Triumph Speed Triple-tråden

Vänta med 1000 mila service?

Tjena

Bytte olja och filter själv nu i Maj och funderar därför med att vänta med 1000 mila servicen till säsongen är slut kommer kanske ha kört 1200-1300 mil då. Den har gått ca 900 mil nu och har ingen lust att lämna in den mitt i säsongen. Är det någon fara med det tror ni det är väl ändå ingen ventiljustering på 1000 mila eller är det något annat "viktig" som görs då?
Har haft inne den på års service inför förra sommaren.
 
Har du fabriksgaranti kvar på hojen? ( 2 år från inköpsdatum )

I så fall skulle jag nog följa serviceplanen. Triumph bryr sig inte om ifall du själv bytt oljan om motorn rasar. Då är det servicestämpeln i boken som räknas.

Har du inte fabriksgaranti så spelar det inte nån roll om det är du eller aukt.firma som servat hojen om det går åt pipsvängen. Då är det i din plånbok det svider oavsett.

mvh johan

Tjena

Bytte olja och filter själv nu i Maj och funderar därför med att vänta med 1000 mila servicen till säsongen är slut kommer kanske ha kört 1200-1300 mil då. Den har gått ca 900 mil nu och har ingen lust att lämna in den mitt i säsongen. Är det någon fara med det tror ni det är väl ändå ingen ventiljustering på 1000 mila eller är det något annat "viktig" som görs då?
Har haft inne den på års service inför förra sommaren.
 
Har du fabriksgaranti kvar på hojen? ( 2 år från inköpsdatum )

I så fall skulle jag nog följa serviceplanen. Triumph bryr sig inte om ifall du själv bytt oljan om motorn rasar. Då är det servicestämpeln i boken som räknas.

Har du inte fabriksgaranti så spelar det inte nån roll om det är du eller aukt.firma som servat hojen om det går åt pipsvängen. Då är det i din plånbok det svider oavsett.

mvh johan

Nej jag har ingen garanti kvar på den, och det är väl inget speciellt dom gör på 1000 mila som är tok viktigt att göra exakt i tid.

Mvh Sebbe
 
Nej jag har ingen garanti kvar på den, och det är väl inget speciellt dom gör på 1000 mila som är tok viktigt att göra exakt i tid.

Mvh Sebbe

tätningarna som sitter runt tändstiften är inte särskilt bra, de tillåter vatten att lagras i tändstiftsbrunnen vilket i sin tur resulterar i att tändstiftet kan rosta fast. Att byta ut dessa tätningar mot nya, tätare är antagligen det viktigaste som skall göras vid 1000mil på de tidiga årsm.
 
Snabb fråga!
Var gör man av O2-sensorn när man sätter på ett low-pipe?
tänkte svarva en egen ljuddämpare och testa med.
Tacksam för tips!
 
Fläkten

Lossa påfyllningspluggen till olja och kolla ner så de inte är en massa vit/gul sörja där, och lys med ficklampa på cylindrarnas bakkant och kolla efter gammalt vattenläck mellan cyl/topplock. Kontrollera så fläkten funkar

Topplockspackning pga varmgång verkar rätt vanligt. Jag har sett på ett par st att fläkten brunnit då en massa sten samlats i den (sten och skit sprutas upp från framdäcket. Taskig framskärm.)
Hur kollar man att fläkten går, jag har inte hört ett ljud efter stängt av motorn. Temp mätarn går upp till sträcket och stannar där.
 
Hej på er. Är grymt sugen på en Speed triple men tänker inte göra samma misstag som jag gjorde med min nuvarande hoj(TL1000s-97). Hojen var fullpruttad med barnsjukdomar vilket jag hade fått reda på om jag "pluggat" lite innan köpet. Jag har skumläst lite i tråden och läst om bromsproblem på 04/05, tänstift strul med dom äldre men jag har nu tänkt mig en 07-09. Finns nått klassiskt problem eller något man bör kolla upp vid köp? Vad är ett normalt pris på en 08 med ca 1000 mil på mätaren? Alla tips eller andra råd uppskattas :) Enda nackdel är att ge upp min V-twin med ljudet som får Harley-killarna att vända sig om :)
 
Hur kollar man att fläkten går, jag har inte hört ett ljud efter stängt av motorn. Temp mätarn går upp till sträcket och stannar där.


