Vad ska man köpa för liten skitbil?

Vilket märke bör vi rikta in oss på?

• Antal röstningar
    0
none of the above.

efter att ha läst din profil, tagit del av texten i denna tråd, samt påminnt mig om vad för trådar du allmänt brukar svara i, så finns det bara ett naturligt val för dig (och din käresta): den svarar väl upp till de kriterier ni ställer och det med råge. inte nog med det, ni får en bil som är unik på många sätt. den bilen jag pratar om, är naturligtvis en

YUGO

[YOUTUBE-ID]-VV9NOBYDC4&feature=related[/YOUTUBE-ID]

och så ska du köpa sommarversionen såklart av yugo'n för att du är kär och galen:

http://www.blocket.se/helsingborg/Yugo_cabrio_27008402.htm?ca=11&w=3

Bifogat

• it's a yugo.jpg
    it's a yugo.jpg
    53.3 KB · Visningar: 79
Opel Corsa har överraskat i tester på ett positivt sätt. Jag hyrde en och tyckte att den kändes tight.

Vill bara hålla med om Honda Civic.. Vi har haft 3 i familjen och det var aldrig några problem med dem. kanske lite plastiga, men de har charm och fungerar felfritt även i Norrlandstemperaturer.. Hade min i 5 år i Umeå parkerad utomhus och den sparka igång även vid -33 utan motorvärmare.
Denna modell har vi fortfarande som farsan pendlar Gävle - Västerås med varje morgon.
http://www.blocket.se/eslov/Honda_civic_1_5_vtec_26811059.htm?ca=11&w=3

Bästa motorn är just 1.5 VTEC som går otroligt snålt på landsväg. farsan är galen i låg förbrukning och kör bilen på 0.52L/mil på sommaren. På vintern ligger den runt 0.6l/mil med dubbdäck. Bra väghållning, men motorn kräver lite varv om man ska köra sportigt. Våran har rullat 22.000 mil med bara 4 servicar på verkstad. Den är f*n gratis!

@Bettskena: WTF, din lille skojare :lol

Nåväl, blir till o vänta ut en Honda Civic ser det ut som, finns knappt några ute just nu. :huvet

Opel Corsa har överraskat i tester på ett positivt sätt. Jag hyrde en och tyckte att den kändes tight.

OpeL corsa har skaffat sig oförtjänt dåligt rykte genom att vara en vanlig hyrbil på semesterorter. En slutkörd enliterstrea är inte upplyftande. Överhuvudtaget skall man undvika enlitersmotorn.1,2an är acceptabel. En doldis i samanhanget är annars Fiat Punto.

Håller på att leta billig andrabil till tjejen som hon och vår dotter kan åka runt i. För oss kommer det att bli en Skoda Fabia kombi 1.4 som gått 10-12k mil. Tillräckligt stort bagage för att få med barnvagn o lite grejer, hyfsat krocksäker för den storleken på bil och är grymt billig att äga. Låg skatt och försäkring, drar väldigt lite bensin dessutom. Tjejen har haft en tidigare (ej kombi) och var mycket nöjd.

Visst finns det mycket roligare bilar att åka i. Men vill man åka billigt och driftsäkert är Fabian klockren. Finns från 35k och uppåt på blocket :)

Tjo igen!

Det står still här kan jag säga, har suttit 4-5dgr i sträck nu och letat på blocket, men med mina krav kommer man inte långt har jag märkt.
Jag vill att vinterdäck ska följa med, helst med dubb. Motor/kupévärmare är ett stort plus, att kamremsbyte är gjort ganska nyligen. Fan för skador/repor/rost, vill inte se skiten. Inte helt orimliga krav för vår prisklass, inte sant?
Ja just det, vår budget har höjts en aning sedan sist tack vare några vänliga själar. Så max 60 papp.

Tack vare detta började jag fokusera på Golf och Polo 00-03 och utbudet har varit helt OK, framför allt i Stockholmsområdet. Men exakt varenda bil jag har ringt på (ca 10st) har haft plåtskador. Fan för storstäder!

Så nu har jag ledsnat och försöker bredda mig, men är osäker på vilka modeller som duger. Började kika på Ibiza, Corolla och Almera. Hittade en Almera som verkar vara helt perfekt, bra skick o all utrustning till o med en OK färg. Får åka ca 12 mil dock för att kolla på den. Och sen råkade jag läsa att de har ganska dåligt rostskydd, fick bara 2 + av 5 på något test. Vet inte hur mycket man ska bry sig om detta dock?

