Försäkring vid ägarbyte, tidigare ägare.

Sådär ja, varit ute och kört typ hela dagen..MUMMA!

Det visade sig i slutändan att det inte gick att ställa på hojen om inte ägaren hade en giltig trafikförsäkring. Iom att jag ville ställa på den från och med idag, och ägarbytet inte kommer in fören nästa vecka så var farssan tvungen att skaffa sig en försäkring under de dagar som ägarbytet går igenom. Spelar ingen roll att jag har den helförsäkrad i mitt namn under tiden.. Så då var ju den saken ur världen iaf.

Och Ozzi, nog för att jag är ny här. Men vore det inte bättre att du läser min frågeställning istället för att häva ut dig diverse info om hur du hatar skenförskringar. Det var ju inte ens frågan i från början, tvivlar å det starkaste att din premie skulle ändras så förbannat mkt för att min far hade en garageförsäkring under vintern. Det hade säkert varit 10kr dyrare i månaden om den stått på mig.. Tänk vad pengar jag tjänade! helt sinnes. Kan köpa mig en kebabpizza för pengarna jag sparade..

Sådär ja, varit ute och kört typ hela dagen..MUMMA!

Det visade sig i slutändan att det inte gick att ställa på hojen om inte ägaren hade en giltig trafikförsäkring. Iom att jag ville ställa på den från och med idag, och ägarbytet inte kommer in fören nästa vecka så var farssan tvungen att skaffa sig en försäkring under de dagar som ägarbytet går igenom. Spelar ingen roll att jag har den helförsäkrad i mitt namn under tiden.. Så då var ju den saken ur världen iaf.

Och Ozzi, nog för att jag är ny här. Men vore det inte bättre att du läser min frågeställning istället för att häva ut dig diverse info om hur du hatar skenförskringar. Det var ju inte ens frågan i från början, tvivlar å det starkaste att din premie skulle ändras så förbannat mkt för att min far hade en garageförsäkring under vintern. Det hade säkert varit 10kr dyrare i månaden om den stått på mig.. Tänk vad pengar jag tjänade! helt sinnes. Kan köpa mig en kebabpizza för pengarna jag sparade..

Kebabpizza...:död

Alltid lika (o)lustigt att läsa dessa "hataskenförsäkrare"-ivrare som tycks gå å vänta på brevet från sitt fb, där det står: NU så har alla försäkringstagare gått å blivit 100% ärliga så vi har beslutat att sänka din premie med 0,02 promille.
Det kan komma som en överraskning så håll i er nu, men försäkringsbolag är en vinstdrivande rörelse som försöker krama ur det som går, just bara för att det går.
Mc är en lyxhobby. Det gör det till en enorm kassako som nästan e omöjlig att mjölka sin, eftersom folk, främst unga killar, hellre väljer att suga på ramarna än att avstå R1 å bo i 'city'. Å eftersom "surkukarna", eller "de mer erfarna å äldre" åxå vackert betalar å yttrar sin avsky mot de förstnämnda på ett forum, så gnuggar fb händerna än mer.

En annan frågeställning e hur tankegångarna går när man först utropar en förtismentalitet som lyder "det händer inte mig, jag e gammal å vis" som e lika självförnekande som 20-åringarnas fjortismentalitet "det händer inte mig, jag e odödlig" å sen går med i ett kollektiv, där man helt klart riskerar att bära upp nån annans kostnader, pröjsa mammon, å sen hugga på dom, som man redan från början borde ha insett att man kommer att sponsra.
Varför inte bära sina egna kostnader, lixom??? Borde ju bli ganska billigt med bara trafik eftersom inget nånsin händer en gammal surkuk!

