Var ute på en 40mila tur igår och mitt i turen så lägger jag upp benen på krashpuckarna för att sträcka ut dom lite, känner då att höger kraschpuck vibrerar otroligt mycket mer än den brukar göra. (kraschpucken sitter i motorfästet)
Jag testar lite olika varvtal men det finns där hela tiden, överlag känns hojen som att den vibrerar lite mer, men jag tänkte att det kanske var asfalten. Det gav inte med sig dock.
Testade att gasa upp i 40km/h, lägga i neutralen koppla och döda motorn, känner då ett "hugg" eller missljud 2-3ggr/sek, inte så ofta att det skulle vara bromsskivorna, mer som att det är däck/kedja.
Anledningen att det känns i höger kraschpuck antar jag är för att fjädringen bak sitter i högersidan av ramen. Om det nu inte är något fel i motorn.
Lutar upp hojen på stödet och kontrollerar hjullager och går igenom kedjan för att se om det är någon trasig länk eller så, ser inget på drevet heller. Kan ej återskapa skrapljudet/hugget/vad man ska kalla det genom att snurra däcket, antar att man behöver lite mer fart.
Rullar vidare och när vi kommer hem drar vi upp hojen på depåstödet, går igenom ett par växlar och vibrationerna finns där. Det vi märkte är att kedjan är lite slappare än när vi spände den för ca 1½vecka sen. Dock är den inte alls lika slapp som den var innan, kanske är ett spel på 3-4cm.
Olja finns det och cykeln har gått ca 450mil.
Någon som har en idé på vart jag bör börja kolla, jag har fortfarande garanti på hojen så ska ringa verkstan på tisdag och se om jag kan få en tid för genomgång.