Två års fängelse var för mycket ...

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Mitt inlägg har inte att göra med vad "jag tycker" utan är snarare rätt objektivt i min mening. Om jag ska blanda in vad jag tycker så borde kärringen ha tvingats till rehabilitering efter första rattfyllan så "olyckan" eller vad man ska kalla det aldrig skulle uppstått. Detta är ju förstås en utopi, men du frågar om min åsikt. Nu när brottet väl är begått är det ju lätt för mig att sitta och säga sådant, och hade jag fått bestämma hade hon nog åkt dit hårdare. Nu har jag visserligen inte läst något protokoll utan bara sett länkar och forumhets och det formar ju min dom något.

Förklara objektivt sett hur en ökad straffskala på ett liknande brott skulle öka kriminaliteten tack.

En stor del av människorna i Sverige anser faktiskt att vi har för låga straff på denna typen av brott. Är väl en fingervisning i alla fall. Man behöver inte vara helt subjektiv i sin tanke för att uttrycka det.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Precis, men då är vi väl inne på en helt annan sak?

Har fyllot rätten på sin sida? Eller ser vår lag helt sämst ut?

Min mening är att "vårt" rättsystem är genomruttet med några undantag, t ex PB-debatten. Men då gnäller ju hela gratisgenerationen som högst och röstar på något jäkla muminparti som piratpartiet och hoppas just deras värld blir bra. Men en helt annan diskution.

Angående kärringen i detta fallet borde hon aldrig mer få framföra fordon, hon skulle inte fått framföra fordon ens efter hennes första dom för rattfylla. Jag kan inte fatta beslut för HUR det ska genomföras praktiskt däremot anse att det SKA genomföras av någon förhoppningsvis kapabel beslutsfattare.

Ganska lustigt det där med vår alkoholpolitik i Sverige. Sjukdom kallar dom det, är heroinmissbruk sjukdom med? Kokain? Crack kanske?

I Sverige kan kan välja att supa ihjäl sig på en parkbänk på samhällets bekostnad i 20-30 år. Däremot kan man inte ostraffat skita i bilbältet... Tål att tänkas på.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Visst handlade detta om en stämning?

Jag vill minnas att det var ett bötesbelopp och inte ett skadestånd, men jag kan ha fel. Oavsett vilket så är väl kontentan densamma: Oaktsamhet om andras liv, ingen påföljd om du tagit en bir. Utdelning av copyrightat material, personlig konka oavsett bir.

Jag personligen tycker att det är sjukt attcopyrighten på 7 filmer är värda 30 mille mer än två personers nu invalidiserade kroppar, men det kanske bara är jag?
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Du blandar dessvärre ihop civilrätt och straffrätt ganska friskt. Två totalt olika saker.

Kan jag mycket väl ha gjort. Har aldrig påstått att jag är en högutbildat person som kan analysera i detalj. När det gäller TPB så har jag aldrig sett en orsak till det heller. Litat på sunt bondförnuft. Mupparna bakom TPB är inga änglar, hur mycket "Silbersky" man än ser på saken. De visste vad de gjorde och hur många lagar som bröts via deras skitsida.

Jag vill minnas att det var ett bötesbelopp och inte ett skadestånd, men jag kan ha fel. Oavsett vilket så är väl kontentan densamma: Oaktsamhet om andras liv, ingen påföljd om du tagit en bir. Utdelning av copyrightat material, personlig konka oavsett bir.

Jag personligen tycker att det är sjukt attcopyrighten på 7 filmer är värda 30 mille mer än två personers nu invalidiserade kroppar, men det kanske bara är jag?

Självklart är det sjukt. Dock bör inte TPB-fallet bli en måttstock då det var ett av få fall som dömdes rättvist.
Sen var det väl många utländska bolag som var med och "tryckte på" samt att fallet hade mediabevakning över hela världen. Något som tyvärr inte en fyllekärring i bil får.
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Förklara objektivt sett hur en ökad straffskala på ett liknande brott skulle öka kriminaliteten tack.

