Triumph Daytona 675-tråden!

Eftersom orginalbatteriet verkar dåligt har jag en följdfråga: Är det någon här som har testat R6:ans batteri på sin Daytona 2007:a? Vad jag kan se så är enda skillnaden 13mm på höjden.

Orginal: YT7B-4 12v 6,5Ah Längd: 150mm Bredd: 65mm Höjd: 92mm
R6: YT9B-4 12v 8Ah Längd: 150mm Bredd: 65mm Höjd: 105mm
(mått från: http://www.global.se/selection_se/motorcycle_se.aspx?ArticleApplication=3#)

Har jag missat något?

Googlade lite o hittade detta (http://www.sportrider.com/features/146_0808_triumph_daytona_675_project_bike/photo_04.html)
"The R6 battery is just one inch wider and two pounds heavier but offers more than twice the cranking power; we slotted the battery box a bit wider, and the R6 battery slid right in. "
 
Googlade lite o hittade detta (http://www.sportrider.com/features/146_0808_triumph_daytona_675_project_bike/photo_04.html)
"The R6 battery is just one inch wider and two pounds heavier but offers more than twice the cranking power; we slotted the battery box a bit wider, and the R6 battery slid right in. "
Batteriet till 675:an fr.o.m. 2009 är större än innan.
Det kanske passar rakt av utan modifiering?

Har bestämt för mig att PP har standardväxlat också!
Kan inte hitta en enda site med PP tuning och std. växlat. :gnissla
 
Last edited:
På ett sätt förstår jag dig, jag hade också tyckt det var bättre om vi fått bröla hur mycket som helst.

Vi får dock komma ihåg en sak, vi som gillar ljudet av en högvarvande motor är i definitiv minoritet i detta landet och om vi vill fortsätta med vår hobby, att köra hoj på bana, så måste vi inse att just buller är det största hotet.

Jo, det förstår jag absolut och jag vill inte låta mer. Men om nu orginal också låter för mkt vet jag inte hur jag skall göra. Effekten är jag inte ute efter, är långt ifrån att nyttja motorn i 675an fullt ut. :)
Kanske får göra som Riddick iaf då även om jag inte vill borra egna hål i TOR-slipon:t

Edit:
Kanske skall tillägga att jag absolut inte är trött på Er som arrangerar bandagar, ni gör ett toppenjobb och jag vet att ni bara följer reglerna. :)
 
Last edited:
Jo, det förstår jag absolut och jag vill inte låta mer. Men om nu orginal också låter för mkt vet jag inte hur jag skall göra. Effekten är jag inte ute efter, är långt ifrån att nyttja motorn i 675an fullt ut. :)
Kanske får göra som Riddick iaf då även om jag inte vill borra egna hål i TOR-slipon:t

Vi pratar bara om ett litet hål i dämparens sista rör. Dessutom måste man montera av kåpan på slutröret (sitter med två skruvar) för att kunna montera skruven. Jag kan ta en bild på det och slänga upp :)

Bjuder på ett par varv från Knutstorp i måndags under tiden Ni väntar :D Klippte ut några varv där jag inte hamnade i så mycket trafik så det ser nästan ut som om jag har banan för mig själv :D

[YOUTUBE-ID]lUD_X7Va964[/YOUTUBE-ID]
 
Vi pratar bara om ett litet hål i dämparens sista rör. Dessutom måste man montera av kåpan på slutröret (sitter med två skruvar) för att kunna montera skruven. Jag kan ta en bild på det och slänga upp :)

Bjuder på ett par varv från Knutstorp i måndags under tiden Ni väntar :D Klippte ut några varv där jag inte hamnade i så mycket trafik så det ser nästan ut som om jag har banan för mig själv :D

Okey, jag får ta och kolla lite där bak (:brynad) och se hur de ser ut :)

Skön film, jag måste se till att komma iväg på en SMC-kurs nere på Knutstorp! Banan ser grymt kul ut :)


Edit:
Skulle den här universal DB-killern passa i TOR tro?
 
Last edited:
Okey, jag får ta och kolla lite där bak (:brynad) och se hur de ser ut :)

Skön film, jag måste se till att komma iväg på en SMC-kurs nere på Knutstorp! Banan ser grymt kul ut :)


Edit:
Skulle den här universal DB-killern passa i TOR tro?

Tycker absolut att du ska prova Knutstorp :banana
Syskånesemse rekommenderas varmt. Bra organisation på deras körningar :) och förhållandevis prisvärt. 1300:- för icke medlemar för en heldag på Knutstorp. Helt okej :tummenupp


Det verkar som om du hittat helt rätt DB-Killer. Den passar perfekt... så här ser den ut när den blivit använd :

DSC04664.JPG


Och så här ser det ut monterat (ursäkta skärpan):

DSC04665.JPG


Skruven förhindrar nu montaget av original slutkåpan. Så man får leva med utseendet ovan på bandagarna. Alternativet är förstås att man köper till kolfiberavslutet som Triumph säljer. Då får skruven plats.

