Ktm 950 sm

Jag är på gång att äntligen skaffa en 990SM. Det finns både några nya 09:or och 08:or ute i butikerna. Har någon koll på vad det är för skillnad (om någon) på årsmodell 2008 och 2009? Jag har sökt och fått lite motstridig info.
 
Tagit bort skjutspinnarna, backspeglar och handtagen bak, skruvade i vagnsbultar i hålen efter handtagen, måste bara måla dem svarta... Monterade barkbusters och en mini-backspegel, men får nog tänka om, den täcker in döda vinkeln, men inget rakt bakåt.
Ska ta ngn bild på det spektaklet senare.
 

Bifogat

  • sida.jpg
    sida.jpg
    79.1 KB · Visningar: 131
  • clean.jpg
    clean.jpg
    77.4 KB · Visningar: 162
  • styre.jpg
    styre.jpg
    77.8 KB · Visningar: 141
Jag började läsa tråden från börja, men lessnade efter 10 sidor :)

EPC verkar ju vara mitt första steg då jag har BOS Slipon samt 16 kugg..
Finns det ngn som kan förklara ingreppet lite mer detaljerat?

Såg detta på http://homepage.ntlworld.com/p.dezeeuw/ktm_950sm_maintenance.htm
Har inte testat själv så jag vet inte mer.

EPC Deactivation
Method 1

On the left side of the bike there is a small black plastic cover next to the oil tank/filler held on with 2 allen screws. Inside there is a wire connector block, with 3 wires in. Others report the colours as follows...

Neutral = green/blue

3rd = yellow/brown

2nd = green

Tease the 3rd and 2nd wires out of the connector and insulate the ends so they can't short, the ECU then cannot know that you are in 2nd and 3rd, "restriction" disabled. If you completely disconnect the connector your neutral light will stop working

Method 2

Simply disconnect the connections on the EPC solenoids. One is found behind the airbox, under the SAS solenoid, the other is frame mounted behind the oil filter.
 
Tagit bort skjutspinnarna, backspeglar och handtagen bak, skruvade i vagnsbultar i hålen efter handtagen, måste bara måla dem svarta... Monterade barkbusters och en mini-backspegel, men får nog tänka om, den täcker in döda vinkeln, men inget rakt bakåt.
Ska ta ngn bild på det spektaklet senare.

Schnygg! :tummenupp

Ett par acra evo med kolfiberpottor så är den fulländad!
 

Tack så mycket! Har kontaktat Pretender om hans tail tidy nu, hoppas han kan skicka en rätt snart.

Funderar fortfarande om det är värt de extra 4-5 tusen kronorna för ett par Mivv pipor istället för Leo vince... :)
Har ju läst och hört om kolfiber pipor som spricker när man kör med insatserna i på en twin.. det är ju inte bra :D

Nä nu ska jag ut å spänna kedja, flytta växelpedal å gasa en sväng :banana

Tagit bort skjutspinnarna, backspeglar och handtagen bak, skruvade i vagnsbultar i hålen efter handtagen, måste bara måla dem svarta... Monterade barkbusters och en mini-backspegel, men får nog tänka om, den täcker in döda vinkeln, men inget rakt bakåt.
Ska ta ngn bild på det spektaklet senare.

Riktigt snygg! Grattis! :tummenupp
 
Last edited:
Tackar! Ja EVO-Akra åker på om ngr veckor i samband med 100-mila :tummenupp
 
Funderar fortfarande om det är värt de extra 4-5 tusen kronorna för ett par Mivv pipor istället för Leo vince... :)
Har ju läst och hört om kolfiber pipor som spricker när man kör med insatserna i på en twin.. det är ju inte bra :D
:tummenupp

Mivven kostar ju 9-10k på carpimoto och jag tror det är fusk, innanför kolfibern så sitter det aluminium. I alla fall var det det vi kom fram till när polaren köpte just de där. Om det sedan är värt det är ju en helt annan sak.... mina akror kostar 19k i år och det är ju helt sjukt dyrt, så himla bra låter dom inte....
 
Mivven kostar ju 9-10k på carpimoto och jag tror det är fusk, innanför kolfibern så sitter det aluminium. I alla fall var det det vi kom fram till när polaren köpte just de där. Om det sedan är värt det är ju en helt annan sak.... mina akror kostar 19k i år och det är ju helt sjukt dyrt, så himla bra låter dom inte....

