Stretcha för hojkörning

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
En bunt hojar
Jag tog min premiärtur på sporthojen för året igår och körde som en kratta. Idag har jag träningsvärk i låren och halvtaskigt självförtroende.

Jag hade svårt att hitta rätt med benen - ont i högerknä och kände mig stel och inkonsekvent i fotpositionerna.

Om två veckor är det kurs på gelleråsen och tillsdess vill jag hinna bli mjukare och få lite ordning på ergonomin - några tips?

Hur stretchar jag ett par gånger per dag för att kunna vika ihop och vinkla benen på racemässigt sätt?

Finns det bra övningar för ben/lår som hjälper till för inbromsningar och kurvor?

Jag ska tejpa på stompgrips ikväll, det ger säkert lite, men det gör ju inte kroppen mjukare...
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Prova med att värma upp ordentligt innan du sätter dig på hojen gärna 15-20 min hoppa som en fisk, flaxa som en fågel osv så du blir varm och mjuk i lederna :) Då blir det lättare att böja på dem :)

Tänk på att ALDRIG strecha en ouppvärmd muskel, då kan du förstöra fästen mm

Glöm förresten inte att försöka slappna av när du sitter på hojen :)
 
Last edited:

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
En bunt hojar
Fan, detta var ju seriöst menat!

Jag har googlat en stund men ingen verkar ha skrivit om stretching och motorcycklar eller ens särskillt mycket om träning och road racing.

Efter att ha surfat kampsportarnas forum angående stretching och vighet så verar KAT metoden vara rätt väg.

Kollegan som sysslar med ju-jitsu eller liknande pyamaslek visade ett par övningar som jag ska köra morgon och kväll ett tag och se om det ger något.

Problemet är att jag inte hinner köra mycket hoj närmsta tiden - så alla övningar måste kunna ske hemma och jag kan inte bara ut och köra massor tills kroppen hittat rätt igen.
 

issi

* 3 äpplen hög, som en smurf... *
Gick med
3 Aug 2005
Ort
Hus med för litet garage...
Hoj
KTM EXC 250f Sixdays -13, 690 Duke -09
Jag tror du hetsar upp dig i onödan...
Visst är det bra att stretcha men det hjälper inte mycket mot ovana...
Efter en dag eller två känns allt som det ska igen.

Det är faktiskt bevisat att stretch inte hjälper ett dugg mot träningsvärk...

skaffa dig en vinterhoj så slipper du avbrott i hojåkandet! :yoparty

/issi
 
  • Gilla
Reaktioner: SGM

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Fan, detta var ju seriöst menat!

Jag har googlat en stund men ingen verkar ha skrivit om stretching och motorcycklar eller ens särskillt mycket om träning och road racing.

Efter att ha surfat kampsportarnas forum angående stretching och vighet så verar KAT metoden vara rätt väg.

Kollegan som sysslar med ju-jitsu eller liknande pyamaslek visade ett par övningar som jag ska köra morgon och kväll ett tag och se om det ger något.

Problemet är att jag inte hinner köra mycket hoj närmsta tiden - så alla övningar måste kunna ske hemma och jag kan inte bara ut och köra massor tills kroppen hittat rätt igen.

Stretching är inte ett sätt att på kort sikt lösa dina symtom. Troligen handlar det om träningsvärk, att muskeln belastas i en för dig ovan ställning. Lösningen är att fortsätta träna ben och höfter i den ställningen. Så benböj, gå på huk, och liknande.
 

Kunkel

Der zweitakt taliban #6
Gick med
27 Jul 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Nu med en CBR600RR 05:a, YZF750R 93:a, RDGV350rr, RD350 -84, TZ(r)250M -91:a åså nåra moppar(TZM50, Crescent GLX, Compact).
Stretching ska man göra EFTER:7peta inte före aktivitet:mattias. Lugn uppvärmning för att få igång hjärta,:banana blodcikulation och andning:hoppa. Efter att man e' klar kan man stretcha ner för att "musklerna" inte ska bli alltför korta och stela dagen efter:gnissla.
 

Schyffert

-´-`-´-`-´-`-
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Bålsta
Hoj
BMW F800S
Vad är det för bevis att stretcha inte hjälper mot träningsverk??:va
Hjälper förmodligen inte så mycket för att få tillbaka vanan på hojen, men visst är det nyttigt för musklerna att stretcha efter träning (hojkörning).

Jag tror du hetsar upp dig i onödan...
Visst är det bra att stretcha men det hjälper inte mycket mot ovana...
Efter en dag eller två känns allt som det ska igen.

