Ktm 950 sm

Tjena, jag har varit väldigt inne på att skaffa mig en KTM 690 SMC ett tag nu, men har blivit lite sugen på en 990 SM efter jag har läst lite recensioner och kollat youtube.
Har varit flera som nämnt att de tycker hojen känns mycket lättare än vad den är. Det som hållt mig borta från att kolla seriöst på modellen innan är just att den ser ju rätt stor och tung ut om man jämför med 690 SMC.

Är det någon som kört de båda modellerna och kan nämna lite plus & minus på båda hojarna så vore jag tacksam. Det bästa vore ju kanske att provköra själv, men det känns ju lite dumt när nyköp är helt ute ur bilden för min del. Köper hellre en som gått några hundra mil som redan är kitad med slip-on och annat gött :)

Jag har haft både 690 SMC & 990 SMR & precis som Niklas säger är SUMO:n lättare att leva med, den funkar till allt!!

690 SMC:n

+Mycket för pengarna.
+En av dom snyggaste motarderna man köpa.
+Serviceintervallerna 500mil(från 2010 750mil, tror jag).
+Galet kul att köra i stan & på gokartbana.
+Slirkoppling är standard & GRYMT BRA!!

-Inte så kul att åka långt med.
-Sadeln ÄR bland dom smalaste & hårdaste på marknaden!!
-Inget man ligger & kör fort med längre stunder (+140km).
-Liten tank=kort räckvidd.

990 SMR:en

+Bromsarna, helt sjuka!!
+Ljudet, låter som en v8:a med acra på!!
+Fjädringen(efter att Niklas trollat med den!!).
+Twin, härligt register...
+Går att åka långt med.
+Går att skjutsa med(längre sträckor, typ 30-40mil).
+Kul på bana.
+Bra försäkringspremier.

-Drar en hel del soppa, men det är det värt!!
-Käkar bakdäck till frukost...
-Bara 2 års garanti.
-Ganska dyr att serva.

Slutsats:

Vill du ha kul i stan & kör med kompisar som åker 450,525, 690 & liknade så är SMC:n PERFEKT!!

Vill du ha kul ÖVERALLT & vill haka på dina polare med 1000cc plastraketer & dessutom köra ifrån dom på dåliga/kurviga vägar ja då är det en 990 SM/R du ska ha.

Lycka till med hojköpet!!

/ Sladdfantomen
 
Kolla att hänget är okej. Byt olja i framgaffeln. Kolla styrlager/svinglager och att däcken är runda och fina utan kanter.
Med fräsch olja och däck och rätt inställning efter manualen så kan du sen öka returen bak och fram 3-4 klick så borde den bli bra:)

tackar
men jag fick göra om så jag gjorde rätt:rolleyes:

Hade inte centrerat framhjulet ordentligt sedan jag fixade med bromsarna i vintras, gjorde som det stod i ktm manualen:tummenupp
så nu går den som tåget igen:)
 
tackar
men jag fick göra om så jag gjorde rätt:rolleyes:

Hade inte centrerat framhjulet ordentligt sedan jag fixade med bromsarna i vintras, gjorde som det stod i ktm manualen:tummenupp
så nu går den som tåget igen:)

:tummenupp

Men det hindrar inte att du ställer om returen också, det gör underverk för stabiliteten:)
 
En enstånka slutar att vara rolig så fort du har en raksträcka framför dig...

Jag har haft både 690 SMC & 990 SMR & precis som Niklas säger är SUMO:n lättare att leva med, den funkar till allt!!


Tack så mycket för bra svar! börjar bli mer och mer övertygad om att en 990 passar bäst för min körning! allt annat vore väl förbjudet att skriva i denna tråden ? :D
Ska upp till Nybergs motor i jönköping idag och känna lite på 990an, en provkörning vore ju guld värt, synd bara att dom inte har några nya -08or inne, skulle hamna lite mer rätt i min budget.
 
Finns de nån sorts comfort sadel som passar på en 950 smr -07 eller e de helt kört kände inte röven efter 10 mils åkande i helgen:arsele
 
Finns de nån sorts comfort sadel som passar på en 950 smr -07 eller e de helt kört kände inte röven efter 10 mils åkande i helgen:arsele

Corbin gör en "comfortsadel" vet inte om den finns att köpa i Sverige dock.. http://www.corbin.com/ktm/ktm950smr7.shtml
Annars kanske nån av dom andra 950 modellerna har en mjukare sadel?

Mitt första inlägg på SH för övrigt.. Blev nyligen STOLT! ägare till en 950sm -07 Och är utan A-kort än så länge ;)

Hälsa mig välkommen! Finns den nå fler glada 950sm åkare uppe i Umeå trakten kanske?
30851667.jpg
 
Välkommen Psy! Och grattis till val av hoj, enda smolket i bägaren är väl att den är så grymt bra att det inte finns nått att byta upp sig till ;)

Fixa lappen snart!
 
