Försäkring vid ägarbyte, tidigare ägare.

DucceMonster

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2010
Hoj
2002 Ducati Monster 900 I.E Dark
Hej,

Hoppas jag skrivit på rätt del av forumet...:confused:

Ny på forumet här och jag är så svårt sugen på att dra ut å köra lite hoj. Köpte den förra året och blev förälskad i min Ducati så fort säljaren startade motorn och man hörde de goa mullret.

En fråga till er kanske lite mer kunniga inom området försäkring och ägarbyte.

Jag tecknade en försäkring när jag köpte hojjen, som blev en helårsförsäkring ej avställningsbar. Tyckte de kändes surt att betala dyr försäkring under vintern så jag gjorde ett ägarbyte till min far, då det var de enda sättet att bryta försäkringen. I detta skede så gjorde jag det klassiska misstaget att skriva i avställningsdatum på ägarbytes lappen / registreringsbeviset. Det slutade i att min far fick en straff försäkring då han stod som ägare f.o.m 1a november, men fordonet ställdes inte av förens den 8e, då lappen kom in till Transportstyrelsen. (visste inte om att han behövde ha försäkring under dagarna som ägarbytet gick igenom)

Hur blir det nu i en omvänd situation. Försökt leta efter svar men dom är få.

Han står som ägare idag, jag vill kunna köra i helgen. Jag har tecknat en försäkring på mig för fordonet. Men om jag ställer på fordonet idag, så kommer inte ägarbeviset in fören nästa vecka. Blir min far illa tvungen att ha en trafikförsäkring på fordonet tills ägarbytet kommit in? Dvs den står som I trafik idag, ägarbytet skrivs från idag, men kommer inte registreras fören om kanske ett par dagar.

Tacksam för snabbt svar, ursäkta om det blev långt.

Nej det är lugnt åt det hållet.
Det går däremot inte att ställa AV BAKÅT i tiden utan det är alltid datumet de handlägger ägarbytet.
Det kan däremot vara bra att ha någon typ av intyg på att du "köpt hojen och ställt på den idag"!

Gjorde precis det här förra helgen

Skickade in alla papper och skrev 4/4 på ägarbytet, tecknade försäkring från 4/4.
På Transportstyrelsen stod det att den var avställd på söndagen, samma sak på måndagen. Så på tisdagen ringde jag till Transportstyrelsen och frågade om den inte blivit påställd än? Men då fick jag ett snorkigt svar om att jag valt söndag så då var det söndag som gällde haha.

Så om du skickat in alla papper och tecknat försäkring så är det bara köra!
Din far ska ej behöva ha försäkringen, men det kanske inte skadar att ha den på tills ägarbytet gått igenom just för att slippa den svindyra straffavgiften (åkte på den på första hojen 6000 för 6 dagar :D).

och grattis till ett bra hoj val, jag är toknöjd med min!

DU måste ha en trafikförsäkring på alla fordon DU äger, och som är påställda i trafik.

Alltså, om din far äger hojen idag, hjälper inte det någon att DU tecknar en försäkring på dig själv.

Däremot om din far äger hojen idag, ni skriver ägarbytet from imorgon den 9onde, och skickar in papprena till transportstyrelsen, måste du alltså teckna minst en trafikförsäkring med start imorgon den 9onde.

Är du med?

Tackar för svaren, bäst att låta farssan teckna en trafikförsäkring just in case då. Blir ju inte så många dagar det handlar om iaf.

Å som svar till er som tycker att jag är en snyltare, på vilket sätt är jag det? Visst hade jag kunnat gjort en research angående om vilken typ av försäkring som hade varit bäst för mig när jag köpte hojen. Det blev dock en spontanköp en fredagem, jag var tvungen att ha en försäkring och alla jag ringde till, även bilsportmc skulle orimligt hög premie.

Valde en försäkring från ett bolag som heter Gjensidige som hade bäst alternativ för mig. hel/hel skulle kosta 18500 på mig i Gbg (är 27 år), hel/avställningsbar skulle kosta 23500kr/år. Å visst, man betalar inte hela året så man kommer inte upp i den summan om man nu har avställningsbar. Men 18500 var det billigaste alternativet för mig. Kalla mig slytare om ni vill, men det är i mina ögon ingen skenförsäkring då hojen stod på mig när den var påställd, och skall så även göra denna säsong.

Nu har jag dock fått tag på en helförsäkring avställningsbar från folksam på 900kr/mån. på mig...

Tack för hjälpen återigen. Får lägga upp lite bilder på hojen så jag kan dela med mig av min ögonsten :)

Man kan ju undra varför han inte valde en avställningsbar försäkring istället för en årsförsäkring när han inte vill betala på vintern.:va

Har man inte råd så har man inte på cyckeln att göra:va
Har själv avsagt mig att försäkra mina barns tok bil köp då
det både kostat mig anseende och förtroende hos mitt
försäkringsbolag.....:mad:

Var man får stå för sin egen försäkring det är ärligast och bäst..:)

Last edited:
Har man inte råd så har man inte på cyckeln att göra:va
Har själv avsagt mig att försäkra mina barns tok bil köp då
det både kostat mig anseende och förtroende hos mitt
försäkringsbolag.....:mad:

fan vad många surk*kar det blivit på SH

Man kan ju undra varför han inte valde en avställningsbar försäkring istället för en årsförsäkring när han inte vill betala på vintern.:va

därför, inget olagligt det han gör så vill du göra nåt åt saken så ta denna diskussion med nån som bryr sig på fikarasten.