Det är faktiskt bevisat att stretch inte hjälper ett dugg mot träningsvärk...

skaffa dig en vinterhoj så slipper du avbrott i hojåkandet! :yoparty

/issi
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Fan, detta var ju seriöst menat!

Jag har googlat en stund men ingen verkar ha skrivit om stretching och motorcycklar eller ens särskillt mycket om träning och road racing.

Efter att ha surfat kampsportarnas forum angående stretching och vighet så verar KAT metoden vara rätt väg.

Kollegan som sysslar med ju-jitsu eller liknande pyamaslek visade ett par övningar som jag ska köra morgon och kväll ett tag och se om det ger något.

Problemet är att jag inte hinner köra mycket hoj närmsta tiden - så alla övningar måste kunna ske hemma och jag kan inte bara ut och köra massor tills kroppen hittat rätt igen.


Utan att vara varm i kroppen så spelar det ingen roll hur mkt du har strechat för då är musklerna ändå stela. Och det du vill komma åt är ju mjuka och följsamma muskler, och det uppnår du bla genom att värma upp en liten stund innan körning så du är varm och mjuk i kroppen.

I övrigt när det gäller träning så är det inget speciellt med om du kör RR du vill vara vältränad från topp till tå för att orka och kunna hålla focus länge.

Det bästa är helt enkelt att både konditionsträna och styrketräna regelbundet, helst göra någon sorts träning varje dag.
Så tex gympa är ju både smidighets och konditionsträning.

Vet ju inte hur du rör på dig idag så då är det svårt att komma med fler konkreta svar som du kan ändra på för att det ska bli bättre
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Vad är det för bevis att stretcha inte hjälper mot träningsverk??:va
Hjälper förmodligen inte så mycket för att få tillbaka vanan på hojen, men visst är det nyttigt för musklerna att stretcha efter träning (hojkörning).

Nej tyvärr, ny forskning visar att vanlig stretching har mycket begränsad verkan. Den mer fokuserade stretching dansare och gymnaster ägnar sig åt under många år har viss verkan.
 

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
En bunt hojar
Jag tror du hetsar upp dig i onödan...
Visst är det bra att stretcha men det hjälper inte mycket mot ovana...
Efter en dag eller två känns allt som det ska igen.

Det är faktiskt bevisat att stretch inte hjälper ett dugg mot träningsvärk...

skaffa dig en vinterhoj så slipper du avbrott i hojåkandet! :yoparty

/issi
Japp, lite stressad är jag, kanske i onödan... jag kör enduro på vintern och träningsvärken ser jag bara positivt på (lustigt att det var så olika muskler som användes i enduro och roadracing). Att jag kändes så stel och osmidig är det som oroar.

Lösningen är att fortsätta träna ben och höfter i den ställningen. Så benböj, gå på huk, och liknande.

Mer sådant vill jag ha, vilka övningar som rekkomenderas. Jag kör konditionspass ca 3 gånger i veckan, men det ger ju inte "knip med låren" styrka. Mage och rygg tränar jag för att ha stadgan i överkropp och jag har inga problem med att jag håller hårt i styret.

En mekanisk tjur a la svensexa i vardagsrummet är väl det näst bästa efter körning kanske....
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Mer sådant vill jag ha, vilka övningar som rekkomenderas. Jag kör konditionspass ca 3 gånger i veckan, men det ger ju inte "knip med låren" styrka. Mage och rygg tränar jag för att ha stadgan i överkropp och jag har inga problem med att jag håller hårt i styret.

En mekanisk tjur a la svensexa i vardagsrummet är väl det näst bästa efter körning kanske....


Spelar ju dock fortfarande ingen roll vad du tränar om du inte är varm och mjuk när du sätter dig på hojen.

För att träna insida lår finns det massor med olika övningar bäst är ju sån där maskin på gymmet där man tränar både in och utsida.
 

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
En bunt hojar
Utan att vara varm i kroppen så spelar det ingen roll hur mkt du har strechat för då är musklerna ändå stela. Och det du vill komma åt är ju mjuka och följsamma muskler, och det uppnår du bla genom att värma upp en liten stund innan körning så du är varm och mjuk i kroppen.

I övrigt när det gäller träning så är det inget speciellt med om du kör RR du vill vara vältränad från topp till tå för att orka och kunna hålla focus länge.

Det bästa är helt enkelt att både konditionsträna och styrketräna regelbundet, helst göra någon sorts träning varje dag.
Så tex gympa är ju både smidighets och konditionsträning.