En stor del av människorna i Sverige anser faktiskt att vi har för låga straff på denna typen av brott. Är väl en fingervisning i alla fall. Man behöver inte vara helt subjektiv i sin tanke för att uttrycka det.

Jag håller med dig i sak, att vissa straffskalor är åt helvete. Men att ensidigt ge sig på och straffa symptomen istället för att fundera på orsaken till varför folk begår brott är en quickfix, knappt.

Vi kan ju införa livstid (eller kanske tom dödsstraff) på tex rattfylla som slutar i dödlig utgång för tredje man. Tror du folk slutar supa då? Eller pedofiler slutar ge sig på småbarn om straffskalan fördubblas?

Sänk straffåldern o sätt alla vilsna 14-åringar på Hall så de lär sig veta hut i 5-10 år. Hur tror du de är när de kommer ut -bättre eller sämre? Både USA och Frankrike har en lång fin tradition med sk ungdomsfängelser "gladiator schools" för nästa generations yrkeskriminella...det är ingen lösning.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Jag håller med dig i sak, att vissa straffskalor är åt helvete. Men att ensidigt ge sig på och straffa symptomen istället för att fundera på orsaken till varför folk begår brott är en quickfix, knappt.

Vi kan ju införa livstid (eller kanske tom dödsstraff) på tex rattfylla som slutar i dödlig utgång för tredje man. Tror du folk slutar supa då? Eller pedofiler slutar ge sig på småbarn om straffskalan fördubblas?

Sänk straffåldern o sätt alla vilsna 14-åringar på Hall så de lär sig veta hut i 5-10 år. Hur tror du de är när de kommer ut -bättre eller sämre? Både USA och Frankrike har en lång fin tradition med sk ungdomsfängelser "gladiator schools" för nästa generations yrkeskriminella...det är ingen lösning.

Det röda först: Det hindrar ju i alla fall återfallsförbrytare.

Säger inte emot dig på något sätt då jag inte besitter kunskap i kriminalvårdsfrågor, men hur anser du man ska lösa problemet. Ta t ex det diskuterade fallet med damen med sjukdomen alkoholism.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Problemet med hårdare straff är att det inte minskar kriminaliteten utan snarare får motsatt effekt.

Sedan finns det ju delade åsikter om vad straff går ut på och innebär; tex om det ska vara samhällets hämnd eller om det ska vara en rehabilitering och förberedande att omvända den kriminella till laglydig medborgare, men det är ju en annan fråga.

Vilka du sen blir "sodomiserad" av har jag ingen aning om :rolleyes:


Skit i hämnden (även om det är jävligt najs det med) se bara pragmatiskt på det hela. Rehabilitering är en bonus och omvändande likaså. Det viktigaste är att man skyddar samhället och så länge en sådan kärring är inlåst är det SÄKERT...100% SÄKERT att hon inte kan skada andra. Lås in henne för 15-20 år och vi VET att hon inte återfaller och mördar fler. Just DET går väl inte att flumma bort ?

Sodomiserade blir de som först faller offer för brottslingen som de inte kan värja sig mot (i klassisk Amerikansk fängelsefilm stil) där skitsäcken vet att han inte har något att frukta (varken från dig, eller resten av samhället) . Sedan blir de sodomiserade (i samma anda) av ett pissigt, naivt och kastrerat rättsystem som inte har en blekaste aning om vad det innebär att återupprätta offrets självkänsla...inte heller det systemet kan offren värja sig mot i de flesta fall. Jag har varit där och först fick jag försvara mig mot att bli sodomiserad av ett par kräk och sedan fick jag försvara mig mot att sodomiseras av ett rättssystem som ville komma åt MIG. Många tar den där bak utan att säga ett knyst, eller tom försöker rättfärdiga det hela för att känna sig mindre fuckade av skitsäcken och samhället. När så folk har blivit fuckade där bak i åratal tror de till slut att det är helt normalt att en människa som mördat får 18 månaders fängelse och tom babblar om "rehabilitering" och "inte säkert att straff det ena eller det andra..."...
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Ja, det går ju omöjligt att argumentera MOT dig i den frågan, du har ju objektivt rätt. Så länge personen sitter bakom lås och bom kommer hon inte skada fler. Sedan kan man ju ha humana åsikter om att man kan bli rehabiliterad, känna ånger, vara mänsklig osv. Men som du säger; det du skriver går inte att flumma bort.
Personligen tycker jag det är en lite trist människosyn men man blir ju kvitt problemet i det specifika fallet.


