Modifieringar XT660 X/R

Någon som vet hur ett OK tändstift ska se ut, och hur det ser ut om blandningen inte är rätt...

Har för mig att jag sett exempel nånstans, men kommer inte ihåg extakt..

Ett fint stift ska vara tobaksbrunt precis när man kört motorn. Svart stift, för hög CO, sänk. Vitt stift, för mager blandning, öka CO.
 
Tack för svaret, jag måste nämligen köpa en insexnyckel.

Min hoj vobblar vid 145 km/h men det är kanske inte det problemet som du har med din framgaffel.


ja det är det problemet jag har också

inte för att det är en hoj som man kör så snabbt med men när man ska färdas några mil efter en fin asfaltsväg så vill man eller iaf jag dra på lite så man kommer fram någon gång utan att det känns obehagligt
 
Hej på er,
provkörde en XT660R för ett par veckor sedan och blev helsåld. Har bara haft sporthojar tidigare men eftersom jag mest pendlar med cykeln så skulle nog en XT vara superkul och utnyttjas bättre. Efter att ha surfat igenom halva tråden så har jag några frågor som vore kul att få svar på.

* Är det någon skillnad mellan X och R vid normal/lätt busig landsvägskörning? Verkar som att många rekommenderar R-modellen men kan någon som kört båda beskriva skillnaden under drift?

* Finns det något generationsskifte någonstans eller har teknik och setup varit densamma sedan 04?

* Med tanke på ovanstående är det värt 10-15 000 att köpa en 07 eller 08:a istället för en 05:a om de gått undefär lika långt. Om det inte är någon skillnad i setup/prestanda så är det väl i stort sett lite garantitid man köper sig.

* Jag bor i ett område där insatslös slip-on lär vara ett stort no-no. Om jag får tag på en hoj med slip-on monterade, hur brukar de låta med DB-killers insatta, i närheten av original eller fortfarande bra mycket mer?

tacksam för svar
Joel

1. Är väl ändå lite mer som skiljer än storleken på framhjulet... Exempelvis har X kortare fjädringsväg fram, spunna bromsslangar (har väl bägge nu iofs) mm.
Å andra sidan är R typ 9 kilo lättare, och säkert mer allsidig.

2. Slängde dom inte på lambdasond på modellerna efter -06 eller är jag ute och seglar... I övrigt är det väl inte några jättestora skillnader sen -04

3. Smaken är som baken... Men det är klart att fem års garanti på grejerna inte är fy skit...

4. Mina Leo X3burkar levererades med tre olika killers... De som tar bort mest ljud är besiktningsgodkända, och ska väl således klara kraven om man vill vara med på bankurser osv... Jag har iofs inte testat dessa någon gång, så jag kan bara hoppas att det stämmer... :fulltblåsutankillers :hojraket
 
Tja! Köpte mig ena xt660x -05 häromdagen, sportluftfilter är ditsatt samt remus slipon....låter o smäller som f... Den går som en raket 185 km på mätaren, (är ju van med RR hojar iofs) men ändå. Tänkte på det här med Co1/Co2 antar att det är från hoj till hoj men mina är intsällda på 50/30. Kan ngn förklara vad som händer när man ställer upp/ner co1 respektive co2 kortfattat. Finns det ngt medialtal? Undrar även när man väljer att ställa in co så finns det ngt som heter dIAL som man kan ställa upp ner.....vad är det?
 
Då har jag bokat tid för montering av Power Commander 5 samt bänkning/mappning på min XT660R 2009.

Jag har sedan tidigare Leo Vince X3 pipor och ett sport luftfilter från Green samt bortplockad snorkel.

Vad tror ni man kan förvänta sig av mappningen och PC5? någon som har liknande modifieringar?

// Jonas
 
Last edited:
Ska också testa att höja CO ännu mer..upplever precis som du Sundström, även denna ryckighet som är lite jobbig..testar som sagt!

Joel: köp en R-modell..har haft både X och nu R. XTR ger dig frihet att kunna bränna igenom den där gräsmattan eller grusstigen.. ;)
Vem vill känna sig begränsad? :)
 
Jag har med upplevt denna ryckighet. Om man har slipon + sportluftfilter men ändå känner av det, kolla att kedjan är sträckt/drivpaketet i bra skick.
Min hoj beter sig i alla fall bättre nu efter byte utav drivkpaket.
 
