Styrvobbel deluxe!

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Införskaffade mig själv en beggad Triumph Thruxton i höstas som jag knappt hann köra p.g.a. den kalla väderleken.

Har nyligen plockad ut den och har upptäckt att framgaffeln vobblar satans vid kraftiga gaspåslag, hastigheter över 120 km/h, kurvor + gaspådrag. Min gamla Honda Boldor var fan bättre än detta!

Höll nästan på att dra av vägen för en vecka sedan.
Lufttryck, styrlager, hjullager m.m. är helt i sin ordning. Framgaffeln är skit, det vet jag denna skall bytas framgent men så här jävla stissig skall den fasiken inte vara.

Det som jag misstänker kan vara boven i dramat är det förbannade framdäcket - Maxxis skit. Hur fan kan man sätta på ett framdäck för 500 spänn på en hoj?

Bak sitter ett Michelin Pilot - Activ, ett helt ok däck.

Någon som kan tipsa på vad fan det är för problem?

Kolla om det är rätt balanserat annars så kom polarn på en bra lösning när han hade samma problem. Ifall han höll i hårt i styret så blev det nästan så att han blev avkastad då hela hojen började vobbla som fan ,men om han släppte & gasade förbi till 130 så slutade den att vobbla. Iförsig så var det en 40 talare med nån modern 1stånka så det var ju mer förståligt.

Inga balansproblem alls, kan släppa styret i 50, 70 och 100 knutar utan att jag känner ngt.
Dock vid kraftiga gaspådrag och "höga hastigheter" vobblar hojjen utan bara helvete.

hur gammal är hojen ?

spårar fram & bakdäcket ? hojen varit ladg tidigare ?

sitter bakdäcket på "snedden" efter att hjulet varit av ? (kolla justeringar för kedjespelet)

har hojen gått en himla massa mil ? i drevhubben sitter det "ryckutjämnare" saknas någon ? trasiga ? slitna ? (värt att kolla iaf)

har du kollat efter spel/glapp i svingarm ?

hoppas detta kan vara någon hjälp på vägen att finna felet

mvh Henrik

Inga balansproblem alls, kan släppa styret i 50, 70 och 100 knutar utan att jag känner ngt.
Dock vid kraftiga gaspådrag och "höga hastigheter" vobblar hojjen utan bara helvete.

Jaha dåligt däck ???
Kolla motorfästen kedja & sånt som har med kraftöverföringen det fortplantar sig lätt & kan ge svängningar men det är ju si lätt när man inte kännt det själv. Good luck

Vet att wobbel kan uppstå vid blandning av vissa däckmodeller.

Lossa på returen lite fram?
Skruva åt komp bak?

Pilot Activ är ett diagonaldäck.....sitter det då ett radialdäck fram kan det ju ge en del konstiga tendenser.
Vad är det för Maxxis-däck?
Är lufttrycket ok?
Är fjädringen mjuk bak?
Hård fram?

Så usel är inte thruxtonen i chassiet när det är friskt. Visst det är en retrohoj som behöver ett par öhlinare och ett cartidgekit samt en riktig frambroms om man skall huliganköra men spontanwobbel i 130 skall man bara få på Virago535 och liknande skrot...

Jag hade bytt däck samt balanserat dem och därefter bytt gaffelolja, olika nivå i benen kan ge skumt uppträdande..

hur gammal är hojen ?
2004

spårar fram & bakdäcket ? hojen varit ladg tidigare ?
De spårar, vet ej om den varit lagd, men jag ser inga tecken efter detta.

sitter bakdäcket på "snedden" efter att hjulet varit av ? (kolla justeringar för kedjespelet)
Får kolla spelet ikväll

har hojen gått en himla massa mil ? i drevhubben sitter det "ryckutjämnare" saknas någon ? trasiga ? slitna ? (värt att kolla iaf)
Dryga 3000 mil, så inget extremt, men värt att kolla!

har du kollat efter spel/glapp i svingarm ?
Har främst koncentrerat mig till framgaffeln då det är där problemen uppträder, men jag kan kika på det med.

hoppas detta kan vara någon hjälp på vägen att finna felet

mvh Henrik

Tack för hjälpen :tummenupp

Lossa på returen lite fram?
Skruva åt komp bak?

Tyvärr så har original skräpgaffeln endast justering för förspänning, ej retur.

Pilot Activ är ett diagonaldäck.....sitter det då ett radialdäck fram kan det ju ge en del konstiga tendenser.
Vad är det för Maxxis-däck?
Är lufttrycket ok?
Är fjädringen mjuk bak?
Hård fram?

Maxxis Promaxx Street 18X100, bak sitter Michelin Pilot Activ 140 bredd.

Lufttryck fram/bak är nyjusterat, ingen skillnad.
Fjädringen fram är skit enligt originalspec, mjuk som fasen trots att förspänningen nästan är på max.

Bak är den hyfsat balanserad med frammen, ngt hårdare.

Så usel är inte thruxtonen i chassiet när det är friskt. Visst det är en retrohoj som behöver ett par öhlinare och ett cartidgekit samt en riktig frambroms om man skall huliganköra men spontanwobbel i 130 skall man bara få på Virago535 och liknande skrot...

Jag hade bytt däck samt balanserat dem och därefter bytt gaffelolja, olika nivå i benen kan ge skumt uppträdande..

Däcket kommer jag försöka byta så fort som möjligt.
Problemet är att hitta vettiga däck som passar den puckade dimensionen.
Tveksamt som det finns ngt framdäck som funkar med bakdäcket?

Last edited:
Styrfladder får man precis då framdäcket håller på att lämna backen.

