Varför bor du i Sverige?

Därför att vi i Sverige faktiskt verkar tänka framåt, något som 90% av övriga världen inte verkar göra, vi bryr oss om vår natur och hur vårt samhälle ska fungera. Att Sverige fortfarande hamnar i topp fem när man gör undersökningar om livskvalitet. Att man kan leva här även om hamnar snett. Trots att Sverige är långtifrån perfekt så tror jag att det finns ytterst få länder som är lika bra att leva i som Sverige. Vädret gör dock att jag ändå funderar på att flytta någon annanstans. Svårt att hitta ett land som är både varmt och civiliserat dock. Är det någon har bott i Slovenien? :)

Disclaimer: Ja, jag har bott utomlands.

Allemansrätt, gratis skola och sjukvård är väl det som är bra.

Eftersom skolan och sjukvården inte är gratis så kan vi direkt ta bort de två från listan, och allemansrätt är ju sinnessjuk så den kan vi peta bort den med. Vad är det för bra med att någon kan tälta på min eventuella mark? :confused: Allemansrätten är en inskränkning av äganderätten, helt rubbad om man betraktar den objektivt.

Om jag fick välja skulle jag bo i USA och i andra hand någonstans runt medelhavet, Frankrike eller Italien förmodligen.

Eftersom skolan och sjukvården inte är gratis så kan vi direkt ta bort de två från listan, och allemansrätt är ju sinnessjuk så den kan vi peta bort den med. Vad är det för bra med att någon kan tälta på min eventuella mark? :confused: Allemansrätten är en inskränkning av äganderätten, helt rubbad om man betraktar den objektivt.

Om jag fick välja skulle jag bo i USA och i andra hand någonstans runt medelhavet, Frankrike eller Italien förmodligen.

Din syn på allemansrätten får stå för dig, kommentarer överflödiga.

Skola, sjukvård mm är såklart inte gratis. Men ett samhälle där folk inte har råd att utbilda sig, inte har råd att få sjukvård etc, blir det verkligen bättre?

Vad är det som håller kvar dig i Sverige? (helt seriös fråga alltså :) )

Jobb och privatliv antar jag. Kan inte italienska eller franska så att jobba där är uteslutet, och mitt jobb går inte att få som invandrare heller. Och i USA får man ju för fan inte jobba. Plus att man vill ju för fan inte bli invandrare. :mad:

Och sist men inte minst, man är väl svensk för fan? Sitter här å klagar utan att göra särskilt mycket åt det, det är nationalism det. :yoparty

Skola, sjukvård mm är såklart inte gratis. Men ett samhälle där folk inte har råd att utbilda sig, inte har råd att få sjukvård etc, blir det verkligen bättre?

Om kommentarer är överflödiga föreslår jag att du inte ger dem fortsättningsvis. Naturligtvis står min syn för mig förresten, står inte din syn för dig? :confused:

Din fråga är otydbar, om det ens är en fråga. Är det det? :va

Om kommentarer är överflödiga föreslår jag att du inte ger dem fortsättningsvis. Naturligtvis står min syn för mig förresten, står inte din syn för dig? :confused:

Din fråga är otydbar, om det ens är en fråga. Är det det? :va

Min syn är min ja, därför jag inte ville kommentera din eftersom jag gissar att den är rätt ovanlig...att röra sig i naturen med de bestämmelser som gäller är helt främmande för dig?

Angående frågan så kanske du inte utnyttjade skolan tillräckligt om du inte förstod den?

Eftersom skolan och sjukvården inte är gratis så kan vi direkt ta bort de två från listan

Skattefinansierad då. Fritt för alla att nyttja.

och allemansrätt är ju sinnessjuk så den kan vi peta bort den med. Vad är det för bra med att någon kan tälta på min eventuella mark? :confused: Allemansrätten är en inskränkning av äganderätten, helt rubbad om man betraktar den objektivt.

Du kan ju tälta på nån annans mark också. Jag tycker det är frihet som är värd att bevaras. Det finns ju lagar och regler som säger hur man får och inte får bete sig. Så länge det efterföljs så är det väl ingen fara.

Allemansrätten är som Markus säger en skam mot äganderätten... fast det är typiskt svenskt, att man inte skall få ha dina egna ägor i fred.

Visst har vi råd att utbilda oss i Sverige, men vi skall skämmas om vi faktiskt gör något av den utbildningen.

Vi får sjukvård i Sverige för rökavvänjning, gå-in-i-väggen, alkoholism osv men de psykiskt sjuka är fortfarande utelämnade.

Då bor jag hellre i ett land där jag kan påverka min egen framtid efter min egna förmåga utan att grannen går och nycklar min bil och min familj blir nedslagna av nån galning med järnrör samtidigt som samhället slår sig för bröstet.

Många snackar om att USA har dubbelmoral som få, men jag vetesjutton om inte Svenskar toppar det alltför ofta.

Du kan ju tälta på nån annans mark också. Jag tycker det är frihet som är värd att bevaras. Det finns ju lagar och regler som säger hur man får och inte får bete sig. Så länge det efterföljs så är det väl ingen fara.

Och sedan när efterföljs lagar i Sverige?
Allemansrätten har ställt till det för många som har mark i t.ex. Stockholms Skärgård eller på andra mer populära ställen där ungdomar tältar, har fyllefester och välter kor (eller vad de nu vill syssla med) och det enda de får till svar är att vi har allemansrätt.

Sedan får ni som ifrågasätter ifrågasättandet lite tonen att Sverige är enda landet man kan tälta i... men se, det går alldeles utmärkt att tälta i t.ex. USA också.

Last edited:
Min syn är min ja, därför jag inte ville kommentera din eftersom jag gissar att den är rätt ovanlig...att röra sig i naturen med de bestämmelser som gäller är helt främmande för dig?

