Modifieringar XT660 X/R

Okey, imorgon ska jag ta bort snorkeln samt ställa om CO-värdet.

Vilket värde skall jag ha/rekommenderas? Vilket är bäst för att lättast kunna gasa upp på slangen på 1ans växel?

Väldigt individuellt... Prova dig fram, när du märker att hojen går jämnt utan att smälla jävlar på gasavslag så är du hemma!

Men ettans växel går väl att slanga på även om hojen är helt orginal...?
 
Lyder ditt råd, tack! Och ja..slanga går oavsett på ettan men nu tänkte jag försöka mig på att verkligen försöka lära mig det! (läs: inte fega). :)
 
Snorkeln är ryckt! Känner mig som värsta olagliga proffsmoddaren :)
CO-värdet..min var inställd på 16. Ställde upp till 25, ska provköra ikväll. Vilket spann går den mellan? Verkar ju vara ett jävla spann man kan ställa emellan..

Sundström, vad är din CO inställd på?
 
Snorkeln är ryckt! Känner mig som värsta olagliga proffsmoddaren :)
CO-värdet..min var inställd på 16. Ställde upp till 25, ska provköra ikväll. Vilket spann går den mellan? Verkar ju vara ett jävla spann man kan ställa emellan..

Sundström, vad är din CO inställd på?

Kan kolla ikväll när jag sticker till jobbet... Har för mig att jag ställde upp ett 20-tal punkter...

Då har jag; ryckt snorkel, DNA steg 2 och Leo X3-pipor...

Edit: skadar ju inte att kolla stiftet efter ett tags körning för att se så blandningen är rätt... Men jag har inte riktigt koll på hur ett "korrekt" stift ska se ut... Någon annan som vet!?
 
Last edited:
Tack, jag inväntar ditt svar sen! Stiftet ja, vill jag också hemskt gärna veta hur det "ska" se ut. Blev det markant skillnad på hojen när du bytte till DNA-filter förresten?

Spook: Hittade denna text, funkade för mig iaf! :)

Ställa CO:
- Ha tändningen avstängd och håll ned reset och select knapparna
- Vrid på tändningen med knapparna nedhållna och vänta med att släppa dem tills det står...
Disc (osäker, skall kolla senare) Släpp dem när de visas
- Tryck sedan båda knapparna 1 ggr samtidigt så kommer CO1 upp
(select ifall CO2 kommer upp) samtidigt som det klickar till nere vid motorn
- Då ser du värdet nere till höger i displayen, glöm inte det värdet ifall du vill återställa,
juster värdet upp och ned med select resp reset knapparna.
 
Last edited:
Snorkeln är ryckt! Känner mig som värsta olagliga proffsmoddaren :)
CO-värdet..min var inställd på 16. Ställde upp till 25, ska provköra ikväll. Vilket spann går den mellan? Verkar ju vara ett jävla spann man kan ställa emellan..

Sundström, vad är din CO inställd på?

Kollade nu när jag kom hem från jobbet.... 37 har jag ställt.

Dessutom hade jag loss stiftet och kollade hur det såg ut, och det verkar friskt... Lite brunaktig färg på det, och torrt trots att jag precis kört hem.

Ska prova ställa upp några punkter till för att se om jag kan få bort ryckigheten på halvgas... Annars är det väl mappning nästa...
 
Jag köpte depåstöd för fram och bakhjul på biltema. Piggar under framgaffelben och lyfter svingen bak.. Har inte fått gummit än så det har inte blivit av och testa dom än.

Fungerade depåstöden bra? Jag har också köpt depåstöd fram och bak, från biltema. Men jag har inte provat dom än. Och idag fick jag hem mina däck från Tyskland, det blev Dunlop trailmax. Nån som har testat dom?

Edit:Någon som vet vilken storlek det kan vara på insexskruven till framhjulet, kan det vara 15 mm?
 
Last edited:
14mm är insexskruven till framhjulet

är det någon mer än jag som tycker att framgaffeln är lite "ostadig"?

finns det någon förstyvning att köpa till den? har sett att det finns till Xen men finns det till R?
 
14mm är insexskruven till framhjulet

är det någon mer än jag som tycker att framgaffeln är lite "ostadig"?

finns det någon förstyvning att köpa till den? har sett att det finns till Xen men finns det till R?

Tack för svaret, jag måste nämligen köpa en insexnyckel.

Min hoj vobblar vid 145 km/h men det är kanske inte det problemet som du har med din framgaffel.
 
Någon som vet hur ett OK tändstift ska se ut, och hur det ser ut om blandningen inte är rätt...

Har för mig att jag sett exempel nånstans, men kommer inte ihåg extakt..
 
Någon som vet hur ett OK tändstift ska se ut, och hur det ser ut om blandningen inte är rätt...

Har för mig att jag sett exempel nånstans, men kommer inte ihåg extakt..

Jag har också läst det någonstans, men om jag inte missminner mig. Så är vit färg på stiftet, att motorn får för mycket luft och blir varm. Och svart sotigt stift, betyder för mycket bensin och otillräcklig värme. Och med brunt stift, så har du rätt blandning, luft och bensin.
 
