SMC kurser, allmän fundering inför sommaren

JensaR

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Hoj
Daytona 675
Tjenare.

Måste smc kurserna tas i en viss turordning, dvs grundkurs först osv eller kan man boka avancerad bkk direkt om man anser att det är lämpligt?

Som jag förstår när jag läser mina försäkringsvillkor så täcker triumphs märkesförsäkring dessa kurser?
Någon som kan bekräfta eller har annan erfarenhet?

/J

Du börjar steg 1 och går vidare. Men du kan köra en quattro så du kör alla 4 steg under ett antal dagar.:tummenupp

Många försäkringar gäller, trafiken täcker ialla fall om du klantar dig mot någon annan, men inte på all försäkringar gäller vagnskadan. Kolla med dit bolag.

Last edited:
Vad jag vet så måste du boka grundkurs först. Men det är inte ovanligt att du under dagen får byta grupp när instruktörerna upptäcker att du platsar i en "högre" grupp.
Sen är det nog så att alla har nytta av grundkursen ändå. Skillnaden är att det inte går så fort (upplever jag det som i alla fall)

Du börjar steg 1 och går vidare. Men du kan köra en quattro så du kör alla 4 steg på 2 dagar.:tummenupp

Nja, vilka är det som 2 steg per dag?
Det är 1 steg per dag, man måste börja med steg 1 och sedan vidare, man får alltid gå om steg om man vill.
Man lär sig bara olika saker på stegen så det handlar inte om att man måste köra fortare i steg 4 än vad man gör ex i steg 2.

Ah kanon! Är lite dåligt påläst märker jag, men jag var rädd att gk skulle innebära en dag med konbanor och garagevändningar :)

Vet inte vad jag tänkte..

Men då är det bara boka en gk så får man se hur det är!

Tack för snabbt svar!

Vad jag vet så måste du boka grundkurs först. Men det är inte ovanligt att du under dagen får byta grupp när instruktörerna upptäcker att du platsar i en "högre" grupp.

Man behöver inte gå någon grundkurs först.

Det händer att man flyttar deltagare, men det är både "uppåt och nedåt"
Detta för att få en grupp med ungefär samma hastighet, så man slipper göra en massa omkörningar som tar tid och kraft från utbildningsdagen.

Du börjar steg 1 och går vidare. Men du kan köra en quattro så du kör alla 4 steg på 2 dagar.:tummenupp

Många försäkringar gäller, trafiken täcker ialla fall om du klantar dig mot någon annan, men inte på all försäkringar gäller vagnskadan. Kolla med dit bolag.

Istället för att spekulera och komma med felaktig information så kan man ju gå till SMC:s hemsida, där finns svaret på de flesta frågorna.
Ett exempel är hur försäkringarna gäller på SMC:s kurser, det står här:

http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=6981

Ah kanon! Är lite dåligt påläst märker jag, men jag var rädd att gk skulle innebära en dag med konbanor och garagevändningar :)

Tack för snabbt svar!

Åker du storbana så är det ingen konkörning eller garagevändning.
Det förutsätter jag att du redan klarar av.
Det du kommer att få lära dig är bla att titta rätt, sitta rätt,, bromsa rätt, samt ta kurvor på ett säkert sätt.
Allt som vi lär ut handlar om att få mera säkerhet och glädje med din åkning.
Det är heller ingen ledkörning utom ibland då vi tränar på vissa övningar.

Tack för snabbt svar!

En grundkurs är att köra koner och garagevändningar, du skall gå en Knix på gokartbana eller en avancerad kurs på storbana, det ena utesluter inte det andra...:tummenupp

Återigen, gå in på www.svmc.se och klicka på SMC School så får du de rätta svaren...:)

Man behöver inte gå någon grundkurs först.Det händer att man flyttar deltagare, men det är både "uppåt och nedåt"
Detta för att få en grupp med ungefär samma hastighet, så man slipper göra en massa omkörningar som tar tid och kraft från utbildningsdagen.

Om man bokar på internet så går det inte att boka något annat än grundkurs om du inte gått någon kurs innan...

Vi skall inte glömma att även om många tycker att grundkurser och GK Knix är tråkiga konkörningar så fyller de en funktion.

Konkörningarna kan tyckas tråkiga, men jag tycker själv att man inte kan få nog av att lära sig hantera hojen, även i mycket låg fart.

GK Knix på Gokartbana är även den underskattad, kanske särskilt av supersporthojsgänget. Denna typ av kurs är enormt teknisk och man har stor nytta av den på våre Avancerade kurser på storbana.

Egentligen är upplägget på Knix väldigt likt det på Storbana. Det som skiljer är egentligen storleken på banan plus att hastigheten brukar gå upp på den större banan.

Men som sagt, man Behöver inte gå GK eller Knix, men det kan vara en bra ide'!

Om man bokar på internet så går det inte att boka något annat än grundkurs om du inte gått någon kurs innan...

Stämmer inte.
Gå in på SMC's hemsida, klicka på School.
Uppe till höger anmäler man sig till AK-kurser.

Upplägget på BKK/SHK kurser (storbanekurser) är steg 1 2 3 4 och man går ett steg per utbildningsdag. Alla deltagare börjar med steg 1 och går vidare med steg 2 o.s.v. På många SMC kurser erbjuds flera steg i olika "hastighetsgrupper" (t.ex lugn, medel, snabb).

Steg 1 2 3 innehäller alla olika förutbestämda kursmoment, medan steg 4 är mer individuellt anpassad utbildning där instruktör och deltagare tillsammans lägger kursdagen efter elevens behov.

Nyheter
Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Back