Alltid lika (o)lustigt att läsa dessa "hataskenförsäkrare"-ivrare som tycks gå å vänta på brevet från sitt fb, där det står: NU så har alla försäkringstagare gått å blivit 100% ärliga så vi har beslutat att sänka din premie med 0,02 promille.
Det kan komma som en överraskning så håll i er nu, men försäkringsbolag är en vinstdrivande rörelse som försöker krama ur det som går, just bara för att det går.
Mc är en lyxhobby. Det gör det till en enorm kassako som nästan e omöjlig att mjölka sin, eftersom folk, främst unga killar, hellre väljer att suga på ramarna än att avstå R1 å bo i 'city'. Å eftersom "surkukarna", eller "de mer erfarna å äldre" åxå vackert betalar å yttrar sin avsky mot de förstnämnda på ett forum, så gnuggar fb händerna än mer.

En annan frågeställning e hur tankegångarna går när man först utropar en förtismentalitet som lyder "det händer inte mig, jag e gammal å vis" som e lika självförnekande som 20-åringarnas fjortismentalitet "det händer inte mig, jag e odödlig" å sen går med i ett kollektiv, där man helt klart riskerar att bära upp nån annans kostnader, pröjsa mammon, å sen hugga på dom, som man redan från början borde ha insett att man kommer att sponsra.
Varför inte bära sina egna kostnader, lixom??? Borde ju bli ganska billigt med bara trafik eftersom inget nånsin händer en gammal surkuk!

Aaahahaha....skulle vilja se en 23åring med en ny gixxer o bara trafik, de skulle vara en syn för gudar de...:) minst 20% skulle jag tro.:D

Last edited:
Har alltså möjlighet att köra lörd-sön om det är bra väder, den kommer alltså att vara avställd i veckorna o ställas på till helgen om vädred tillåter. DÅ kontrade hon helt plötsligt o sa att blir det för många påställnigar så tar dom ut en avgift blabla 50% av årspremien

Många har missbrukat möjligheten att ställa av och på försäkringen i tid och otid. Var glad att IF fortfarande erbjuder dig möjligheten att teckna en sådan försäkring. Många bolag har upphört med den här typen av försäkring och erbjuder endast årsförsäkring. Väljer du att ställa på varje helg får du leva med en dubbelt så hög premie. Om slår ut det över antalet dagar per år du kör kanske du ändå kommer billigare undan än en årsförsäkring.

Vill man köra oftare och komma billigare undan är det bättre att köpa en motorcykel som är billig att försäkra. T ex en BMW F 650 Fonduro.

Är faktiskt förvånad över hur dyr försäkringspremie trådskaparen fick på sin Monster. Han borde kunna få billigare premie ifall han ringar runt till olika bolag. Det finns ju bolag som inte försäkrar sporthojar.

Vill man köra oftare och komma billigare undan är det bättre att köpa en motorcykel som är billig att försäkra. T ex en BMW F 650 Fonduro.

Det finns ju bolag som inte försäkrar sporthojar.

Problemet jag upplever att de inte finns några billiga fordon att försäkra innan man fyllt tretti.
Skulle försäkra en saab 93 diesel premie? 23k :brinnerup
varpå jag säger att de är dyrt svaret man får är ja de kostar när man väljer fordon som ni unga vill ha! Vilken 20 åring VILL ha en 93 diesel?
Jag frågade även om de kunde rekommendera en bil till unga där man kan få en premie som inte överstiger bilens värde varannat år men se de kunde de inte. Detta var ju om bil försäkring men de sätter mc´n i lite perspektiv eftersom den alltid är dyrare.

Ska nog börja propagera för personförsäkring så att endast ägaren får köra fordonet, tänk vad bra allt skulle bli.:tummenupp

Problemet jag upplever att de inte finns några billiga fordon att försäkra innan man fyllt tretti.

Alla går vi igenom en fas där vi får betala höga premier i förhållande till värdet på en bil eller motorcykel. Det inträffar väldigt många olyckor bland unga körkortsinnehavare. Det är ett faktum. Det är bara att gilla läget och köpa en billig bil och som man endast trafik eller halv försäkrar. Kör man sedan skadefritt under ett antal år brukar premierna gå ner. Jag får numera rätt rimliga premier på en standardbil. Väljer jag däremot ett effektmonster blir premien därefter. I synnerhet om man väljer en sporthoj.