Last edited:
Fungerade depåstöden bra? Jag har också köpt depåstöd fram och bak, från biltema. Men jag har inte provat dom än. Och idag fick jag hem mina däck från Tyskland, det blev Dunlop trailmax. Nån som har testat dom?

Edit:Någon som vet vilken storlek det kan vara på insexskruven till framhjulet, kan det vara 15 mm?

Depå stöden funkade fint.

Glöm inte att fixa en 14mm sexkants nyckel/hylsa för demontering av framhjuls axel. Köpte en 1/2" 14mm sexkants kraft hylsa på biltema för 40:- funkade fint.

//Micke
 
Depå stöden funkade fint.

Glöm inte att fixa en 14mm sexkants nyckel/hylsa för demontering av framhjuls axel. Köpte en 1/2" 14mm sexkants kraft hylsa på biltema för 40:- funkade fint.

//Micke

Tack för svaret, jag var på biltema idag och köpte exakt det du sa, en 14 mm sexkantnyckel. Finns det några fler problem som kan dyka upp vid däckbyte?

Edit: Jag är nybörjare, det är i alla fall 20 år sedan jag bytte däck på min rd 350 :D http://www.50cc.nl/2stroke_pleasure.htm?rd350f.htm~TsMain Men min var cylindertrimmad:banana
 
Last edited:
Tack för svaret, jag var på biltema idag och köpte exakt det du sa, en 14 mm sexkantnyckel. Finns det några fler problem som kan dyka upp vid däckbyte?

Edit: Jag är nybörjare, det är i alla fall 20 år sedan jag bytte däck på min rd 350 :D http://www.50cc.nl/2stroke_pleasure.htm?rd350f.htm~TsMain Men min var cylindertrimmad:banana

Det är rätt lätt att skruva lös däcken.
Man behöver inte skruva lös kedjesträckarna iaf.
Vid montering rekomenderar jag att du pressar tillbaka bromsokets kolvar med en stor fettfri spårskruvmejsel.
Och innan du släpper ner hojen så torkar du bromsskivorna med t-röd eller liknande. Om det kommer nå fett på bromsbackarna är dom förstörda.

Kontrollera också så att det är ett tunt lager fet på hjulaxlarna så dom inte rostar.

//Micke
 
Det är rätt lätt att skruva lös däcken.
Man behöver inte skruva lös kedjesträckarna iaf.
Vid montering rekomenderar jag att du pressar tillbaka bromsokets kolvar med en stor fettfri spårskruvmejsel.
Och innan du släpper ner hojen så torkar du bromsskivorna med t-röd eller liknande. Om det kommer nå fett på bromsbackarna är dom förstörda.

Kontrollera också så att det är ett tunt lager fet på hjulaxlarna så dom inte rostar.

//Micke

Tack, det var bra tips :)
 
37 it is...ska testa det och se om det känns någon markant skillnad. :)

Var ute på en runda igårkväll för att se om jag kunde få en jämnare gång när jag ligger på tvåan och treans växel i stadstrafik.

Känns framförallt lite dumt när man svänger i korsningar mm. då man lutar in i svängen, och så börjar hojen rycka lite så man får sitta och hitta balanspunkten gång på gång... :mad:


Nåja, Jag höjde CO ytterligare fem punkter, nu 42, och plötsligt kändes hojen mycket jämnare!!! Får väl utvärdera under ett par dagar, och sen kolla stiftet igen så man inte gör nått dumt nu...

edit: när man tänker efter så är det ju inte så konstigt att man får öka CO rätt mycket.. Hojen borde ju få SÅ pass mycket mer luft nu jämfört med orginal + ett öppnare avgassystem.. Blir väl lite högre flöde gissar jag..
Nu blir det åktur!
 
Last edited:
Hej på er,
provkörde en XT660R för ett par veckor sedan och blev helsåld. Har bara haft sporthojar tidigare men eftersom jag mest pendlar med cykeln så skulle nog en XT vara superkul och utnyttjas bättre. Efter att ha surfat igenom halva tråden så har jag några frågor som vore kul att få svar på.

* Är det någon skillnad mellan X och R vid normal/lätt busig landsvägskörning? Verkar som att många rekommenderar R-modellen men kan någon som kört båda beskriva skillnaden under drift?

* Finns det något generationsskifte någonstans eller har teknik och setup varit densamma sedan 04?

* Med tanke på ovanstående är det värt 10-15 000 att köpa en 07 eller 08:a istället för en 05:a om de gått undefär lika långt. Om det inte är någon skillnad i setup/prestanda så är det väl i stort sett lite garantitid man köper sig.

* Jag bor i ett område där insatslös slip-on lär vara ett stort no-no. Om jag får tag på en hoj med slip-on monterade, hur brukar de låta med DB-killers insatta, i närheten av original eller fortfarande bra mycket mer?

tacksam för svar
Joel
 
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top