Ktm 950 sm

Tack för svaret.
Har mycket svårt att bestämma mig. Det bästa vore om man kunde få testa alla olika=)
Att skruva på dem lär jag nog lösa ut men inställningar i förgasare osv klarar jag inte själv. Får ta med mig till närmsta verkstad.

Om du söker lite på youtube kan du nog höra de flesta. =)
 
Tack för svaret. Ja jag får läsa på exakt hur mycket den ska spännas, har beställt ett dämpat 16 drev med som Spiff tipsade om. Är lite lurigt med den långa fjädringsvägen men det borde stå i handboken om man ska ha si eller så mycket spel med eller utan förare på.

Som Mooseman skriver så är det döden för utgående axels lager om man har för hårt spänd kedja och kedjan tar slut fort den med. OM det är samma som på min 990 så tror jag det skall vara 7 mm mellan kedjan och svingen "mitt på" men kolla i manualen så det blir rätt. Där ser du en bild över hur dom menar också. Det är märkligt hur många det är som kommer till kurserna med en kedja som är spänd som en fiolsträng... och då säger många att dom kommer direkt från service... Obegripligt. Dessutom är det många som inte vet hur man justerar kedjan på sin egen hoj.
 
Ni som har Akra på era 990, såg nu att man fick med katalysator... 3 st "puckar" som ska monteras, en i collectorn o en i början på varje burk, det har jag missat helt :)

I manualen står att man kan ta bort dem för optimal prestanda men att hojen ska vara mappad för det. Har ju Akra-mappen i, men frågan är om det är just den mappen.

Hur har ni gjort? Ska kolla med verkstaden imorgon om det är ngn fara.

Monterade precis R&G-puckarna och tailtidyn samt ergo-sadeln. Sitthöjden blir lägre men sadeln är bredare så det går nästan jämt ut...
 
KTM 950 SM-tråden

Ni som har Akra på era 990, såg nu att man fick med katalysator... 3 st "puckar" som ska monteras, en i collectorn o en i början på varje burk, det har jag missat helt :)

I manualen står att man kan ta bort dem för optimal prestanda men att hojen ska vara mappad för det. Har ju Akra-mappen i, men frågan är om det är just den mappen.

Hur har ni gjort? Ska kolla med verkstaden imorgon om det är ngn fara.
Använder man kat-puckarna så kör man med orginal mappen. "akra-mappen är för fet och pajar katarna.

Monterade precis R&G-puckarna och tailtidyn samt ergo-sadeln. Sitthöjden blir lägre men sadeln är bredare så det går nästan jämt ut...
Nice! Redigt sugen på den sadeln.
 
Tja! funderar på att sätta på lite krasch puckar på min 950 sm.
De finns ingen här som egen tillverkat och satt dit som kan slänga upp lite bilder på detta.
För ett inspirerande syfte:)
 
OM det är samma som på min 990 så tror jag det skall vara 7 mm mellan kedjan och svingen "mitt på" men kolla i manualen så det blir rätt.

Stämmer bra Spiff, 7 mm mellan kedja och sving mätt under fästet för kedjeskyddet (friläge och 0 vikt på hojjen gäller), för att vara exakt.

Btw: Servicefolk på olika håll spände kedjan för hårt på både min 640 och min 950... Märkligt, sa Bull:confused:
 
Stämmer bra Spiff, 7 mm mellan kedja och sving mätt under fästet för kedjeskyddet (friläge och 0 vikt på hojjen gäller), för att vara exakt.

Btw: Servicefolk på olika håll spände kedjan för hårt på både min 640 och min 950... Märkligt, sa Bull:confused:

Aha! jag fattade det som att kedjan skulle ha ett spel på 7 mm, men nu vet jag. Beställde ett par Mivv burkar från Italien idag :) Ska bli kul att provlyssna när de kommer hem.

Har läst en del på ktmforum.co.uk att många flyttar gafflarna 10 mm, åt vilket håll har jag inte hajjat. Men det ska iaf ge bättre kurvstabilitet och att hojen blir mer lättsvängd, känner inte att det behövs direkt :) men är det någon här som har provat själv?
 
Tack Spiff, meken bekräftade att det bara är att kötta på.
Han sa tom att om man ska ha kattarna i så ska man köra på orginal-mappen...
Var skeptisk till komfortsadeln när jag satt o svingar benen i garaget, men nu har jag kört nästan 20 mil idag, den är najs!

Om man vill göra egna puckar, köp typ 10mm gängstav, brickor, nyloc-muttrar och skateboardhjul, ska fungera kalas. Men inget att ha som ram-puckar då det krävs distanser från ramen om dem ska skydda hojen.

En kompis köpte MIVV till sin streetfighter, låter najs, men nästan i högsta laget med db-killers borttagna.
Gillar dock att dem är helt i carbon och kortare än tex Akra, riktigt snygga, lägg upp bilder sen!!!
 
nån som slängt på Pirelli Diablo Corsa III på sin 950/990?
Polaren har det på sin FZ1n o är grymt nöjd..

Hade själv Diablo Supercorsa SP på Daytonan jag hyrde förra veckan.. jäklarns vilket sidgrep..
Iaf.. Corsa III verkade grymt fina för vanlig väg när det svänger mycket..
 
Koolt, polaren har Mivvs full carbon på sin SMR. Dom låter utan db-killers.
 

Bifogat

  • IMG_0446.JPG
    IMG_0446.JPG
    190.8 KB · Visningar: 121
Aha! jag fattade det som att kedjan skulle ha ett spel på 7 mm, men nu vet jag. Beställde ett par Mivv burkar från Italien idag :) Ska bli kul att provlyssna när de kommer hem.