Det jag skrev om sodomisera var väl mest en skämtsam syftning på att det heter sodomera och inte sodomisera :arsele :banana


Skit i hämnden (även om det är jävligt najs det med) se bara pragmatiskt på det hela. Rehabilitering är en bonus och omvändande likaså. Det viktigaste är att man skyddar samhället och så länge en sådan kärring är inlåst är det SÄKERT...100% SÄKERT att hon inte kan skada andra. Lås in henne för 15-20 år och vi VET att hon inte återfaller och mördar fler. Just DET går väl inte att flumma bort ?

Sodomiserade blir de som först faller offer för brottslingen som de inte kan värja sig mot (i klassisk Amerikansk fängelsefilm stil) där skitsäcken vet att han inte har något att frukta (varken från dig, eller resten av samhället) . Sedan blir de sodomiserade (i samma anda) av ett pissigt, naivt och kastrerat rättsystem som inte har en blekaste aning om vad det innebär att återupprätta offrets självkänsla...inte heller det systemet kan offren värja sig mot i de flesta fall. Jag har varit där och först fick jag försvara mig mot att bli sodomiserad av ett par kräk och sedan fick jag försvara mig mot att sodomiseras av ett rättssystem som ville komma åt MIG. Många tar den där bak utan att säga ett knyst, eller tom försöker rättfärdiga det hela för att känna sig mindre fuckade av skitsäcken och samhället. När så folk har blivit fuckade där bak i åratal tror de till slut att det är helt normalt att en människa som mördat får 18 månaders fängelse och tom babblar om "rehabilitering" och "inte säkert att straff det ena eller det andra..."...
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Jag håller med dig i sak, att vissa straffskalor är åt helvete. Men att ensidigt ge sig på och straffa symptomen istället för att fundera på orsaken till varför folk begår brott är en quickfix, knappt.

Vi kan ju införa livstid (eller kanske tom dödsstraff) på tex rattfylla som slutar i dödlig utgång för tredje man. Tror du folk slutar supa då? Eller pedofiler slutar ge sig på småbarn om straffskalan fördubblas?

Sänk straffåldern o sätt alla vilsna 14-åringar på Hall så de lär sig veta hut i 5-10 år. Hur tror du de är när de kommer ut -bättre eller sämre? Både USA och Frankrike har en lång fin tradition med sk ungdomsfängelser "gladiator schools" för nästa generations yrkeskriminella...det är ingen lösning.

Fast det är ju inte så svårt att fatta att om man låser in någon i 30 år för rattfylla med dödligt utgång för tredje part så kommer jus DEN personen inte att skada fler, eller tänker jag fel ? Den som blir hängd kan ju inte mörda ? Den som sitter inlåst kan inte våldta osv. Det ständiga analyserande över varför folk begår brott...människor har ställt sig den frågan i 1000 år och verkar fortfarande inte veta svaret, eller bota sjukdomen kanske. Varför inte då under tiden (tills vi får ett undermedicin som botar oss alla från frestelser) ta hand om symptomen på ett radikalt sätt ?? I Polen har det meddelats imorse ska man kastrera pedofiler kemiskt, höjs straffskalan till 15 år OCH låta de gå i terapi...vem vet, terapin kanske hjälper, ,men man har det andra som är mer påtagligt och konkret. Så kan man leka terapi och annat trams under tiden då de sitter på 15 år och bryts ner.
 

