Mönsterdjup på en SMC-kurs

Status
Ej öppen för fler svar.
Om smc skulle gnälla om för dåligt mönster och utesluta personen från körningen, då får dom snällt betala tillbaka pengarna man så duktigt har överfört till dom tidigare.

Inte åker man till en smc kurs med sopslut däck, ofta är det tjaffs om mönster som ENLIGT DOM är på gränsen.

Folk har nog vett i huvudet att ha däck på hojjen för en bandag i lugnt tempo.

Ja vad mycket bättre det vore om besiktningarna inte fanns :tummenupp
bara känslan av att ligga bakom nån som får ett hjullagerhaveri, eller framför någon vars bromsbelägg gett upp :yoparty

Och när vi är inne på det, den där regeln om hjälm, den är bra dum...

får man inte ha slicks?
Omdebatterat inom de egna leden... men hållningen är "street legal".
Personligen har jag kört slicks på gata (ingen höjdare, ens på bana utan däckvärmare :gnissla) och jag är själv lite emot däckvärmare på SMC-kurs... Vi är till för gatfolk, inte raceträning. Det finns dock idéer och planer om steg 5 och 6 som tanke för att utveckla de snabbaste till ett fördärvat liv i racebuss......:D
Varför vill du ha slicks på en SMC-kurs förresten?

Byt... Som nån redan sagt lever däcket efter antalet gatmil så en bandag påverkar knappt.

Sen blir det ju som en ny hoj med nya däck. Nytt däck = korrekt profil = mer snabbsvängt = mycket roligare och lättkört.

Personligen har jag kört slicks på gata (ingen höjdare, ens på bana utan däckvärmare :gnissla) och jag är själv lite emot däckvärmare på SMC-kurs... Vi är till för gatfolk, inte raceträning. Det finns dock idéer och planer om steg 5 och 6 som tanke för att utveckla de snabbaste till ett fördärvat liv i racebuss......:D

Är man snabb nog vill man ha bra fäste. Bra fäste vill man väl ha ändå btw, varför är då SMC emot däck som ger betydligt högre marginaler?

Och varför skulle nån som är snabb inte vilja gå SMC kurs? Det finns väl alltid saker att förbättra och lära sig?

Last edited:
...Är man snabb nog vill man ha bra fäste. Bra fäste vill man väl ha ändå btw, varför är då SMC emot däck som ger betydligt högre marginaler?
Och varför skulle nån som är snabb inte vilja gå SMC kurs? Det finns väl alltid saker att förbättra och lära sig?
Det finns betydligt fler saker att förbättra innan man behöver slicks. När man behöver slicks, finns det väldigt lite att hämta inom SMC.

SMC är kluvna i frågan - så jag tänker inte ta den debatten här, men personligen ogillar jag alla race-attribut i en sfär som är till för gatåkare. Raceförare får söka körtid hos andra arrangörer.

Förresten - Slicks ger SÄMRE marginaler om du inte har däckvärmare eller vet hur utnyttja däcken! Inget mönster = mindre rörelse i gummit = kallare däck om man inte kör satan. Ingen på BKK/SHK skall köra över 80%....
Näh - Slicks höjer inte säkerhet eller marginal på en utbildning.

Förresten - Slicks ger SÄMRE marginaler om du inte har däckvärmare eller vet hur utnyttja däcken! Inget mönster = mindre rörelse i gummit = kallare däck om man inte kör satan. Ingen på BKK/SHK skall köra över 80%....
Näh - Slicks höjer inte säkerhet eller marginal på en utbildning.

I det här fallet ser jag genom fingrarna på din diplomati ;).

Men jag, som inte ens är snabb (Åsen ca 1,20-22) upplevde försämrat fäste pga hetta på hyfsat nya Pirelli Diablo. Hade jag med värmare och slicks då kylt ned dem till SÄMRE fäste???

(Och att inte tillåta slicks utan värmare hade varit fullt förståeligt som jag ser det)

Inte för att jag kommer lida av det, men jag ÄR sugen på att komplettera med en banhoj, och skulle fortfarande vara intresserad av att gå en kurs med jämna mellanrum för att få hjälp med pet-sakerna som man inte grejar att korrigera själv, precis som nu. Känner också en hög som har sadlat om, men för den delen har de ju inte fått all världens körkunskap på kvittot med racebussen och däcksvärmarna.

För att jag fick lösen på hojen när jag körde med gatdäck på åsen för 2 år sedan med smc...
Efter det åker jag inte en meter på bana utan värmare o slickisar

Jag tillhör gatfolket, tävlar inte utan tycker det är kul att köra bana.

plus att några instruktörer körde med slicks- så jag gör som dom va tanken=) SMC fick mig att börja med slicks:D

(Vid närmare eftertankte så säljer jag hojen, för jag är ju tydligen dum i huve för jag kom med frågan)

Last edited:
Finns skurna(mönstrade),en bra kompromiss som funkar utan värmare,det går att köra på bra redan efter ett varv i 7+.

Beggade finns för bra peng med.

