ZX10R-tråden

Hejsan!
Någon som vet av någon sida där man säljer mycket ombyggda sporthojar? Eller delar till helst då zx10 -08?

MVH Patrik
 
Någon som vet lite mer exakt vad det är för grej som sitter på avgasröret på en 04:a typ ett spjäll ser det ut som, går in någon vajer som sedan går upp till sadeln. Stryper den ljudet något. för har ett slippon på hojen men tycker inte han låter så mycket. Så funderar på om man ska korta dämpan eller mecka bort den där grejen eller nått.
 
Någon som vet lite mer exakt vad det är för grej som sitter på avgasröret på en 04:a typ ett spjäll ser det ut som, går in någon vajer som sedan går upp till sadeln. Stryper den ljudet något. för har ett slippon på hojen men tycker inte han låter så mycket. Så funderar på om man ska korta dämpan eller mecka bort den där grejen eller nått.

Ett spjäll som minskar flödet på låga varv för att motorn ska få rätt mottryck.
Jag hade kvar detta spjäll tillsammans med ett kort kolfiberslipon. Satan vad gött den lät. Hördes bokstavligen 1mil bort. :yoparty

Nu har jag en -08a och där sitter detta spjäll i originalslutdämparen så nu när jag har slipon så är både spjäll och vajrar borta.
Om det ger prestandaförlust/vinst vet jag inte.
Även utan spjäll så låter min -08 _mycket_ mindre än -04an så det hänger helt klart på vilket slutdämp man har.

Hejsan!
Någon som vet av någon sida där man säljer mycket ombyggda sporthojar? Eller delar till helst då zx10 -08?

MVH Patrik

Föreslår Ebay.com. Utbud och pris är svårt att matcha. :)
 
Last edited:
Vad kör ni med för olja i era zx-10:or? samt hur mycket går det i?
 
kewken oxå, bakdrevet ser ut som en sågklinga efter 3 timmars wheelande ikväll :rolleyes: (kedjan hoppar över vid halvgas bara)

vad tror ni, bara byta drevet eller gå på hela drivpaketet när jag ändå är igång? har ingen aning om hur långt grejerna gått men inget ser nytt ut.
 
Vad kör ni med för olja i era zx-10:or? samt hur mycket går det i?

Motul 7100 10W-40 just nu då jag handlade på Johans MC.
Märke spelar dock ingen roll, bara oljan är gjort för sporthojar med slirkoppling.
Du bör alltså inte köra på bilolja.

3.75L har jag för mig att det stod i manualen men när jag bytte filter+olja för ett par veckor sedan gick det i drygt 4L totalt efter en kort runda.
Så köp minst 5L, är ju alltid bra att ha lite hemma ifall hojen förbrukar lite mellan servicearna.

kewken oxå, bakdrevet ser ut som en sågklinga efter 3 timmars wheelande ikväll :rolleyes: (kedjan hoppar över vid halvgas bara)

vad tror ni, bara byta drevet eller gå på hela drivpaketet när jag ändå är igång? har ingen aning om hur långt grejerna gått men inget ser nytt ut.

Om bakdrevet är så slut så byt hela drivpaketet, tveklöst.
Grejerna slits mycket snabbare om du inte byter allt samtidigt.

Sen tycker jag aldrig det är värt att chansa på sånt som kan bli dyrt/orsaka en olycka.
Vad händer om du byter bakdrev nu och kedjan brister alternativt hoppar av framdrevet om några mil? Dyyyyrt...(och kanske en avsliten hälsena) :näsblod
 
Last edited:
Om bakdrevet är så slut så byt hela drivpaketet, tveklöst.
Grejerna slits mycket snabbare om du inte byter allt samtidigt.

Sen tycker jag aldrig det är värt att chansa på sånt som kan bli dyrt/orsaka en olycka.
Vad händer om du byter bakdrev nu och kedjan brister alternativt hoppar av framdrevet om några mil? Dyyyyrt...(och kanske en avsliten hälsena) :näsblod

du har helt rätt, fan va dumsnål man är ibland :huvet
nytt drivpaket beställt på johans. :tummenupp
 
du har helt rätt, fan va dumsnål man är ibland :huvet
nytt drivpaket beställt på johans. :tummenupp

Har handlat en del på Johans och de är trevliga.
Just drivpaket har av någon anledning blivit på Kenneths. Där har jag även fått låna verktyg för att nita kedjan hemma i lugn och ro.
Kanske man kan få låna på Johans också?
Eller så får man väl investera i det. :)

-------------------------------------------------------
Någon som har tips på var man kan köpa de stora insexhylsor som behövs för att lossa framhjulet på en -08?
Mätte lite hastigt med skjutmått och det verkade som det var 22mm på båda sidor? Är det verkligen så dumt konstuerat? :va
 
Last edited:
Har handlat en del på Johans och de är trevliga.
Just drivpaket har av någon anledning blivit på Kenneths. Där har jag även fått låna verktyg för att nita kedjan hemma i lugn och ro.
Kanske man kan få låna på Johans också?
Eller så får man väl investera i det. :)

-------------------------------------------------------
Någon som har tips på var man kan köpa de stora insexhylsor som behövs för att lossa framhjulet på en -08?
Mätte lite hastigt med skjutmått och det verkade som det var 22mm på båda sidor? Är det verkligen så dumt konstuerat? :va

Behöver bara en på vänstersidan.

http://http://www.biltema.se/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Adapter-framhjulsdemontering/
 
  • Gilla
Reaktioner: tcg
I senaste nummret av svenska Motorrad som jag fick hem igår står det om en ny kommande ZX-10R med ABS, launch control samt elektronisk ställbar fjädring. Någon här som vet mer om den eller har fina bilder på hur den kommer se ut?
 
