Svenskarna - ett underlägset folk

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Någon som har en Nationalencyklopedi på jobbet? Jag hittar inte 'bitterfitta' på wikipedia. :D

Det var väl bra att hon kunde hjälpa Stickan, med tanke på din uppfattning om kvalitén på böckerna så törs man ju inte ens tänka på hur uselt det hade blivit utan hennes insatser.:lol
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
nån som kollat Markus blodtryck på sistone :va

Nu har även USA smittats av ”Millennium”-febern, eller ska vi kanske snarare säga ”Noomi Rapace-frossa”? Den svenska Guldbaggevinnaren ”Män som hatar kvinnor” får strålande recensioner av de amerikanska filmkritikerna.



”Det är lätt att glömma hur otillfredsställande mycket Hollywoodskräp är tills man ser en bra importerad film som denna”, skriver Boston Globe.

Kollegan på Rolling Stone är inne på samma spår: ”Om du ignorerar filmen för att den är på svenska med engelsk textremsa, så förtjänar du nyinspelningen som Hollywood säkert kommer att fucka upp.”

Även om Sverigebilden har fått sig en törn hos de lätt chockade kritikerna, så öses lovorden över Noomi Rapace.

Los Angeles Times kallar henne ”oförglömlig”, medan stjärnkritikern Roger Ebert inte ens kan komma på en amerikansk aktris som förmår spela Lisbeth Salander med samma briljans som Rapace i den kommande Hollywood-versionen.

Ebert ser bara en enda lösning: ”Make her a Swede, and simply cast Noomi Rapace.”

http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/noomi-rapace-hyllas-i-usa-1.1064259
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
nån som kollat Markus blodtryck på sistone :va

Nu har även USA smittats av ”Millennium”-febern, ...

Inte bara film, böckerna verkar sälja hyffsat med. Amerikanarna är uppenbarligen kommunistiska feminister med tveksam begåvning och kass litteratursmak :-(
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Jag var väldigt glad förra onsdagen när häxan fick gråta ut även i TIME, snacka om att hennes bitterhet förgör henne.

:banana

Den glädjen måste väl ändå med råge vägas upp över att folket i ditt favvo-land är så korkade att de inte begriper att Stickans alster och filmen lika så, suger fetsnabel.:lol
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Den glädjen måste väl ändå med råge vägas upp över att folket i ditt favvo-land är så korkade att de inte begriper att Stickans alster och filmen lika så, suger fetsnabel.:lol

Landet består för tillfället av mestadels sossar, inte konstigt att de gillar skiten. :mad:
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Landet består för tillfället av mestadels sossar, inte konstigt att de gillar skiten. :mad:

Ah, är det så enkelt. då förutsätter jag att Stickans böcker publicerades i USA först efter det att Obama vunnit valet. Dessförinnan måste ju majoriteten jänkare ha varit förträffliga företrädare för den kristna högern, med tanke på vem de röstade på i föregående val. Och kristen höger är naturligtvis tillräckligt förståndig för att på stående fot döma ut Stickan som en illitterat författarwannabe utan framtid annat än möjligen som skylttextare.:lol
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Ah, är det så enkelt. då förutsätter jag att Stickans böcker publicerades i USA först efter det att Obama vunnit valet. Dessförinnan måste ju majoriteten jänkare ha varit förträffliga företrädare för den kristna högern, med tanke på vem de röstade på i föregående val. Och kristen höger är naturligtvis tillräckligt förståndig för att på stående fot döma ut Stickan som en illitterat författarwannabe utan framtid annat än möjligen som skylttextare.:lol


Min gissning är att de helt enkelt brända böckerna på bål. Det känns som en fullt rimlig åtgärd av de där dårarna.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
...är naturligtvis tillräckligt förståndig för att på stående fot döma ut Stickan som en illitterat författarwannabe utan framtid annat än möjligen som skylttextare...

I ett civiliserat samhälle hade han åtminstone fått skaka galler för landsförräderi, terrorism, trakasserier mot oliktänkande och lite annat.
Vet de ens i USA att han var AFA-aktivist och antidemokrat och glasögonorm? :confused:

Någon borde berätta det annars!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag har en personlig inbjudan till en mottaging på Amerikanska ambassaden om nån månad. Skall jag droppa lite hintar?

Jag tror inte ngn amerikan som frivilligt bosätter sig i Sverige tycker kommunism är ett dugg dåligt så förvänta dig ingen succé bara.
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Om jag minns rätt handlade den här tråden om böcker för ett tag sedan.
Jag har just läst Ministermordet av Gretelise Holm.

Vad gillar du den Markus?
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
I ett civiliserat samhälle hade han åtminstone fått skaka galler för landsförräderi, terrorism, trakasserier mot oliktänkande och lite annat.
Vet de ens i USA att han var AFA-aktivist och antidemokrat och glasögonorm? :confused:

Någon borde berätta det annars!

Jag tror de flesta läsare, oaktat om de är svenskar eller amerikaner, beömer en skönlitterär boks kvaliteter med utgångspunkt i boken, inte vem författeren är. Klart är i alla fall att kloka läsare gör så.:)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag tror de flesta läsare, oaktat om de är svenskar eller amerikaner, beömer en skönlitterär boks kvaliteter med utgångspunkt i boken, inte vem författeren är. Klart är i alla fall att kloka läsare gör så.:)

Jaså det tror du, det tror inte jag. :)
Att man som kommunist i Sverige får ohämmat med utrymme i media är förvisso inget nytt, för USA's medvetna konsumenter och kloka medborgare är det dock någorlunda unikt. De gillar inte antidemokrater där bort vanligtvis. :mattias
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Vet de ens i USA att han var AFA-aktivist och antidemokrat och glasögonorm? :confused:

Någon borde berätta det annars!

Ta dig i kragen och ring obama :tummenupp

om jag fattat rätt så hittar de ingen i USA som kan leva upp till Lisbet så den svenska tjejen får spela den rollen i hollywood produktionen också :D
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Jaså det tror du, det tror inte jag. :)
Att man som kommunist i Sverige får ohämmat med utrymme i media är förvisso inget nytt, för USA's medvetna konsumenter och kloka medborgare är det dock någorlunda unikt. De gillar inte antidemokrater där bort vanligtvis. :mattias

Ligger det till så, att amerikaner inte bedömer en boks förtjänster på innehållet, utan efter vem författaren är, så är de dumma.:fakta

Snarare så att ingen vill spela mobbad datanördsflatapunkare.

Finns säkert nån som skulle prostituera sig, med tanke på hur mycket slantar en sådan film har potential att spela in. USA är väl förresten landet där money talks eller hur var det...
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Snarare så att ingen vill spela mobbad datanördsflatapunkare.

....De tycker bara att rollen redan är gjort... Vet iofs inte om datanördspunkaren i Navy CIS är flata...
paulperette.jpg


Måste fråga, men vad kännetecknar en kommunist enligt dig?

...att man står till vänster om Moderaterna... Eller rättare sagt: Att man står vänster om GAMMLA moderaterna. Markus tycker att de "Nya" moderaterna är kommunister de med.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Måste fråga, men vad kännetecknar en kommunist enligt dig?

måste du verkligen fråga det? :confused:
Fattar inte vad det har med "mobbad datanördsflatapunkare" att göra riktigt?
Ang författaren så var han medlem i ett kommunistiskt part, eller åtminstone klubb, samt grundade AFA's tidning. Det räcker med råge så att säga. Det finns få svenskar som är mer kommunister än vad han var, möjligen Mankell och Wollter de jävla svinen. Såg att Henning inte får komma med terror-båten förresten, sjukt kul. :D
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top