Henrik

För att jag fick lösen på hojen när jag körde med gatdäck på åsen för 2 år sedan med smc...

plus att några instruktörer körde med slicks- så jag gör som dom va tanken=) SMC fick mig att börja med slicks:D

Håller med här.. Det är fortfarande en väldig skillnad att åka på "bandagar" och kurser mot att köra licensträningar och race. Det är en vuxenlekstuga för glada amatörer som vill bli bättre på sin hobby, att framföra 2 hjul. Ska man då bara för att man (du) kommit en bit på väg tvingas in i en värld med helt andra värderingar och en betydligt högre stressnivå som det blir inom racing, för att man passerar gränsen för var man vill ha det extra fästet som bandäck ger.

Och.. Varför åker instruktörer ofta på slicks om det inte behövs?

I det här fallet ser jag genom fingrarna på din diplomati ;).

Men jag, som inte ens är snabb (Åsen ca 1,20-22) upplevde försämrat fäste pga hetta på hyfsat nya Pirelli Diablo. Hade jag med värmare och slicks då kylt ned dem till SÄMRE fäste???

(Och att inte tillåta slicks utan värmare hade varit fullt förståeligt som jag ser det)

Inte för att jag kommer lida av det, men jag ÄR sugen på att komplettera med en banhoj, och skulle fortfarande vara intresserad av att gå en kurs med jämna mellanrum för att få hjälp med pet-sakerna som man inte grejar att korrigera själv, precis som nu. Känner också en hög som har sadlat om, men för den delen har de ju inte fått all världens körkunskap på kvittot med racebussen och däcksvärmarna.
Diplomati... Det har jag hittills sökt men aldrig blivit beskylld för :hihi.
Om du är innerlig i det du skriver, så är just steg 4 o 5 det som kanske blir en kurs i SMC. Börjar man köra race så lär man sig dock väldigt mycket på kort tid! SMCs bästa Instruktörer kanske ligger i stil med CSS och kan möjligen tillföra lite :tummenupp
Jag har redan varit med om en gatåkarförenings metamorphos till semirace... helt OK, men inget som SMC söker i dagsläget. Alla argument för och emot kan läsas på SSEMSE forumet från 2006 till nu....

PS
Kuriosa:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=134293&page=5
Ge inte upp... det finns ett bra slut!

plus att några instruktörer körde med slicks- så jag gör som dom va tanken=) SMC fick mig att börja med slicks:D...

Nu är det tyvärr så att det lättaste att skylla på vid en vurpa är däcken. De bästa Instruktörerna gillar Pilot Power bäst, de är lättast att drifta med.... ganska brett gränsområde och släpper kontrollerat mycket tidigare - märkligt :va

Som sagt, slicks har inte på gata att göra och är du inte ytterst skillad är slicks sämre än sportdäck. Nästa fråga är:
Som gatåkare har man inte 4 fälgar och 2 mekare med sig - vad händer när det blir kallt eller fuktigt på banan...? Kör S L I C K S ????:näsblod
Sluta tramsa - Slicks har inte på en gathoj att göra!

Diplomati... Det har jag hittills sökt men aldrig blivit beskylld för :hihi.
Om du är innerlig i det du skriver, så är just steg 4 o 5 det som kanske blir en kurs i SMC. Börjar man köra race så lär man sig dock väldigt mycket på kort tid! SMCs bästa Instruktörer kanske ligger i stil med CSS och kan möjligen tillföra lite :tummenupp
Jag har redan varit med om en gatåkarförenings metamorphos till semirace... helt OK, men inget som SMC söker i dagsläget. Alla argument för och emot kan läsas på SSEMSE forumet från 2006 till nu....

Jag är väldigt rak nu och menar varenda ord.

Jag älskar att köra bana, skulle jättegärna racea men varken tid eller CSN+sparpengar räcker till sånt. Jag HAR däremot råd att vårda hojen så länge den inte skrotas och köra en hel del bana, det vill jag också göra.

För mig är det min egen körning i fokus, och en gnutta gentlemannaracing (visst är det kul att vara snabbare än en snabbare hoj). Dock handlar det inte om racemarginaler och raciga do or die manövrar och omkörningar mamma blundar för. Utan att bli så snabb och säker som möjligt under kontrollerade och lugna former. Idag är det inget större problem, jag har bytt ut Diablona mot Qualifier RR och jag tror det steget räcker för mig ett tag, men inte för evigt. Skurna slicks känns lite bakgård och är inget jag ser som ett seriöst alternativ.

Ska SMCs kurser verkligen gå ut på att deltagarna ska behöva lära sig slåss mot undermåliga däck när de kommer ner mot 1,17-1,14? Borde de då inte få åka på slicks och fokusera på sin körning och faktiskt ha marginal i däcken för mindre misstag? Det är väl ändå vad kurserna handlar om, en plats att kunna göra lagom fel på utan dyra och smärtsamma konsekvenser?

...Och.. Varför åker instruktörer ofta på slicks om det inte behövs?

Har du belägg för detta???