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
...Gör det någon skillnad om en massmördare får 1 eller 25 år?...

Jag tror absolut att det skulle begås fler mord om straffet bara blev ett års fängelse. Många skulle nog tycka att det var ett pris värt att betala för att ta kål på någon man ogillar. Rattfylla är en annan sak, då det i regel inte finns något uppsåt att skada.

Jag ställer mig kritisk till hela den där tankegången kring att straff ska vara det samma som hämnd. Hela idén med ett rättssystem är ju att stävja brott. Hämnd stävjar inte brott, snarare tvärt om.
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Jag tror absolut att det skulle begås fler mord om straffet bara blev ett års fängelse. Många skulle nog tycka att det var ett pris värt att betala för att ta kål på någon man ogillar. Rattfylla är en annan sak, då det i regel inte finns något uppsåt att skada.

Jag ställer mig kritisk till hela den där tankegången kring att straff ska vara det samma som hämnd. Hela idén med ett rättssystem är ju att stävja brott. Hämnd stävjar inte brott, snarare tvärt om.

På något sätt måste straffet stå i proportion till brottet, och det är jag inte helt säker på att det gör i många fall.

En alkoholist är inte förståndshandikappad, och förstår rätt och fel. Men när man systematiskt bryter mot lagen, och då orsakar en olycka där två personer blev allvarligt skadade och en förolyckades är det något som inte stämmer om man får två års fängelse. Men det är väl tur att jag inte är den som bestämmer :)
 

Thomas_34

4 Q
Gick med
28 May 2004
Ort
långtbortistan
Hoj
Ridley!?
liv är inte värt mycket, tänk om det hade varit ett ekonomiskt brott, skattefiffel som exempel, då jävlar!
Ahmad Akileh fick ju även han ett för milt straff 1år och 10 månader, ingen respekt för liv alls :(

Nja, den jäveln blev ju frisläppt. Mord och annat fanstyg får vissa människor begå i detta land. Att ta efter USA här vore inte fel, bilen ska jämställas med mordvapen i sådana här fall. Det än jävliga är ju att de inte får ngn ersättning 30´ tkr är fan ingenting om man ser vad de gått igenom.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Ska börja med att nämna att jag har inget överseende med alkohol och körning i trafiken överhuvudtaget, oavsett om det gäller mc, bil ellet båt, det finns ingen ursäkt.

Men ser man på det med känsla och moral bortkopplat så är det väldigt svårt det där med straff på såna brott.

Mord är det ju inte i om att det med all sannolikhet saknas uppsåt. Så där faller den straffskalan.

Sen så kan det förmodligen i vissa fall vara väldigt svårt att bevisa att det faktiskt var alkoholens "fel" att det gick som det gick, en oundviklig olycka kan ju inträffa både i nyktert och påverkat tillstånd. Folk blir olika påverkade av alkohol, så en del skulle ju helt teoretiskt kunna köra utan problem även efter ett par glas, eller iaf köra likadant som denne gör nykter.

Säg att du rent hypotetiskt tar nån eller några få öl, precis passerar gränsen för rattfylla, och ger dig ut och kör. Då cyklar nån ut rakt framför dig och du skulle inte haft en chans att göra något även i nyktert tillstånd. Skall du då få 30 års fängelse?

Personligen så kör jag ALDRIG när jag har druckit, kör sällan ens på hela dagen efter.
Försökte bara lägga fram en tanke kring varför det är så svårt det där med straff.

(i det här fallet där föraren åkte fast för rattfylla tidigare finns självklart inga ursäkter. Lås in skiten bara)
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Problemet är idioterna som förespråkar korta straff tänker på detta vis:
" Nämen det är bevisat att högre straff inte innebär att brottslingar begår mindre brott/fyllerister kör mindre bil"

Brottslingarna står hela tiden i fokus när det kommer till rättssäkerhet och daltande med andra ord!

