Köra bakhjul!

Om man utgår från original drevning..kan man inte dreva så det underlättar att få upp hojen på bakhjulet?..större fram-mindre bak eller tvärt om eller påverkar det bara topphastigheten o power?

Eller är jag ute o cyklar?=)
 
Om man utgår från original drevning..kan man inte dreva så det underlättar att få upp hojen på bakhjulet?..större fram-mindre bak eller tvärt om eller påverkar det bara topphastigheten o power?

Eller är jag ute o cyklar?=)

Mindre fram och/eller större bak = mer acc/lägre toppfart
Större fram och/eller mindre bak= mindre acc/högre toppfart om den orkar

Man får inte mer hk bara för man drevar om men man får lägre växlar.
 
Mindre fram och/eller större bak = mer acc/lägre toppfart
Större fram och/eller mindre bak= mindre acc/högre toppfart om den orkar

Man får inte mer hk bara för man drevar om men man får lägre växlar.


"power" var lite fel uttryckt...men med lägre växlar,bättre acc borde bli lättare att få upp hojen då.
 
Ni som kör xt660, har ni några tips på hur jag ska lyckas växla från 2:an till 3:an när jag kör på hjulet?
Kör med orginal drevningen.

Fick den att nästan få ork till 3:an men dom flesta gånger dimper den ner direkt.
Har provat växla tidigt och sent, för mig var jag närmast att få den att orka när jag växla sent.

Kanske dreva ner den ett par kugg, det vore ju roligare om man kan få i 3:an utan att behöva kämpa så mycket för de. Skulle även kännas säkrare om man kan göra växligen lite safe "powerwheel" istället för att ligga presis på gränsen (Tycker det borde gå om man ligger tillräckligt högt)

Det går ju att köra helt okej på 2:ans växel, men jag vill ha lite mera fart :tummenupp
Ska ut och prova lite till i morrn :)
 
Last edited:
Kan inte växla själv men om de dimper ner så måste du väl ligga högre innan du växlar..

Antar det, känns dock som att jag inte kan ligga så mycket högre.
Är vid balanspunken och lurar när jag kör på 2:an, gissar på att jag växlar för sakta.
Använder kopplingen vid växling, har inte provat crossväxla.
 
Ni som kör xt660, har ni några tips på hur jag ska lyckas växla från 2:an till 3:an när jag kör på hjulet?
Kör med orginal drevningen.

Fick den att nästan få ork till 3:an men dom flesta gånger dimper den ner direkt.
Har provat växla tidigt och sent, för mig var jag närmast att få den att orka när jag växla sent.

Kanske dreva ner den ett par kugg, det vore ju roligare om man kan få i 3:an utan att behöva kämpa så mycket för de. Skulle även kännas säkrare om man kan göra växligen lite safe "powerwheel" istället för att ligga presis på gränsen (Tycker det borde gå om man ligger tillräckligt högt)

Det går ju att köra helt okej på 2:ans växel, men jag vill ha lite mera fart :tummenupp
Ska ut och prova lite till i morrn :)


Att få upp den på trean torde inte vara några problem ställ dig på skjutspinnarna och ryck lite :tummenupp Edit: samtidigt som du duttar till på kopplingen!

Det är lättare att Uiila i högre hastigheter men smartast är nog att lära sig balansera på tvåan först :tummenupp
 
Nån som har tips på hur man sänker bromspedalen mer utan att den tar i "fotbryggan"?

Fick in några riktigt bra powerwheelies idag med qvarnan men motorbromsen är inte något att hänga i julgranen när det gäller 125:rolleyes:
 

Hehe :D
Stå på skjutspinnarna och wheela har jag aldrig provat på något fordon i huvudtaget så det lägger jag på hyllan ett tag :)
Har ingen lust att crasha denna cykel.