I senaste nummret av svenska Motorrad som jag fick hem igår står det om en ny kommande ZX-10R med ABS, launch control samt elektronisk ställbar fjädring. Någon här som vet mer om den eller har fina bilder på hur den kommer se ut?
Har inte läst senaste Motorrad men det har cirkulerat en hel del skvaller om 10'an. Det som är sagt från Kawasaki är väl att de hoppas kunna lansera hojen sent i år. När ZX-10R lanserades inför 2004 så skedde detta väldigt sent och det dröjde innan det fanns hojar hos handlarna på våren, om jag minns rätt. Så det kanske är en lika stor förändring på gång?

Vad jag läst så har Kawasaki patenterat en "Big-bang" konfiguration där man tänder alla 4 cylindrar på ½ varv. Därmed har man 1½ varv utan någon tändning och för att öht kunna köra motorn på låga varv tar man hjälp av elmotorer. Dessa elmotorer (tror de skulle sitta på yttre cylindrarna endast) ska även fungera som generatorer, så den vanliga generatorn kan man skippa. Sen har jag även läst att de ska ha cylindrarna "liggandes", likt Husaberg FE450 och 570. Ventilerna ska inte bara vara ställbara utan man skall ha variabla ventiltider också, alltså hur länge de är öppna. Har säkert rört ihop lite detaljer men det låter som det kan bli en jäkla soppa! :D

Sen pratas det även om traction control, abs, elektronisk fjädring osv. osv. Vi får vänta och se är jag rädd. :)


Vermeulen säger i en intervju till Superbike att chassit är det största problemet med hojen. Rent geometriskt är den inte bra och saknar känsla/balans mellan fram- och bakände, de är som två olika hojar. De jobbar väldigt nära med Showa-tekniker nu som tidigare jobbat med Pedrosa. De problem som de ser i WSBK hoppas de kunna åtgärda på ZX-10R 2011. Har tyvärr ingen länk, bara papperstidningen framför mig.
 
Vad är det tickande ljudet när man slår av på gasen? varar i typ 2 sekunder, Zx10-r 2007.
Mvh: Coffe

vet inte om det finns kvar på 07an men det kan inte vara avgasspjället?

väsnas som faen på min 04a iallafall.

på tal om spjället, tänkte plocka bort mitt helt och hållet eftersom jag skaffat nytt avgassystem där det inte får plats.
nåt speciellt man ska tänka på?
 
vet inte om det finns kvar på 07an men det kan inte vara avgasspjället?

väsnas som faen på min 04a iallafall.

på tal om spjället, tänkte plocka bort mitt helt och hållet eftersom jag skaffat nytt avgassystem där det inte får plats.
nåt speciellt man ska tänka på?

På 08:an sitter avgasspjället i slutdämparen så det försvinner så snart du byter slipon.
Min går lite oroligt på tomgång pga. för lite mottryck på låga varv men annars inget konstigt.
Startar snällt och går bra för övrigt.
 
På 08:an sitter avgasspjället i slutdämparen så det försvinner så snart du byter slipon.
Min går lite oroligt på tomgång pga. för lite mottryck på låga varv men annars inget konstigt.
Startar snällt och går bra för övrigt.

Jag får lite avgassmällar också vid avslag på gasen men i övrigt inga konstigheter!
 
Jobbig i högre farter?

När man skall köra lite längre så är jag inte riktigt tillfreds. Innan hade jag en ZXR750 och kunde ligga vid typ 180-190 knyck och trivas med det. Någon berättade att det bildas en luftkudde så man kan slappna av och avlasta armbågarna men nu får jag problem redan vid 130-140 när jag skall köra långsträckor. Fanns det någon luftkudde innan så är det någon som har snott den för nu tycker jag bara det är jobbigt.
Hur upplever ni det? Finns det någon som har högre kåpglas fram?
Kawasaki har ju en "Bubbelvindruta", är det nåt att satsa på?
Det är så mycket jag vill plocka bort/på min hoj så en ny ruta ligger långt ner på listan.

För ordningen skull vill jag poängtera att vid mer "entusiatisk" körning så finns det inga som helst problem med varken luftmotstånd eller luftkuddar:yoparty
 
När man skall köra lite längre så är jag inte riktigt tillfreds. Innan hade jag en ZXR750 och kunde ligga vid typ 180-190 knyck och trivas med det. Någon berättade att det bildas en luftkudde så man kan slappna av och avlasta armbågarna men nu får jag problem redan vid 130-140 när jag skall köra långsträckor. Fanns det någon luftkudde innan så är det någon som har snott den för nu tycker jag bara det är jobbigt.
Hur upplever ni det? Finns det någon som har högre kåpglas fram?
Kawasaki har ju en "Bubbelvindruta", är det nåt att satsa på?
Det är så mycket jag vill plocka bort/på min hoj så en ny ruta ligger långt ner på listan.

För ordningen skull vill jag poängtera att vid mer "entusiatisk" körning så finns det inga som helst problem med varken luftmotstånd eller luftkuddar:yoparty

Jag köpte hojen med original kåpglas. Helsike vad det blåste när man körde fort.
Köpte Puig double bubble och nu kan man sitta lite lätt framåtlutad i 299+ utan att det blåser så farligt. :)

Det där med att sakna luftkudden gör jag nog mest vid stadskörning. Jag är dock 195cm så jag kan sitta ganska rakt så luftkudden behöver inte lyfta mig så mycket. :)
 
Har en 04:a som gått Ca 3000mil och den har börjat ticka/knacka lite. Hörs ej på tomgång men när man ligger och kör hör men det lite svagt.

Ska det göras någon Ventiljustering på dessa hojar isf vid vilket miltal skulle det gjorts.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top