Efter det hittade jag denna artikel: http://www.aftonbladet.se/bil/article80557.ab

Där hamnade Almeran låååångt ner på listan och många oväntade märken högt upp. Så, ska man koncentrera sig på följande kanske?

Ibiza
Corolla
Mazda 323

Vågar man kolla på Ford, trots den höga placeringen? :gnissla

Jäklar, blev en hel del svammel. Sorry. :tummenupp

Tjo igen!

Det står still här kan jag säga, har suttit 4-5dgr i sträck nu och letat på blocket, men med mina krav kommer man inte långt har jag märkt.
Jag vill att vinterdäck ska följa med, helst med dubb. Motor/kupévärmare är ett stort plus, att kamremsbyte är gjort ganska nyligen. Fan för skador/repor/rost, vill inte se skiten. Inte helt orimliga krav för vår prisklass, inte sant?
Ja just det, vår budget har höjts en aning sedan sist tack vare några vänliga själar. Så max 60 papp.

Tack vare detta började jag fokusera på Golf och Polo 00-03 och utbudet har varit helt OK, framför allt i Stockholmsområdet. Men exakt varenda bil jag har ringt på (ca 10st) har haft plåtskador. Fan för storstäder!

Så nu har jag ledsnat och försöker bredda mig, men är osäker på vilka modeller som duger. Började kika på Ibiza, Corolla och Almera. Hittade en Almera som verkar vara helt perfekt, bra skick o all utrustning till o med en OK färg. Får åka ca 12 mil dock för att kolla på den. Och sen råkade jag läsa att de har ganska dåligt rostskydd, fick bara 2 + av 5 på något test. Vet inte hur mycket man ska bry sig om detta dock?

Efter det hittade jag denna artikel: http://www.aftonbladet.se/bil/article80557.ab

Där hamnade Almeran låååångt ner på listan och många oväntade märken högt upp. Så, ska man koncentrera sig på följande kanske?

Ibiza
Corolla
Mazda 323

Jag har fruktansvärt dåliga erfarenheter av både ford och volkswagen.
Volkswagen mår jag illa av att bara tänka på.
Överskattat djävla räppel.
Nissan almera har morderen haft.
Kärringbil.
Bra!
Det finns en del bilmodeller som är otvetydigt genombra, men det är "ingen" som vill ha dem.
Nissan almera hör dit.
Men "Me so bitchy" colt är ett ännu tydligare exempel.
Samtliga Hyundai är pålitliga men svårsålda.
Daihatsu börjar bli för gamla (slutade säljas i Sverige i början på 2000talet om jag minns rätt) annars var det pålitliga doldisar också.
Fiat är (faktiskt) charmiga.
Särskilt punto.

Tjo igen!

Ibiza
Corolla
Mazda 323

Ford Focus kombi men undvik 99-02 om inte drivknutarna är bytta, för det får man göra på alla mer eller mindre pga fabrikationsfel på dom första årsmodellerna

jag har haft honda civic och mazda 323. båda var bra bilar. har nu en äldre skoda felicia, ingen skönhet men det är ingen som vill sno dom iaf :P och bra bagageutrymme.

Svårt att råda.
Åker själv volvo v70 2,4d 02a och det är en skitbil.
Vi har en corolla 05a som går kanon, men extremt jäkla törstig. 0,63 går den att köra med till och från jobbet dvs stockholms köer och glasfot. Men ger du lite gas så är det 0,7 direkt vilket för mej är otrolig mängd då T forden drog liknande 1900 kallt. 100års evolution har fört oss bakåt.

Liten snål diesel kanske passar in, men dessa kanske är dyrare än er budget. Hjärtat klappar franskt men hjärnan toyota.

bil

..skadar inte att fundera kring hur och av vem bilen skall servas/repas/skötas.......det är inte alla verkstäder som är bra så att det stör.

I vår familj har vi de sista 10 åren oftrast haft 2 st vw av nyare slag som servats på auktoriserade verkstäder - vilka har på ett högst påtagligt sätt visat sin enorma oduglighet.

Har numera en vw kvar som inte någonsin kommer att få se en auktoriserad vw-verkstad så länge jag äger den - och därefter lär jag aldrig gå i närheten av ett fordon tillverkat av den koncernen mer.

...men det är jag det....

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...