nm. Nästa steg var att jag skulle montera och bänka de nya kustomslipade kammarna som Supertwin designat och Andrews slipat. Men vid den tidpunkten var både Supertwin och Proservice på Santa Pod.

Så jag hade en vecka för mig själv. Då körde jag lite tillståndskontroller på den inkörda hojen . Bla Leak-down-test och kompprov. Jag fann då att avgasstyrningen på 1:a cylinderns avgas släppt och förflyttad sig uppåt 5 mm. Men det var inga problem, Proservice som portat topparna och bytt styrningar och ventiler till Kibblewhite fixade detta som garanti. Men då jag hade av topparna så såg jag orsaken till min dåliga leak-down-värden. Scuffing på tryck- och dragsidan i båda burkarna.

Mina nya S&S kolvar och burkar var således lika kass som de förra. Jag kontaktade då Charlie Karling för en analys. Efter att han fått betrakta mina samtliga burkar och kolvar samt även hört mina misstankar till mitt roterade kolvbultslager förra säsongen så bad jag honom om en totallösning. Så nu kör jag efter det koncept som Charlies föreslagit som lösning: Nya S&S-kolvar fast med nitrokolvbultar i verktygststål och Axtells svarvade cylindrar i segjärn. Charlie misstänker precis som jag att jag krökt mina kolvbultar och att mina järnfodrade alucylindrar inte är styva nog att orka med att hålla rund- och rakhet när det går för fullt.

Dessa Axtell segjärnscylindrar (Ductile Iron) håller garanterat måtten då de blir stressade/varma, men nackdelen är att de är för hårda för att kunna borra returoljekanaler i, så nu får jag en hoj med externa oljereturer från topparna (AN-stålspunna) och några kilo tyngre cylindrar. Topparna måste borras och gängas för lämpliga nipplar. Men jag tror det blir bra. Karling har koll, han har ju gjort hela resan: från korvmojsmaskiner som min, till toppen i nitrocirkusen. Karling plus långa Lasse plus Wahlberg (Rip) var ju även ansvariga för designen på drivändan i min för min gamla 1200-snurra som Kamikaze-kid och hans mor här på SH äger nu, så nu är det tillbaks till mannen. Bäst att ty sig till proffsen när det trasslar.

[YOUTUBE-ID]LdSwNAdNfrs&feature=related[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]-aqqRCJDtrw[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
Kommer ihåg när man åkte med farsan på dragracing i Långnäs (Midnight Sun) som liten när Karling var där. Överlägset fränast maskin.

Måste ju säga att det har blivit en imponerande maskin du byggt (på gott och ont) när inte konventionella cylindrar räcker till för att tygla krafterna. :)
 
Hur får man till kylflänsar på dessa svarvade cylindrar, är det så att allt tillverkas från en homogen bit och håller dem ganska korta eller pressar ni över ett "flänspaket" i lättare material?

Eller är det så att motorn nu blir mer raceanpassad för styrlåsracing, du talade om att han själv gjort hela resa. Förmodar att man vid exempelvis bankörning vill använda stor kylarea även på en sådan motor. :)

Lycka till med bygget.
 
Last edited:
Heeeelfvete vad det mekas med bojsänket Jyrgen! :hihi ...lider lite med dig, men hoppas det blir :metal nu när Karling pillar, men du lär hitta något mer att "förbättra" vad det lider, kan det där... ;)
 
Hur får man till kylflänsar på dessa svarvade cylindrar, är det så att allt tillverkas från en homogen bit och håller dem ganska korta eller pressar ni över ett "flänspaket" i lättare material?

Eller är det så att motorn nu blir mer raceanpassad för styrlåsracing, du talade om att han själv gjort hela resa. Förmodar att man vid exempelvis bankörning vill använda stor kylarea även på en sådan motor. :)

Lycka till med bygget.

Cylindrarna maskinberabetas ut från en massiv klump av centrifugalgjutet segjärn. Så kylflänsarna svarvas. Nej jag ska fortsätta ha hojen som gathoj. När de tillverkar såna här cylindrar för dragbikes så skippar man att svarva kylflänsar, då är de helt släta.
Så nu blir det runda cylindrar och fyrkantiga toppar. Cylindrarna pulverlackas med svart rynklack för att inte rosta. Tycker det är coolt med runda cylindrar och externa oljereturer, men nackdelen är ju att man tappar lite av sleeper looken. Blir svårare att lura ngn att tro att det är en from sportster 883 vid ett rödljus.