Hur vore det om man istället hade potentiella brottsoffer i fokus någon gång och tänkte: "Om vi spärrar in ett rattfyllo i 10 år+ så kör han/hon inte ihjäl lika många som om vi bara skulle ge han 2 år."
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Fast det är ju inte så svårt att fatta att om man låser in någon i 30 år för rattfylla med dödligt utgång för tredje part så kommer jus DEN personen inte att skada fler, eller tänker jag fel ? Den som blir hängd kan ju inte mörda ? Den som sitter inlåst kan inte våldta osv. Det ständiga analyserande över varför folk begår brott...människor har ställt sig den frågan i 1000 år och verkar fortfarande inte veta svaret, eller bota sjukdomen kanske. Varför inte då under tiden (tills vi får ett undermedicin som botar oss alla från frestelser) ta hand om symptomen på ett radikalt sätt ?? I Polen har det meddelats imorse ska man kastrera pedofiler kemiskt, höjs straffskalan till 15 år OCH låta de gå i terapi...vem vet, terapin kanske hjälper, ,men man har det andra som är mer påtagligt och konkret. Så kan man leka terapi och annat trams under tiden då de sitter på 15 år och bryts ner.

Nädå din logik är glasklar och ditt synsätt delas säkert av många, på goda grunder. Jag påstår inte att det det är en enkel fråga och att det inte finns allvarliga hål i vår kriminalpolitik. Jag tycker bara dina åsikter visar på en människosyn som jag inte delar.

Bara för ett sjuk tant (är man alkoholist är man sjuk i min bok och behöver vård) kör ihjäl någon så upphör hon inte att vara en människa. Den "pragmatiska" glidningen mot längre fängelsestraff/hårdare påföljder, är inte bara ineffektiv som ett långsiktigt sätt att bekämpa kriminalitet. Det öppnar också upp för mer extrema lösningar. Hur långt kan man dra det? Så långt att vi bygger ett rättssystem där vissa individer som begår vissa brott helt enkelt ska tas bort -permanent? Säkrare än så blir det ju inte eller? Ok, vi kommer inte att stoppa rattfyllona eller pedofilerna helt men just DOM asen kan vi stryka ur rullorna. Som USA´s krig mot den globala terrorismen 1.0: tar vi bara gubben Bin Ladin, bara vi nailar HONOM ja då kommer inte en jävel att våga vira sprängmedel kring kuken och knalla in på after worken i downtown Tel aviv....

Vi får en ideologisk och moralisk debatt visst men fan va dagis och fritidsgårdar vi kan bygga för alla pengar vi sparar. Ett par stycken i Rosengård skulle nog inte göra någon skada eller vad tror du? Det skulle kanske tom minska nyrekryteringen till gängkriminaliteten?

Jag är ingen socialliberal foliehatt men jag lägger hellre mina skattepengar på vård/rehab (det du kallar trams) än fler bunkrar och plitar.

Hur vore det om man istället hade potentiella brottsoffer i fokus någon gång och tänkte: "Om vi spärrar in ett rattfyllo i 10 år+ så kör han/hon inte ihjäl lika många som om vi bara skulle ge han 2 år."

Vad är det som gör att du tror att 2 år inte räcker? Är alla rattfyllon patologiskt förhärdade dödspiloter utom räddning enligt dig? I så fall är ju 10 år bara daltande. Varför inte 30? I isolering.
 
Last edited:

Miami

Ny medlem
Gick med
22 May 2010
Ort
Skogen
Hoj
Honda Cbr 900rr
Att köra på fyllan och "råka" meja ner/ta livet av nån eller flera människor borde rubriseras som mord alt. grovt vållande.
 