Med ovan nämnt tror jag för egen del inte att jag är mer benägen att bli inblandad i en olycka om jag kör en 600cc Monster eller en 1198R. Det handlar ytterst om personlig mognad och erfarenhet.

Vore önskvärt om det gick att teckna en personlig försäkring som inte hade med fordon att göra utan personliga egenskaper och förutsättningar.

Ska nog börja propagera för personförsäkring så att endast ägaren får köra fordonet, tänk vad bra allt skulle bli.:tummenupp

Vilket inte skulle förändra situationen någonting för trådskaparen.

1.Han har inte kört hojen under den tid som den stått avställd och endast garageförsäkrad på hans far.
2.En försäkring tecknad av nuvarande ägare krävs för att ställa på hojen, sedan har de skrivit på ägarbytet fr.o.m. samma dag som påställning och ägarbyte gjorts och trådskaparen har i samband med detta tecknat en försäkring i sitt eget namn i egenskap av den nye ägaren.
3. Summa summarum, har kör som rättmätig ägare till fordonet runt med en försäkring som står i hans eget namn för hans eget fordon.

Ditt förslag skulle möjligtvis kunna hjälpa trådskaparen så till vida att han skulle få en bra ursäkt till att varken låta kompisar eller kanske ens farsan att provköra hans hoj.
"Naeä, du vet..... det är ju bara ägaren som får köra" :tummenupp

Stämmer verkligen detta? Säg att jag lånar en hoj av en polare under en månad, kan jag då inte teckna försäkringen på mig själv, utan att göra ägarbyte?

nej. (och ja, jag vet till 100%)

Det är som sagt endast ägaren till fordonet som kan ha en försäkring, och måste ha det när fordonet är i trafik.

I ditt exempel ovan, (om ni skulle ställa på hojen) skulle den stå som oförsäkrad eftersom din polare som är ägare inte har någon försäkring. (Och få ett fett krav från TFF) och försäkringen du tecknar på dig själv, skulle vara helt meningslös eftersom du har en försäkring på en hoj du inte äger.

nej. (och ja, jag vet till 100%)

Det är som sagt endast ägaren till fordonet som kan ha en försäkring, och måste ha det när fordonet är i trafik.

I ditt exempel ovan, (om ni skulle ställa på hojen) skulle den stå som oförsäkrad eftersom din polare som är ägare inte har någon försäkring. (Och få ett fett krav från TFF) och försäkringen du tecknar på dig själv, skulle vara helt meningslös eftersom du har en försäkring på en hoj du inte äger.

Tackar för det klargörandet! :tummenupp

försäkring

Vet inte hur tråden blev lite OT men jag kan nog fortsätta med gott samvete.
skulle ställa på min hoj idag och kontrollerade då med mitt FB (IF)vad premien skulle bli efter påställning. 16700 blev svaret för halv/helår
den är då av och påställningsbar.
lustigt tyckte jag. eftersom Trygghansa bara ville ha 6600. icke avställningsbar.
kan ju ställa av men men til vilken nytta när premien inte går ner ändå. om jag ställer på och av varja gågn det är läge att köra kankse jag sparar lite pengar men jag tror det är värt att byta i detta läget.

16700 trots att jag bor i bushen med eget garage sist hojen va påställd hade jag drygt 19500 för samma förs men bodde i lgh och parkerade utanför på "gatan"
av de 16700 är ca 13300 trafikdelen.

Tycker att TS kan strunta helt i vad vissa uppblåsta tycker om detta och ta råd från de som ser det ur rätt synpunkt och har förståelse.

Hoppas att det gått bra med bytet, berätta gärna hur det gått.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT