Stretcha för hojkörning

notis:
Det finns forskning som visar att stretching inte har någon som helst effekt på musklernas återhämtningsförmåga. Dock kan det vara bra i förebyggande syfte och minska skaderisken.
Där har vi grejen. Det är fortfarande bra att stretcha för att förebygga skador och undvika stelhet. Däremot gör det varken av eller till för träningsvärken.

För att hjälpa till med hojkörningen tror jag, som många redan sagt, mer på träning än streching.

Kan bara tala för mig själv men Yoga is da shit. Du blir mjukare i kroppen, får bättre balans samtidigt som du stärker din core. Det bästa är att det du bara behöver en matta för att göra det. Finns gott om Yoga instruktionsfilmer på nätet. Jag rekommenderar Yoga X som är en del i P90X programmet.

Fysträning inne med crossklubben har absolut gjort massiv skillnad för mig, man verkligen känner hur man orkar med att köra aktivt på ett helt annat sätt, allt är lättare, jag har inte känt något öht i kroppen efter årets första turer på min rullande sträckbänk.

Vi pratar tok-fys modell militäriskt späkande, men kul är det.

Vad baserar du att man aldrig ska stretcha en ouppvärmd muskel på?

Kalla muskler = hårda och stela muskle r= streching= dra ut= muskler går sönder

Det första vi fick lära oss på specialidrotten i skolan att man inte får göra. (Gick specialidrott så jag hade 4h idrott/dag hela gymnasiet och då får man lära sig en hel del om muskellära mm)

Brukar även vara bland det första man får lära sig på gym/träningar av instruktörer/tränare

Har även flertalet läkare som berättat det för mig så tror knappast de lär ut galna saker.

Säger som killarna i motoGP: Det spelar ingen roll hur mycket eller vad man tränar - man måste helt enkelt bli "racefit".

Den enda vägen dit är att köra mycket hoj. :)

Vill du öka rörligheten så är intu-flow riktigt bra övningar, dessa lär dig separera musklerna också, vilket gör att du kan öka effektiviteten i all annan typ av träning (också när du kör).
[YOUTUBE-ID]<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/2_-3yl7NO7A&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/2_-3yl7NO7A&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Vill du bara mjuka upp kroppen rekomenderar jag också Yoga...

Så är jag med efter första bandagen,det blir bättre sedan.

När jag åkte vattenskidor förr så var första dagen efter premiären fruktansvärd,tog mig nästan inte ur sängen,tricket var att ge sig ut igen och igen och igen och det funkar lika bra med hojen.

Skit i smärtan och kör,släpper efter hand och blir bättre dag för dag.

Henrik

Det första vi fick lära oss på specialidrotten i skolan att man inte får göra. (Gick specialidrott så jag hade 4h idrott/dag hela gymnasiet och då får man lära sig en hel del om muskellära mm)

Brukar även vara bland det första man får lära sig på gym/träningar av instruktörer/tränare.
Det är väl konstigt att just vi människor måste lära oss en så självklar sak som stretching.
Jag menar, se bara på djuren som finns runtomkring oss, de är födda med instinkten att stretcha.
Ta våra hundar t.ex, de sträcker ut de flesta ggr de ställer sig upp.

Kalla muskler = hårda och stela muskle r= streching= dra ut= muskler går sönder

Brukar även vara bland det första man får lära sig på gym/träningar av instruktörer/tränare

Har även flertalet läkare som berättat det för mig så tror knappast de lär ut galna saker.

Det är ok att stretcha försiktigt kall.. Ex folk med framåtroterade axlar ordineras att strecha bröstmusklerna 5-8ggr om dagen kalla, av naprapater

Man ska ju såklart inte stretcha så hårt att man får muskelbristningar som ger värk, men det gäller ju även varm

Det är ok att stretcha försiktigt kall.. Ex folk med framåtroterade axlar ordineras att strecha bröstmusklerna 5-8ggr om dagen kalla, av naprapater

Man ska ju såklart inte stretcha så hårt att man får muskelbristningar som ger värk, men det gäller ju även varm

Fast det kallar jag att sträcka på sig, i min värld är streching när man verkligen töjer på musklerna.

Visst kan man strecha lätt/sträcka på sig när man är kall men göra det ordentligt när man är kall kan ju bli rena döden :död

Visst kan man få musklebristningar även när man är varm men det är åtminstone betydligt svårare.

Vill du öka rörligheten så är intu-flow riktigt bra övningar, dessa lär dig separera musklerna också, vilket gör att du kan öka effektiviteten i all annan typ av träning (också när du kör).
[YOUTUBE-ID]<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/2_-3yl7NO7A&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/2_-3yl7NO7A&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Vill du bara mjuka upp kroppen rekomenderar jag också Yoga...