Last edited:
Tackar för svaren, bäst att låta farssan teckna en trafikförsäkring just in case då. Blir ju inte så många dagar det handlar om iaf.

Å som svar till er som tycker att jag är en snyltare, på vilket sätt är jag det? Visst hade jag kunnat gjort en research angående om vilken typ av försäkring som hade varit bäst för mig när jag köpte hojen. Det blev dock en spontanköp en fredagem, jag var tvungen att ha en försäkring och alla jag ringde till, även bilsportmc skulle orimligt hög premie.

Valde en försäkring från ett bolag som heter Gjensidige som hade bäst alternativ för mig. hel/hel skulle kosta 18500 på mig i Gbg (är 27 år), hel/avställningsbar skulle kosta 23500kr/år. Å visst, man betalar inte hela året så man kommer inte upp i den summan om man nu har avställningsbar. Men 18500 var det billigaste alternativet för mig. Kalla mig slytare om ni vill, men det är i mina ögon ingen skenförsäkring då hojen stod på mig när den var påställd, och skall så även göra denna säsong.

Nu har jag dock fått tag på en helförsäkring avställningsbar från folksam på 900kr/mån. på mig...

Tack för hjälpen återigen. Får lägga upp lite bilder på hojen så jag kan dela med mig av min ögonsten :)

Jag kallar dig INTE snyltare då de flesta i "sporthojskollektivet" säljer sin MC på hösten till fru, sambo, mamma eller pappa. Allt för att slippa sjukt höga premier.

Det som förvånar mig är den groteskt höga premien på den hojen. Har samma motor i min och betalar 4300:- hel/helår gjensidige. Bor iofs i småstad och haft kortet i 13 år. Kanske det som skiljer...

därför, inget olagligt det han gör så vill du göra nåt åt saken så ta denna diskussion med nån som bryr sig på fikarasten.

Bully upp med morrhåren. det ska vi bli väder på söndag. Åktur och fika på rosen?:yoparty

Du kommer att begripa sen när du blir äldre varför det är så. Då kommer du också att svära över snorungarna som snyltar på den låga premien folk i din ålder har.

Och er6:an går bra?

Last edited:

Så mycket SURK blir det men det är inte annat än försäkrings bedrägeri då försäkringsbolaget tror att dom försäkrar en stillsam och ärlig 55 åring som bor på landsbyggden med minimalt med stölder då cyckeln i själva verket rullar i storstan av en 22 åring med allt vad detta ger.
Inte undra på att det kostar att försäkra...:mad:
Detta sätt är absolut inte renhårigt i mina ögon sedan svider det rejält
i plånboken för dessa som vill åka men inte betalar.....

En 900:a Monster Dark 02:a kostar 18500:- per år i helförsökring i Göteborg(billigaste alternativet). Det är ungefär halva pengen av vad MC:n är värd. Innbär detta att varannan sådan blir stulen utan att återfinnas eller kraschas till inlösen varje år?

Bra val av avställningbar försäkring hos folksam, har samma själv - och med flitigt användande av av o på kan man få det ruskigt billigt :tummenupp

Last edited:
Var man får stå för sin egen försäkring det är ärligast och bäst..:)

Ja, eller sköt dig själv och skit i andra. Nu var det ju ingen direkt "skenförsäkring" det rör sig om utan ett sätt att bryta en redan tecknad helårsförsäkring.

Så mycket SURK blir det men det är inte annat än försäkrings bedrägeri då försäkringsbolaget tror att dom försäkrar en stillsam och ärlig 55 åring som bor på landsbyggden med minimalt med stölder då cyckeln i själva verket rullar i storstan av en 22 åring med allt vad detta ger.
Inte undra på att det kostar att försäkra...:mad:
Detta sätt är absolut inte renhårigt i mina ögon sedan svider det rejält
i plånboken för dessa som vill åka men inte betalar.....

Vänta lite nu.. Förklara gärna för mig hur det räknas som försäkringsbedrägeri när jag "säljer" hojen till min farssa. Som har den avställd med garageförsäkring under vintern (som för övrigt kostar i princip lika lite på mig). Som jag sedan köper tillbaks och SJÄLV betalar försäkring på? För övrigt så står cykeln inlåst i garage på hemmaplan hos mig.

Det du menar är alltså, bara för att man tagit en försäkring, som råkar vara ej avställningsbar, så skall man ha denna resten av livet eller tills den dagen kommer då man säljer hojen "på riktigt" ?

I mitt fall så var anledningen inte knepigare än att jag visste att jag kunde hitta en billigare försäkring, PÅ MIG, än den jag hade. Men kunde inte avbryta försäkringen annat än att skrota hojen, eller att "sälja" den.

Nog om ot nu, jag har fått svar på min fråga gällande det jag frågade om.. nu får man bara hoppas på strålande väder som det blivit utlovat på västkusten.. :tummenupp

FAN vad jag hatar såna som gör fulingar med försäkringar så att vi andra får betala:mad::mad: undrar om det finns nåt typ kinesiskt bolag som är billigt o inte tar in valpar som missbrukar försäkringarna?:huvet

JA, jag har tagit en virre!!:D

Eller två!!:banana

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back