Finns de nån sorts comfort sadel som passar på en 950 smr -07 eller e de helt kört kände inte röven efter 10 mils åkande i helgen:arsele

Det finns ju gelsadeln hos KTM power parts. Har den själv, vet dock inte om den gör så stor skillnad mot originalsadeln. Har dock inte upplevt problem när jag kört längre sträckor med den.
 
Välkommen Psy. Själv har jag precis gjort 100-mila servicen så nu får jag börja gasa. Blev nästan 40 mil i sadeln idag.
Blir det stor skillnad mellan original och sportläge på dämparna? Ska till Gelleråsen och tyckte att den var lite mjuk i original när jag var där förra gången.
 
Det finns ju gelsadeln hos KTM power parts. Har den själv, vet dock inte om den gör så stor skillnad mot originalsadeln. Har dock inte upplevt problem när jag kört längre sträckor med den.

har läst de men enligt sidan så passar den bara på sm jag har en Smr
 
Välkommen Psy. Själv har jag precis gjort 100-mila servicen så nu får jag börja gasa. Blev nästan 40 mil i sadeln idag.
Blir det stor skillnad mellan original och sportläge på dämparna? Ska till Gelleråsen och tyckte att den var lite mjuk i original när jag var där förra gången.

Ja de blir riktigt bra skillnad..
prova ett pass original och skruva sen så du märker vad som händer.:tummenupp
 
Tja!!

Köpte 950 sm i höstas och är Riktigt nöjd me körningen av hojen! Har åkt sporthoj innan men letat mig in i en lite ny värld för mig!!

Så till mitt problem... Har fått läkage vid den undre av skruvarna som håller nivåröret för oljan. Någon som haft liknande problem och har erfarenheter och dela med sig av? E det bara och byta de båda oringarna på denna skruv?
Kännde om jag kunde dra åt skruven lite lätt och det känndes inte som den svarade riktigt.. E den kännslig i gängorna? Kan jag ha sabbat gängorna fast än att jag inte alls tog i?? Tacksam för tips!!!

Tack för ett bra forum me!!!
 
Tja!!

Köpte 950 sm i höstas och är Riktigt nöjd me körningen av hojen! Har åkt sporthoj innan men letat mig in i en lite ny värld för mig!!

Så till mitt problem... Har fått läkage vid den undre av skruvarna som håller nivåröret för oljan. Någon som haft liknande problem och har erfarenheter och dela med sig av? E det bara och byta de båda oringarna på denna skruv?
Kännde om jag kunde dra åt skruven lite lätt och det känndes inte som den svarade riktigt.. E den kännslig i gängorna? Kan jag ha sabbat gängorna fast än att jag inte alls tog i?? Tacksam för tips!!!

Tack för ett bra forum me!!!

jag hade samma problem på min 950.Det är inte den undre skruven,det är röret som spricker,men för att byta det behöver du lossa på skruvarna och byt då packningarna med , men passa dig för att dra för hårt ,det är väldigt klena gängor i oljetanken.:)
 
Ktm 950sm

Hallå alla KTM 950SM ägare!

Jag har efter mycket velade fram & tillbaka kommit fram till att det är KTM 950sm ägare jag vill bli :tungan.
Tänkte höra med er som är experter i ämnet, vad ska man tänka på vid inköp?
Ska man sikta på en som har trimpipor & är mappad? eller en som är orginal?
Hur är den att skjutsa på?
Är den okej att åka långt på?
Vad har ni haft för problem med era ktm 950sm?
Vet ni av någon som är till salu, som finns i norrlandstraktern?
Hoppas på svar, & att vi ses på vägarna mycket snart:yoparty
 
Jahapp då är man KTM 950 -06 ägare, Sålde min R1 -07 i förrgår och köpte en Sumo -06 igår. Så mycket roligare körning på en gång :yoparty

Dock vill jag ha lite mera klipp i den, Dett sitter slipon på och den är nerdrevad 1 kugg..
Vad kan man göra och vad kostar det?
 

Bifogat

  • DSC00287.jpg
    DSC00287.jpg
    229.6 KB · Visningar: 100
Last edited:
Fick min 2010 990 SMR igår, riktigt najs, tog en repa på 12 mil igår kväll, men det var ingen picknick att koppla på slutet när det var under 6 grader, hehe!

Blir att riva av allt onödigt junk i helgen och hålla tummarna för att kraschpuckar o tailtidyn dyker upp snart...

Om 3 veckor är 100-mila bokad, då åker Akra-burkarna på.
Ngn som provat PowerCommander och att ersätta luftburken med ett K/N-filter? Gjorde det på min 690 SMC, fast med TuneBoy, blev stor skillnad! 990 går ju riktigt bra orginal, men det vore skoj o testa.
 
Back
Top