GR Sr

Speed limits are for pussies
Gick med
15 Aug 2008
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki gixxer 1000 K9, Suzuki GSX 1400 03
Nädå din logik är glasklar och ditt synsätt delas säkert av många, på goda grunder. Jag påstår inte att det det är en enkel fråga och att det inte finns allvarliga hål i vår kriminalpolitik. Jag tycker bara dina åsikter visar på en människosyn som jag inte delar.

Bara för ett sjuk tant (är man alkoholist är man sjuk i min bok och behöver vård) kör ihjäl någon så upphör hon inte att vara en människa. Den "pragmatiska" glidningen mot längre fängelsestraff/hårdare påföljder, är inte bara ineffektiv som ett långsiktigt sätt att bekämpa kriminalitet. Det öppnar också upp för mer extrema lösningar. Hur långt kan man dra det? Så långt att vi bygger ett rättssystem där vissa individer som begår vissa brott helt enkelt ska tas bort -permanent? Säkrare än så blir det ju inte eller? Ok, vi kommer inte att stoppa rattfyllona eller pedofilerna helt men just DOM asen kan vi stryka ur rullorna. Som USA´s krig mot den globala terrorismen 1.0: tar vi bara gubben Bin Ladin, bara vi nailar HONOM ja då kommer inte en jävel att våga vira sprängmedel kring kuken och knalla in på after worken i downtown Tel aviv....

Vi får en ideologisk och moralisk debatt visst men fan va dagis och fritidsgårdar vi kan bygga för alla pengar vi sparar. Ett par stycken i Rosengård skulle nog inte göra någon skada eller vad tror du? Det skulle kanske tom minska nyrekryteringen till gängkriminaliteten?

Jag är ingen socialliberal foliehatt men jag lägger hellre mina skattepengar på vård/rehab (det du kallar trams) än fler bunkrar och plitar.



Vad är det som gör att du tror att 2 år inte räcker? Är alla rattfyllon patologiskt förhärdade dödspiloter utom räddning enligt dig? I så fall är ju 10 år bara daltande. Varför inte 30? I isolering.

Jag är trött på begreppet rehabilitering. Om man begår ett brott mot samhället, då ska samhället hämnas. Men begår man ett brott mot individ/individer, då ska gärningsmannen ha rehabilitering. Vi har ett socialistiskt syn på rättstillämpning i detta land. Individen saknar värde.
Max straffet för dödskörning på fyllan är 6 års fängelse; hur många ska man köra ihjäl för att åtminstone få maxstraffet?
Varför inte "rehabilitera" fortkörare istället för att straffa dem?
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Nädå din logik är glasklar och ditt synsätt delas säkert av många, på goda grunder. Jag påstår inte att det det är en enkel fråga och att det inte finns allvarliga hål i vår kriminalpolitik. Jag tycker bara dina åsikter visar på en människosyn som jag inte delar.

Bara för ett sjuk tant (är man alkoholist är man sjuk i min bok och behöver vård) kör ihjäl någon så upphör hon inte att vara en människa. Den "pragmatiska" glidningen mot längre fängelsestraff/hårdare påföljder, är inte bara ineffektiv som ett långsiktigt sätt att bekämpa kriminalitet. Det öppnar också upp för mer extrema lösningar. Hur långt kan man dra det? Så långt att vi bygger ett rättssystem där vissa individer som begår vissa brott helt enkelt ska tas bort -permanent? Säkrare än så blir det ju inte eller? Ok, vi kommer inte att stoppa rattfyllona eller pedofilerna helt men just DOM asen kan vi stryka ur rullorna. Som USA´s krig mot den globala terrorismen 1.0: tar vi bara gubben Bin Ladin, bara vi nailar HONOM ja då kommer inte en jävel att våga vira sprängmedel kring kuken och knalla in på after worken i downtown Tel aviv....

Vi får en ideologisk och moralisk debatt visst men fan va dagis och fritidsgårdar vi kan bygga för alla pengar vi sparar. Ett par stycken i Rosengård skulle nog inte göra någon skada eller vad tror du? Det skulle kanske tom minska nyrekryteringen till gängkriminaliteten?