Har läst en del på ktmforum.co.uk att många flyttar gafflarna 10 mm, åt vilket håll har jag inte hajjat. Men det ska iaf ge bättre kurvstabilitet och att hojen blir mer lättsvängd, känner inte att det behövs direkt :) men är det någon här som har provat själv?


Jag flyttade upp gafflarna 10mm förra sommaren. Tycker att hojen känns lite mer smooth nu faktiskt. Ingen jätteskillnad men känns mer
tight på nått sätt. Skulle vilja skicka upp dom längre för att få en något lägre hojj oxå. Vet dock inte vart smärtgränsen går riktigt.







.
 
snyyyyggt!!

men.. :va för mig att folk sagt att carbon/carbon skakar "sönder" på V-twinarna och rek. istället titan dämparna från mivv?
Men jag kan ha drömt det också...

Är det äkta carbon så klarar dom inte det...sen finns det alujumjumrör som är lindad med carbon som klarar det mycket bättre...
Vad just Mivv är kan jag inte svara på :)


Sen kan jag fråga om headers i titan klarar gatåka med en twin...fick höra att dom spricker DiREcKT!!!1! om man har såna. Som tur, jaja, tur och tur, så hade det svarta pengahålet min KTM handlare utgör sugit åt sig en kritisk massa av de pengarna jag hade (alla) så det fick bli slipon med grenrör istället...
Nu har han lurat på mig en Husa 390 oxå för att säkra sitt eget jobb för en lång framtid :D Och vad heter tillbehörsdämparn till den, japp, Akrapovic. Det tar aldrig slut...
 
Vill oxå trolla mer med fjädringen, som den är inställd nu så tar den upp ojämheter bra, men fjädrar tillbaka för snabbt samt att den känns nervös fram. Om man trycker upp gafflarna borde offset:en minskas och hojen bli mer lättsvängd. Blir den ännu nervösare då? Vet inte hur man ska tänka, har aldrig hört om vobbel med en lång-gaffel, men å andra sidan kör man över 300 med R-hojar...
Skulle vilja prova att höja upp styret för att förstärka motardfeelingen.

Har svårt att tro att Akras titanheaders inte skulle hålla!
 
Vill oxå trolla mer med fjädringen, som den är inställd nu så tar den upp ojämheter bra, men fjädrar tillbaka för snabbt samt att den känns nervös fram. Om man trycker upp gafflarna borde offset:en minskas och hojen bli mer lättsvängd. Blir den ännu nervösare då? Vet inte hur man ska tänka, har aldrig hört om vobbel med en lång-gaffel, men å andra sidan kör man över 300 med R-hojar...
Skulle vilja prova att höja upp styret för att förstärka motardfeelingen.

Har svårt att tro att Akras titanheaders inte skulle hålla!
Gjorde ett par 25mm höjjare till min men gasvajrarna blev för korta när man svänger fullt åt höger. Ska fräsa ner dom till 20mm istället. Finns annars 18mm höjjare till Adventuren som passar.
 
Tjusigt!
Men du skiter i regplåtsbelysningen och reflexen?
Den borde väl fastna i besiktningen då?

Besiktningen om tre år? Skulle inte tro att jag bryr mig...:tungan

Jag har ju kvar originalplasten orörd, med skyltbelysning och allt. Det tar max 10 minuter att byta:tummenupp
Man kan ju göra hål i plasten under lampan och sätta i glasklarplast. Då får man automagiskt skyltbelysning:)
 
Vill oxå trolla mer med fjädringen, som den är inställd nu så tar den upp ojämheter bra, men fjädrar tillbaka för snabbt samt att den känns nervös fram. Om man trycker upp gafflarna borde offset:en minskas och hojen bli mer lättsvängd. Blir den ännu nervösare då? Vet inte hur man ska tänka, har aldrig hört om vobbel med en lång-gaffel, men å andra sidan kör man över 300 med R-hojar...

Här kan du läsa lite om mina input om fjädringen på SMR:

http://www.ktmforum.co.uk/showthread.php?37978-990-SMR-09-Suspension

Ja den blir nervösare när du höjer gaffelbenen i kronorna och den blir också lägre med sämre markfrigång. Det sista är inget jätteproblem men efter helgens fotpinneskrapande på Kemorabanan i Finland så är det bra med lite mer frigång:)
SMR:n är lite nervös redan i originalskick och det varierar dessutom enormt med vilka däck man sätter på. Michelin Power One gör hojen väldigt lättsväng och nervös. Jag gick tillbaka till Pirelli Supercorsa inför veckan fyra dagars bankörning och den blev betydligt trögare men också riktigt stabil i högfartskurvor, 180-190 plus...
 
Hej!

Nu blev det dags att byta däck på hojen, denna gången gör jag det lokalt på Arnes gummiverkstad. Det blev Michelin pilot road 2, får se hur det blir=)
Ang däcktryck, så anges 2,4 fram och 2,6, hur har ni andra det?

I juni ska hojen lämnas in på service då den snart rullat 800 mil. Det jag undrar över är ungefär vad det kostar?
Fick en prisuppgift från Bergmans motor på ca 2800:- och om de skulle byta munstycken på den samtidigt så skulle det kosta ca 1000:- till.

Imorgon ska jag besöka Bike i Thn och kolla priser med dom också. Får se hur mycket det skiljer=) Jag köpte mcn på Johans mc i gbg men har hört att de är dyra på service. Ska väl ända slå dom en signal och kolla priser.

Bara lite bladder från mig=)
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top