Hjälp en tjej att bygga en sporthoj :)

lite mera bilder.. nu börjar det likna en hoj igen :)
 

Bifogat

  • ram och motor.JPG
    ram och motor.JPG
    40.7 KB · Visningar: 189
  • Ram, motor, sving.JPG
    Ram, motor, sving.JPG
    45.4 KB · Visningar: 183
  • Ram, motor, sving.,stötdämpare.JPG
    Ram, motor, sving.,stötdämpare.JPG
    46.5 KB · Visningar: 178
  • Ram, motor, sving.,stötdämpare,styrgrej.JPG
    Ram, motor, sving.,stötdämpare,styrgrej.JPG
    46.5 KB · Visningar: 178
  • Ram, motor, sving.,stötdämpare,styrgrej, framgaffel.JPG
    Ram, motor, sving.,stötdämpare,styrgrej, framgaffel.JPG
    52.4 KB · Visningar: 205
  • Ram, motor, sving.,stötdämpare,styrgrej, framgaffel,bakram.JPG
    Ram, motor, sving.,stötdämpare,styrgrej, framgaffel,bakram.JPG
    48.3 KB · Visningar: 300
Behöver du insperation så kan jag rekomendera Linköping 6-8 aug. MCHK s Årsracet. Nästan alla hojar som rullar på banan dom dagarna är byggda från "början" så som du gör.Mycket trevligt att gå runt i depån och titta å beundra alla byggen. Du kan nog få svar på en å annan fråga.Själv ska jag försöka att få till mitt första race för året där! Hoj nr 9 i Supermono klassen. Det finns även speedway,cross och trail att titta på alla dagar.
Lycka till med allt Tobbe
 
Finns det någon här som vet hur jag kan korta gasvajrarna?

För de som är orginal är jätte förlånga och R6ans är alldeles förkorta :(
 
Finns det någon här som vet hur jag kan korta gasvajrarna?

För de som är orginal är jätte förlånga och R6ans är alldeles förkorta :(

När jag behövde kapa en gasvajer så gjorde jag en ny nippel till gasspjället på förgasarna.

Svarvade en metallbit till samma storlek som original.
Borra ett genomgående hål på kortsidan som sen gängas, samt ett hål på den runda sidan och som man stoppar i vajern i.
Sen kapar man vajern till önskad längd och draåt den med en maskinskruv.

Funkade bra för mej iaf, vet dock inte hur dina ändar på gasvajern serut.
 
Det börjar likna en motorcykel nu :)
 

Bifogat

  • Lite till.JPG
    Lite till.JPG
    55.2 KB · Visningar: 185
  • Lite till 02.JPG
    Lite till 02.JPG
    57.5 KB · Visningar: 199
  • Lite till 03.JPG
    Lite till 03.JPG
    56.1 KB · Visningar: 201
  • Lite till 04.JPG
    Lite till 04.JPG
    56.3 KB · Visningar: 356
Finns det någon som vet vad det ska vara för avstånd mellan fotpinnen och växel pinnen? (mitten-mitten)
 
Hmm 16cm var lite väl långt, tror tillverkare att alla har skostl 45?
Jag har då bara 37 så jag måste korta det avståndet lite.. för det är svårväxlat nu...
 

Bifogat

  • Växelpinne.JPG
    Växelpinne.JPG
    77.9 KB · Visningar: 393
Måste säga att jag är imponerad över ditt bygge så här långt och att du har tålamodet att slutföra det. Stor eloge till dig! Många inklusive undertecknad hade nog lagt ner mc-åkningen vid en liknande olycka och skada som dig.

Kanske framgår tidigare i tråden, men jag måste fråga om du har någon som hjälper dig med det praktiska runt bygget?
 
Måste säga att jag är imponerad över ditt bygge så här långt och att du har tålamodet att slutföra det. Stor eloge till dig! Många inklusive undertecknad hade nog lagt ner mc-åkningen vid en liknande olycka och skada som dig.

+1 på den!

En fråga, har du fortfarande planer på att åka gata med hojen?
 
Snart så..

Med mycket tur och mycket hjälp så kanske den är körbar imorgon när jag är på Gelleråsen *hoppas hoppas*

Jag får mycket hjälp av nära och kära med det jag inte vet hur jag ska göra själv, eller ja saker som jag helt enkelt inte kan göra själv.

Jo tanken är att den ska gå att köra på gatan med så småning om... men det är inte prio 1.
 

Bifogat

  • snart så.JPG
    snart så.JPG
    59.8 KB · Visningar: 730
helsikke vad kompakt den blev då :) ser nästan lite overklig ut?! Men förbannat bra jobbat tjejen :) lycka till & Kör hårt!!
 
Ser ju inte så dumt ut det där, men är inte svingen lite väl lång?
Angående gasvajrarna du frågade om förut så kan du köpa nipplar för vajrar hos moped och crosshandlare. Du klipper originalvajern till önskad längd och sätter nippeln i änden, sprider på vajern och gaslöder fast den. Sen får man fila lite. Använd inte skruvnipplar då dessa har en tendens att lossna vid helt fel tillfälle. En del använder lödkolv istället för gassvets men jag har dålig erfarenhet av det.

Lycka till.
 
så nu har min cykel varit på Gelleråsen för första gången :) Efter en hel del strul där nere och meckande så fick vi den åtminstone körbar, inte klar men körbar :)

Åhh guuuud så kul jag har haft det trots att jag inte hann fixa gasvajrarna så gasen var svintung och jobbig och fotpinnarna hamnade lite galet och växelgrunkan bråkade och gick av :mad:
Men vi lyckades fixa det på plats och få den körbar men det råkade bli raceväxlat så det blev fel växel ett antal ggr och mitt fotmonent för att växla blev påtok förstort men nu vet jag iaf vad jag ska justera tillnästa gång :)

Cbr 600 kåpor? Daytona framdel?

Nej för helsike 600 kåpor är påtok förstora det RS 125 kåpor och annan tank på men de ska moddas lite till å så ska underkåpan passas till och sitta på såklart!

helsikke vad kompakt den blev då :) ser nästan lite overklig ut?! Men förbannat bra jobbat tjejen :) lycka till & Kör hårt!!

Den är superliten, väger ingenting! Tom jag orkarflytta på den vartsomhelst och då väger det inte mkt! och den är fullt verklig :)

Ser ju inte så dumt ut det där, men är inte svingen lite väl lång?
Angående gasvajrarna du frågade om förut så kan du köpa nipplar för vajrar hos moped och crosshandlare. Du klipper originalvajern till önskad längd och sätter nippeln i änden, sprider på vajern och gaslöder fast den. Sen får man fila lite. Använd inte skruvnipplar då dessa har en tendens att lossna vid helt fel tillfälle. En del använder lödkolv istället för gassvets men jag har dålig erfarenhet av det.

Lycka till.

Nop svingen e allldeles perfekt som den är :)
 
Last edited:
Back
Top