Hjälp en tjej att bygga en sporthoj :)

Åhh vad bra! :) Det får du gärna göra :)
Klart beroende på vad du vill ha för det.

Kan du inte säga vad jag ska skaffa för material istället?
Det blir SÅÅ mycket lättare då.

Och förresten, vart köper man sånt?

Prova med Björns Stålmagasin i Blg. Har det mesta i stål i all fall. Ett personligt företag som troligtvis kan sälja en bit till privatpersoner också. Stora företag kan vara lite gnälliga om man ska köpa mindre än 2 ton.

Mats
 
Åhh vad bra! :) Det får du gärna göra :)
Klart beroende på vad du vill ha för det.

Kan du inte säga vad jag ska skaffa för material istället?
Det blir SÅÅ mycket lättare då.

Och förresten, vart köper man sånt?

Jag heter inte Andersson, men jag svarar ändå. :hihi

Ang. materialval så beror det på vad man är ute efter. Jagar man gram så är det aluminium som gäller.
Men en vanlig dödlig märker knappast skillnad på en axel i stål jämfört med en i alu.
Eftersom jag gillar stål så skulle jag gjort den i en vanlig centerlesslipad axel SS1672 (C45E), vilket går utmärkt att gänga i.
Vanligt konstruktionsstål går också bra, t ex. SS2172 (S355JR).
Vill man ha en lättare detalj så kan man hålborra axeln, beroende på YD och om det är någon vits.

Sen håller jag med föregående talare om att sätta upp håret när du svarvar osv.
Det kan gå klart illa. :död:

Mvh J

Prova med Björns Stålmagasin i Blg. Har det mesta i stål i all fall. Ett personligt företag som troligtvis kan sälja en bit till privatpersoner också. Stora företag kan vara lite gnälliga om man ska köpa mindre än 2 ton.

Mats

Det funkar också bra att kika in hos en mekanisk verkstad som berbetar mycket. Dom får ofta fina spillbitar som kastas bort i onödan.

Kommer det dessutom in en ung snärta har jag mycket svårt att tro att dom inte vill ge bort en skrotbit. :hihi
 
Last edited:
Hur mycket extra lång behöver den vara för att man ska kunna snurra till pinnen?

Hur lång är den totalt, i färdigt utförande?

Är det en lite längre axel som man behöver använda dubb till så bör den vara minst 20mm längre än totalängden.

Funkar den att köra enbart med backskivan på svarven så skulle jag nog vilja att den var iaf 30 mm längre.

Det går att svarva med väldigt lite ingrepp i backskivan men jag tycker att det är lite bökigt att köra väldigt nära samt att det finns risk att axeln flexar i andra änden pga. det lilla insticket (vid körning utan dubb) = felaktig tolerans = skrot.

Ta gärna till lite i överkant så blir operatören som ska svarva axeln glad.

Edit: Kom på att man lär sticka av biten också, i båda ändar antar jag?
Då bör den iaf vara 50mm längre än totalt.
 
Idag har jag varit lite duktig iaf :)

Har varit iväg och fått hjälp att pressa ur den där pinnen :) Det gick superlätt, gjort på 1 minut bara *ler*

Sen har jag även varit iväg och lämnat in bakramen som har ett trasigt fäste på svetsning och så ska de svetsa fast en liten extra pinne med :)

Har även letat rätt på en dryg gubbe som ska hjälpa mig med material, så ska dit och få det imorgon :)
 
bilder från dagen..
 

Bifogat

  • axelpress.jpg
    axelpress.jpg
    229.2 KB · Visningar: 228
  • styrgrejor.JPG
    styrgrejor.JPG
    48 KB · Visningar: 202
Ja du ser va lätt det blir när man gör rätt:tummenupp

Det festliga är att lagret får man dän i samma sväng utan att skada

damtätningen eller lagerbana, Man behöver alltså inte kämpa med denna separat

Du får göra en liten skiss eller ritning hur du vill ha stolpen att se ut i överänden:)
 
Nu behöver jag lite hjälp igen :)

Hur ska jag lyckas få ur låsringen som sitter inne där pilen är?

Behöver få ur bussningen för lite fix.

Det är en ring som i inlägg nr:291

Det går baskemig inte att få ner något att pilla ur den med.

Någon som har tips om hur jag ska göra?
 

Bifogat

  • studsgrej.jpg
    studsgrej.jpg
    159.3 KB · Visningar: 252
  • clips.jpg
    clips.jpg
    3.7 KB · Visningar: 1,311
Nu behöver jag lite hjälp igen :)

Hur ska jag lyckas få ur låsringen som sitter inne där pilen är?

Någon som har tips om hur jag ska göra?

Har man inte nog starka naglar så är den en "Liten" mejsel som är lösningen. Helst två. Sätt fast stötdämparen så att dom kan vara stadig på hand. Försök pilla ner mejseln så nära öppningen som möjligt. När du väl får ner en mejsel så för du försöka pilla ner en till också så du kan lyfta upp ena änden. Andra änden av låsringen behöver du inte bry dig i, den gör att den sprätter i väg av sig självt när du fått upp första änden tillräckligt långt. Mao, var inte över golvbrunner när du gör det här jobbet :-)

Mats
 
Nu har jag lyckats pilla ur mojängerna iaf :)

Men nu behöver jag en ny bromskiva bak istället för den jag har nu är förliten :(

Så vilken bromsskiva har de här måtten?