Vet ju inte hur du rör på dig idag så då är det svårt att komma med fler konkreta svar som du kan ändra på för att det ska bli bättre

Ok, jag får se till att värma upp ordentligt innan och se hur mycket det hjälper... lite Tae Bo framför tv'n på kvällarna kanske kan göra nytta också, då min träning är för begränsad nu (kondition i cross trainer, rygg lyft, mage och armhävningar endast). Tack för tipsen!
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Japp, lite stressad är jag, kanske i onödan... jag kör enduro på vintern och träningsvärken ser jag bara positivt på (lustigt att det var så olika muskler som användes i enduro och roadracing). Att jag kändes så stel och osmidig är det som oroar.



Mer sådant vill jag ha, vilka övningar som rekkomenderas. Jag kör konditionspass ca 3 gånger i veckan, men det ger ju inte "knip med låren" styrka. Mage och rygg tränar jag för att ha stadgan i överkropp och jag har inga problem med att jag håller hårt i styret.

En mekanisk tjur a la svensexa i vardagsrummet är väl det näst bästa efter körning kanske....

Ridning är bra:tummenupp
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
När jag höll på o köra sjukgymnastik för mitt pajjade knä så hade de en ring som man kunde hålla mellan benen och knipa ihop med. Det tränade just knip-runt-tanken-rörselsen. Annars brukar det finnas maskiner på gymmen som tränar samma rörelse.

Annars så brukar det ge med sig efter man kört nån vecka...
 

scubasteve

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2006
Ort
örnsköldsvik
Hoj
cbr 1000
Prova med att värma upp ordentligt innan du sätter dig på hojen gärna 15-20 min hoppa som en fisk, flaxa som en fågel osv så du blir varm och mjuk i lederna :) Då blir det lättare att böja på dem :)

Tänk på att ALDRIG strecha en ouppvärmd muskel, då kan du förstöra fästen mm

Glöm förresten inte att försöka slappna av när du sitter på hojen :)

Vad baserar du att man aldrig ska stretcha en ouppvärmd muskel på?
 

sideline

#11449
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vid sidan av Revingerakan...
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Mer sådant vill jag ha, vilka övningar som rekkomenderas. Jag kör konditionspass ca 3 gånger i veckan, men det ger ju inte "knip med låren" styrka. Mage och rygg tränar jag för att ha stadgan i överkropp och jag har inga problem med att jag håller hårt i styret.

En mekanisk tjur a la svensexa i vardagsrummet är väl det näst bästa efter körning kanske....

Resten av kroppen då!?
Ridning är bra som sagt.

Spelar ju dock fortfarande ingen roll vad du tränar om du inte är varm och mjuk när du sätter dig på hojen.

För att träna insida lår finns det massor med olika övningar bäst är ju sån där maskin på gymmet där man tränar både in och utsida.

Gynstol eller tantmaskin brukar den kallas ibland. Inte alla gym som har en sådan. En variant är att ställa sig i cable cross-maskinen och fästan kabeln vid foten. Förhoppningsvis finns det en liten fästanordning avsedd för detta. Sedan står du på det ena benet och drar in det andra. På detta sätt tränar du inte bara insidan av låret utan även balans och knästabiliteten.

Vad baserar du att man aldrig ska stretcha en ouppvärmd muskel på?

På erfarenhet och/eller kunskap kanske. Det är allmänt känt att det inte är bra för muskler, senor, ligament et c. att stretcha (dra i) en kall muskel. Det sliter lite för mycket. Precis samma anledning till varför du bör värma upp innan du ska träna ordentligt.


notis:
Det finns forskning som visar att stretching inte har någon som helst effekt på musklernas återhämtningsförmåga. Dock kan det vara bra i förebyggande syfte och minska skaderisken.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hitta rätt gym :tummenupp!

Där jag tränar har de en as-gay maskin där man utgår ifrån nån sorts sittande gynekologställning med benen så brett isär man lklarar, för att sen pressa ihop knäna. Jag kör den med så höga knän maskinen tillåter och lätt framåtlutad. Började med det i början av mars när jag insåg vad maskinen var till för (undviker det rummet annars då jag helst kör fria vikter/rörelser). Lär ju va totalt idiotförklarad av alla på gymet vid det här laget, men faan vad snabb jag kommer va :D!

Sen är det nog bra att springa, gärna på asfalt då styltigheten tydligen ska ge mer träning åt fler muskler pga behovet att jämna ut rycken (möjlig myt, men det lät logiskt).
 
Nyheter
Sherco nya enduroprogram för 2025

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top