4.jpg
 
Last edited:
Kommer ihåg när man åkte med farsan på dragracing i Långnäs (Midnight Sun) som liten när Karling var där. Överlägset fränast maskin.

Måste ju säga att det har blivit en imponerande maskin du byggt (på gott och ont) när inte konventionella cylindrar räcker till för att tygla krafterna. :)

Ja Karling är imponerande kunnig och förutseende. Varenda gång jag ringer ang ngt som jag glömt att ta upp gällande specningen av cylindrarna så har han redan tänkt på det och specat såsom jag ville ha det eller bättre.

Dessa cylindrar kommer tex att sättas utan cylinderfotspackning och endast o-ringas för returoljan, för maximal styvhet. Cylindrarna tillverkas därför några tiondelar längre för att kompensera för den uteblivna fotpackningen. Det är tryggt att veta att alla såna där överväganden, tex hur mycket en fotpackning sjunker etc, specas korrekt av Karling.

Ja jag blir inte klok på varför mina cylindrar inte orkat hålla måttet. Det är nog en kombo av dålig kvalite men även med 102 mm i borr och slag och 7000 rpm. Det som händer är att kolvarna kantrar för mycket och då blir det scuffing från ringarna på trycksidan och motstående sida i loppen varvid ringarna aldrig sätter sig och tätar ordentligt, varvid det blir mycket blowby och ännu varmare varvid cylindrarna formförändras ännu mer, en ond cirkel. Jag misstänkte först att jag har för låg rod-ratio, 1.78. Men det trodde inte Karling. BMW HP2 har ju tex 1.75. Så det var skönt att höra.

Järncylindrar är mycket styvare plus att de inte temperaturutvidgas lika mycket som alu, så det är viktigare med varmkörning och inkörning, men åas håller de formen samt även squishhöjden mycket bättre än alu när de är varma. Den stora styvheten hos järncylindrar ger också bättre stöd åt både toppar och även mot blocket vilket är bra.

En nackdel är sämre värmeavledning hos järn jmf med alu, men har man täta ringar så gör det att mycket mindre värme behöver tas upp av cylindern. Dessutom är det bara runt 20% av värmen som hamnar i cylindern jämfört med toppen
 
Last edited:
Ja Karling är imponerande kunnig och förutseende. Varenda gång jag ringer ang ngt som jag glömt att ta upp gällande specningen av cylindrarna så har han redan tänkt på det och specat såsom jag ville ha det eller bättre.

Dessa cylindrar kommer tex att sättas utan cylinderfotspackning och endast o-ringas för returoljan, för maximal styvhet. Cylindrarna tillverkas därför några tiondelar längre för att kompensera för den uteblivna fotpackningen. Det är tryggt att veta att alla såna där överväganden, tex hur mycket en fotpackning sjunker etc, specas korrekt av Karling.

Ja jag blir inte klok på varför mina cylindrar inte orkat hålla måttet. Det är nog en kombo av dålig kvalite men även med 102 mm i borr och slag och 7000 rpm. Det som händer är att kolvarna kantrar för mycket och då blir det scuffing från ringarna på trycksidan och motstående sida i loppen varvid ringarna aldrig sätter sig och tätar ordentligt, varvid det blir mycket blowby och ännu varmare varvid cylindrarna formförändras ännu mer, en ond cirkel. Jag misstänkte först att jag har för låg rod-ratio, 1.78. Men det trodde inte Karling. BMW HP2 har ju tex 1.75. Så det var skönt att höra.

Järncylindrar är mycket styvare plus att de inte temperaturutvidgas lika mycket som alu, så det är viktigare med varmkörning och inkörning, men åas håller de formen samt även squishhöjden mycket bättre än alu när de är varma. Den stora styvheten hos järncylindrar ger också bättre stöd åt både toppar och även mot blocket vilket är bra.

En nackdel är sämre värmeavledning hos järn jmf med alu, men har man täta ringar så gör det att mycket mindre värme behöver tas upp av cylindern. Dessutom är det bara runt 20% av värmen som hamnar i cylindern jämfört med toppen

Sånt är roligt. Önskar själv att det fanns någon här uppe man kunde anförtro sig arbeten på sånt sätt. Det finns några men dom är lätt räknade på en hand. Sen handlar ju det givetvis om personkemi, inte alltid man är på samma våglängd med personen i fråga. :)

Vad gäller varför cyllarna inte håller måttet så låter det du säger vettigt.

Nåja, det är bara att skruva vidare. Skam den som ger sig. :tummenupp
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top