EDIT:
Sluta nu med däcken - du lägger löjligt mycket fokus på dem - Gsson kör 1.02 på Knudan med gatdäck - End of Story!
EDIT2:
För de allra flesta Gatåkare slutar slicks med större problem än nytta.

Last edited:
Skurna slicks känns lite bakgård och är inget jag ser som ett seriöst alternativ.

Hmmm,måste ju vara just det du efterfrågar så varför bakgård?

Ok,skurna men mönstrade?

Ett slick som är tillverkat med mönster och håller för bra mycket snabbare tider än du efterfrågar och funkar utan värmare,smc godkänner bara mönsterdjupet är ok så vad är problemet?

Henrik

Nu är det tyvärr så att det lättaste att skylla på vid en vurpa är däcken. De bästa Instruktörerna gillar Pilot Power bäst, de är lättast att drifta med.... ganska brett gränsområde och släpper kontrollerat mycket tidigare - märkligt :va

Som sagt, slicks har inte på gata att göra och är du inte ytterst skillad är slicks sämre än sportdäck. Nästa fråga är:
Som gatåkare har man inte 4 fälgar och 2 mekare med sig - vad händer när det blir kallt eller fuktigt på banan...? Kör S L I C K S ????:näsblod
Sluta tramsa - Slicks har inte på en gathoj att göra!

men gå o lägg dig

:dummer

Har du belägg för detta???

EDIT:
Sluta nu med däcken - du lägger löjligt mycket fokus på dem - Gsson kör 1.02 på Knudan med gatdäck - End of Story!
EDIT2:
För de allra flesta Gatåkare slutar slicks med större problem än nytta.

Aldrig kört så det säger mig ingenting.

och ja, visst går det att köra riktigt fort på gatdäck, SuperDuken har gått under 1,14 på gatdäck på Åsen.. Men hur nära gränsen är det? Och hur mkt längre hade det varit med slicks?

Och du (liksom många instruktörer) målar världen svartvit genom att ställa frågor om regn och 4+ och vad som händer då. OM det regnar, då får man byta, tadaa..

Min fråga är, hur snabb måste man vara för att slicks ska vara bättre än gatdäck? Med tanke på att de sista kvaltiderna i Rookie1000 legat över de för en snabb gatåkare många ggr. Borde de köra på gatdäck istället?

Hmmm,måste ju vara just det du efterfrågar så varför bakgård?

Ok,skurna men mönstrade?

Ett slick som är tillverkat med mönster och håller för bra mycket snabbare tider än du efterfrågar och funkar utan värmare,smc godkänner bara mönsterdjupet är ok så vad är problemet?

Henrik

Ok.. Men då är det väl inte slicks om de är mönstrade :gnissla?

För mig är det inga kymmer, men jag reagerar på att det från SMCs sida är ett väldigt märkligt resonemang.

Last edited:
Ok.. Men då är det väl inte slicks om de är mönstrade :gnissla?

För mig är det inga kymmer, men jag reagerar på att det från SMCs sida är ett väldigt märkligt resonemang.

Så så,på med mönstrade racetec och rätta in dig i ledet,man får inte alltid som man vill. :D

Henrik

Så så,på med mönstrade racetec och rätta in dig i ledet,man får inte alltid som man vill. :D

Henrik

Nu har jag ett nytt set Qualifier rr, duger fint för mig :).

Och jag skulle nog inte vilja åka Racetec på gata, känns halt när det är ´kallt, men jag kanske har fel? Så får man kränga däck inför var dag om det är så, eller skaffa en ren kraschhoj (vilket jag redan gjort men den tog tjejen i beslag så det är ju kört :huvet)

Grejen är att det finns så mkt åsikter och regler om saker som i mångas ögon inte har någon hållbar saklig grund. Klart man reagerar. Visst, för 99% av de som åker på slicks är inte ens en SHK aktuell att deltaga på. Men det finns en växande skara som inte åker för att vinna SM, utan för att det är kul att köra hoj. Dessa fastnar lite mellan två världar i det här.

Robz uttryckte sig ungefär såhär: "Raceattribut har inte bland gatåkare på SMC-kurs att göra."

Om jag då har en hoj med kraschkåpor, som är najad och saknar speglar, lysen osv. Ska jag ta bort najningarna, sätta på dyra originalkåpor med glaslysen mm för att vara välkommen på deras körningar?

Och visst. För långsam grupp vore slicks oftast hål i huvet. Men att generalisera och säga att gatåkare får bättre däck på gatdäck än slicks pga för låg värme (läs: för lågt tempo) är att döma ut 1/4 av rookieserien då dessa inte kör så himla mkt snabbare än en snabb gatåkare. Och jag tvivlar starkt på att det bästa för dem vore att starta med gatdäck.

Jävla fokusering på slicks, känns som tråden har dragit iväg snett nånstans:va

Till trådskaparen, byt däck nu så att du hinner köra lite på det innan SMC-kursen. Nya däck är hala i början och skulle det vara blött på banan så kommer det inte att bli så roligt för dig om du bytt dagen innan kursen.

Status
Ej öppen för fler svar.
*/ ?>
Nyheter
Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!