Kör den på tomgång tills den startar ... Du hör om den startar. annars är det bara att kolla på den. Går tempmätaren upp på rött är fläkten paj
 
Jag har en 2005 S3, 1500mil, och haft problem med mitt batteri. Hojen startade inte, utan motorn gick igenom startsekvensen och inget mer. Provade ett par gånger, och efter att ha laddat upp batteriet gick det bra igen. Nu senast, 2-3v senare, dog den helt och hållet när jag försökte starta den.
Har den nu igen på uppladdning. Kör mest i stan.
Nån som känner igen sig?
 
Jag har en 2005 S3, 1500mil, och haft problem med mitt batteri. Hojen startade inte, utan motorn gick igenom startsekvensen och inget mer. Provade ett par gånger, och efter att ha laddat upp batteriet gick det bra igen. Nu senast, 2-3v senare, dog den helt och hållet när jag försökte starta den.
Har den nu igen på uppladdning. Kör mest i stan.
Nån som känner igen sig?

Ladda batteriet. Starta cykeln och mät spänningen. Varva upp till typ 5000 rpm och kolla vilken maxspänning du får. Bör ligga på drygt 14volt.
 
Kör den på tomgång tills den startar ... Du hör om den startar. annars är det bara att kolla på den. Går tempmätaren upp på rött är fläkten paj

Nä mätaren går upp till 1mm över gröna strecker så hela C syns precis.
 

Bifogat

  • temp2_triple.jpg
    temp2_triple.jpg
    26 KB · Visningar: 76
Last edited:
tätningarna som sitter runt tändstiften är inte särskilt bra, de tillåter vatten att lagras i tändstiftsbrunnen vilket i sin tur resulterar i att tändstiftet kan rosta fast. Att byta ut dessa tätningar mot nya, tätare är antagligen det viktigaste som skall göras vid 1000mil på de tidiga årsm.

Dom tätningarna byttes på garanti om jag kom ihåg rätt inför förra sommaren.
 
Jag har en 2005 S3, 1500mil, och haft problem med mitt batteri. Hojen startade inte, utan motorn gick igenom startsekvensen och inget mer. Provade ett par gånger, och efter att ha laddat upp batteriet gick det bra igen. Nu senast, 2-3v senare, dog den helt och hållet när jag försökte starta den.
Har den nu igen på uppladdning. Kör mest i stan.
Nån som känner igen sig?

Jag skulle kolla lilla kontakten vid kopplingen ( den som hindrar att du kan starta utan kopplingen indraget.), när man har kört ett tag speciellt i regn så har den en tendens att kecka i kontakterna. I med lite 5/56 och mojsa runt så hoppar den igång. Du kan även kolla kontakten vid fotpinnen när du ändå är igång.
Tjong!
 
Kör den på tomgång tills den startar ... Du hör om den startar. annars är det bara att kolla på den. Går tempmätaren upp på rött är fläkten paj
Okay, fläkt f-n startar inte, fick upp mätaren till mellan första gröna och röda, drog sen ut på Nynäsvägen och kylde av den.

Peta på fläkten och den snurrar så verkar inte skurit, men vad behöver bytas, säkring ?
 
Vad jag förstått så är det endast smc som gäller om du vill att försäkringen ska gälla under bankörning. I villkoren kan man läsa,

för samtliga typer av fordon gäller följande särskilda
begränsningar och säkerhetsföreskrifter:
"fordonet används under tävlingsliknande former t.ex. street race, stuntliknande övningar som hopp på ramper, volter och liknande eller på inhägnat tävlingsområde"


Tror dom klassar bankörning som inhägnat tävlingsområde. Men för att vara helst säker så kan du ju alltid slå dom en signal. :tummenupp

I Bike för några nummer sen så skrev dom att det var ok så länge det inte var tidtagning, tävling eller träning inför tävling..
Men vad som verkligen gäller lär vi aldrig få reda på :mad:
 
Okay, fläkt f-n startar inte, fick upp mätaren till mellan första gröna och röda, drog sen ut på Nynäsvägen och kylde av den.

Peta på fläkten och den snurrar så verkar inte skurit, men vad behöver bytas, säkring ?

Okok.. Kolla säkring först. Om den är ok så prova koppla loss kontaktstycket till fläkten och ge fläkten 12v manuellt med ett batteri eller batteriladdare
 
Har en motorkåpa liggandes. Den främre på högersida. Nån intresserad?
Ser väldigt fin ut. passar väl -05 och framåt.

500:- el. högstbjudande.
Pm.a vid intresse.
FAN va jag saknar triplen..
 
Back
Top