Jag är ingen socialliberal foliehatt men jag lägger hellre mina skattepengar på vård/rehab (det du kallar trams) än fler bunkrar och plitar.



Vad är det som gör att du tror att 2 år inte räcker? Är alla rattfyllon patologiskt förhärdade dödspiloter utom räddning enligt dig? I så fall är ju 10 år bara daltande. Varför inte 30? I isolering.
Visst finns det studier som pekar på att mjuka handskar pekar på bättre återfallsstatisktik gällande brottslighet. Och det finns säkert delsanningar i det. Dock kan man &så fråga sig/misstänka om studierna utförts av någon med "agenda" eller ej.

För projicerat på verkligheten, jämfört mellan Sverige & USA, ter det sig precis tvärt om. USA har hårdare handskar, nolltoleransfilosofi gällande brottslighet, fler poliser, fler interner osv. Dom har &så sedan decennier kraftigt vikande brottslighet, medan vi i Sverige (som tillsynes får betraktas inneha någon slags världsmästartitel i silkesvantning) sedan ett antal decennier har stigande, för att inte säga extremt kraftigt stigande, vådsbrottslighet. Allt sedan silkesvantideologin sjösattes.

Så man kan, för att förenkla & dela in saken i antingen eller filosofier, utan att skämmas se det som att din är på brottsoffernas & trygghetens bekostnad & brottslingarnas förtjänst, & vice versa.

Låtsashumanism & inbillad godhet, om man vill använda starkare uttryck.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
rattfyllona eller pedofilerna helt men just DOM asen kan vi stryka ur rullorna. Som USA´s krig mot den globala terrorismen 1.0: tar vi bara gubben Bin Ladin, bara vi nailar HONOM ja då kommer inte en jävel att våga vira sprängmedel kring kuken och knalla in på after worken i downtown Tel aviv....

Vi får en ideologisk och moralisk debatt visst men fan va dagis och fritidsgårdar vi kan bygga för alla pengar vi sparar. Ett par stycken i Rosengård skulle nog inte göra någon skada eller vad tror du? Det skulle kanske tom minska nyrekryteringen till gängkriminaliteten?

Jag är ingen socialliberal foliehatt men jag lägger hellre mina skattepengar på vård/rehab (det du kallar trams) än fler bunkrar och plitar.


Vad är det som gör att du tror att 2 år inte räcker? Är alla rattfyllon patologiskt förhärdade dödspiloter utom räddning enligt dig? I så fall är ju 10 år bara daltande. Varför inte 30? I isolering.


Det handlar inte bara om pengarna, det handlar om attityd och om att inte låta skitsäckarna hålla samhället gisslan (ge oss mer i socialbidrag eller ge oss jobb annars bränner vi ner...vår stadsdel). Fuck you och fuck eran skitiga stadsdel ! Kastar ni sten - blir det INGA ambulanser, ingen sophämtning, ingen brandsläckning och ni får ruttna tills ni lär er ! Det ska fan stävjas skoningslöst. Jag har INGA problem med att polisen skjuter av några stenkastare i Rosengård på måfå, för att statuera exempel och visa att samhället inte tolererar den här typen av svineri. Kastar du sten på polisen - då blir du och killen närmast skjuten och INGEN kommer att bry sig. Hur många kommer att kasta sten efter det ? Dessa "tuffingar" med sina kepsar på snedd och analfabetsnack kommer att gå lallande i chock i flera år innan de fattat att det inte är en lek längre.

Varför ska vi skydda vårt samhälle i enbart 2 år ?? Varför kan inte kärringen få 32 år ? Varför kan inte offrens familjer få en upprättelse genom att åtm veta att hon som mördade de får också sitt liv utraderat. De får inte sina nära tillbaka, men om faktum att mördaren är i princip avlivad (30 år i fängelse för en medelålders människa är dödsstraff) får de att må en milimeter bättre så är det värt det. Någonstans måste man börja, man kan inte bara ge upp ju för helvete ! Även om EN mördare är borta från vägarna, även om EN pedofil är borta från lekplatsen...även om EN tjuv sitter 13 år för bilstöld så ..har vi ju minskat antalen med åtm EN.