Angående frågan så kanske du inte utnyttjade skolan tillräckligt om du inte förstod den?

Du ville inte kommentera min, men du gjorde det ändå. Knasigt! :)

Det är inte främmande för mig att röra mig i naturen, men om jag lyfter blicken från min egen navel så kan jag ändå konstatera att det är konstigt att man inte kan få ha sin mark i fred om man äger den. Jag tror säkert även du kan förstå att det åtminstone ur ett äganderättsperspektiv är konstigt.

Jag tror jag förstår frågan men den är helt värdelöst formulerad, nämligen:

Men ett samhälle där folk inte har råd att utbilda sig, inte har råd att få sjukvård etc, blir det verkligen bättre?

Frågan är alltså om samhället verkligen kan bli bättre än ett samhälle där ingen har råd att utbilda sig eller få vård, ja det vet du ju att det blir eftersom du t.ex. lever i ett sådant samhälle själv. Det du ville fråga var fömodligen om inte Sverige är as good as it gets, eller hur? ;)

Nä, det är det inte. Texas rulez!!!!11 :yoparty

Ja alltså det är inte top10 som borde avskaffas kanske men nog är det märkligt. Om staten nu tycker det är viktigt att man får vara i skog och natur så får de väl för skattepengar köpa egen mark som man kan göra naturreservat av.

Last edited:
Och sedan när efterföljs lagar i Sverige?
Allemansrätten har ställt till det för många som har mark i t.ex. Stockholms Skärgård eller på andra mer populära ställen där ungdomar tältar, har fyllefester och välter kor (eller vad de nu vill syssla med) och det enda de får till svar är att vi har allemansrätt.

Det är dåligt med folk som inte sköter sig. Sånt borde helt klart straffas.

Skrattade åt detta :D

Ljunghusen: Låter som det är dags för dig att lämna tryggheten i Sverige och leva i något u-land i ett par år!

U-länder har jag inget intresse av, men jag bodde i Usa 1 år och Oz 1 år, och nog längtar jag tillbaka..De är knappast spänning jag vill åt. Bara bra väder och bättre attityd

Därför att vi i Sverige faktiskt verkar tänka framåt, något som 90% av övriga världen inte verkar göra, vi bryr oss om vår natur och hur vårt samhälle ska fungera. Att Sverige fortfarande hamnar i topp fem när man gör undersökningar om livskvalitet. Att man kan leva här även om hamnar snett. Trots att Sverige är långtifrån perfekt så tror jag att det finns ytterst få länder som är lika bra att leva i som Sverige. Vädret gör dock att jag ändå funderar på att flytta någon annanstans. Svårt att hitta ett land som är både varmt och civiliserat dock. Är det någon har bott i Slovenien? :)

Disclaimer: Ja, jag har bott utomlands.

Det här inlägget fann jag ganska intressant, på vilket sätt menar du framåt och vad jämför du med?

För jag tror att många tror Sverige är bra mycket bättre än det defakto är, det pågår trots allt en hyffsad propaganda inom landet... inget konstigt med det, det gör det i alla länder.

Du ville inte kommentera min, men du gjorde det ändå. Knasigt! :)

Det är inte främmande för mig att röra mig i naturen, men om jag lyfter blicken från min egen navel så kan jag ändå konstatera att det är konstigt att man inte kan få ha sin mark i fred om man äger den. Jag tror säkert även du kan förstå att det åtminstone ur ett äganderättsperspektiv är konstigt.

Jag tror jag förstår frågan men den är helt värdelöst formulerad, nämligen:

Men ett samhälle där folk inte har råd att utbilda sig, inte har råd att få sjukvård etc, blir det verkligen bättre?

Frågan är alltså om samhället verkligen kan bli bättre än ett samhälle där ingen har råd att utbilda sig eller få vård, ja det vet du ju att det blir eftersom du t.ex. lever i ett sådant samhälle själv. Det du ville fråga var fömodligen om inte Sverige är as good as it gets, eller hur? ;)

Nä, det är det inte. Texas rulez!!!!11 :yoparty

Jag ger mig angående ägarrätten, såklart det är fel och speciellt om det missbrukas!!

Nej, jag ville inte påstå att Sverige är bäst. Jag ville bara ifrågasätta hur samhället blev om ett fåtal hade råd att utbilda sig...

Efter några längre utlandsvistelser får man lite perspektiv på det hela. Sverige är inte så tokigt ändå, iaf under sommartid är det svårslaget. Vintertid skulle jag dock gärna tillbringa tiden nånannanstans.

Jag ger mig angående ägarrätten, såklart det är fel och speciellt om det missbrukas!!

Nej, jag ville inte påstå att Sverige är bäst. Jag ville bara ifrågasätta hur samhället blev om ett fåtal hade råd att utbilda sig...

Är det inte än mer förvånande/knasigt då att _trots_ att alla kan studera gratis så är det så få som väljer att göra det?
Och är gratis verkligen bra? Eller gör det att vi svenskar vänjer oss vid att få allt serverat utan att verkligen behöva kämpa för det?

I USA t.ex. har de stipendier för de flesta olika grejer och då kämpar många för att bli bäst på något... gör du det i Sverige så blir du genast tillsagd att du inte skall tro du är bättre än någon annan.

Efter några längre utlandsvistelser får man lite perspektiv på det hela. Sverige är inte så tokigt ändå, iaf under sommartid är det svårslaget. Vintertid skulle jag dock gärna tillbringa tiden nånannanstans.

Problemet är ju att vi har 3 månader sommar .. Att knalla runt i 9 månader och längta efter nåt som vartannat år regnar bort är ju inte speciellt motiverande

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025