Har du provat en xt660x nångång?
Måste finnas nån här som kan wheela på xt660 tycker jag :D

*Edit

Sådär ja, nu funkar det :D
Klarar det inte varje gång men ca 50% av gångerna.
Lär mig nog fixxa till det 100% av gångerna snart :)

Går rätt stabilt i ca 100km/h nu, tycker den farten räcker gott å väl, när man är säker nog kanske man kan försöka peta i 4:an också
 
Last edited:
Hej!

Jag har nyligen börjat lite med försök att köra på bakhjulet. Har en CBR600F-93 lyckas att göra "powerwheelie" på ettan. Varva upp, sluta, varva igen å knuffa lite å så lättar det. Men jag skulle be om lite mer "detaljerad" info om hur man kopplingsstegrar? Jag jag läst lite överallt, jag fattar inte. Måste va dum. :) dra på kopplingen lite lätt, men de bara varvar till å inget händer..

ÅÅ jag vet, öva öva öva, men nu e de så att jag behöver lite hjälp på vägen! :P

/ Knaz
 
Hej!

Jag har nyligen börjat lite med försök att köra på bakhjulet. Har en CBR600F-93 lyckas att göra "powerwheelie" på ettan. Varva upp, sluta, varva igen å knuffa lite å så lättar det. Men jag skulle be om lite mer "detaljerad" info om hur man kopplingsstegrar? Jag jag läst lite överallt, jag fattar inte. Måste va dum. :) dra på kopplingen lite lätt, men de bara varvar till å inget händer..

ÅÅ jag vet, öva öva öva, men nu e de så att jag behöver lite hjälp på vägen! :P

/ Knaz

Jag började faktiskt igår att trixa med kopplingen :tungan Kör en kawa er-5 som faktiskt inte har kraft för power wheelie utan ebart koppling. Min erfarenhet är att om det blir mer av ett läskigt ryck fram o smället till i drev o kedja så måste du gasa mer. Gasar man inte tillräckligt får hojen inte den kraft den behöver för o lyfta. Så funkadedet iaf på min, för när jag började gasa mer försvannden otäcka smällen osv o lyftet kom! :D

Ska försöka lägga upp lite bilder på min progress o hoppas du gör lika så!:tummenupp
 
Börjat slanga nu med min Gixxer 600 från 97, börja vid effektpuckeln som kommer vid 9 ungefär på min, samtidigt som du vrider på rycker du i styret. Funkar även att stå upp, jag slår inte över då iaf
 
Idag gick även 4:an i :D
Försökte också svänga lite men gick lite sisådär. Kan svänga lite men har inte 100% koll. Kan inte byta håll hehe.

Nu sitter växligen från 2:an till 3:an 90% av gångerna, lyckades även växla vid lägre varv idag.

Börjar bli jobbigt att finna rakor som är långa nog nu, måste bara lära mig svänga sen "kanske" jag kan köra tills jag blir trött :)
(Det finns ju massor med vägar men vill inte köra i trafiken :rodnar )

Vore kul att ha en cyckel man inte behöver vara rädd om, då kanske man kunde våga prova på något mera förutom att wheela.

*Edit
Går fortfarande inte bra att svänga :/
Lärde mig däremot att dra upp den på 1:an med bara gaspådrag sen växla hela vägen upp till 4:an

Lite snällare mot kopplingen, men man måste köra i ca 10km/h vilket e lite tråkigt. och 2:an är man under 50km/h när man ska upp. annars blir de inte bra hehe.

Provade på lite framhjul idag men det kändes inte som min grejj riktigt.
Bara bromsa upp går okej, men att rulla på hjulet funka inte så bra.
 
Last edited:
Jag har ochså börjat pröva lite smått med min zzr 600...Använder ej kopplingen utan brukar varva till runt 8000 sedan lätta och ge full gas så kan man få upp hjulet.Jag har ännu inte vågat kasta i tvåan, är rädd tt att den går över men det är väl inte så stor risk med en 600 om man håller hjulet runt 0,5 meter över marken?
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top