Du anar inte vad jag fick kämpa för drygt 15 år sedan när en tuffing med keps på snedd och kassa kunskaper i Svenska försökte stjäla mina fälgar (för andra gången) och vid flykten snubblade och hamnade med ansiktet mot granitskva på mitt stängsel med förödande och permanenta skador som följd. Sedan påstod att jag satte krokben för honom. För mig var det en chock att Polisen inledde ens förundersökning kring detta, men nu vet jag att det inte är mycket omtanke kring offer i samhället. Det är kräket och avfallet som är i fokus. Därav "rehabilitering" och "humana straff"...Vilket jävla hål i huvudet !
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Visst finns det studier som pekar på att mjuka handskar pekar på bättre återfallsstatisktik gällande brottslighet. Och det finns säkert delsanningar i det. Dock kan man &så fråga sig/misstänka om studierna utförts av någon med "agenda" eller ej.

För projicerat på verkligheten, jämfört mellan Sverige & USA, ter det sig precis tvärt om. USA har hårdare handskar, nolltoleransfilosofi gällande brottslighet, fler poliser, fler interner osv. Dom har &så sedan decennier kraftigt vikande brottslighet, medan vi i Sverige (som tillsynes får betraktas inneha någon slags världsmästartitel i silkesvantning) sedan ett antal decennier har stigande, för att inte säga extremt kraftigt stigande, vådsbrottslighet. Allt sedan silkesvantideologin sjösattes.

Så man kan, för att förenkla & dela in saken i antingen eller filosofier, utan att skämmas se det som att din är på brottsoffernas & trygghetens bekostnad & brottslingarnas förtjänst, & vice versa.

Låtsashumanism & inbillad godhet, om man vill använda starkare uttryck.

Visst, det finns studier som talar tungt för den ena eller det andra + vissa som hävdar att det inte göra någon skillnad. Och visst finns det en agenda, det finns det väl alltid. Viss brottslighet är ju dessutom så in i helvete politiserad (tex narkotikabrott eftersom svenska staten i stort sett har nolltolerans) vilket innebär att det finns fördelar att vinna genom att ansluta sig till den linje som opinionen föredrar för tillfället.

Visst, det har jag också läst (i fallet USA iaf regionalt. I Chigago har tex utvecklingen gått åt andra hållet) Det intressanta är i så fall ju varför? Är det tack vare hårdare straff? Fler poliser? Nolltolerans?

Googla så kommer du att hitta ett gäng artiklar där man djupdyker kring orsakerna. Legala aborter lyfts tex fram som en avgörande faktor. Det föds helt enkelt inte lika många oönskade barn som igen jävel bryr sig om (1 av 15 svarta barn föds inne på kåken btw). Sen finns det spaltmeter att läsa om hur många stater i USA överger den hårda repressiva linjen för att det helt enkelt inte ger något resultat i förhållande till kostnaderna för att ha byggboom på fängelser, anställa vakter, bygga upp myndigheter etc etc.

Vad gäller Sverige: BRÅ´s senaste statisik visar dessutom en glidning mot hårdare och längre straff i Sverige, trenden är tydlig under de senaste 10 åren. Så silkesvantar eller ej, den hårda linjen har uppenbarligen inte den avskräckande effekt man skulle önska.

Återigen: jag säger inte att hårdare, tydligare straff tex lång inlåsning alltid är av ondo. Det kan vara helt nödvändigt i vissa fall -och ha en enorm effekt för återfallsrisken, liksom det visar en attityd från samhällets sida att man tar detta på allvar.

Men att låsa in ett rattfyllo i 30 år av rent hämndbegär vittnar om en rätt rutten människosyn.

Tycker jag
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top