Motorn hackar och dör utan full choke, går dock normalt vid högt gaspådrag

matteus222

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Hoj
2001, Ducati Monster S4
Hojen är en Ducati Monster S4 - 01:a. Felet som först uppstod i höstas var då liksom nu att när motorn varvades relativt högt (kanske 8000 varv/min) när den var halv-varm (kanske efter ca 5 min körning) så kändes det nästan som att det släppte på bakhjulet. Därefter ville den bara lägga ner om man inte gasade. För om man gasade mycket gick den nästan som normalt. För att motorn inte skulle dö var man tvungen att ge full choke och gasa lite emellanåt. Den hostade och spotade som fan. I höstas släppte dock felet strax innan avställningen i början av oktober. Men nu kom det tyvärr tillbaka efter att jag drog på på samma sätt efter ungefär lika lång tid (om nu det skulle ha något att göra med felet).
Bränslefilter, tändstift, kylare mm (rubbet) ska ha kontrollerats på en auktoriserad 2000 mila service för några hundra mil sedan. Hojen har inte krånglat tidigare.
Som ni säkert förstår är jag inte mekarkillen nr 1, men enklare åtgärder ska jag nog klara av.

S4 ? Har den insprutninge?

Då skulle jag leta efter luftläckor i insug och slangar kring insuget.

Förgasare, en grundlig rengöring av dem. Och tjuvluft så klart.

Mats

Eftersom han kan ställa choken i olika lägen gissar jag på förgasare.
(Dock googlade jag fram att sprut kom 2000 på monster)
Kolla så att gumminipplarna sitter kvar för vacuumuttaget. Ser ungefär ut som hummihattarna till bildäck. Du tar hjälp av dem när man synkar förgasare. (alla förgasare skall ha så likt vacuum som möjligt)

Händer vid service att folk glömmer sätta tillbaka dem.

Dock borde ju inte felet släppt om det saknas gummihattar...
Som sagt. Kolla luftläckor och att bensin flödar fritt. Använd startgas runtom om möjligt. Varvtalet ökar markant om det smiter förbi startgas.

Men om det är sprut... Fukt i soppan? Inget stopp i bränsletillförseln? luftläcka som sagt? Går det att hålla igång på jämngas och dutta föbi med lite startgas?

S4 ? Har den insprutninge?

Då skulle jag leta efter luftläckor i insug och slangar kring insuget.

Förgasare, en grundlig rengöring av dem. Och tjuvluft så klart.

Mats

Last edited:
Tack för snabba svar!
Jag får nog åka och köpa mig lite startgas och kontrollera med den. För den har sprut, så mycket vet jag. Det känns ju som att luftläcka är det enda logiska (som ju motorfel brukar vara:) då den ju får soppa vid högre varvtal när även lufttillförsel bara är ett plus.
Man tipsar ofta om att ha brandsläckaren med när man använder startgasen, hur rädd bör man vara?

Tack för snabba svar!
Jag får nog åka och köpa mig lite startgas och kontrollera med den. För den har sprut, så mycket vet jag. Det känns ju som att luftläcka är det enda logiska (som ju motorfel brukar vara:) då den ju får soppa vid högre varvtal när även lufttillförsel bara är ett plus.
Man tipsar ofta om att ha brandsläckaren med när man använder startgasen, hur rädd bör man vara?

Överdrivet försiktigt behöver du inte vara. men har du en släckar tillhands och du känner dig lugnare av det, så ställ fram den utifallatt.
Men risken är liten....

Mats

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back