Varifrån skulle ni beställa drivpaket och eventuellt bromsklossar bak, till en X?

Jag har fått tips om en butik i skåne, och de tar 1695 för hela drivpaketet inklusive frakt. Men då får jag orginal drev fram, och jag vill ha ett mindre, (så som jag har det nu)

Så min andra fråga är, är 1695 okej pris för hela drivpaketet inkl frakt?
 
Däck till XT660R

Behöver lite tips av någon med följande spörsmål:

Skall prova att byta däck från Metzler Tourance till lite grövre doningar. Hade tänkt o prova Continental TKC80. Sägs vara ett hyfsat grusdäck som ändå inte är helt borta på asfalt. Har någon erfarenheter av TKC80 ?? Snälla skriv och berätta.

Är det besvärligt att kränga av däcken från fälgen ??
Bra om man kunde få ett och annat tips innan man bryter sönder något.

Är på gång med fler frågor......

Någon som provat att höja stryret sisådär en 20-30 mm ?
Måste man förlänga några kablar/brom- och kopplingssvajer eller dylikt ?
Styrhöjaren från Biltema, skit eller fynd ?

Då jag är dryga 190 cm (i strumporna) så lurar jag också på en höjningssats. Ser att denna går att köpa hos Lelles Mc. Höjer hojen c:a 30 mm bak.
Någon som provat ? Tips om annat inköpsställe mottages gärna.....

Någon som provat att köpa prylar från www.off-the-road.de ??
Dom har ju hyllvis med grejer till XT.
Är som att kika in i en godisbutik på deras hemsida :).
 
Last edited:
Jag använde mig av Biltemas styreshöjare. 30mm fungerar utan att förlänga saker. Blev bra mycet bekvämare då jag som dig är 190 cm i strumplästen.
Hundben köpte jag på OTR, men jag har för mig att den höjde 7 cm (kan dock ha fel) och det vart skitbra. Både höjden samt att handla på otr.
 
Är på jakt efter ett par cross-goggles med GULT glas..nästan lite svårt att hitta. Såvida man inte har lust att lägga ut 1100 kr på några proffsgrejer. Inköpsställen i Sthlm eller på nätet, nån som har tips?
 
Sådär då var ett NGK iridiumstift beställt, någon som testat detta om det märktes skillnad i gassvar, uppstart och soppaförbrukning? Märks säkert ingen större skillnad men då vet man ju iaf att man har ett bra stift hehe...
 
Däckfunderingar!!

Orginaldäcken börjar sjunga på sista versen o jag vill ha lite "grövre" när jag byter. Har läst på tråden om TKC 80, men tycker att dom verkar vara i grövsta laget. Någon som kan o vill tipsa om något annat däck. Tyvärr så blir det ju ca 80 procent asfaltskörning, men jag kanske skall tänka om, o köpa TKC. Tacksam för förslag o tips o råd.

Ha de//Dyson
 
TKC80 är helt ok även på asfalt, så länge man inte ska leka roadracing. Pirelli Scorpion MT90 kan vara ett bra alternativ också, om man vill ha betydligt mer asfaltsorienterat, men ändå med mönster.

Är själv 188 cm och har slängt på 50mm styrhöjare från off-the-road. Hade 30mm innan, men är tacksam för ytterligare 20mm. Vajrar behöver ej bytas, men ev. lossas lite här och där i dragningen. Fick nyligen hem nya kedo.de-katalogen. Såg att det fanns nya fotpinnar som var sänkbara 25mm. Är sugen på att köpa dom också, för att få ännu bättre stående körställning på gruset.
 
Se till att piggarna på depåstödet passas in i hålen på undersidan av gaffelbenen. Sen är det bara att hissa.
 
Se till att piggarna på depåstödet passas in i hålen på undersidan av gaffelbenen. Sen är det bara att hissa.

Ja, det var så jag hade tänkt, men jag får inte i piggarna dom pekar ju neråt. Och om jag ändrar vinkeln på piggarna, så kommer dom att peka åt fel håll, i upphissat läge. :va
 
Nu har både jag och min far letat efter hur stor olje mängd det det ska i framgaffeln på min xt-x utan resultat.

Finns det nån här som vet hur mycket som ska i?
Skulle behöva snabbt svar.

Mvh
 
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top