Skulle jag göra sånt så skulle grannarna klaga av allt knak.. Låter som om man river ett kök ungefär!!!

Skulle jag göra sånt så skulle grannarna klaga av allt knak.. Låter som om man river ett kök ungefär!!!

Det är då du verkligen behöver det.... :rolleyes:

(låter en hel del när jag gör det också numera... måste komma igång med träningen igen...)

Last edited:
En liten uppdatering efter körningen -det var bättre men fortfarande inte bra första dagen på banan. Andra dagen gick Stefan smc instruktör genom min körställning och jag satt för långt fram på hojen - efter att ha flyttat bak fem cm så lossnade allting! Mao inte så mycket stel som fel position på hojen.

Enduro körställningen långt fram på tanken i kurvorna inte lämplig på sporthoj...

Ont i knäna fick jag också när jag var ovan. :) Stompgrips är bra. Det är där man ska ha stödet, inte på innerpinnen.

edit: Jag är så sen.:rolleyes:

Intressant det här!

Uppvärmning bör ske i ca 8-10 minuter. Små rörelser med så lite belastning som möjligt, sker belastning så ska den vara central i kroppen. Detta gör att kroppstemeraturen höjs och blodcirkulationen kommer igång vilket resulterar i mjukare muskler som kan börja arbeta utan att få mjölksyra (muskeln spjälkar sig själv för att orka med ansträngningen, efter en liten stund tar energin slut i muskeln och den orkar inge mer) Men det viktigaste är att ledvätska pumpas in i lederna och smörjer brosket, som kan gå sönder annars vid tung belastning! Typ ryggskott!!
Efter uppvärmningen kan man sträcka ut lite för att öka rörligeheten.

Stretching är bra för att få upp rörligheten i kroppen, beroende på vad man vill uppnå med sin rörlighet så stretchar man olika mycket.
Detta skall man göra med varma muskler för att inte skada dessa.
KAT kontraktion alternativ töjning är en bra stretchvariant, då man aktiverar muskeln och får den varm för att sedan töja ut den.

Om vi ska titta på vad vi behöver träna för att komma iform till asfaltskörningen nerifrån och upp.
1. Vadmuskeln spjärnar emot på ytterfotpinnen och tank. Träna tåhävningar.
2. Lårbensmusklerna (hamstring , quadriceps) stå på fotpinnarna vid gupp och förflyttningar. Träna benböj både statiskt och dynamiskt.
3. Adduktorerna, kniper åt runt tanken. Träna knipövningar i maskin eller runt en boll.
4. Magen (adduktorerna) håller upp kroppen och avlastar ryggen. Träna situps både statiskt och dynamiskt, hoverbrygga dvs stå på tå och armarna eller armbågarna och dra in magen samt ner med rumpan, ingen svank.
5. Armar och axlar för att styra. Träna armhävningar/puschups gärna statiskt.

En allt i allo övning blir ju att sitta på huk på golvet (tex när du tittar på tv) med en stor boll mellan benen och göra tåhäv, knipa, luta dig framåt och ibland lägga vikten framåt på armarna. Ungefär som du kör hoj aktivt på en bana.:tummenupp

Mvh PT och Idrottslärare Per

Jag tror att styrketräning ö ht är bra för hojåkningen...

Har personligen aldrig haft problem med att få "ont i ryggen" eller träningsvärk i benen av körning på sporthoj.. hör att det gnälls över det ibland.

Sen har jag en egen teori att det inte skadar att ha lite muskler som stabiliserar om man skulle klota. (detta fhar jag dock givetvis inga som helst belägg för mer än att det känns logiskt).

Vad gäller "stretcha" inför hojåkning.. jag tycker att det brukar lossna om man kör lugnt och försiktigt samt tänker på att åka avslappnat de första varven...

Men jag är bara en glad amatör som bor hela vinterhalvåret på gymet, så ta det inte som fakta... :)

De har jag alltid undrat över..:va

Något i den här stilen kanske?

http://www.youtube.com/watch?v=sgwwP1u3V80

Fast för att vara ontopic så har jag haft samma problem, dock ej bankörning. Skaffade ju nyligen en hoj med lite sportigare körställning - en Honda Blackbird som enligt alla skall vara extremt bekväm att köra. Mitt problem är att man sitter lite mer framåtlutad o får lyfta upp huvudet lite från den ställningen = ihållande värk i nacken. Hoppas att det släpper när kroppen vant sig eller så börjar man kanske bli för gammal för hoj. :död

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back