Ytterdiameter: 245mm

Mitten hålet: 110mm

Skruvcirkel: 125mm, 6st 6mm skruvhål

Någon som vet en skiva som ser ut så?
 
Nu har jag äntligen fått till styrpinnen :)

Sen la jag på tanken och cutsen, de ska ju passas in så därför ser det lite knasigt ut just nu :)

Nu sitter det en rörpinne istället för en bakstudsfjäder, den ska måttas in den också.
Är det någon som vet hur lång bakstudsfjädern ska vara?
 

Bifogat

  • hojen...JPG
    hojen...JPG
    63.4 KB · Visningar: 527
Måste säga att det är ett imponerande bygge, framförallt av en människa som är så tekniskt bevandrad som du verkar vara och ändå så löser du alla besvär vartefter de dyker upp:tummenupp

(eller är det så att du tycker att det är kul att slänga dig med uttryck som fjädrmojäng, styrpinne osv)
 
Måste säga att det är ett imponerande bygge, framförallt av en människa som är så tekniskt bevandrad som du verkar vara och ändå så löser du alla besvär vartefter de dyker upp:tummenupp

(eller är det så att du tycker att det är kul att slänga dig med uttryck som fjädrmojäng, styrpinne osv)

Hehe näe du jag är precis allt annat än teknisk, på den fronten är jag en riktig tjej..

Jag visste inte ens hur man startade hojen när jag köpte den:död

Och jag vet än mindre vad alla pluppar å grejer heter på riktigt, så därför blir dem just pluppar, mojänger, pjååpar mm
Det står ju inte direkt på varje grej vad den heter heller så man kan lära sig, och frågar man någon så brukar det alltid vara så konstiga namn så det är omöjligt att minnas dem..

Men nu börjar jag ju lära mig hur en mc fungerar och inte bara hur dem ser ut och inte bara grunda mina hojval på utseende och färg... :)
 
Nu har jag äntligen fått till styrpinnen :)

Sen la jag på tanken och cutsen, de ska ju passas in så därför ser det lite knasigt ut just nu :)

Nu sitter det en rörpinne istället för en bakstudsfjäder, den ska måttas in den också.
Är det någon som vet hur lång bakstudsfjädern ska vara?

Bakstudsarfjädern :-)
När den som kör, du i det här fallet, sitter på hojen, med rätt tjänstevikt. Alltså skinnställ på, mätt och belåten. Så ska stötdämparen vara ihoptryckt undefär 1/3 av den totala fjädringsvägen som du har kalkylerat/konstruerat. nu blir det lite special när du har en hybridhoj. Men du måste ha någonting att utgå ifrån. Hur lång blir den totala fjädringsvägen, vid bakaxeln mätt?

Nu till det viktigaste. Försprånget i framgaffeln. Det ska nu hamna på ca 90-95mm. man kan ha mindre, men inte på en ny hoj som man aldrig har kört på innan. Kan bli väldigt livlig i styret annars. Vill man ha en riktigt stadig hoj ska man ligga på 100-110mm. Och ren racer 85mm. Men man måste prova sig fram till det.
Olika sätt att ändra måttet är att variera lutningen på framgaffel, öka/minska höjden på bakfjädringen. Ändra offset på gaffelkronor. Ändra höjden på framgaffeln.

När allting är klart får inte svinglagringen hamna för lågt. Den sätter sig för mycket vi gaspådrag då, inte så kul.

Googla: Försprång /trail klura ut hur du ska mäta det. :)
OBS, det är väldigt viktigt att det blir rätt. Annars blir hojen livsfarlig.

Mats
 
Det är tänkt att bakhjulet ska röra sig 12cm och håller på att försöka mäta försrpånget nu :)

Det är ingen som vet vart jag hittar en sån bakbromsskiva jag söker?
 
Nu har jag försökt att mäta lite på bakstudsfjädern, men det går inge bra alls! :mad:

Jag har satt dit 2 rörstumpar som åker i varandra istället för orginalstudsfjädern.

Jag har markerat ändlägena som motsvarar orginalstudsdämparen.
Men när jag mäter hur mycket bakaxeln rör sig så blir det bara 219mm men bakstudsningsvägen ska vara 315mm på en WR450 så vart fasiken har dem centimetrarna tagit vägen? :confused:

Räknar dem med att däcket trycks ihop också?
Räknar dem med dämpningen i min rumpa med?

Kan någon plocka fram de där centimetrarna åt mig?

Hur mycket trycks den där gummigrejen ihop som sitter i bakstudsdämparen?
 
Jag råkade glöma tofsen denna gången med.. Ska skärpa mig!
 

Bifogat

  • ina7.JPG
    ina7.JPG
    140.7 KB · Visningar: 300
  • ina8.JPG
    ina8.JPG
    141 KB · Visningar: 374
Ursäkta för att fråga men blev lite nyfiken,
hur fick du handen förlamad? Eller den kanske har läkt nu?
fin hoj änsålänge :)

En i eslöv har inge hår längre för hon slarvade med de!
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top