ACC_543_IMG1.jpg
 
Tycker absolut att du ska prova Knutstorp :banana
Syskånesemse rekommenderas varmt. Bra organisation på deras körningar :) och förhållandevis prisvärt. 1300:- för icke medlemar för en heldag på Knutstorp. Helt okej :tummenupp


Det verkar som om du hittat helt rätt DB-Killer. Den passar perfekt... så här ser den ut när den blivit använd :

Skruven förhindrar nu montaget av original slutkåpan. Så man får leva med utseendet ovan på bandagarna. Alternativet är förstås att man köper till kolfiberavslutet som Triumph säljer. Då får skruven plats.

Tack så mycket för du tog dig besväret! :)
Får bli att beställa en sådan då och köra med TOR. Utseendet på banan bryr jag mig inte så mkt om, min daytona ser redan rätt sleten ut :D

Eller så testar du Knutstorp med oss i Sydskanes Emse ;)

http://www.sydskanesemse.nu/default.asp?pid=22

Ja, det är ju absolut värt en tanke med. Tyvärr var de inget datum som passade förrän i augusti. :gnissla
 
Last edited:
Vi pratar bara om ett litet hål i dämparens sista rör. Dessutom måste man montera av kåpan på slutröret (sitter med två skruvar) för att kunna montera skruven. Jag kan ta en bild på det och slänga upp :)

Bjuder på ett par varv från Knutstorp i måndags under tiden Ni väntar :D Klippte ut några varv där jag inte hamnade i så mycket trafik så det ser nästan ut som om jag har banan för mig själv :D

[YOUTUBE-ID]lUD_X7Va964[/YOUTUBE-ID]

den ser riktigt rolig ut den banan, dock lite långt bort men nästa säsong blir det en tur ner till Knudan......
Dock har jag ett litet (?) kring soppa torsk kommentaren, då farten ökar så bör också ödmjukheten öka kring dom som är långsammare ( alla har vi varit nya i början ) och all heder till att dom är där och övar.
 
Lite Triumph Nyheter gällande oss i söder.

Triumph Center Skåne i Lödde har nya ägare fr.o.m. idag.
Det var alltså helt fel dag att åka in och kolla på Arrow fotpinnar, totalt kaos!! :D

Tommy har flyttat på sig och jobbar enligt uppgift nu mera hos Jonte Engdahl och säljer KTM.
 
Var på Gelleråsen idag med Highsider och körde lite. Vilken hoj vi har:tummenupp blir mer o mer nöjd ju mer jag kör på den.

Enda problemet jag hade idag är drevningen. Har orginal men tycker inte att den passar alls för Gelleråsen.. Någon som kört något annat på Åsen?
 
den ser riktigt rolig ut den banan, dock lite långt bort men nästa säsong blir det en tur ner till Knudan......
Dock har jag ett litet (?) kring soppa torsk kommentaren, då farten ökar så bör också ödmjukheten öka kring dom som är långsammare ( alla har vi varit nya i början ) och all heder till att dom är där och övar.

Mmm... när jag skrev den kommentaren tänkte jag att det här kan jag få skit för :gnissla Men det var menat med glimten i ögat :) Dock skulle detta vara den snabbaste gruppen. Men i grunden håller jag med dig. Heder till alla som tränar på bana. Kommentaren var kanske onödig men menat som lite rolig. Jag tillhör inte själv de snabbaste.. långt, långt därifrån :tummenupp
 
Läste så klart in mappen jag har i min hoj - Waynes map för standard-utblåset, framtagen i dynobänk - och sparade ner den, så om någon är intresserad av denna map i .hex-format(TuneECU:s filformat) så är det bara att hojta till!
Om ngn har möjlighet att hosta filer ngnstans, så är det bara att slänga upp den där oxå för allmän access. :)

Fick en fin blå kabel idag så nu fattas bara Windows..:gnissla

Jag vill jättegärna ha mappen! PM:ar dig!:Bugar
 
Fick en fin blå kabel idag så nu fattas bara Windows..:gnissla

Jag vill jättegärna ha mappen! PM:ar dig!:Bugar

U got it! Windows kan jag dock inte bistå med... ;)


Var på Gelleråsen idag med Highsider och körde lite. Vilken hoj vi har:tummenupp blir mer o mer nöjd ju mer jag kör på den.

Enda problemet jag hade idag är drevningen. Har orginal men tycker inte att den passar alls för Gelleråsen.. Någon som kört något annat på Åsen?

Håller med! Älskar hojen mer & mer för varje gång jag gränslar'n. :tummenupp

Har tyvärr ingen erfarenhet av omdrevning själv, men jag vet att folk i tråden har koll på detta. Kolla med roffe_s (som vanligt:D) och J.Porta, t.ex.
 