Shit.. 19k.. är det för helsystemet eller ?
Jag får helt enkelt skriva upp mig på lite helgarbete framöver och beställa ett par Mivv's :D
 
Shit.. 19k.. är det för helsystemet eller ?
Jag får helt enkelt skriva upp mig på lite helgarbete framöver och beställa ett par Mivv's :D

Slip-on...:)

Men då är de ECC-godkända (typade) så de är att betrakta som originalrör...:tummenupp

Mivven kostar ju 9-10k på carpimoto och jag tror det är fusk, innanför kolfibern så sitter det aluminium. I alla fall var det det vi kom fram till när polaren köpte just de där. Om det sedan är värt det är ju en helt annan sak.... mina akror kostar 19k i år och det är ju helt sjukt dyrt, så himla bra låter dom inte....

Jag tror att de flesta kolfiberdämpare till twinnar har alu innanför. Kolfiber klarar inte avgasstudsarna, de mattas och så blir det hål... jag vet, jag har provat:yoparty
 
Last edited:
Nu har jag ställt in "Sport" på dämparna runt om. Niklasinorr, vad rekommenderar du att man gör sen, inställningsmässigt???
 
Nu har jag ställt in "Sport" på dämparna runt om. Niklasinorr, vad rekommenderar du att man gör sen, inställningsmässigt???

Ställer tillbaka till original igen:)

Sen läser du det här:

http://www.ktmforum.co.uk/showthread.php?37978-990-SMR-09-Suspension

Poängen är att få en lite "tung" känsla så att hojen ligger kvar med däcken i backen så mycket som möjligt. Snabb styrning, bra feedback från däcken men ändå stabil. Framförallt vill jag ha en hoj som inte reser sig vid gupp-i-kurva, det är ingen hit.
Jag körde en SM i förrgår och den hade sådana tendenser, det känns väldigt instabilt och fladdrigt. SMR:en går som ett strykjärn i jämförelse:)
Sen att SMR:en yster hoj i vilket fall hoppas jag att du förstår, man kan inte få ränderna ur tigern...:)
 
Kanske dags att skapa en 990 tråd nu när ni är några stycken som kör det, det är ju lite skillnad på 950 och 990.
Vad tycker ni, Bra el anus?
 
Jag tycker vi samsas här, är ju mer som är gemensamt med hojarna än de är olika :)
 
Haha, faan oxå! Ja med min vikt på 74 kg blev det intressant med "Sport" inställt, när vägen var ojämn o kurvig. Hojen ville bara gå rakt fram, obekvämt blev det oxå.
 
Slip-on...:)

Men då är de ECC-godkända (typade) så de är att betrakta som originalrör...:tummenupp
Man får 1 till 2 röret med också =)
Men hur viktigt är ECC-lappen som bara gäller om du har katarna i?

Jag tror att de flesta kolfiberdämpare till twinnar har alu innanför. Kolfiber klarar inte avgasstudsarna, de mattas och så blir det hål... jag vet, jag har provat:yoparty
Så är det säkert men fan va snygga dom är, tur att han inte läser här =)
Utblåsen ser ut som gruvschakt....


Kanske dags att skapa en 990 tråd nu när ni är några stycken som kör det, det är ju lite skillnad på 950 och 990.
Vad tycker ni, Bra el anus?
Jag trivs i alla fall bra här :)

Haha, faan oxå! Ja med min vikt på 74 kg blev det intressant med "Sport" inställt, när vägen var ojämn o kurvig. Hojen ville bara gå rakt fram, obekvämt blev det oxå.
Jag gjorde som Niklas beskriver och ökade rebound ännu mer för jag tycket den fortfarande reste på sig vid gupp-i-kurva, sedan minskade jag på förspänningen och komp för att få den "gungig" =)

På SMCs forum finns en blankett som kanske kan hjälpa till när man skall ställa in saget, häng eller vad man nu vill kalla det. här

Där vill jag ha den för att kunna börja hitta rätt läge men det är ju jag det :brinnerup
 
Last edited:
Du ska lyssna mest på Niklas men man skall också komma ihåg att han gillar att köra med racingställningar på gatan, och det är lite väl styvt för mig i alla fall. :D

Klart man har raceinställningar när man kör på gatan - det är ju race! :fakta

Själv har jag KTM raceinställning, med 2 klick mer retur bak och det ger mig en finfin slityta på baken (ho ho) - hittade en artikel om hur man skulle ställa in fjärdringen genom att titta på hur däcket slits, och det funkade toppen för mig :) Om det är nån som är intresserad så ska jag försöka scanna den artikeln.

Jag väger lite mer än er lättviktare, så kanske därför raceinställningen funkar bra för mig.

Nästa steg är att fixa saget a'la spiff's SMC guide...(och köpa en fjäderförspännare bak så jag kan ta hand om mina weightfluctuations...)
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top