Spetsig profil på framdäcket kan göra att det vill fladdra lite extra dock ingen jätteskillnad.

Om det finns utrymme skulle du kunna släppa ner framgaffeln lite längre.

Har du retur på framgaffeln så kan du även skruva åt den hårdare så hjulet lyfter istället för att stanna kvar på backen. Lös retur brukar bli vingligt som satan.

Att skruva på frädringen bak kan hjälpa. Min uppfattning är att hårdre fjäderförspänning bak gör att den reser lättare. Och då skulle man altså mjuka upp den lite bak. Men gathojar speciellt gammla brukar ju redan vara rena skinsoffan.

Även flytta bak bakhjulet kan hjälpa. Men då måste man ha längre kedja.

Att obalans i däcket skapar vobbel har jag aldrig märkt nått av.

Last edited:
Rätt däckbredd? Rätt försprång/gaffelvinkel? Spårningen stämmer inte alltid med markeringarna för kedjespänning - Kolla med snöre (bäst) eller planka.

På Maxxisdäcken finns det en markering och den markeingen skall sitta precis i höjd med luftventilen. Det är en rund liten gul punkt på sidan av däcket om jag inte minns fel. Den punkten visar var på däcket vikten är som lättast och därmed också den punkt som skall vara närmast luftventilen. Meningen med den är att man inte skall behöva balansera däcket. Om det fungerar eller inte vet jag inte. Prova att kränga av däcket och placera den gula punkten enl ovan. Kanske en anledning till varför hojen vobblar.

På Maxxisdäcken finns det en markering och den markeingen skall sitta precis i höjd med luftventilen. Det är en rund liten gul punkt på sidan av däcket om jag inte minns fel. Den punkten visar var på däcket vikten är som lättast och därmed också den punkt som skall vara närmast luftventilen. Meningen med den är att man inte skall behöva balansera däcket. Om det fungerar eller inte vet jag inte. Prova att kränga av däcket och placera den gula punkten enl ovan. Kanske en anledning till varför hojen vobblar.

Man brukar ändå få balansera jag lovar

Styrfladder får man precis då framdäcket håller på att lämna backen.

Spetsig profil på framdäcket kan göra att det vill fladdra lite extra dock ingen jätteskillnad.

Om det finns utrymme skulle du kunna släppa ner framgaffeln lite längre.

Har du retur på framgaffeln så kan du även skruva åt den hårdare så hjulet lyfter istället för att stanna kvar på backen. Lös retur brukar bli vingligt som satan.

Att skruva på frädringen bak kan hjälpa. Min uppfattning är att hårdre fjäderförspänning bak gör att den reser lättare. Och då skulle man altså mjuka upp den lite bak. Men gathojar speciellt gammla brukar ju redan vara rena skinsoffan.

Även flytta bak bakhjulet kan hjälpa. Men då måste man ha längre kedja.

Att obalans i däcket skapar vobbel har jag aldrig märkt nått av.

Har tyvärr ingen justeringsmöjlighet på returen fram, kan dock pröva med att släppa upp lite på bakfjädringen.

Rätt däckbredd? Rätt försprång/gaffelvinkel? Spårningen stämmer inte alltid med markeringarna för kedjespänning - Kolla med snöre (bäst) eller planka.

Originalgaffel, så försprånget skall inte vara ngra problem.
Får testa snöre :tummenupp

Har inte hunnit kolla det, men lade märke till att däcket är påkrängt med fel rotationsrikting. Detta skall inte mig veterligen spela in på stabilitetet, utan endast förmågan att köra i hal väderlek (regn), eller har jag fel?

Last edited:
Originalgaffel, så försprånget skall inte vara ngra problem.
Får testa snöre :tummenupp

Har inte hunnit kolla det, men lade märke till att däcket är påkrängt med fel rotationsrikting. Detta skall inte mig veterligen spela in på stabilitetet, utan endast förmågan att köra i hal väderlek (regn), eller har jag fel?

Chassiemåtten påverkas även av höjningar/sänkningar av fjädringen. Fel rotationsriktning kan ge stora problem. Går det inte att vända hela hjulet?

Man brukar ändå få balansera jag lovar

Okej. När jag bytte till Maxxis på min R1 00 så krängde verkstan på däcken samt balanserade dem. När jag fick tillbaka hjulen hade de inte placerat däcken så som jag beskrev ovan och hjulen hade då också fler vikter än innan. Antog då att det var pga punktens placering, men men:)

Däcket kommer jag försöka byta så fort som möjligt.
Problemet är att hitta vettiga däck som passar den puckade dimensionen.
Tveksamt som det finns ngt framdäck som funkar med bakdäcket?

Metzeler har ett par modeller som kan passa.

Okej. När jag bytte till Maxxis på min R1 00 så krängde verkstan på däcken samt balanserade dem. När jag fick tillbaka hjulen hade de inte placerat däcken så som jag beskrev ovan och hjulen hade då också fler vikter än innan. Antog då att det var pga punktens placering, men men:)

Det jag menar är att man ändå brukar få balansera & att det inte bara räcker att sätta det rätt & ifall det är balanserat & man vrider däcket så måste man balansera om. Men du har rätt i hur det ska funka, sen så är det väl ekerhjul på Panzzas brukar ju inte direkt vara bättre precis.

Det jag menar är att man ändå brukar få balansera & att det inte bara räcker att sätta det rätt & ifall det är balanserat & man vrider däcket så måste man balansera om. Men du har rätt i hur det ska funka, sen så är det väl ekerhjul på Panzzas brukar ju inte direkt vara bättre precis.

Ok. Jag är inte så himla kunnig i det där, men det är säkert så. Ja, ekerhjul kan jag tänka mig är lite kinkigare.

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back