Jag är överdrivet stolt daytonaägare sen igår! (lägger upp bilder på kärleken senare)

Nu tänkte jag skaffa mig krashpuckar innan jag hinner låta den trilla i marken.. Jag har skummat igenom tråden och de flesta verkar rekommendera gsg-prylar om man inte vill såga i plasten..
Jag tänkte köpa: (http://www.gsg-mototechnik.de/00triumph/triumph_daytona_675_06-/triumph_daytona_675_06-.htm)
Sturzpad-Satz
Padsatz Vorderrad
Padsatz Hinterrad
Aluminium Heckständeraufnahme (för depåstöd va?)

Låter det vettigt? Ska man köpa motor/koppling/osv-skyddet från gsg också eller ska man köpa nått sånt där plastgrej som man har direkt över kåporna?

Beställer man gsg direkt från dem eller finns de någonstans i sverige?
 
Jag är överdrivet stolt daytonaägare sen igår! (lägger upp bilder på kärleken senare)

Nu tänkte jag skaffa mig krashpuckar innan jag hinner låta den trilla i marken.. Jag har skummat igenom tråden och de flesta verkar rekommendera gsg-prylar om man inte vill såga i plasten..
Jag tänkte köpa: (http://www.gsg-mototechnik.de/00triumph/triumph_daytona_675_06-/triumph_daytona_675_06-.htm)
Sturzpad-Satz
Padsatz Vorderrad
Padsatz Hinterrad
Aluminium Heckständeraufnahme (för depåstöd va?)

Låter det vettigt? Ska man köpa motor/koppling/osv-skyddet från gsg också eller ska man köpa nått sånt där plastgrej som man har direkt över kåporna?

Beställer man gsg direkt från dem eller finns de någonstans i sverige?

Har själv GSG runtom hela hojen och är riktigt nöjd! Bra passform, hög finish och snygga som få! :tummenupp I mitt tycke, alltså.


Lyckades lowside:a på Tuvis(gocart-bana) för några veckor sedan och tycker att puckarna skyddade bra, både de som sitter i ramen och de som sitter för motor-/kopplingskåpan. Tyvärr gled hojen över curbsen sen, så det blev ju likförbannat repor i min fina gyllene plastkåpa på höger sida... :näsblod

Detta var alltså på gocart-bana och därmed i relativt låg fart, har ingen erfarenhet (ännu:gnissla) hur det blir då det börjar gå undan lite i svängarna.
Har dock hört och läst att just puckar på pinne kan brytas av vid våldsamma krascher, med allt vad det innebär, men det är nog svårt att värja sig mot när/om det väl inträffar...


Grattis till inköpet, förresten! :) Vad blev det för årsmodell o färg till slut?
 
Tack! :D Det blev en syndigt svart 2007:a

Alright, men det låter som man kanske inte behöver något skydd för motorkåpan osv om man lägger till gsg:s skydd för det i min beställning? Att grejerna inte håller vid en überkrash förstår jag, då har man nog mycket annat att oroa sig för..

Beställde du från deras hemsida? Leveranstid?
 
Tack! :D Det blev en syndigt svart 2007:a

Alright, men det låter som man kanske inte behöver något skydd för motorkåpan osv om man lägger till gsg:s skydd för det i min beställning? Att grejerna inte håller vid en überkrash förstår jag, då har man nog mycket annat att oroa sig för..

Beställde du från deras hemsida? Leveranstid?

Nice! Svart är snyggt ;)

Jag kör gsg också och har testat att lowsidea med dom, kan inte annat än ge dom 5 puckar av 5 möjliga :)

Lite repor på kåporna, dom skyddade vitala delar excelent! Har kompleterat med specialsvarvade hjulaxelpuckar också. Saknas gör kåpor över koppling, generator etc. Skrotar man ryker ju kåporna hur man än gör!

Ses där ute :)
 
Nånn som är intresserad av att byta en beggad mörktonad vindruta zerogravity modell något högre (se min profil) mot en beggad genomskinligt lägre? PM:a :)
 
Tack! :D Det blev en syndigt svart 2007:a

Alright, men det låter som man kanske inte behöver något skydd för motorkåpan osv om man lägger till gsg:s skydd för det i min beställning? Att grejerna inte håller vid en überkrash förstår jag, då har man nog mycket annat att oroa sig för..

Beställde du från deras hemsida? Leveranstid?

Nice med svart! Var det SE-modellen med guldfärgade fälgar, rentav? :drool


Ska man vara riktigt seriös så är det nog sådana där "riktiga" kåpor i kolfiber, som man limmar eller skruvar fast, som gäller till motor-/kopplingsidorna, men än så länge kör jag med pinnen. :banana

Beställde direkt från deras hemsida. Gick snabbt och geschwinnt och man fick rosta av sin gamla skoltyska! ;)
Vad jag minns så är det förskottsbetalning som gällde, men det funkade utan strul. Düsk kvalität & ordnung! :tummenupp

Edit: Lev.tid för puckarna var väl ett par(dvs två) veckor, ungefär.
 
Last edited:
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top